joi, 11 mai 2017

TAINELE OMULUI




CE ESTE SOMNUL, CARE ESTE FIZIOLOGIA LUI ? CUM PUTEM SĂ ÎNLĂTURĂM INSOMNIA FĂRĂ A APELA LA MEDICAMENTE ? CE SUNT VISELE ?

Date, pe înțelesul tuturor,  culese din expuneri ale psihologului și cercetătorului român Adrian Cranta

Toată lumea își imaginează că știe ce este somnul, dar atunci când sunt întrebați 99% dintre oameni nu știu prea multe lucruri despre somn.

Somnul, din punct de vedere fiziologic este o stare de conștiință. Este un mecanism necesar care apare datorită inhibării anumitor zone corticale și care la rândul lui se manifestă prin niște perioade foarte bine stabilite.

Somnul este mai mult decât o parte materială, poate fi modul în care omul trece dintr-o viață fizică terestră la o viață non-fizică, o viață în afara acestui spațiu terestru.

Somnul este mai mult decât necesar corpului deoarece un om nu poate rezista mai mult de trei zile fără somn. Acest lucru ne pune pe gânduri. Probabil că în timpul somnului noi preluăm anumite energii pe care nu le putem prelua în starea de veghe.

Oamenii de știință, de-a lungul timpului, au cercetat și au aflat că în timpul somnului partea non-fizică din noi, din corpul fizic, iese în afară, se încarcă cu energie cosmică și se reîntoarce în corp. Uneori ne întoarcem mai repede decât vrem și atunci apare ca o tresărire foarte puternică pe care o vom resimți la nivelul patului și la nivelul corpului. Alteori avem senzația că plutim deasupra corpului. Aceste fenomene sunt reale.

Somnul este modul în care noi ne reîncărcăm bateriile, ne vindecăm, ne odihnim, căpătăm puterea și luciditatea de a continua, a doua zi, viața noastră.

Când vorbim de somn, noi vorbim de cel mai la îndemână mod de a vindeca, de a reface corpul. Dacă un om are anumite probleme de sănătate și el nu va ține cont de locul, timpul și condițiile în care să doarmă, putem spune că acele probleme de sănătate vor persista foarte mult timp. Somnul este cea mai la îndemână metodă de a rezolva probleme de hipertensiune, de hipotensiune, probleme respiratorii, probleme legate de sistemul nervos, probleme legate de digestie. Multe alte probleme de sănătate ale vieții noastre pot fi ameliorate, pot fi chiar vindecate prin somn.

Deci, somnul este mai mult decât o metodă de odihnă, este un vindecător. Dar, ca noi să avem un somn vindecător, trebuie să ținem cont de locul în care dormim și de timpul alocat somnului.

Privarea de somn duce la alterarea capacității de a reacționa, de a recepționa informații și de a face față la situațiile care apar.

Din punct de vedere fiziologic putem împărți somnul în cinci etape și anume :

- prima etapă este somnul ușor, parcă adormim parcă nu adormim, un zgomot, un televizor deschis, imediat ne sare somnul;

- a doua etapă este situația în care respirația și ritmul inimii încep să încetinească, temperatura corpului începe să scadă;

- a treia etapă este perioada somnului adânc, durează între 4 și 6% din toată perioada somnului, foarte puțin. Este perioada în care creierul începe să se regenereze și începe să genereze unde delta;

- a patra etapă este somnul adânc, foarte adânc, respirația este ritmică, activitatea musculară est limitată, creierul poate produce unde delta în continuare, dar nu mai există acea încărcare puternică cu energie cosmică;

- în a cincea etapă apar mișcările rapide ale ochilor, undele cerebrale se accelerează, apar visele, mușchii se relaxează sau se contractă, respirația devine ori rapidă ori superficială.

Ce este important în această ciclicitate ? Un ciclu, adică o perioadă alfa până la omega, durează 90 de minute. Pentru oamenii normali, oamenii care nu au treabă cu pregătiri speciale, primul lucru pe care trebuie să-l facă este să înțeleagă că ciclul de somn este de 90 de minute și că ei trebuie să creeze o multiplicare a acestui ciclu. Se poate dormi timp de 90 de minute mai bine decât șapte ore sau opt ore. De ce ? Pentru că exact la 90 de minute, omul începe un alt ciclu. Adică, putem să dormim 90 de minute și apoi ne trezim într-o stare extraordinară, putem să dormim trei ore, însemnând că am dormit două cicluri, putem să dormim patru ore și jumătate, însemnând că am prins trei cicluri, putem să dormim 4 cicluri, adică 6 ore, ceea ce pentru mulți oameni care au stil de viață ordonat, 6 ore sunt suficiente, sau putem să dormim 5 cicluri, adică 7 ore și jumătate. 

A te trezi la jumătatea sau la sfertul unui ciclu înseamnă a fi în situația în care te trezești, cum se spune în popor ”cu fața la cearceaf”, mai obosit decât la momentul când te-ai culcat, chiar dacă, una peste alta, ai dormit 6 - 7 ore. 
De aceea este foarte important ca, înainte cu trei ore de momentul când se merge la culcare, activitățile desfășurate pe parcursul celor 3 ore să fie de relaxare, fără stres, fără filme violente la televizor, fără discuții aprinse, fără stomac plin cu mâncare . Camera în care dormim trebuie să aibă o temperatură moderată 18-22 de grade, să fie bine aerisită, întuneric total în cameră, fără aparatură electronică în funcțiune. Când în cameră este întuneric, nivelul de melatonină secretat la nivelul glandei pineale atinge un parametru datorită căruia noi vom intra în somn.

De ce unii oameni suferă de insomnie ? De ce apare insomnia și cum o gestionăm fără a lua diverse medicamente ?

Temperatura crescută la nivelul capului față de temperatura bazală a corpului (36,4 sau 36,7 depinde de zona geografică) este principalul motiv. Atunci când o cantitate mare de sânge urcă la nivelul capului, înseamnă că sunt foarte multe procese de gândire, fiziologice, care sunt active. Este dificil să adormi în aceste condiții, iar cel mai la îndemână mod de a coborî sângele este să producem o vasoconstricție la nivelul picioarelor, adică să facem o baie cu apă călâie sau rece, pentru câteva minute, după care să masăm cu un prosop aspru picioarele. După un timp picioarele se vor încălzi și fruntea va deveni rece. Imediat apare și starea de somn. 
Ceaiul din flori de tei, este un foarte bun calmant. 
Cireșele, alături de nuci și ovăz, sunt o sursă naturală de melatonină. Consumate în mod regulat, pot ajuta la reglarea ciclului de somn.

De ce este nevoie să dormim devreme, înainte de miezul nopții ?

Între orele 20 până la orele 1 noaptea are loc secreția de melatonină în corp, melatonină care este necesară pentru a dezvolta, între 1 noaptea și până dimineața la ora 4, hormoni sexuali. Acesta este un ciclu natural care nu poate fi schimbat. Hormonii sexuali, secretați după ora 1 noaptea, se ocupă de recuperarea corpului, de refacerea corpului, apoi vom avea un excedent de hormoni prin care omul poate dezvolta diverse forme de manifestare cum ar fi cea creativă, de gândire, relația cu partenerul ș.a.m.d. 
Deci, este necesar ca să adormim cu cel puțin 2 ore înainte de miezul nopții. 
La fel de important este să respectăm ora de iarnă. Schimbarea de la o oră de iarnă la o oră de vară, apoi din nou la o oră de iarnă, dă peste cap homeostaza corpului nostru. Homeostaza este gardianul sănătății noastre.

Femeile, spre deosebire de bărbați, pentru a deveni mai stabile emoțional au nevoie de mai multe ore de somn. 


Ce sunt visele ?

Oamenii de știință spun că visele reprezintă efectul unui mecanism interior prin care au loc anumite defulări, adică are loc consumarea unor acțiuni care n-au fost duse până la capăt. Visele sunt și ele mecanisme de vindecare, au un efect terapeutic.

De-a lungul istoriei, o mulțime de maeștrii terapeuți, din extremul orient, care au studiat visele, au spus că noi avem trei tipuri de vise și anume : 
- visele până în miezul nopții, sunt, exact ce spun și oamenii de știință, diverse forme de defulare, a unor dorințe sau a unor acțiuni care nu au fost duse până la capăt. În acest mod energia este consumată și linia neuronală se va elibera. Este un fel de reașezare a memoriei;
- a doua categorie de vise, sunt visele generate de problemele care ne preocupă pe noi, sunt vise care vin cu soluții sau rezolvări ale unor probleme care ne preocupă. Nu degeaba se spune că ”noaptea este un bun sfătuitor”. Ne culcăm cu probleme, apoi ne trezim cu soluții, cu răspunsuri;
- a treia categorie de vise, sunt visele premonitorii, care apar întotdeauna după ora patru dimineața. Aceste vise apar rar, dar când apar este bine să ținem cont de ele pentru că, de multe ori, ele se realizează. 

Visele au fost respectate de foarte mulți oameni de știință care au creat diverse invenții, multe dintre ideile lor au venit în timpul unor vise. 

Un om care are un stil de viață corect, ordonat, are vise puține. Un om care are multă energie, care nu este devitalizat, are vise și mai puține. Un om care ajunge la o anumită plenitudine de energie, deja are vise ori premonitorii, ori sunt amintiri ale unor călătorii extracorporale. 

Cunoscând aceste, câteva informații foarte importante despre ceea ce înseamnă somnul, despre insomnie, despre vise ne putem corecta și îmbunătăți modul de a dormi, de a trăi o viață mai bună. 

DECI, SOMN UȘOR ȘI VISE PLĂCUTE  !

Date, pe înțelesul tuturor,  culese de D.Roman, din expuneri ale psihologului și cercetătorului român Adrian Cranta