Mai este o lună până la Black Friday Ediția 2020 sau “Ziua Reducerilor Masive la tot felul de lucruri”, marele eveniment de shopping al anului, deși retailerii cu magazine online și curierii ar putea jura că, după mutarea în online a cumpărătorilor speriați de pandemie, din 15 martie în fiecare zi au muncit ca de Black Friday. Nu este de mirare că atenția inspectorilor de la Protecția Consumatorului și, recent, a inspectorilor ANAF s-a aplecat și asupra acestui mediu de cumpărături.
Zilele trecute, în cadrul operațiunii Mercur a autorităților fiscale, au fost luate la verificat magazinele online, după ce s-au depistat vânzări de bunuri neînsoțite de facturi sau alte documente doveditoare. Consumatorii care au primit produse neconforme și au dorit să beneficieze de garanții sau au decis să facă uz de dreptul de a returna bunurile achiziționate în termenul legal de 14 zile s-au trezit că nu pot face dovada achiziționării bunurilor sau, mai rău, au descoperit că magazinul de unde făcuseră achiziția online dispăruse în neant.
Nu voi intra în amănunte în ceea ce privește fraudele în sine, având în vedere că unele dintre faptele constatate de fisc intră nu doar în sfera încălcării drepturilor consumatorilor ci și în aceea a evaziunii fiscale și a dreptului penal. Mai clar, se pare că unele bunuri erau nu doar fără documente de proveniență, ci și contrafăcute. Organele competente vor face eforturi să depisteze sursele de aprovizionare și rețelele de distribuție ca să oprească proliferarea acestor practici și să se recupereze prejudiciile, iar consumatorii să sperăm că vor fi despăgubiți corespunzător.
Mă voi apleca, însă, asupra dreptului consumatorului de a beneficia de garanții pentru bunurile achiziționate, mai ales că, în mod tradițional, de Black Friday, se achiziționează online cu reduceri consistente în special bunuri de folosință îndelungată, mai precis electrocasnice.
Actul normativ care reglementează aceste aspecte este Legea 449/2003, referitor la vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandă, și garanțiile asociate acestora, în vederea asigurării protecției consumatorului.
Trebuie subliniat că prin produs trebuie înțeles un bun material mobil a cărui destinație finală este consumul sau utilizarea individuală ori colectivă. De prevederile acestei legi nu beneficiază bunurile vândute în urma confiscărilor, în cadrul procedurii de executare silită sau pe baza unui alt act emis de autoritățile judecătorești, apa și gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate fixă și energia electrică.
Legea în cauză reglementează garanția legală, adică aceea conferită prin puterea legii și stipulează că răspunderea vânzătorului, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului. Așadar, vânzătorul este cel care răspunde față de cumpărător, el nu poate pretinde consumatorului să se adreseze producătorului bunului sau unui alt intermediar din lanțul de livrare pentru neconformitățile constatate la livrare sau apărute pe parcursul celor doi ani.
De aceea este deosebit de important ca, pentru cumpărăturile făcute de consumator, indiferent că este vorba despre un magazin fizic sau unul online, acesta să primească factură sau bon fiscal, dacă nu ambele dovezi. De asemenea, trebuie să și păstreze aceste documente, pentru a putea face dovada achiziționării bunului dar și data de la care beneficiază de termenul legal de doi ani. Ca o măsură de precauție în plus, mai ales când este vorba despre magazine online unde atenția este de multe ori diminuată de diverși factori (graba de a achiziționa produsul aflat la ofertă, publicitatea prezentă pe site, presiunea timpului, alegerea produsului dorit dintr-o gamă variată etc) consumatorul trebuie să verifice corespondența dintre produsul achiziționat (adică: marcă, model, serie, preț, vânzător) cu informațiile din documentele cu care dovedește achiziția.
Garanția legală este o garanție obligatorie, mai mult ea este reglementată în toate țările UE la un nivel minim de doi ani, dar există state în care garanția legală acoperă o durată mai lungă (Irlanda – 6 ani, Suedia – 3 ani) sau diferențiată pe categorii de bunuri (în Olanda, Finlanda). Cu toate acestea, garanția legală poate fi mai mică pentru produsele cu o durată de viață mai scurtă. Trebuie subliniat că, garanția legală nu trebuie confundată cu termenul de valabilitate al bunurilor perisabile.
Așadar, de oriunde din Uniunea Europeană este achiziționat un bun, termenul minim de garanție legală pe care se poate baza un consumator este de doi ani, pentru bunurile noi. Dar chiar și bunurile la mâna a doua beneficiază de garanție legală, pe o durată mai mică de doi ani, în funcție de reglementările fiecăruia dintre statele UE, însă nu poate fi mai mică de un an.
Adițional garanției legale este practicată garanția comercială, care reprezintă o garanție suplimentară și este acordată de vânzător sau de producător, fie gratuit, fie contra-cost. Garanția comercială poate acoperi alte defecte decât cele existente la data livrării bunului, pe o perioadă mai mare decât cei doi ani de garanție legală.
Atenție însă, un comerciant sau producător nu poate renunța la garanția legală și nici nu poate prezenta cumpărătorului garanția legală ca fiind o caracteristică specială a ofertei din magazinul său și nici nu poate pretinde consumatorului să plătească pentru a beneficia de garanția legală. De fapt, aceste lucruri sunt practici comerciale neloiale și sunt sancționate de lege. De exemplu, pentru nerespectarea obligației de a acorda garanția legală, în condițiile specificate în declarațiile referitoare la aceasta și în publicitatea aferentă făcute de comerciant sau de producător, amenda este de la 5.000 de lei până la 25.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), de aceea plângerile pentru încălcarea drepturilor privind garanțiile pentru consumatori trebuie adresate Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor sau ANPC.
Cu siguranță, preferința consumatorilor de a cumpăra din magazine online nu se va centra pe ocaziile de tipul Black Friday și se va menține și după terminarea pandemiei. Trendurile din statele cu populație cu putere mare de cumpărare indică scăderea preferinței pentru magazinele fizice și mall-uri– care devin mai mult show room-uri – și mutarea achizițiilor în mediul online. De aceea, operațiuni precum Mercur demarată zilele trecute de ANAF sunt bine-venite atât pentru combaterea evaziunii fiscale, a comerțului cu bunuri contrafăcute și pentru crearea unui mediu sigur pentru consumatorii zilelor noastre.
N.Red: Calu Monica este jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, activitatea ei derulându-se atât în România, cât și în cadrul UE. Ea este și președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți
sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-24343322-operatiunea-mercur-importan-pentru-consumatori.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu