Corpul de control al prim-ministrului a efectuat o acțiune de documentare la Compania Națională „Aeroporturi București” – S.A. („CNAB S.A.”) și a constatat o serie de probleme atât la contractele de curățenie, reparații auto sau asistență juridică, cât și cu cele de închiriere spații comerciale cu Millenium Pro Design SRL, firmă care de peste 20 de ani controlează magazinele din aeroportul Otopeni. De asemenea, Corpul de Control a mai constatat că „Aeroporturi București” nu și-a realizat mai deloc investiții în 2018 și 2019. Mai exact, gradul de îndeplinire a programului de investiții a fost de 4,31% în 2018, respectiv de 11,67% în 2019. De asemenea, un grad de realizare uimitor de scăzut, adică aproape deloc, a fost înregistrat la capitolul „lucrări de investiții”, de 1,35%, în anul 2018, și de 2,46%, în anul 2019.
Bani cheltuiți aiurea
În situația respectării actelor normative ce reglementează achizițiile sectoriale precum și a celor care reglementează raporturile de muncă, oferta declarată câștigătoare la finalizarea procedurii de atribuire a Contractul de prestări servicii nr. 134/C/15.05.2019,
nu a fost de natură a asigura respectarea cerințelor prevăzute de companie în caietul de sarcini , respectiv a condiției ca prestatorul să asigure un număr minim de agenți în ansamblu și pe fiecare tură. În acest context, s-a constatat faptul că nu au fost îndeplinite obligațiile de a verifica dacă propunerea financiară este corelată cu elementele propunerii tehnice pentru a evita
executarea defectuoasă a contractului, potrivit prevederilor art. 139 alin. (3) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 394/2016, de a urmări dacă oferta „satisface în mod corespunzător caietul de sarcini” și, în caz contrar, de a o califica drept neconformă, potrivit art. 143 alin. (3) din același act normativ.
Ajustarea tarifelor și, implicit modificarea prețului Contractului de servicii nr. 134/2019, realizată prin încheierea Actului adițional4 nr. 1, s-a efectuat fără îndeplinirea obligației prestatorului de a prezenta devizele analitice prin care să fie evidențiată influența pe care o exercită modificarea legislativă în prețul unitar și/sau total ofertat inițial. Astfel, nu au fost respectate dispozițiile art. 158 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 394/2016, cu modificările și completările, precum și ale art. 8 alin.
(1) din Instrucțiunea ANAP nr. 2/2018, potrivit cărora Potrivit cărora: „în orice situație, prețul contractului poate fi ajustat doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului”, respectiv „actualizarea
aplicată prețului contractului de achiziție publică/sectorială trebuie să evidențieze influența pe care o exercită modificarea în prețul unitar și/sau total ofertat inițial”.
Aplicarea de către CNAB S.A., în calitate de entitate contractantă, a procedurii de negociere fără invitație prealabilă la procedura concurențială de ofertare, în situația atribuirii contractelor sectoriale de servicii nr. 425/C/12.12.2018 și nr. 410/C/26.11.2018,
nu a fost justificată în conformitate cu prevederile legale, ci s-a datorat unui parcurs defectuos a etapei de planificare/pregătire a achizițiilor inițiate anterior, ce a avut ca rezultat depășirea duratei prevăzută de entitate pentru derularea procedurilor de
atribuire, fiind încălcate în acest fel prevederile 6 art. 82 alin. (4), coroborate cu cele ale art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, și, pe cale de consecință, a afectat respectarea principiului transparenței, prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. d) din actul normativ invocat anterior.
Pe parcursul derulării contractului de prestări servicii nr. 410/C/26.11.2018 s-a constatat faptul că CNAB S.A. a transmis prestatorului documente7 din care reies neconformități constatate cu privire la serviciile prestate. În condițiile în care clauza contractuală prevăzută la punctul 12 „Penalități, daune interese” din Contractul de prestări servicii nr. 410/C/26.11.2018 a prevăzut penalizări pentru prestarea necorespunzătoare a unor operațiuni, acestea nu au fost aplicate, încasate/reținute de la prestator.
Costuri imense cu un Duster
La nivelul CNAB S.A. nu s-a realizat urmărirea modalității de exploatare și întreținere a autovehiculelor, în subsidiar cu urmărirea modalității de stabilire a necesarului de servicii de service, fapt ce creează premisele nerespectării principiului economicității.
Astfel, s-a constatat faptul că, în cazul unor autovehicule din parcul auto al companiei, au fost decontate sume semnificative
raportate la valoarea de achiziție a respectivelor active, înregistrându-se o prezență în service cu o frecvență relativ mare,
spre exemplu, costurile acestor servicii, pentru un autovehicul marca Dacia Duster, fiind cuprinse între 1.098,21 lei/lună și 1.894,71 lei/lună.
Achizițiile directe
Din informațiile puse la dispoziția CCPM a reieșit faptul că CNAB S.A. a achiziționat direct anumite produse/servicii cu toate că valoarea acestora a depășit pragul prevăzut la art. 12 alin. (4) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și
completările ulterioare, până la care entitatea contractantă a avut dreptul de a efectua achiziții în acest mod. Cu toate că reprezentanții CNAB S.A. au susținut faptul că obiectul achiziției directe analizate11 a fost, în fapt de lucrări (și nu de produse sau servicii), iar codul CPV al achiziției nu a fost pus în corespondență cu obiectul acesteia, încălcându-se astfel obligația prevăzută la art. 17 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, documentele prezentate de companie nu au fost de natură a justifica încadrarea achiziției ca fiind una de lucrări.
Chestiunea contractelor în asociere
Referitor la Contractul de asociere în participațiune nr. 527/C/27.10.2010, s-a constatat faptul că modificările formalizate prin încheierea Actelor adiționale nr. 2/25.04.2019, nr. 3/25.04.2019 și nr. 4/03.12.2019, au fost efectuate în condițiile în care
adunarea generală extraordinară a acționarilor nu s-a întrunit pentru a adopta o hotărâre în acest sens, fiind încălcate dispozițiile
13 art. 14 alin. (7) lit. m) și n) din Actul constitutiv al CNAB S.A., Anexa la HG nr. 1208/2009, cu modificările și completările ulterioare, deoarece pentru modificarea unui contract de asociere în participațiune (participație), trebuiau îndeplinite condițiile de formă și fond cerute de lege, ca și în cazul încheierii lui. Astfel, prin încheierea Actului adițional nr. 2/25.04.2019, care a vizat modul de calcul al sumei pe care CNAB S.A. o va vira asocierii, nu s-a efectuat o indexare în temeiul unei clauze contractuale, ci o modificare a contractului, întrucât s-a realizat prin aplicarea unui indice ce măsoară inflația în România, care reflectă o variație a prețurilor exprimate în monedă națională, la sume stabilite prin contract într-o monedă diferită (euro).
Modificările contractului, prin încheierea Actelor adiționale nr. 3/25.04.2019 și nr. 4/03.12.2019, au vizat implementarea și prelungirea „unui program pilot pentru îmbunătățirea serviciilor de tratație” și au avut ca efect modificări ale serviciilor și
produselor prestate în temeiul asocierii. În consecință, aprobarea acestor modificări trebuia să respecte aceleași condiții ca cele prevăzute în Actul constitutiv al CNAB S.A. pentru adoptarea unei hotărâri cu privire la asocierea în participațiune.
Referitor la derularea și încetarea Contractului de asociere în participațiune nr. 365/C/22.12.2008 și la încheierea Contractului de închiriere nr. 58/C/27.02.2020 s-au constatat următoarele: a) modificarea contractului de asociere în participațiune, prin încheierea Actului adițional nr. 4/21.12.2018, s-a realizat în baza unei hotărâri15 de aprobare a AGEA, calificată în mod definitiv de către instanțele de judecată, drept nulă; b) cu toate că, în conformitate cu art. 6.2.5. din Contractul de asociere în participațiune nr. 365/C/22.12.2008, CNAB S.A. a avut dreptul, pe tot parcursul derulării contractului, să solicite informații16 cu privire la beneficiile și pierderile asocierii, demersurile judiciare și convenționale efectuate de companie în perioada 2018-2019, pentru obținerea unei părți17 cuvenite din rezultatele asocierii, finalizate prin încheierea unei convenții, au vizat doar sumele cuvenite pentru perioada 01.03.2016-31.08.2019, deși activitatea asociatului titular desfășurată prin intermediul platformei on-line s-a derulat și în perioada 2013-2015, perioadă pentru care CNAB S.A. i se cuveneau părți din beneficiile obținute de asociatul titular.
Referitor la încetarea Contractului de asociere în participațiune nr. 365/C/22.12.2008, s-a constatat faptul că nu au fost puse la dispoziție documente din care să reiasă modalitatea în care a fost repartizat între asociați rezultatul lichidării asocierii și activele ce au intrat în patrimoniul CNAB S.A. ca urmare a acestui demers (cu excepția unor mențiuni generale privind amenajarea spațiului predat), în condițiile în care activele ce au dobândit calitatea de „rezultate ale lichidării” asocierii trebuiau, potrivit prevederilor
art. 12 din contract, să facă obiectul împărțirii între asociați.
Contractul de închiriere spații comerciale nr. 58/C/27.02.2020 a fost încheiat între CNAB S.A. și MILLENIUM PRO DESIGN S.R.L., fără a fi aprobat de către CA în conformitate cu competențele consiliului, statuate21 prin dispozițiile art. 19 alin. (1) lit. n)
din Actul constitutiv al CNAB S.A., Anexa la HG nr. 1208/2009, cu modificările și completările ulterioare.
Prime cu caracter excepțional
Lipsa procedurilor de acordare a primelor cu caracter excepțional sau a altor stimulente de această natură, care să cuprindă criterii privind acordarea acestora, este susceptibilă a genera discriminare, demotivare și climat de muncă conflictual sau marcat de o satisfacție redusă legată de sistemul de compensații și beneficii, aspecte de natură a influența negativ activitatea economică a companiei.
Investițiile
În anii 2018 și 2019, la nivelul CNAB S.A. a fost înregistrat un grad de realizare a Programelor de investiții, de 4,31%, respectiv de 11,67%. De asemenea, un grad de realizare foarte scăzut a fost înregistrat la capitolul „lucrări de investiții”, de 1,35%, în anul 2018, și de 2,46%, în anul 2019. Astfel, cea mai mare parte a obiectivelor/proiectelor conținute în Programele de investiții, din această perioadă, nu au fost realizate sau au fost realizate parțial, principalele cauze identificate fiind: a) programarea unor obiective de investiții fără a exista o strategie de prioritizare coerentă și asumată la nivelul companiei; b) întârzieri în elaborarea și aprobarea Referatelor de necesitate pentru unele lucrări și/sau proiecte aferente investițiilor; c) aprobarea tardivă a bugetelor de venituri și cheltuieli aferente exercițiilor bugetare din anii 2018 (la data de 16.07.2018)30 și 2019 (la data de 12.08.2019)31, cauzată, în mare măsură, de procesul bugetar derulat la nivelul companiei, respectiv de avizarea cu întârziere a bugetelor anuale în cadrul AGA (pentru exercițiul bugetar 2018 prin Hotărârea nr. 6/08.06.201832 și pentru exercițiul bugetar 2019. În aceste condiții, Serviciul Investiții și Dezvoltare a avut la dispoziție termene relativ scurte pentru elaborarea caietelor de sarcini a procedurilor de atribuire aferente realizării obiectivelor de investiții, întrucât potrivit instrucțiunii AB-SID IL-01/Rev.2 „Programarea elaborării caietelor de sarcini, de către Serviciul Investiții și Dezvoltare”, aceste proceduri se derulează după aprobarea bugetului; d) programarea nerealistă a obiectivelor de investiții în raport cu capacitatea de realizare și/sau timpul necesar de realizare al acestora, coroborată cu necesitățile operaționale; e) programarea de către companie a unor investiții fără a respecta propriile planuri de măsuri asumate sau termenele acordate de terțe entități de reglementare.
Nota de informare întocmită în urma verificărilor a fost transmisă către Curtea de Conturi a României, spre informare și valorificare, precum și către entitatea verificată și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, spre analiză și valorificare.
sursa:https://www.cotidianul.ro/problemele-descoperite-la-aeroporturile-capitalei/