ACASĂ
Etichete
10.03.2021
„Ţara s-a ridicat !” - între 15 și 30.000 protestatari - discursurile lui Dan Puric, Călin Georgescu şi Cristian Teherş
Un avion românesc s-a prăbușit lângă Milano ! Niciun pasager nu a supraviețuit
E alertă totală în Italia. Un avion, înmatriculat cu numere românești, s-a prăbușit duminică lângă Milano.
Un avion românesc s-a prăbușit lângă Milano. Din primele informații, avionul de mici dimensiuni, cu 6 locuri, s-ar fi lovit de o clădire. Niciun pasager nu a supraviețuit. Pilotul, care era de origine română, dar și copilotul au murit și ei.
Din primele informații, se pare că aeronava plecase joi din București.
Avionul privat de mici dimensiuni s-a prăbușit pe o clădire din San Donato Milanese (Milano). Cele opt persoane aflate la bord au murit: pilotul, copilotul, cinci adulți și un copil. Avionul decolase din Linate cu destinația Olbia, conform ANSA.
Avionul s-a prăbușit pe o clădire goală, în curs de renovare.
Locuitorii spun că au auzit o bubuitură puternică și apoi au auzit o explozie. Flăcările au cuprins imediat clădirea cu două etaje.
Avionul, care a decolat de pe aeroportul Linate din Milano, se îndrepta către insula Sardinia, spun oficialii.
Accidentul a avut loc lângă o stație de metrou din zona suburbană a orașului Milano.
Oamenii din zonă au auzit o explozie atunci când avionul s-a prăbușit cu clădirea de două etaje, care era goală la acel moment, fiind în curs de renovare.
Flăcări și fum s-au degajat din clădire iar câteva vehicule parcate de-a lungul străzii au luat foc, spun martorii citați de Reuters, însă nu au fost raportate alte victime.
“Avionul avea un motor în flăcări şi a căzut direct, fără să existe manevre”, a declarat un martor.
Pilatus PC-12 este un avion echipat cu turbopropulsor monomotor şi poate fi folosit pentru transport de mărfuri sau pentru transportul de pasageri, numărul acestora fiind limitat la 9.
Medicii din București : ”Pacienții au devenit victimele aranjamentelor politice !”
O scrisoare deschisă adresată lui Nicușor Dan a fost transmisă de medicii spitalului Colțea, cu privire la nedreptățile care se petrec în unitatea medicală.
În solicitarea transmisă edilului, managerul Mircea Lupușoru este acuzat de abuzuri, și este prezentantă situtația medicilor pe care acesta i-a instalat în funcțiile de conducere ale secțiilor.
”Scrisoare deschisa adresata D-lui Primar Nicusor Dan
In timpul bombardamentului din razboiul al doilea, vazand cerul impanzit de avioanele germane, o doamna in varsta din Bucuresti se ruga: “Du-i Doamne la Ploiesti !”
In contextul epidemiologic actual, in care toate spitalele de urgenta din Bucuresti traiesc un scenariu ca de razboi, fiecare loc in spital, fiecare sursa de oxigen conteaza, atat pentru pacientii diagnosticati cu COVID-19, cat si pentru cei cu insuficienta respiratorie de alta etiologie, cu boala cardiaca decompensata, sau alte patologii grave. In pofida acestei situatii, conducerea Spitalului Clinc Coltea decide sa renunte la aproape 40% din paturile disponibile in Sectia de Medicina Interna si Cardiologie, sectie care deja a pierdut 13 paturi prin restructurarile ilegale din cursul anului precedent. Prins la mijloc intre sefii celorlalte sectii si din-ce-in-ce-mai-mica-si-fara-reprezentare-reala.
Sectia de Medicina Interna, managerul Spitalului Clinic Coltea, ascuns in spatele directorului medical ce conduce consiliului medical in care se voteaza fara sa se stie de ce ci doar cum, operationalizeaza paturile COVID din spital.
Se alege cea mai proasta solutie : 28 paturi pentru bolnavii cu COVID-19, cu inghetarea a 24 de paturi care nu mai pot fi utilizate pentru ingrijirea pacientilor cu patologie grava non-COVID - aceiasi bolnavi pentru care oricum accesul la internare este redus si care sunt externati in graba din spitalele transformate peste noapte in spitale COVID !
Fostul manager, dr. Lupusoru, demis de domnul primar si in urma sesizarilor noastre, in luna iunie a.c. a stabilit planul de rezilienta pentru recrudescenta COVID-19, sfidand ordinul de ministru ce autorizeaza activitatea medicala prin nesocotirea deciziilor inspectorilor sanitari transmise inca din luna mai.
Dr. Lupusoru decide prin acest plan internarea la etajul 2 al Clinicii Medicale de pacienti COVID si non-COVID, fara circuite epidemiologice si functionale operante, astfel prejudiciind major calitatea ingrijirii categoriei din urma.
Managerul actual, la presiunea celor din spital, care asemenea doamnei din preambul se roaga pentru alta destinatie, sfidand decizia inspectorilor sanitari si ignorand punctul de vedere impartial al consilierului juridic (solicitat nu de manager ci de medicii din Clinica medicala), isi asuma un punct de vedere adoptat printr-un vot la gramada, din obisnuinta, la consiliul medical : la Ploiesti !
In cursul diminetii, reprezentanti ai celor 9 medici din Clinica Medicala Coltea, care reclama de mai mult de 1 an abuzuri, falsuri si ilegalitati ale conducerii anterioare, precum si slabiciunea conducerii actuale, s-au prezentat la Primaria Bucuresti in speranta dezbaterii in principal a acestei teme acute, dar si a solicitarii de analiza adanca a activitatii d-lui Vasile Apostol, directorul ASSMB, despre ale carui obiceiuri si lipsa de integritate presa scrie copios. Vocile din spital transmit ca dorind externalizarea serviciului juridic al Spitalului Clinic Coltea, dl Apostol hartuieste si ameninta Consilierul Juridic. Îl pomenim pe dl Apostol nu pentru ca am avea vreun resentiment (si el legitim) legat de raspunsurile transmise noua si lipsa de reactie la tot ceea ce am sesizat si solicitat, ci pentru ca ni se pare periculos ca decizia sa apartina unei persoane prea colerice si cu atatea umbre.
Am solicitat o intalnire cu cu dl. Viceprimar, dr.Tomescu, coordonator al spitalelor ASSMB si cu dl Primar, Nicusor Dan. Reusita pe jumatate : intalnirea ad hoc cu dl Vice primar s-a desfasurat. La dl Primar nu am ajuns, intrucat am fost indrumati spre iesire de doi domni, care s-au recomandat a fi reprezentanti ai Politiei Municipale (noi credem ca sunt doar paznici), spunand ca si asa a fost prea mult o vizita !
Tocmai de aceea, ca sa nu se mai intample sa va blocheze cineva accesul la informatia pe care dorim sa v-o transmitem, rugam presa sa publice scrisoarea noastra mai scurta ca o intalnire.
P.S. Am obtinut prin registratura o audienta la dvs. cu termen limita 31 octombrie; daca este loc in agenda, va rugam respectuos, dat fiind ca este grav, sa ne reprogramati.
p.p.s.Va rugam nu ii sanctionati pe cei doi care ne-au condus pana in Bdul Elisabeta; credem ca este doar lipsa de educatie.
Va asiguram de toata consideratia,
Cei 9 medici din Clinica Medicala Coltea : dr. Ilinca Savulescu-Fiedler, dr. Adriana Gurghean, dr. Dan Spataru, dr Corina Homentcovschi, dr Anca Mihailescu, dr Roxana Siliste, dr Ioana Tudor, dr Raluca Ciomag, dr Ana Maria Vintila”, se arată în solicitare.
SECRETELE VIEȚII LUNGI, trăită de o româncă și de un bărbat din Africa
Cel mai în vârstă bărbat din lume a murit la vârsta de 127 de ani. Este vorba despre Natabay Tinsiew, din Eritrea, Africa. Familia acestuia a început demersurile să-l introducă post-mortem în Cartea Recordurilor.
Poziția de "cel mai bătrân om din lume" e deținută de franțuzoaica Jeanne Calment, care a murit în 1997, la vârsta de 122 de ani.
Nepotul lui Natabay Tinsiew, Zere Natabay, a declarat pentru BBC că secretele supraviețuirii au fost „răbdarea, generozitatea și o viață plină de bucurie", transmite Mediafax.
Bărbatul a murit pe 27 septembrie în satul său, Azefa, înconjurat de munți și cu o populație de aproximativ 300 de locuitori.
Natabay s-a căsătorit în 1934, iar soția sa a murit în 2019, la vârsta de 99 de ani.
A fost păstor și a văzut crescând cinci generații din familia sa.
Noja Paladia este, la cei 106 ani împliniți pe 20 iulie a.c., cel mai longeviv locuitor al oraşului Cugir, dar și cel mai în vârstă om din judeţul Alba. În vară, povestea centenarei a fost prezentată pe pagina de Facebook 'Orașul Cugir'.
'Născută în 1915, Noja Paladia din Suseni a fost căsătorită mai bine de 45 de ani, iar cea mai mare avere pe care a strâns-o până la vârsta de 106 ani sunt copiii, cei 7 nepoţi şi 6 strănepoţi.', se arăta pe Facebook.
Femeia a avut patru copii, dintre care trei sunt în viață, de 81, 76 și 71 de ani.
Secretul longevității ei: Produse din gospodărie, liniștea și gândirea pozitivă
Întrebată care crede că este secretul longevității mamei sale, fiica ei, Didina, a spus că 'toată viața a mâncat doar produse din gospodăria proprie sau de la oamenii din satele de munte aparținătoare Cugirului.' Și asta nu e tot: 'liniștea și gândirea pozitivă au contat foarte mult'. De asemenea, Noja Paladia și-a petrecut mare parte din timpul liber citind în special cărți de istorie și geografie.
Noja Paladia, în vârstă de 106 ani, 'este pe picioare, se plimbă prin casă, dialoghează, dar auzul și văzul au cam abandonat-o.'
Chiar și așa, de fiecare dată se bucură de familie și de cei care o vizitează.
Restricţii în Bucureşti începând de duminică
Comitetul Municipal Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă a anunţat noi restricţii în Bucureşti după ce incidenţa COVID-19 în Capitală a ajuns la 8,28 la mia de locuitori. De duminică revine carantina de noapte, dar doar pentru persoanele nevaccinate. De asemenea, se reintroduce declaraţia pe propria răspundere sau adeverinţa de la angajator pentru a ieşi din case după ora 20. Magazinele se vor închide la ora 22, iar la restaurant, teatru sau în sălile de fitness au acces doar vaccinaţii sau persoanele care au trecut prin boală, dar nu a trecut mai mult de 180 de zile de la confirmarea infectării cu virusul SARS-COV 2.
CMBSU a hotărât institurea de noi restricţii în Bucureşti în condiţiile în care Capitala a ajuns sâmbătă la incidenţa de 8,28 cazuri la mia de locuitori. Potrivit Hotărârii 31 a CMBSU, în localităţile unde rata de incidenţă depăşeşte 6 la mia de locuitori accesul la anumite activităţi este permis doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală. Noile restricţii intră în vigoare în acestă noapte de la ora 00.00 şi sunt valabile pentru următoarele 14 zile.
În spațiile publice: piețe, târguri, bâlciuri, talciocuri, stații pentru transportul în comun, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă se instituie obligativitatea purtării măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020, emis în temeiul art.13 și al art.71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu virusul SARSCoV-2 este obligatorie purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere gura și nasul, pe o rază de 50 m în jurul unităților de învățământ, pentru persoanele care staționează în acest perimetru.
În aplicarea prevederilor art. 3 alin. (8) Ordinul ministrului educației și al ministrului interimar al sănătății nr. 5338/1082 din 01.10.2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2 este permisă desfășurarea orelor de educație fizică doar în spații deschise, fără obligativitatea purtării măștii de protecție.
Activităţile de pregătire fizică în cadrul structurilor şi bazelor sportive, definite conform Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, constând în cantonamente, antrenamente şi competiţii sportive organizate pe în Municipiul București, pot fi desfăşurate numai în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 43 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
În condiţiile alin.(1) se permite desfăşurarea de către sportivii profesionişti, legitimaţi şi/sau de performanţă a activităţilor de pregătire fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activităţile de pregătire fizică în spaţii închise sunt permise în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 43 şi al art. 71 alin. din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
În spaţiile închise sau deschise, competiţiile sportive se pot desfăşura în Municipiul București cu participarea spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei distanţe de minimum 1 metru între persoane și cu purtarea măștii de protecție, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 43 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Activităţile instituţiilor muzeale, bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producţie de film şi audiovizuală, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, şcolilor populare de artă şi meserii, precum şi evenimentele culturale în aer liber se pot desfăşura numai în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Organizarea şi desfăşurarea activităţii în cadrul cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte sunt permise cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului şi cu purtarea măştii de protecţie, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
Organizarea şi desfăşurarea activităţii instituţiilor publice sau private de cultură care administrează spaţii special destinate activităţilor cultural-artistice în aer liber sunt permise cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei distanţe de minimum 1 metru între persoane și cu purtarea măștii de protecție, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Organizarea şi desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale sunt permise cu participarea publicului până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului și cu purtarea măștii de protecție, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
Organizarea şi desfăşurarea spectacolelor de tipul drive-in sunt premise numai dacă ocupanţii unui autovehicul sunt membrii aceleiaşi familii sau reprezintă grupuri de până la 4 persoane. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Activitatea cultelor religioase, inclusiv slujbele şi rugăciunile colective, se desfăşoară în interiorul şi/sau în afara lăcaşurilor de cult, cu respectarea regulilor de protecţie sanitară, stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;
Organizarea de procesiuni şi/sau pelerinaje religioase este permisă numai cu respectarea regulilor de protecţie sanitară, stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al Secretariatului de Stat pentru Culte;
Se permit activităţile recreative şi sportive desfăşurate în aer liber, cu participarea a cel mult 10 persoane care nu locuiesc împreună; Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii, după caz, cu ministrul tineretului şi sportului, ministrul mediului, apelor şi pădurilor sau ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale.
Restricţii în Bucureşti. Nunţi şi botezuri doar cu vaccinaţi sau invitaţi trecuţi prin boala COVID-19
Se permite organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri) cu participarea persoanelor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, dar nu mai mult de 200 de persoane, în interior sau în exterior, dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Se permite organizarea de cursuri de instruire şi workshopuri pentru adulţi, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu participarea persoanelor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului în interior sau în exterior, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măştii de protecţie şi cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite prin ordinul ministrului sănătăţii, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Se permite organizarea de conferinţe cu un număr de participanţi mai mare de 300 de persoane în interior, cu asigurarea unei suprafeţe de 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;
Se permite organizarea de conferinţe cu participarea persoanelor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului în interior sau în exterior, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măştii de protecţie şi cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătăţii, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Se permit organizarea şi desfăşurarea de către instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării naţionale, ordinii şi siguranţei publice, în aer liber, a activităţilor specifice, sub supravegherea unui medic epidemiolog.
Se permit organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice din domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România, astfel încât să fie asigurate o suprafaţă de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă şi respectarea regulilor de protecţie sanitară.
Se permite, în condiţiile Legii nr. 60/1991, republicată, organizarea de mitinguri şi demonstraţii cu un număr de participanţi de maximum 100 de persoane și cu purtarea măştii de protecţie, dacă incidenţa cumulată la 14 zile în localitate este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS- CoV-2.
Restricţii în Bucureşti. Restaurantele rămân deschise până la ora 24, dar au acces doar vaccinaţii sau cei care au făcut COVID-19 şi au trecut maximum 6 luni de la confirmarea bolii
Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum şi la terase este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00 – 24,00 dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare, precum şi la terasele acestora este permisă până la capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00 – 2,00, doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unităţi, dacă este depășită încidența de 3/1.000 locuitori în ultimele 14 zile.
Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în interiorul centrelor comerciale este permisă dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori până la 50% din capacitatea maximă a zonelor de consum, delimitate faţă de restul spaţiului public şi amenajate în acest scop. Accesul în zonele de consum astfel delimitate şi amenajate este permis doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Măsurile se aplică şi operatorilor economici care desfăşoară activităţi în spaţiile publice închise care au un acoperiş, plafon sau tavan şi care sunt delimitate de cel puţin 2 pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent.
În situaţia în care activitatea operatorilor economici este restricţionată sau închisă, se permit prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective.
Prepararea, comercializarea şi consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice sunt permise în spaţiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu respectarea măsurilor de protecţie sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii, al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Activitatea în baruri, cluburi și discoteci este interzisă dacă incidența cumulată la 14 zile în Municipiul București este mai mare de 6/1.000 locuitori.
Restricţii în Bucureşti de duminică. Magazinele rămân deschise până la ora 22
Se instituie obligaţia pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ/ prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private, să îşi organizeze şi să îşi desfăşoare activitatea zilnic în intervalul orar 5,00 – 22,00, dacă incidenţa cumulată la 14 zile depăşeşte 7,5/1.000 de locuitori.
Prin excepţie, în intervalul orar 22,00 – 5,00, operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.
Măsurile prevăzute la alin. (1) nu se mai aplică dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 7/1.000 de locuitori.
Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), unităţile farmaceutice, benzinăriile, operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu, precum şi operatorii economici din domeniul transportului rutier de persoane şi rutier de mărfuri îşi pot desfăşura activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecţie sanitară.
Restricţii în Bucureşti. Se redeschid sălile de sport şi piscinele pentru vaccinaţi şi pentru cei trecuţi prin boală
Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activitatea în spaţii închise în domeniul sălilor de sport şi/sau fitness este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a spaţiului când incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV- 2.
Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a spaţiului dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori.
Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanelecare se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusulSARS-CoV-2.
Se instituie obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a ştrandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau a sălilor de sport/fitness de a respecta normele deprevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii,emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a spaţiului în intervalul orar 5,00-2,00 dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Se instituie obligaţia instituţiilor şi autorităţilor publice, operatorilor economici şi profesioniştilor de a organiza activitatea astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât şi pentru vizitatori, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 13 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
Activitatea operatorilor economici care administrează locuri de joacă pentru copii în spaţii închise este permisă fără a depăşi 50% din capacitatea maximă a spaţiului şi în intervalul orar 5,00 -24,00 dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanelecare se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.
Se instituie obligaţia desfăşurării activităţii la nivelul cabinetelor stomatologice şi unităţilor sanitare non-COVID, în condiţiile stabilite prin ordinul ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 71alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;.
Se instituie obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc, îngrijire personală, primire turistică cu funcţiuni de cazare, precum şi activităţi de lucru în birouri cu spaţii comune în sistem deschis de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun alministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art.71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare, în baza căruia îşi pot desfăşura activitatea.
Restricţii în Bucureşti. Carantina de noapte pentru nevaccinaţi. Revine declaraţia pe propria răspundere pentru a ieşi din casă între orele 20 – 05.
Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 20,00-5,00, cu următoarele excepții:
a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuința/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
b) deplasarea pentru asistența medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, pentru achiziționarea de medicamente sau pentru efectuarea vaccinului anti Covid- 19;
c) deplasări în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane, și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori decesul unui membru de familie;
e) părăsirea domiciliului pentru protejarea vieții sau integrității fizice în cazul unui pericol grav și iminent, cu apelarea sistemului național unic pentru apeluri de urgență 112
Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, prevăzut la pct. 1 lit. a), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ori o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.
Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, prevăzut la pct. 1 lit. b)-d), persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.
Declarația pe propria răspundere, prevăzută la pct. 2. și 3., trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura.
Măsurile instituite nu se aplică persoanelor care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemeicomplete de vaccinare, respectiv persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2 şi care fac dovada îndeplinirii acestei condiţii prin intermediul certificatului de vaccinare, pe suport hârtie sau în format electronic, sau alcertificatului digital al Uniunii Europene privind COVID-19;
Măsurile instituite nu se aplică persoanelor fizice provenite din state ale căror autorităţi nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2 şi care fac dovada îndeplinirii acestei condiţii prin documente, pe suport hârtie sau în formatelectronic, care să ateste vaccinarea acestora.
Măsurile nu se aplică în cazul persoanelor care au vârsta mai mică sau egală cu 12 ani.
Atestarea vaccinării sau vindecării de infecţia cu virusul SARS-CoV-2 se realizează prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea şi acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare.
Organizatorii/Operatorii economici care desfăşoară activităţi potrivit prezentei anexe au obligaţia de a scana codul QR de pe certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID-19 folosind secţiunea „Verificare reguli interne” din aplicaţia mobilă „Check DCC” pentru verificarea autenticităţii, valabilităţii şi integrităţii certificatului, fără a se reţine niciun fel de date sau informaţii din certificatul verificat.
În cazul persoanelor fizice provenite din state ale căror autorități nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, organizatorii/operatorii economici care desfăşoară activităţi au obligația de a verifica existența documentelor, pe suport hârtie sau în format electronic, care să ateste vaccinarea sau vindecarea de infecția cu virusul SARS-CoV-2 a acestor persoane.
Activitatea piețelor agroalimentare, inclusiv a piețelor volante, a târgurilor, bâlciurilor și a talciocurilor, definite potrivit art 7 alin.(1) din Hotărârea Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerțului cu produse și servicii de piață în unele zone publice, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului sănătății și al ministrului muncii și protecției sociale.
Operatorii de transport de călători vor monitoriza permanent gradul de încărcare a mijloacelor de transport pe care le deservesc, în scopul diminuării aglomerației din vehicule și stații, mai ales la orele de vârf.
Se va respecta circuitul de urcare/coborâre în mijloacele de transport, acolo unde acestea permit, respectiv:
– în autobuze și troleibuze, accesul pasagerilor se va efectua prin ușa din față, iar coborârea pe celelalte uși;
– în tramvaie, accesul pasagerilor se va efectua prin ușa din mijloc, iar coborârea pe celelalte uși.
Operatorii de transport de călători vor informa călătorii cu privire la obligativitatea purtării corecte a măștii de protecție și a evitării consumului de produse alimentare în mijloacele de transport în comun, prin mijloace audio-video și prin afișare în mijloacele de transport în comun.
Metrorex SA va informa și îndruma publicul călător prin instalațiile de sonorizare despre situațiile de aglomerare apărute și îl va informa asupra obligativității de a păstra distanțarea fizică și de a purta corect masca de protecție.