Noul echipaj marinăresc a ajuns de cart la bordul încercatei nave numită România și face din ce în ce mai multe corecții de direcție. În flecăreala publică despre balta de egolatrie numită Șoșoacă, despre garanțiile de viitor ale unui vaccin care nu are trecut și despre diploma invizibilă a lui Vlad Voiculescu, despre marea chiflă de la Primăria Sectorului 1 acestea trec aproape neobservate deși este vorba de subiecte (cauze) mult mai importante pentru țară. Unele operațiuni par născute din prostia sau din lipsa de experință a politicienilor de școală nouă (USRPLUS), altele, din prostia sau din aranjamentele lor destul de vizibile. Unele vin din chiar inima serviciilor secrete românești, cuplate la cîrlig de cele americane. Altele poartă ștampila de la chiar președintele Klaus Iohannis, mult mai berlinez în opțiunile sale decît ceilalți.
Puțină lume a observat cîteva decizii și semnale importante privitoare la relațiile cu China! Două-trei site-uri au prins informația.
”Guvernul a adoptat în ședința din 27 ianuarie un memorandum care prevede excluderea companiilor chineze de la licitațiile pentru infrastructură, au declarat pentru G4Media.ro surse guvernamentale. Memorandumul propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, va fi urmat de o ordonanță de guvern care va modifica legea achizițiilor publice, în conformitate cu direcțiile Comisiei Europene”. (G4 Media).
De reținut că mișcarea fost bazată pe un proiect de memorandum (adoptat între timp) inițiat de fostul președinte al inexistentei asociații Pro Infrastructura, sponsorizată la greu și cu discreție de marii constructori europeni.
Dincolo de numele ușor comic și de semnalele privind starea lucrărilor pe diverse drumuri și autostrăzi, Cătălin Drulă nu reprezintă nimic în politica românească. La fel și secretarul său de stat de la Transporturi, adus și el tot de la Pro Infrastructura.
Cine își imaginează că doi ong-iști fără performanțe schimbă politica României, așa, de amorul artei și după proiecțiile lor strategice, se înșeală. Mișcarea lor, îmbrățișată imediat de guvernul Cîțu și urmată de o ieșire la rampă a lui Dan Barna și Dacian Cioloș, trădează un plan mai amplu și o afacere mult mai mare.
Guvernul României și aripa sa useristo-plusistă au decis să se predea cu arme și bagaje (cu proiecte și contracte) marilor companii de construcții în domeniul infrastructurii. Franceze, germane, spaniole sau portugheze, lucrările din România au căzut în întregime pe mîna multinaționalelor din aceste țări. Explicația pare simplă. De la Bruxelles, s-a dat o decizie care permite eliminarea companiior chineze.
”Comunicarea Comisiei Europene nr. 5494 din 2019. Aceasta arată că ”operatorii economici din țări terțe, care nu au un acord care să prevadă deschiderea pieței de achiziții publice a UE sau ale căror produse, servicii și lucrări nu intră sub incidența unui astfel de acord, nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși”. UE a încheiat un Acord privind achizițiile publice (AAP) cu 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova, dar China nu este parte semnatară. Ca atare, companiile din China pot fi excluse de la licitațiile public” (G4 Media, 1 februarie ac).
Numai că nu ni s-a transmis în clar că statele europene contribuie la fondurile Uniunii și tot firmele lor trebuie să-i cheltuie și să repatrieze profitul. Ca atare, toți banii trebuie să se întoarcă în țara de origine. La români nu pot rămîne decît cheltuielile cu munca. În ceea ce-i privește pe alții, nici vorbă. Comunicarea Comisiei Europene o aproximează elegant în comunicarea 5494/ 2019: ”nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși”.
Comunicarea 5494/2019 pică mai ceva ca o mănușă de bancher pe mîinile lui Dacian Cioloș și Dan Barna în preocuparea lor de a decide banii de la Ministerul Transporturilor. Ce contează dacă Astaldi ia un proiect pe o sumă și termină la cheie alt lot al magistralei de metrou din Drumul Taberei la preț dublu și în termen indefinit? Ce contează că toate contractele ALSTOM în Romania s-au încheiat cu întîrzieri enorme. Important este să scape țara de firmele chineze!
Ne aflăm în fața unei improvizații politice? A unei aventuri sau a unor afaceri mascate de documente europene? Campania zgomotoasă a președintelui Trump că numai ”China este de vină” a fost urmată cu fidelitate la București. După promisiunile lui Klaus Iohannis, făcute în vizita pentru șapca de la Trump, țara noastră și-a asumat campania anti-Huawei, eliminarea chinezilor de la Cernavodă și, după cum arată lucrurile în montajul televizat al lui Barna și Cioloș, se pune la cale și scoaterea firmelor chineze de la infrastructură. Nu întîmplător, Dacian Cioloș vea să scape la Pro TV că „mi-au spus mie francezii”.
Ultimul „organ de informare” al băieților ne anunță un lucru care în România poate trece neobservat. La Beijing, în nici un caz.
”La summit-ul organizat de președintele chinez Xi Jinping, unde majoritatea țărilor au fost reprezentate la nivel de președinte sau premier, România l-a delegat ca participant pe ministrul Economiei, Claudiu Năsui. Acesta este încă un semn că România își consolidează decizia de distanțare față de avansurile politice și economice ale Chinei”. (https://newsweek.ro/international/romania-se-distanteaza-de-china-nasui-desemnat-de-citu-sa-participe-la-summitul-de-la-beijing)
Degeaba ciupitul de Dacian Ciloș încearcă să o dreagă cînd spune „Memorandumul este adresat companiilor europene şi se vorbeşte de restrângeri de participare la licitaţie a unor companii care nu sunt europene, pe anumite tipuri. Nu contează naţionalitatea. Nu e o decizie împotriva vreunui stat, este vorba de o abordare europeană”. Regimul Iohannis sau Guvernul Cîțu, dacă nu cumva aripa progresisto-franceză a acestuia a luat o decizie istorică. România reevealuează tradiționalele relații româno-chineze. Probabil că junii din generația lor nu prea știu mare lucru despre relațiile româno-chineze. Habar n-au ce a însemnat China pentru România, din punctul de vedere al echilibrului dobîndit în perioada de decenii în care țara noastră a jucat între izolarea Europei de Vest și presiunea Uniunii Sovietice! Nu mai vor Cioloș, Barna și cu Drulă să continuăm cooperarea cu chinezii pentru că-i încurcă? Sau marinarii de la Cotroceni și din Piața Victoriei vor să ducă vaporul pe căi șoptite de bruxellezi sau numai din mintea lor?
Pentru ce? Asistăm la o schimbare importantă în politica externă a Românei? Care este proiectul? Și ce pericol reprezintă companiile chineze, în afara amenințării comisionului pentru marile contracte de la Ministerul Transporturilor? Nu cumva ne temem să terminăm prea repede autostrăzile și modernizarea căilor ferate? O fabrică din China produce 6 trenuri pe zi, iar acestea circulă cu 360-380 de kilometri pe oră. Adică, mai repede decît în Franța și Germania!
Și, încă un lucru! România trîntește ușa în nas companiilor chineze, amenințînd o despărțire definitivă într-o relație tradițională în vreme ce prietenii noștri europeni la americani produc componente sau părți la greu în China și apoi aduc la noi în țară ca produse europene originale!
Vine un moment istoric în politica României. Drulă a făcut un memorandum aprobat de Guvern care vrea să pună bazele despărțirii României de China !
”În acest moment, mai multe companii chineze sunt implicate în licitații pentru marile obiective de infrastructură din România. E vorba despre China Railway 14th Bureau Group, Sinohydro Corporation și China Communications Construction Company (CCCC), toate participante la licitațiile pentru tronsoane din autostrada de centură a Bucureștiului, din Autostrada Pitești – Sibiu și drumul expres Pitești – Sibiu, lucrări în valoare totală de peste 3,5 miliarde de euro”.( G4 Media)
sursa:https://www.cotidianul.ro/ne-rupem-definitiv-de-china/