10.14.2022

14 OCTOMBRIE 2022, FOTOGRAFIE de GRUP cu POPORUL ROMÂN - Slujba Sfintei Liturghii de la marea sărbătoare a Sfintei noastre Cuvioase Parascheva de la Iași

 


Sărbătoarea de anul acesta a Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iași a fost dedicată anului omagial al rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului și anului comemorativ al Sfinților isihaști Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama și Paisie de la Neamț, ne informează Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iașilor.

Câteva zeci de mii de credincioși au participat la slujba de hramul Sfintei Vineri care a avut loc anul acesta chiar vineri, 14 octombrie 2022, ziua de prăznuire a Ocrotitoarei Moldovei. Sfânta Liturghie a fost oficiată pe un podium de pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, în dreptul altarului Catedralei Mitropolitane, de un sobor de ierarhi, preoți și diaconi, în frunte cu Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Aproape 200.000 de români și pelerini din alte colțuri ale lumii ortodoxe au venit să se închine la sfintele moaște ale Sfintei Cuvioase Parascheva și Sfântului Paisie de la Neamț, pelerinaj organizat excepțional de forurilor bisericești și autoritățile locale. Portalul Doxologia al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei ne-a oferit și un frumos buchet de fotografii, pe care îl oferim cititorilor ActiveNews în baza acestui material, mulțumind pentru dărnicie și profesionalism.

Astăzi, 14 octombrie 2022, în ziua de prăznuire a Ocrotitoarei Moldovei, slujba Sfintei Liturghii a fost oficiată, începând cu ora 9.00, pe podiumul amplasat pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, în dreptul altarului Catedralei Mitropolitane de un sobor de ierarhi, preoți și diaconi. Soborul arhiereilor a cuprins atât ierarhi din diferite eparhii ale țării, cât și din străinătate: Înaltpreasfințitul Părinte Gheorghios, Mitropolit de Kitrus, Katerini și Platamonas; Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei; Înaltpreasfințitul Părinte Naum, Mitropolit de Ruse; Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei; Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor; Înaltpreasfințitul Părinte Iosif, Arhiepiscopul Ortodox Român al Europei Occidentale și Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale și Meridionale; Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului; Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos; Preasfințitul Părinte Agathonic, Episcop de Arusha și Tanzania Centrală; Preasfințitul Părinte Qais, Episcop de Erzurum; Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor; Preasfințitul Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei; Preasfințitul Părinte Antonie, Episcop de Bălți; Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud; Preasfințitul Părinte Vincențiu, Episcopul Sloboziei și Călărașilor; Preasfințitul Părinte Galaction, Episcopul Alexandriei și Teleormanului; Preasfințitul Părinte Sebastian, Episcopul Slatinei și Romanaților; Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului; Preasfințitul Părinte Nestor, Episcopul Devei și Hunedoarei; Preasfințitul Părinte  Ieronim, Episcopul Daciei Felix; Preasfințitul Părinte Ioan Casian, Episcopul Ortodox Român al Canadei; Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor; Preasfințitul Părinte Benedict Bistrițeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului; Preasfințitul Părinte Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei; Preasfințitul Părinte Damaschin dorneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților; Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului.

VIDEO DOXOLOGIA urmat de Predica Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Gheorghios, Mitropolit de Kitrus, Katerini și Platamonas și de o GALERIE FOTO în baza materialului:




Unul dintre cele mai frumoase obiceiuri ale creștinilor, încă din cele mai vechi timpuri, sunt pelerinajele, adică vizitele la lăcașurile, mănăstirile și la locurile sfinte, spre a primi binecuvântare prin sfintele icoane și moaște ale Sfinților sau prin comemorarea de evenimente duhovnicești care s-au petrecut într-un anumit loc .

Asa se întamplă în fiecare an și aici, la Iasi. Cu toții am venit, unii de aproape și alții de departe, ca pelerini ai Sfintei Parascheva din Epivata, protectoarea spirituală a cetății Iașilor și ocrotitoarea noastră a tuturor. Pelerinajul nostru devine, astfel o mărturie a dispoziției noastre lăuntirice, de a ne întări în credință din credința pe care a avut-o Sfintei Parascheva în Dumnezeu și de a umbla în viața noastră după exemplul ei.

Iubiți pelerini, iubiți credincioși,

Evanghelia ne arată adevăratul sens al pelerinajului și al pelerinului. Pelerinajul este mai mult decât o acțiune legată de un loc anume. Are drept țintă modulul creștin de viețuire al omului în Biserică, felul în care fiecare dintre noi îl vede pe Dumnezeu și felul în care Dumnezeu ne vede pe noi. Pelerinajul este legat de un mod de a fi pe care Dumnezeu Îl dorește de la noi. În acest sens Mântuitorul Iisus Hristos o încredințează pe femeia samarineacă că: „vine ceasul și acum este, când adevărații închinători se vor închina Tatălui în duh și în adevăr” (Ioan 4, 23), și că Tatăl astfel de închinători își dorește.

Iisus Hristos ne descoperă dimensiunea esențială a pelerinajului creștin. Locul este și el important, după cum Ierusalimul era și este important, dar ceea ce contează este mobilul și conținutul care se urmărește prin pelerinaj. Acestea au de-a face, cum putem înțelege din cuvintele Mântuitorului Hristos, cu trei dimensiuni: Duhul, Adevărul și voia Tatălui. Accentul, cade așadar, nu pe pelerinajul în sine, ci pe temeiul și fondul acestuia. Săvârșim noi, deci, un pelerinaj al duhului, al adevărului, al recunoașterii și urmării voinței divine? Dacă da, atunci fiecare, poate purta un anume loc de pelerinaj în interiorul său, câtă vreme trupul și existența noastră întreagă se arată a fi temple ale Duhului Sfânt. Dar dacă urmărim locul și forma exterioară a pelerinajului, la oricât de multă sfințire am participa, ea nu lucrează în noi transformator. Asta nu înseamnă, însă, că locul nu are importanță, unicitate, caracter sacru. Însă nici un loc sfânt și nici un sfânt, cum este Sfânta Parascheva aici la Iași, nu ne poate ajuta, dacă nu trăim după voia lui Dumnezeu.

Cu toate acestea, prezența Duhului Sfânt în noi și închinarea spirituală pe care o aducem lui Dumnezeu nu se realizează disprețuind realitatea materială. Pelerinajul nostru la Sfânta Parascheva, nu separă materialul de spiritual, realitatea trupească de cea sufletească, cele trecătoare de cele veșnice. Aceasta întrucât pelerinajul lui Dumnezeu către noi, prin venirea Fiului lui Dumnezeu în trup omenesc, vizează întreaga noastră ființă. Iisus Hristos se întrupează și sfințește omul ca o singură realitate. În acest sens în Biserică, noi nu ne rugăm lui Dumnezeu doar în ascuns, în taina sufletelor noastre, ci aprindem lumânări, inspirăm tămâie ca simbol al bunei-miresme dumnezeiești, ascultăm cântându-se psalmi, ne împărtășim dintr-O Singură Pâine și dintr-Un Potir de obște. Așadar, pelerinajul creștin se referă și la trup și la suflet, iar toate se fac spre unirea în Duh și în Adevăr cu Dumnezeu Izvorul sfințeniei.

Iubiți frați în Hristos,

Pelerinajul ca scop în sine nu ne mântuiește. Printr-un astfel de pelerinaj noi nu putem depăși însușirile, legăturile și limitele noastre firești, neamul și originea noastră, tradițiile și cultura specifică fiecărui neam.

Credința creștină mărturisește că mântuirea unui suflet se face prin:

• Prezența lui Dumnezeu în noi.

• Acceptarea și participarea în mod activ la chemarea Lui de a deveni fii Lui.

• Alegerea de a-L trăi pe Dumnezeu ca prioritate în viețile noastre.

•  Hotărârea de a ne încrede în El și de a ne pune păcatele la picioarele Lui.

Acestea se realizează, însă, când ne închinăm lui Dumnezeu în Duh și în Adevăr. Iar acest Adevăr nu este o idee, nici o filozofie, nici o realitate obiectivă din domeniul cunoașterii strict omenești, ci este Persoană. Este Iisus Hristos Însuși: „Calea, adevărul și viața” (In 14, 6). Acest Adevăr nu este dobândit de minte și nici nu este rezultatul vreunei lucrări exclusiv raționale. Adevărul este trăit ca taină a comuniunii nu numai cu Dumnezeu, ci și cu ființele create „după chipul Său” (Fc. 1, 26), adică cu oamenii.

Iubiți credincioși,

Pelerinajul autentic se împlinește prin moartea patimilor, a egoismului și a sentimentului că totul se abordează prin cunoaștere rațională. Învierea duhovnicească a ființei umane, așadar, se face atunci când omul iubește și se împărtășește de darul Adevărului, adică darul lui Hristos pentru ca El să locuiască în noi și noi toți să fim fiii Săi. Se realizează dacă ne închinăm lui Dumnezeu în Duh, adică dacă dorim să împlinim și să trăim voia lui Dumnezeu în viața noastră.

Iar voia lui Dumnezeu în viața noastră se împlinește:

• Dacă ascultăm și păzim Evanghelia, care devine indicatorul parcursului nostru duhovnicesc.

• Dacă cultivăm cele patru virtuți creștine: iubireaa, rugăciunea, smereniea, discernământul.

• Dacă ne încredem în purtarea de grijă a lui Dumnezeu.

• Dacă ne iubim aproapele.

•  Dacă suntem gata să ne izbăvim de egoism.

Iubiții credincioși,

Adevărații pelerini sunt mai mult decât simpli călători la locurile sfinte, căutători ai cuvintelor sfinților sau cinstitori de icoane și de sfinte moaște. Adevărații pelerini nu sunt cei care ajung la autosuficiență datorită sfințeniei altora. Devenim adevărați pelerini atunci când ne străduim să lucrăm la propria noastră curățire și sfințire a vieții. Iar aceasta nu se împlinește doar prin respectarea formelor exterioare creștine, ci mai ales prin trăirea unei comuniuni autentice cu Dumnezeu. Dacă inima noastră nu se odihnește cu adevărat în chipul de închinare pe care Dumnezeu îl cere, nu ne folosim duhovnicește. Suntem chemați, așadar, să nu ne limităm doar la închinarea la sfintele moaște și sfintele icoane. Ci mai mult decât atât, viața bisericească, viața după Dumnezeu este autentică atunci când dă naștere credincioșilor transformați prin harul Învierii și al Iubirii, pe calea Adevărului însuși care este Hristos! 

Fie ca și noi să devenim, cu harul lui Dumnezeu și prin mijlocirile Sfintei Parascheva,

oameni înviați și preschimbați în Duhul cel Sfânt spre marele pelerinaj al Împărăției lui Dumnezeu, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!

Amin! Slavă lui Dumnezeu pentru toate! Sfântă Parascheva, roagă-te pentru noi păcătoșii! Întru Mulți Ani tuturor cititorilor noștri! Sfânta Parascheva să Vă ocrotească viața, să Vă dăruiască mila lui Dumnezeu și să trăim prezența Domnului. Pentru rugăciunile și lacrimile Cuvioasei, Iubirea lui Hristos să nu ne părăsească, El să fie în inimile noastre unindu-ne în același Duh, pentru Adevăr și România!