12.14.2020

Modele de viețuire după virtuţile strămoşeşti

 


A vorbi despre români înseamnă a schiţa un portret unde luminile şi umbrele se îmbină paradoxal şi contrastant. Cine-i va înţelege şi le va zugrăvi viaţa aşa cum a fost ea va descoperi un popor inteligent, răzbătător printr-o istorie deloc prietenoasă cu el, un neam cu aspiraţii occidentale, capabil de mari sacrificii. Veacul al 19-lea este important pentru români atât datorită realizării Unirii Principatelor, cât şi dobândirii independenţei de stat. Dar și pentru elitele intelectuale care au cultivat religiozitatea strămoșească.
Atunci când, în 1870, venea cu vaporul pe Dunăre în România pentru a ocupa un post la Consulatul britanic de la Bucureşti, James William Ozanne îşi spunea în sinea lui: „Civilisation, adieu!” Văzuse câţiva săraci pe malul stâng al fluviului, dar impresia de început avea să se risipească uimitor de repede. De fapt, Ozanne făcuse cunoştinţă încă dinainte de a pune piciorul pe pământ românesc cu luxul şi rafinamentul etalat de moldo-vlahii care se întorceau de la Paris şi Berlin, aflaţi pe acelaşi vas cu englezul.
Ţara dintre Carpaţi, Dunăre şi Mare, cum o surprinde în cartea sa „Trei ani în România (1870-1873)”, se prezintă aşadar ca tărâmul contrastelor dintre cele mai izbitoare. Peisajele încântătoare ochiului şi priveliştile dezolante vorbesc despre bogăţia pe care Dumnezeu a revărsat-o peste locuitorii acestei ţări, în opoziţie cu lipsa de interes sau corupţia clasei conducătoare de până atunci, dezinteresată de binele public.
Navigând pe Dunăre, englezul este uimit de ceea ce vede la Porţile de Fier, despre care spune că formează cel mai frumos peisaj din Europa ce poate exista în preajma unui râu. „Munţii care se ridică, înalţi, de o parte şi de alta a Dunării, torentul înaintând, vuind, spumegând şi bolborosind pe măsură ce aleargă mai departe, nenumăratele bancuri de peşti, vâltori şi vârtejuri de apă, cu o bucăţică de cer albastru luminos deasupra şi petele norilor ca de lână, toate împreună oferă elementele unuia dintre cele mai uimitoare tablouri. Prin comparaţie, Rinul se scufundă în banalitate, fără speranţă. Chiar şi Elba, care se poate mândri cu unele colţişoare fermecătoare, este pusă în umbră de un asemenea peisaj.”
Mirajul acestei vederi se estompează când britanicul coboară la Giurgiu şi ajunge în Capitală. 

Bucureştiul avea renumele în lumea occidentală de „oraşul plăcerii”, dar realitatea contravenea acestui apelativ. Străzi slab luminate, drumuri neîngrijite sau lăsate de izbelişte, cu caldarâm deplorabil. Englezul e îngăduitor cu românii. „Bănuiesc că bulgarii sunt de vină pentru această stare de lucruri, căci aici ei se ocupă de grădinărit şi de pavarea drumurilor.” Drumurile impractica­bile au născut Bucureştiului, printr-un joc de cuvinte franţuzeşti, eticheta de „Boue qui reste” (Noroi care rămâne), acordat de străinii obişnuiţi cu un trai mai bun. Într-adevăr, infrastructura valahă lăsa de dorit pe atunci, ca și acum de altfel, când, parafrazându-l pe Nae Cațavencu din „O scrisoare pierdută”, autostrăzile românești sunt admirabile, sublime, putem zice, dar lipsesc cu desăvârșire.

Occidentalul este totuşi bulversat de oraşul unde-şi va avea reşedinţa timp de trei ani. „Cine vrea să vadă Bucureştii aşa cum se cuvine”, avertizează el pe vizitatorii străini, „ar trebui să urce pe unul din dealurile aflate în partea de sud a oraşului (se referă la zona Văcăreşti, n. n.) şi, odată ajuns în vârf, să-l observe cu atenţie. Priveliştea este nespus de fermecătoare, căci acoperişurile de metal ale cupolelor celor două sute de biserici reflectă lumina razelor orbitoare ale soarelui, iar efectul este cu adevărat splendid. În luna mai, când minunatele grădini răspândite pretutindeni în oraş sunt împodobite cu verdele frunzelor şi delicateţea florilor, peisajul devine neaşteptat de încântător.” Într-adevăr, la capitolele geografie şi botanică stăteam excelent în urmă cu două secole.




Destine care au ridicat prestigiul țării

Cum erau, însă, oamenii pe atunci, ce preocupări aveau, cum își duceau viaţa? Nu ne referim la marile familii boiereşti (Ghica, Sturdza, Cantacuzino…), definitorii pentru pătura înaltă a societăţii de atunci, ci clasa de mijloc foarte bine reprezentată în România secolului al 19-lea. Poate că nume precum Căbăşanu, Velculescu, Valbudea, Isbăşoiu, Constantinescu nu spun nimic celor mai mulți dintre noi. Însă ele au reprezentat în epocă câteva din destinele care au ridicat prestigiul şi valoarea României nu doar la ea acasă, ci şi pe plan european.
Ilarion Velculescu, născut la 22 august 1857 din părinţii Călin şi Voica, a urmat şcoala în Clejani, judeţul Vlaşca. Când a terminat clasa a IV-a, la examenul de sfârşit de an, delegatul special care a asistat la evaluare a fost chiar ministrul instrucţiunii publice (al învăţământului, n. n.), Titu Maiorescu. Ministrul l-a remarcat pentru inteligenţa sa şi i-a promis ajutorul lui pentru a intra din toamnă la o şcoală din Bucureşti.
Ilarion s-a înscris intern la Seminarul Central din Capitală, unde a avut ca profesor pe Barbu Constantinescu, celebrul pedagog, director pe atunci al Şcolii Normale de Băieţi (un bust al său se află în faţa Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti). După terminarea studiilor, el ajunge institutor (învăţător), atât de vestit pentru capacitatea lui, încât autoritatea şcolară a Capitalei obliga toate cadrele didactice medii să asiste la lecţiile făcute de el.
Lucrul acesta se întâmpla fiindcă Ilarion Velculescu din Clejani se învârtea într-un cerc select. Se întreţinea adesea cu somităţile intelectuale ale vremii, cu Alexandru Vlahuţă, cu Barbu Ştefănescu Delavrancea, cu Ioan Slavici, cu profesorii Mihail Popescu (făcuse studii în teologie şi filosofie la Leipzig), redactor la revista `Biserica Ortodoxă Română”, şi Petre Gârboviceanu, deputat şi înalt funcţionar în Ministerul Cultelor. Îndemnat de ultimii doi să-şi continue preocupările intelectuale printr-un doctorat în străinătate, Ilarion pleacă şi el la Lipsca (Leipzig), unde timp de doi ani urmează Facultatea de Filosofie, cu secţia specială de Pedagogie.
Dar Velculescu nu a rămas în Occident. Întors în ţară în anul 1892 cu diploma de doctor în filosofie, este numit imediat revizor şcolar (inspector) pentru judeţul Dolj, iar cinci ani mai târziu, pentru Bucureşti.
Chiar fiind la pensie Ilarion, ministrul Spiru Haret, care avea o stimă deosebită pentru profesorul Velculescu, ori de câte ori lua vreo decizie mai importantă pentru învăţământul primar normal, îl consulta şi pe acesta.
Copiii lui Ilarion Velculescu, căsătorit cu Silvia Căbăşanu, au fost patru la număr: Aureliu, doctor în chimie cu studii la Roma, Mircea, ofiţer în Armata Română, decedat în Primul Război Mondial, Victor, licenţiat în drept, cu doctoratul dat la Paris, şi Titu, decedat la vârsta de 8 ani de scarlatină şi angină difterică.
Povestea acestor familii, şi ca ele sunt multe altele, cunoscute doar pasionaţilor de studiu prin arhive, a fost una de succes. Ea dovedeşte seriozitatea românilor, abnegaţia lor, iubirea lor pentru ţara unde s-au născut şi faţă de care se simţeau datori să contribuie cu cât puteau la ridicarea ei.
Oamenii pomeniţi mai sus, majoritatea dintre ei profesori, dobândiseră încrederea contemporanilor lor întrucât vedeau la ei, pe lângă cunoştinţele temeinice, caractere adevărate şi deprinderi de vieţuire cinstită. Au fost apreciaţi fiindcă „vorbeau limba neaoş românească, aveau obiceiuri bune şi religiozitatea strămoşească cu care românii şi-au înălţat sufletele mereu”.




„Îmbunătăţirea poporului nostru”, spuneau ei, „se poate face cu folos nu prin ciocoiturile şi păpuşăriile de prin oraşe, ci numai pe baza vechilor tradiţii părinteşti, adică a virtuţilor strămoşeşti”. Pe toate acestea, în care s-au născut şi au crescut înaintaşii noştri, suntem datori să le cultivăm şi noi astăzi, să le sporim şi să le îndrăgim pe măsură.

sursa:https://identitatea.ro/virtutile-stramosesti/

Guvern de uniune națională

 


Președintele PSD Marcel Ciolacu a anunțat după consultările de la Cotroceni că PSD i-a propus lui Klaus Iohannis un guvern de uniune națională.
Președintele PSD Marcel Ciolacu a povestit după întâlnirea de la Cotroceni că președintele a felicitat PSD pentru că a câștigat alegerile, Iohannis adăugând că Alexandru Rafila este o persoană onorabilă pentru funcția de premier.
”Am menționat faptul că acele negocieri ridicole pe lângă Constituție de la Vila Lac nu au ce căuta într-o demorcație reală și am insistat că așteptăm finalizarea lor pentru a aunge la o concluzie. A spus că România trece printr-o criză sanitară și nu ne permitem altă criză în Parlament, credem un guvern de uniune națională este singura soluție pentru România", a declarat Ciolacu după întâlnirea cu Iohannis.
Președintele PSD a insistat că singurele negocieri în spiritul Constituției sunt cele de la Cotroceni și a anunțat că PSD a făcut propunerea unui guvern de uniune națională cu toate partidele din Parlament, inclusiv PNL.
”Noi am exclus orice posibilitate a unui guvern cu PNL, cu excepția unui guvern de uniune națională. Într-un guvern de uniune națională, PSD ar face propunerea de premier în persoana lui Alexandru Rafila. Am avut mai multe discuții cu lideri de partid, nu am avut punctuale”, a adăugat Marcel Ciolacu.

sursa:https://ro.sputnik.md/politics/20201214/32882777/Lovitura-PSD-Guvern-de-uniune-nationala.html

Șoșoacă a câștigat la Curtea de Apel

 


Curtea de Apel Bucureşti a anulat luni, 14 decembrie, un articol dintr-o Hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă prin care se interzicea participarea la pelerinaje a persoanelor din alte localităţi decât cele în care au loc evenimentele religioase.

„Admite excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtului Guvernul României. Respinge acţiunea faţă de acest pârât ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă. Respinge ca inadmisibilă cererea de intervenţie accesorie în interesul pârâtei Guvernul României. Admite acţiunea faţă de pârâtul CNSU. Anulează art.2 din Hotărârea nr.47/2020 a CNSU.

Cu recurs în termen de 2 zile de la comunicare.

Pronunţată azi 14.12.2020 la Curtea de Apel Bucureşti, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin intermediul grefei instanţei”, se arată în minută.

sursa:https://www.dcnews.ro/sosoaca-a-castigat-la-curtea-de-apel_790050.html

George Simion, declarații după întâlnirea cu Klaus Iohannis. Ce își doresc cu orice preț liderii AUR

 


Liderul AUR, George Simion, a declarat după consultările de la Cotroceni cu președintele Klaus Iohannis, că Alianța pe care o conduce a avut propria propunere de premier, în persoana lui Călin Georgescu.
Întrebat cum au decurs consultările de la Cotroceni, George Simion și-a început declarațiile cu câteva versuri de Octavian Goga: 
”Doar-abia o clipă le-a ţinut divanul,
Cu mândria-i rece mut sta suveranul,
Şi-a-nţeles degrabă Neagoe, sărmanul,
C-a pierdut domnia neamul Basarab...”
”Propunerea AUR pentru prim-ministru, văzând că partidele de pe locurile 1,2 și 3 nu au venit cu nume convingătoare, am hotărât să propunem noi un nume de prim-ministru, domnul Călin Georgescu. 
Aș vrea pe această cale să mă adresez alegătorilor PSD, să îi întreb dacă sunt mulțumiți de propunerea pe care PSD-ul a făcut-o și să facă o comparație între Alexandru Rafila, cel care a fost de acord cu închiderea noastră în case, și cu măsuri abuzive împotriva bătrânilor noștri, să îl compare pe Alexandru Rafila cu Călin Georgescu”, a spun George Simion. 
”Și am mai venit cu o propunere. Vrem cu orice formă redeschiderea școlilor. Și dacă se va forma, cumva, vreo coaliție de guvernare partinică, singura noastră doleanță este ca Florian Colgeag, un adevărat expert în educație, să ajungă ministrul Educației și școlile să fie redeschide de urgență pentru că sute de mii de copii și familiile acestora suferă”, a adăugat Simion. 
”Noi am venit chiar cu un cadou, participăm la aceste consultări din condescendență instituțională. Ne-a răspuns domnul Iohannis, ne-a spus că nu se prefigurează a se forma o majoritate parlamentară. Noi știam asta. Noi, cei de le AUR, se pare că am încurcat multe socoteli, și vreau să vă spun că suntem bucuroși pentru asta”, a mai spus liderul AUR. 

sursa:https://www.antena3.ro/politica/george-simion-aur-consultari-guvern-klaus-iohannis-588781.html

BNR, două vești rele și una ceva mai bună

 


Investițiile directe ale rezidenților în România au scăzut cu 62,5% în perioada ianuarie-octombrie iar datoria externă a țării noastre a crescut cu 7,2 miliarde de euro în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu ianuarie-octombrie din 2019. Acestea sunt cele două vești bune pe care le-a dat BNR. O veste mai bună ar fi diminuarea cu 3,71% a deficitului de cont curent, indicatorul care arată cât de slăbită este economia României.

Investiţiile directe ale nerezidenţilor în România au însumat 1,754 miliarde de euro (comparativ cu 4,673 miliarde de euro în perioada ianuarie – octombrie 2019), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au însumat valoarea netă de 3 262 milioane euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă negativă de 1,508 miliarde de euro. Această diminuare a investițiilor este problematică pentru economia românească pentru că aportul cu care vin investitorii străini în țara noastră contribuie la bunăstare.

În perioada ianuarie – octombrie 2020, datoria externă totală a crescut cu 9,208 miliarde de. În structură, datoria externă pe termen lung a însumat 84,771 miliarde de euro la 31 octombrie 2020 (71,2 la sută din totalul datoriei externe), în creștere cu 14,1 la sută față de 31 decembrie 2019. Datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 31 octombrie 2020 nivelul de 34,22 miliarde de euro (28,8 la sută din totalul datoriei externe), în scădere cu 3,5 la sută față de 31 decembrie 2019. Astfel, datoria totală a României a ajuns la aproape 122 miliarde de euro.

Vestea mai bună este cea legată de diminuarea ușoară a deficitului de cont curent. În perioada ianuarie – octombrie 2020, contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 8,778 miliarde de euro, comparativ cu 9,117 miliarde de euro în perioada ianuarie-octombrie 2019. În structura acestuia, balanţa bunurilor a consemnat un deficit mai mare cu 995 milioane euro, balanța serviciilor a înregistrat un excedent mai mare cu 715 milioane euro, balanța veniturilor primare și-a mărit deficitul cu 191 milioane euro, iar balanța veniturilor secundare a înregistrat un excedent mai mare cu 810 milioane euro. Pentru că mulți români s-au trezit cu veniturile diminuate fie din cauza tăierilor de salarii fie a disponibilizărilor din martie și până astăzi, sau pentru că multe din spațiile de retail au fost închise din pricina deciziilor autorităților, s-a diminuat ieșirea banilor din țară. Deocamdată, economia românească nu are capacitatea să producă atâtea bunuri și servicii pe cât este de mare cererea și din acest motiv mulți dintre noi apelăm la importuri. Până la izbucnirea pandemiei, deficitul de cont curent se adâncea lună de lună punând în mare dificultate finanțele țării. Mare parte din această adâncire a fost cauzată de măsurile populiste pe care diversele guverne, începând de la Cioloș încoace, le-au luat și anume creșteri de salarii și pensii într-un ritm cu mult peste cel al creșterii economice anuale. Românii au avut mai mulți bani la dispoziției și, cum cultura economisirii este încă la un nivel redus, sumele s-au dus în consum, inclusiv în bunuri de import. Astfel, ani de-a rândul românii au sprijinit industriile și agricultura altor state.

sursa: https://www.cotidianul.ro/bnr-doua-vesti-rele-si-una-ceva-mai-buna/

Referendum pentru demiterea primarului Clotilde Armand. Se strâng semnături !

 


Scandalul gunoaielor din Sectorul 1 este departe de final. Se strâng semnături pentru organizarea unui referendum de demitere a primarului Clotilde Armand.
Activistul de mediu Tudor Ionescu a mers alături de câțiva tineri, în Sectorul 1, și a lipit autocolante pe care scria ”voturi” pe sacii de gunoi.
”Am zis să încercăm toate soluțiile posibile (...). Continuăm și astăzi un proces de strângere a unor gunoaie, le ducem noi la groapa de gunoi. (...) Dacă scrie voturi pe acei saci de gunoaie, poate că așa doamna Clotilde Armand va fi mai predispusă și mai disponibilă să-i ridice. Situația este inacceptabilă pentru că vă aduc aminte, conform unei hotărâri de Consiliu General din 2010, la Art. 9, fiecare persoană fizică și juridică are dreptul la un oraș curat și sănătos”, a spus el.
Războiul pe gunoi în Sectorul 1 atinge noi culmi
”Acest drept ne e încălcat prin aceste mini gropi de gunoi, care reprezintă, de fapt, și focare de infecție. Și pentru că această situație trenează de atâta timp, (...) am luat decizia să demarăm un proces de strângere de semnături pentru organizarea unui referendum în Sectorul 1, privind demiterea primarului Sectorului 1.
”Noi nu avem nicio vină în conflictele dumneaei cu alte companii sau cu cine dorește. Noi suntem cei afectați și de aceea noi trebuie să acționăm!”, a spus Tudor Ionescu, luni dimineață, la Antena 3. 
”Conform legii, avem nevoie de 25% din numărul alegătorilor, între 55 și 60 de mii de semnături. Vom merge și pe stradă și online. Suntem tineri, suntem cetățeni revoltați de această situație și de aceea am luat hotărârea să acționăm pe toate căile posibile, legale bineînțeles”, a mai spus Tudor Ionescu.

sursa:https://www.antena3.ro/actualitate/gunoaie-sectorul-1-clotilde-armand-588753.html

Ameninţarea rusească pe piaţa mondială a grâului

 


Rusia agită pieţele agricole din nou cu o ameninţare de intervenţie guvernamentală în condiţiile în care preşedintele Vladimir Putin şi premierul său sunt nemulţumiţi cu privire la inflaţia preţurilor alimentelor în una dintre cele mai mari ţări exportatoare de grâu şi ulei de floarea-soarelui.
Conform Bloomberg, Putin s-a declarat recent surprins de creşterile puternice de preţuri pentru alimente de bază cum ar fi pâinea şi uleiul de floarea-soarelui şi a cerut guvernului să dezvolte un plan de reducere a acestora. Premierul Mihail Mişustin a reacţionat la rândul său, spunând că producătorii, exportatorii şi retailerii de alimente nu ar mai trebui să profite de clienţi.
Oficialii analizează deja o taxă pe exporturile de grâu pe lângă o propunere anterioară de stabilire a unei cote privind livrările de cereale timp de câteva luni anul viitor, potrivit un grup de lobby din sectorul exporturilor.
Nu ar fi pentru prima dată când Rusia perturbă piaţa grâului prin implementarea de restricţii sau taxe. Ţara a impus o taxă pe exporturi în 2007 pentru a combate creşterea preţurilor alimentelor, împingând în acest fel preţurile grâului la un nivel record, cât şi o interdicţie în 2010 după o recoltă slabă, determinând o creştere a preţurilor la maxime pe doi ani.
Rusia intervine deja pe pieţele oleaginaoaselor, premierul stabilind taxe pe exporturi din ianuarie pe materii prime ca seminţele de floarea-soarelui.
Inflaţia produselor alimentare a accelerat la 5,8% în noiembrie, cea mai puternică creştere anuală de la mijlocul anului 2019.
Un indicator ONU al preţurilor la nivel mondial se situează la un maxim pe 6 ani în condiţiile în care cererea solidă de cereale venită din partea Chinei şi oferta în scădere alimentează creşterea preţurilor.
Contractele futures pe grâu au înregistrat creştere în urma comentariilor lui Putin deşi guvernul rus nu a indicat nicio limită privitoare la vânzări. Preţurile pe plan local se situează aproape de un maximrecord, iar producătorii locali de panificaţie şi carne au cerut guvernului o taxă pe exporturi luna trecută.
Ministerul agriculturii a propus o cotă de la mijlocul lunii februarie. Deprecierea rublei a contribuit la accelerarea exporturilor de grâu în acest an, făcând livrările ruseşti mai competitive.
„Comentariile lui Putin generează o oarecare nesiguranţă cu privire la acest subiect“, arată Matt Ammermann, de la StoneX.
Rusia a avut o recoltă aproape record, ar cota propusă este relativ relaxată, însă faptul că Putin şi premierul său discută acest subiect înseamnă că potenţialul de intervenţie nu ar trebui subestimat, potrivit lui Carlos Mera, analist la Rabobank International.

sursa:https://www.cotidianul.ro/o-decizie-a-rusiei-ameninta-sa-perturbe-piata-mondiala-a-graului/

Iohannis, de rîsul curcilor

 


Nu mă pot abține să nu scap un pui de rîs! Majoritate confortabilă, Parlament dedicat reformelor și reparării legilor justiției, politicieni fără privilegii, lozinci lătrate, înmuiate de ploaie. Cine să le mai scandeze? Cine să le aplice?! Din toată campania a ieşit un rahat cu perje, legat cu fundițe colorate!
Doamne, ce vorbărie goală a vînturat Klaus Iohannis. Acum se vede de departe! El a crezut că populația este devotată și îndrăgostită de fălcile sale și o să-l urmeze ca oile! Iaca ce s-a ales din cumplitul examen dat de președinte! O imposibilă majoritate stabilă și bună pentru proiecte mari și dificile, o adunătură la fel ca precedentele și greu de convins pe cauze românești.
După două zile de negocieri la Vila Lac nu știu cît(unde s-au întîlnit toate cetele de politiceni români în acești 30 de ani) în loc de un premier, au ieșit cu doi și cu vreo 50 de miniștri cu pretenții. Şi propunerile de premieri și cele de miniștri sunt la fel de mediocre.
Ce mi-e Cîțu, ce mi-e Cioloș! Diferența ar fi că ciufulitul de Cîțu este mai abil la luat bani cu împrumut. Numai că la o asemenea procedură de Bulă (luat și tocat bani) este la fel de bun și Dacian Cioloș și oricare alt polticien nepăsător la viitorul țării noastre. Amatori de îndatorat România se găsesc cu ghiotura și inconștienți care să toace banii, așișderea!
Ceata lui Pițigoi ieșită din urne se adună la Cotroceni care este cam de aceeași factură intelectuală și profesională (economic vorbind) ca și caraghioșii pomeniți mai sus. Toți trei nu fac un conducător de ispravă. Iar președintele, n-are cu cine!
În ciuda rezultatului rușinos pentru dînsul, Klaus Iohannis ar trebui să se trezească. Măcar o zi-două, o săptămînă ca să înțeleagă că s-a ales cu un rezultat mai prost decît cel din situația precedentă. De fapt, cu o înfrîngere cumplită. A făcut el pe Iosefini, dar degeaba!
Procentele obținute de dreapta nu sunt bune decît la zahărul din sînge. Cu ce are, nu face nicio brînză. Dimpotrivă! Stă pe o lamă de brici, iar briciul se află în mîna maimuței! În plus, populația, care de bine de rău mai avea ceva respect și o brumă de așteptări de la președintele Romaniei, a început să rîdă de el și să-l ia la Doamne apără și trei păzește.
La o adică, pentru marele nostru mălai săsesc a ieșit o nenorocire. Cu PSD-ul se putea înțelege pe mai toate prostiile. Cu USR-PLUS, cu UDMR-ul și, mai ales, cu AUR n-are decît a strînge din măsele și a se busumfla îndelung.
Mîine-pomîine, dacă nu se îndoaie, poate rămîne fără majoritate și se poate trezi cu populația în stradă pornită să scuture Dealul Cotrocenilor de o sperietoare.
De ce nu mai iese președintele la o conferință de presă să-i cheme pe ”dragi români” să-l urmeze pe un drum străin de firea poporului?
Adevărul este că în afara drumului București-Sibiu și înapoi, și de Sibiu-Nădlag-Budapesta-etc, Klaus iohannis nu are proiectată nici o cale de viitor pentru România.

sursa:https://www.cotidianul.ro/iohannis-de-risul-curcilor/

PSD propune două variante de guvern

 


Președintele PSD,Marcel Ciolacu, a anunțat că partidul merge la consultările de luni de la Palatul Cotroceni cu propunerea ca Alexandru Rafila să fie desemnat prim-ministru, astfel încât să fie constituit un guvern minoritar sau unul de uniunea națională.
„Ne ducem cu propunerea de prim-ministru Alexandru Rafila și sperăm să intrăm în spiritul Constituției, iar președintele să dea mandat domnului Rafila să își creioneze majoritatea parlamentară, programul de guvernare”, a declarat, duminică seara, Marcel Ciolacu, la Antena3.
Acesta a spus că actuala criză politică a fost determinată de „obsesia președintelui de a organiza alegeri indifent de context”.
„Ne aflăm într-o criză sanitară și într-o evidentă criză economică. Această obsesie a președintelui de a face alegeri fără să țină cont de contextul în care se desfășoară alegerile, ne-a dus și într-o criză politică. Nu avem altă variantă și nu vom vota în Parlament altă variantă decât prim-ministru Alexandru Rafila. Sunt două posibilități, ori ne lasă și ne creionăm un guvern minoritar, cu prim-ministru Alexandru Rafila, ori facem un guvern de uniune națională, cum cred că a fost voința românilor, să împartă puterea, dar partidul care a câștigat alegerile trebuie să propună prim-ministrul”, a mai spus Marcel Ciolacu.
Marcel Ciolacu susține că ceea ce se întâmplă la Vila Lac 1, unde au avut loc negocierile dintre PNL, USRPLUS și UDMR, este neconstituțional. „O vilă a protocolului de stat, nu știu dacă ai voie să o folosești pentru așa ceva”, a spus liderul social-democrat.
„Ceea ce se întâmplă e total neconstituțional, în aceste zile la Vila lac 1, o vilă a protocolului de stat, nu știu dacă ai voie să o folosești pentru așa ceva, mai ales că nu este un demers constituțional. Și, din câte știu eu, domnul Ciucă este prim-ministru, Vila Lac 1 este la dispoziția prim-ministrului, a președintelui Camerei, a președintelui țării sau Senatului. N-am îmțeles ce caută acolo, dar în sfârșit”, a declarat, Marcel Ciolacu, la Antena3.
Acesta susține că la Vila Lac 1 nu sutn negocieri, ci doi lideri care încearcă să își salveze pozițiile de conducere de la nivelul partidelor pe care le conduc.
„Acolo nu e nicio negociere, de fapt la Vila Lac 1 sunt doi lideri politici, Ludovic Orban și Dan Barna, doi looseri, amândoi au pierdut alegerile, care vor să obțină șefia de la Cameră ca să se salveze în interiorul partidului. Dacă domnul Orban sau domnul Barna, indiferent care dintre ei n-o să fie șef la Cameră, va fi schimbat de la partid”, a mai spus Ciolacu.
Negocierile dintre liderii PNL, USR-PLUS şi UDMR s-au blocat duminică dimineaţa, la scurt timp după reluarea discuţiilor. Surse politice spun că la Cotroceni partidele ar putea merge cu două propuneri de premier.
Cele trei partide nu au reuşit să cadă de acord asupra împărţirii funcţiilor de premier, preşedinte al Camerei Deputaţilor şi preşedinte al Senatului.
Liderii celor trei partide au convenit să se vadă marţi, după consultările de la Cotroceni care sunt programate luni. Potrivit surselor apropiate negocierilor, fiecare partid va merge la discuţiile cu Klaus Iohannis cu propria propunere de premier, Florin Cîţu din partea PNL şi Dacian Cioloş, susţinut de USR-PLUS.

sursa:https://www.cotidianul.ro/psd-propune-doua-variante-de-guvern/

12.13.2020

Iohannis, pus în situație dificilă de pretențiile PNL și USR

 


Nu mai e zvon: unul dintre participanții la negocierile dintre PNL, USR și UDMR recunoaște că liberalii și useriștii nu s-au înțeles și nu cedează – i-au aruncat lui Iohannis ”cartoful fierbinte” în mâini.
BUCUREȘTI, 13 dec – Sputnik. Dacă ieri părea că se va ajunge la o înțelegere între partidele care vor să facă o coaliție ”de dreapta”, azi unul dintre participanți a recunoscut – demersul de azi nu a reușit.
Informația a fost dată chiar de purtătorul de cuvânt al UDMR, Hegedus Csilla, la finalul  rundei de negocieri de azi, cu reprezentanţii PNL şi USR PLUS de la Vila Lac.
”Negocierile coaliţiei s-au încheiat astăzi, nu am putut conveni asupra persoanei premierului”, arată reprezentanta UDMR. ”PNL şi USR-PLUS îşi susțin candidaţii proprii de prim-ministru pentru mâine, la negocierile cu şeful statului”.
În aceste condiții, ”UDMR va lua decizia în privinţa Consiliului Reprezentanţilor Unionali pentru mâine dimineaţă”, a anunțat Hegedus Csilla pe Facebook.
Cu alte cuvinte, președintele Iohannis va fi obligat să-și impună mâine voința, ceea ce va nemulțumi mai mult ca sigur tabăra USR-PLUS, și așa extrem de critică la adresa lui Iohannis și a PNL.
De remarcat că la discuțiilor de ieri negociatorii au ajuns totuși la un punct comun, stabilind o așa zisă structură a programului de guvernare, și s-au convenit ”coordonatele activităţii comune la nivel parlamentar care stau la baza funcţionării majorităţii”, conform unui comunicat transmis ieri de liderii celor trei partide.
Cât de reale și aplicabile sunt aceste negocieri se va vedea în curând.
Reamintim că mâine, la Palatul Cotroceni, vor avea loc consultările constituționale ale președintelui cu partidele politice parlamentare, în vederea desemnării unui prim-ministru. Iohannis se va întâlni, în ordine, cu reprezentanţii PSD, PNL, USR PLUS, AUR, UDMR, și ai minorităţilor naţionale.

sursa: https://ro.sputnik.md/politics/20201213/32878025/Iohannis-pus-n-situatie-dificila-de-pretentiile-PNL-i-USR.html

Ce spune un astronom cunoscut despre ploaia de stele din zilele următoare

 


Românii vor putea fi martorii unor fenomene astronomice extrem de rare. Evenimentele impresionante vor fi vizibile cu ochiul liber, timp de câteva nopți. O ploaie de stele va putea fi obervată în fiecare noapte, până joi. De asemenea, în câteva zile vom avea parte de un alt eveniment extrem de rar. Adrian Sonca, observator astronomic, a oferit informaţii preţioase, în exclusivitate la Antena 3.

Atronomul Adrian Sonca a vorbit în exclusivitate despre evenimentele astronomice care vor apărea pe cer în următoarele zile.


Se întâmplă ca anul să se termine frumos, din punct de vedere astronomic

''În primul rând avem în următoarele două nopți, maximul unui curent de meteori, sau mai pe românește, se văd mai multe stele căzătoare decât s-ar vedea în mod normal. Practic, în perioada asta, între 4 și 17 decembrie, cu maximul în noaptea următoare și în cealaltă, Pământul trece printr-un loc pe unde a trecut un asteroid mai ciudat așa, de kilometri în diametru care pierde materii și el se rotește în jurul Soarelui, pe orbita lui, numai că Pământul trece pe unde trece el, în fiecare an, în decembrie. Și se înâmplă ca maeria lăsată de asteroid, praful acela, bucățele mici de roci cad și intră în atmosfera Pământului, și de aceea se văd ca niște dâre luminoase, dar mai frumos este să spunem stea căzătoare sau meteor.


Când vor putea fi vizibile stele căzătoare

În primul rând trebuie să fie senin și nu trebuie să te uiți prin telescopuri sau bineclouri și cel mai bine este de observat după miezul nopții, până dimineață. Se estimează că ar fi cam 100 și ceva de stele căzătoare pe oră și dacă nu stai să te uiți o oră, nu le vei vedea pe toate. Deci, practic, după miezul nopții poți să te uiți oriunde pe cer, cu ochiul liber și dacă avem răbdare vom vedea stelele căzătoare care provin de la acest asteroid'”, a spus Adrian Sonca, observator astronomic, în exclusivitate la Antena 3.

Singura soluţie rezonabilă pentru România - social-democraţii să strângă o majoritate în jurul lui Rafila

 


PSD susţine că "singura soluţie rezonabilă" pentru România este ca preşedintele Iohannis "să nu mai ignore" Constituţia şi să permită acestui partid să strângă o majoritate în jurul profesorului Alexandru Rafila, propunerea social-democraţilor pentru funcţia de premier, scrie Agerpres.
"Se demonstrează că fumul alb anunţat ieri cu mare pompa de reprezentanţii #CDR2.0 era, de fapt, de la trabucurile pufăite la negocieri. Oricât de priceput ar fi bucătarul de la Vila Lac 1, foamea de funcţii şi setea de putere nu s-au stins nici după 2 zile de discuţii! Singura şansă pentru ca gaşca pierzătorilor să ajungă la consens este formarea unui Guvern cu 2 premieri şi a unui Parlament cu cel puţin 3 camere, să ajungă la toată lumea! Singura soluţie rezonabilă pentru România este ca Iohannis să nu mai ignore Constituţia şi să lase #PSD, partidul care a câştigat alegerile, să strângă o majoritate în jurul profesorului Alexandru Rafila. #România are nevoie de un guvern capabil, nu de o adunătură de politruci care se bat pe ciolan!", se arată într-un mesaj al PSD postat, duminică, pe pagina de Facebook a partidului.
Reprezentanţii PNL, USR PLUS şi UDMR au negociat sâmbătă şi duminică, la Vila Lac 1, formarea unei coaliţii de guvernare.
Purtătorul de cuvânt al UDMR, Hegedus Csilla, a anunţat că runda de negocieri de duminică s-a încheiat, în condiţiile în care nu s-a putut conveni asupra persoanei premierului, astfel încât liberalii şi USR PLUS îşi vor prezenta candidaţi proprii pentru funcţia de prim-ministru la consultările convocate pentru luni, la Palatul Cotroceni, de către preşedintele Klaus Iohannis.
Liderii PNL, USR-PLUS și UDMR s-au reîntors duminică la masa negocierilor, însă doar pentru două ore și pentru a consemna un nou blocaj în discuții. Nu a fost înregistrat niciun progres după ce sâmbătă liderii celor trei partide nu au reușit să cadă de acord asupra împărțirii funcțiilor de premier, președinte al Camerei Deputaților și președinte al Senatului.


sursa: https://www.hotnews.ro/stiri-politic-24481146-psd-singura-solutie-rezonabila-pentru-romania-social-democratii-stranga-majoritate-jurul-lui-rafila.htm

UDMR sau deriva parlamentară

 



UDMR participă abuziv, printr-o suspectă lipsă de diligență constituită la nivelul statului, la scrutinul electoral, de 30 de ani, beneficiind de avantaje pe care alte organizații ale minorităților sau ale societății civile nu le au potrivit legii.
UDMR funcționează în sistemul propriu CPUN, de la începutul anului 1990, monolitul reprezentativ dominat de forțele fostei Securități și fostului partid unic, contrar legislației actuale.
În mod bizar UDMR se întemeiază tocmai pe faptul că legile României privind constituirea Parlamentului nu îi sunt aplicabile, beneficiind pentru clica sa conducătoare nestânjenit de poziții publice prejudiciante pentru democrație și chiar siguranța publică în reprezentarea minorităților.
Nu este de mirare că mulți politicieni, aflați chiar în avangarda reformei consideră total eronat UDMR partid politic, constituit pe baze etnice, încât problema UDMR este implicit clarificată. Ca organizație culturală privind protejarea minorității maghiare UDMR urmează legislația asociațiilor, care nu au dreptul să participe la procesul electoral și nici să susțină extremismul. Pe de altă parte, în vederea protejării drepturilor UDMR, ca orice altă asociație, sau orice alt cetățean român are la îndemână dreptul inițiativelor legislative. UDMR ar putea avea acces la protejarea drepturilor legale în Parlament numai prin reprezentanții minorității, în numărul stabilit de lege, și nu prin prezența UDMR ca actor politic.
UDMR nu este înscrisă în Registrul partidelor politice, nu are avizul instanței pentru a funcționa ca atare, și în consecință nu îndeplinește condițiile pentru a face parte din structura Parlamentului României.
Actorii politici care constituie noua configurare a Parlamentului României ar trebui în principal să aibă pe ordinea de zi lămurirea aspectelor în baza cărora își vor desfășura activitatea legislativă. Când și un singur vot poate fi decisiv, indiferent în ce context este exercitat, faptul că minoritatea maghiară are un număr abuziv de parlamentari, neconform prevederilor, obligă Curtea Constituțională, sesizată în acest scop, la stoparea acestui abuz.
UDMR nu este constituită ca partid politic și nici nu poate fi recunoscută ca atare. Faptul că acționează ca partid politic, cu declarat profil etnic, reprezintă una dintre componentele degradării României.
Cred că participarea UDMR la validarea majorității parlamentare și constituirea în consecință a Guvernului trebuie să înceteze, iar validarea mandatelor altfel decât pentru o minoritate este imperativă. Altfel, oricine poate constata că UDMR conduce pur și simplu România, manipulând statul român
Stabilirea faptului că UDMR nu poate face legal parte din Parlamentul României, ci doar minoritatea maghiară, reprezintă o simplă realizare a legii electorale, nimic altceva, iar acest fapt trebuie aplicat fără abatere și de îndată.

sursa: https://www.cotidianul.ro/udmr-sau-deriva-parlamentara/

Începutul sfârşitului pentru PNL şi PSD ?

 


Absenteismul masiv, de aproape 70%, fără precedent în perioada postdecembristă, înregistrat la alegerile parlamentare de duminică, constituie un vot de blam pentru actuala clasă politică din România, atât pentru partidele mainstream, PNL şi PSD, cât ţi pentru partidele balama, Pro Romania şi PMP.
Prin prisma acestui absenteism, primul clasat, PSD, care a obtinut 29% din voturile valabil exprimate, are susţinerea a doar 9% din intregul electorat, iar al doilea clasat, PNL, cu 25% din voturile valabil exprimate, are suportul a doar 8% din acesta.
În aceeasi cheie, a treia formatiune clasata, USR-PLUS, cu 15% din voturi, are suportul a doar aproximativ 5% dintre toti alegatorii din tara noastra.

Marii perdanti: preşedintele Iohannis şi PNL

Marele perdant al acestor alegeri parlamentare este incontestabil PNL, care-si propusese şi se astepta la un scor cu cel putin 10 procente mai mare, pentru a realiza o majoritate parlamentara solida impreuna cu celelalte partide de centru-dreapta.
Socoteala de acasa nu s-a potrivit insa cu cea din targ, PNL fiind depasit de PSD cu patru procente. Numai liderul liberal Ludovic Orban a clamat duminica seara, dupa anuntarea exit-poll-urilor, sub privirile aprobatoare ale primului sau adjunct Rares Bogdan, ca PNL este castigatorul alegerilor. Iar luni seara, cu o logica ridicola, dovedindu-ne inca odata ca sufera de autism cronic, presedintele Klaus Iohannis ne-a anuntat ca PNL si USR-PLUS au castigat alegerile parlamentare intrucat au obtinut mai multe procente decat la scrutinul precedent din 2016, respectiv liberalii au obtinut 5 procente in plus, iar useristii si-au adjudecat 6 procente in plus, in timp ce PSD ar fi pierdut 15 procente raportat la acesta. Presedintele fizician si logician a uitat insa sa faca o comparatie si cu rezultatele obtinute de PNL si USR-PLUS la alegerile europarlamentare de anul trecut, 27% respectiv 22%, raportat la care liberalii au pierdut doua procente, iar useristii 7 procente.

Un mare infrant este si presedintele Klaus Iohannis dupa ce a facut o campanie electorala asiduua si fatisa pentru PNL, cum nu si-a permis niciun presedinte al Romaniei pana acum, nici macar predecesorul sau jucator Traian Basescu. Declaratiile si inaugurarile aproape zilnice au avut insa efect de bumerang asupra partidului prezidential, care a pierdut multe procente din cauza fixatiilor, ifoselor si scrasnetelor lui Iohannis, care au agasat o mare parte a electoratului. Prestatia telemecanica agasanta a presedintelui Iohannis a constituit principala cauza a infrangerii PNL. Pierderea alegerilor parlamentare de catre partidul prezidential dupa numai un an de la castigarea alegerilor prezidentiale en-fanfare, cu 66%, constituie o palma rusinoasa pentru principalul locatar de la Cotroceni. Partidul lui Iohannis nu a obtinut victoria visata, iar coalitia de guvernare antamata de acesta se bazeaza pe o majoritate parlamentara fragila de 46%, care va trece putin peste 50% dupa redistribuirea mandatelor. Nici principalul partener politic al liberalilor, USR-PLUS, nu se simte prea bine, avand in vedere ca-si fixase un obiectiv de 23-25% si a inregistrat un scor de doar 15%. Dupa ce a obtinut rezultatul cel mai spectaculos la alegerile europarlamentare din mai 2019 (22%), USR-PLUS a inregistrat un regres si o stabilizare in jurul a 15%, conform scorurilor obtinute in primul tur al scrutinului prezidential din noiembrie 2019 si la recentul scrutin parlamentar. Numai UDMR a realizat scorul cu care pe care si l-a propus ( aproape 6%), cu care, de altfel, ne-a obisnuit.

Un PSD greu de invins, dar si de reformat
PSD se inseala amarnic daca se crede un mare invingator cu un suport electoral atat de redus (9%), riscand sa ramana iar socat si in ofsaid, in ipoteza putin probabila a accederii la guvernare, daca ar iesi in strada impotriva sa sute de mii de oameni ca dupa Ordonanta 13. Pe de alta parte, PSD pierdut 16 procente fata de rezultatul inregistrat la alegerile parlamentare din 2016 (45%), cel mai bun din istoria sa, desi, la fel de adevarat este, a crescut cu 7 procente fata de rezultatul inregistrat la alegerile europarlamentare din 2019 (22%), cel mai slab din istoria sa. PSD fost spulberat din nou in Transilvania, fapt ce denota o adancire a prapastiei fata de oamenii din aceasta zona si problemele lor. PSD a avut cel mai slab rezultat in judetul Cluj (14%), unde organizatia judeteana este condusa de angajati si amici ai fostului ministru de interne Ioan Rus, care si-a dobandit in ultimii ani o reputatie de capo di tutti capi in capitala simbolica a Transilvaniei. PSD a pierdut inclusiv in fieful baronului Radu Moldovan, presedintele Consiliului Judetean Bistrita-Nasaud si vicepresedinte national al partidului pentru Transilvania. Sansele ca PSD sa se reformeze sunt reduse avand in vedere ca faptic controlul partidului a fost preluat de fosti locotenenti ai ex-presedintelui damnat si condamnat Liviu Dragnea (Marcel Ciolacu, Paul Stanescu, Sorin Grindeanu, Mihai Tudose), care l-au tradat la un moment dat in urma ordinelor primite de la papusarii lor din anumite servicii secrete. Toti acestia sunt politicieni provinciali, marginiti si santajabili, fara charisma si fara viziune.

Cum sa atraga tinerii sau intelectualii un partid care este condus de un politruc nescolit (detine o diploma universitara falsa si nu poate prezenta o diploma de bacalaureat), cu un trecut mai mult decat dubios (fara o ocupatie serioasa pana la varsta de 37 de ani, cand a devenit jurist nepracticant, cu afaceri necurate si cu flirturi cu lumea interlopa, cercetat pentru fapte de coruptie de DNA, colaborator al Militiei si Securitatii, iar mai recent doctorand la SRI). Este rusinos ca, dupa trei decenii de la caderea comunismului, principalul partid din Romania sa fie condus de un personaj ca Marcel Ciolacu, care ne aminteste de analfabetii din jurul lui Ceausescu, de genul Emil Bobu si Tudor Postelnicu (un exemplu care are legatura cu Buzaul lui Ciolacu, unde a fost prim-secretar PCR). Ajuns sef al Securitatii si ministru de Interne in ultimul deceniu al regimului comunist, a treia fiara in partid si in stat dupa Nicolae si Elena Ceausescu, Postelnicu a declarat, cu ocazia anchetarii si judecarii sale in 1990, ca el a facut doar cinci clase si ca diplomele de bacalaureat, de licenta si de doctorat i-au fost facute de altii. Vrea PSD sa revina la politicieni nescoliti, sulfurosi si vicleni care sa faca rau tarii si societatii? Niciodata PSD nu a avut un lider national atat de precar sub aspect intelectual si moral, ca sa folosesc un termen mai elegant.
Romanii scapa de toxinele Basescu, Ponta si Oprea
Dupa depasirea PNL de catre PSD, o alta surpriza a recentelor alegeri parlamentare o constituie eliminarea din forul legiuitor a celor doua partide balama, Pro Romania si PMP, care nu au realizat pragul parlamentar. Astfel au fost scosi din joc cei mai toxici politicieni din perioada postdecembrista, fostul presedinte Traian Basescu si fostul premier Victor Ponta, iar ex-premierul Calin Popescu-Tariceanu, devenit camaradul politic al lui Ponta, a fost trimis in pensie. Se naruie visele de marire ale lui Ponta, printr-o revenire in forta la alegerile prezidentiale din 2024, impreuna cu nasii sai George Maior si Gabriel Oprea. Iar principalii sai consilieri, fostul sef operativ al SIE Silviu Predoiu si fostul ministru de interne Ioan Rus, raman in negurile istoriei. Pleaca cu coada intre picioare din politica si generalul sfertodoct Gabriel Oprea, ex-presedintele UNPR, un alt produs deosebit de toxic al ultimelor doua decenii. Fostul parlamentar, ministru, vicepremier si premier interimar a obtinut un numar rusinos de voturi, 796 (0,01%), in Bucuresti, unde a candidat ca independent pentru Camera Deputatilor. Un rezultat ridicol dupa ce marele aparator declarat al interesului national si al sigurantei nationale a anuntat cu tam-tam ca i-au solicitat sa candideze zeci de mii de militari si politisti, pe care vrea sa-i reprezinte. Cu atatea voturi, pricopsitul si vopsitul general nu ajungea nici macar primar in localitatea sa natala Fundulea. Cu scoruri intre 1-2%, recentele alegeri parlamentare au pus cruce si unor partidulete de pripas, ca PER si PP-USL, in care s-au aciuat politicieni de toate culorile, pentru a-si asigura supravietuirea politica.





Surpriza si spaima de AUR

Dar, marea surpriza a recentului scrutin parlamentar a fost accederea in Parlament, cu un scor de aproape 10%, a Aliantei pentru Unitatea Romanilor (AUR), un partid infiintat cu un an in urma si aproape necunoscut pana zilele trecute. O sumedenie de politicieni si jurnalisti, comentatori si moderatori s-au grabit sa caracterizeze noul partid parlamentar drept ultranationalist, neolegionar sau neofascist, antisemit si antimaghiar, antioccidental si antieuropean, creatie a serviciilor secrete romanesti sau rusesti. Probabil ca din cauza portiei depasite de cubulete de gheata, fostul presedinte Traian Basescu a afirmat ca a observat din partea AUR o campanie de o agresivitate extrema pe internet, care nu este de sorginte romaneasca, in spatele careia a vazut „multe figuri cu ochii oblici”. Am cunoscut activitatea din ultimii ani a copresedintelui AUR, George Simion, in fruntea organizatiei civice Actiunea 2012, si in niciun caz acesta nu poate fi etichetat drept neolegionar sau neofascist.
El nu poate fi omul rusilor din moment ce principalul obiectiv al organizatiei civice pe care a condus-o este unirea Basarabiei cu Romania. Si Simion si alti lideri ai AUR au declarat ca partidul lor este un partid conservator, nationalist si crestin, mai patriotic si mai suveranist, in genul partidului conservator (Partidul Lege si Justitie) care se afla la guvernare in Polonia. Liderii AUR nu pun in discutie apartenenta Romaniei la Uniunea Europeana si la NATO, ci vor mai multa verticalitate si demnitate in raporturile cu instititutiile euroatlantice. AUR nu este nicidecum mai radical decat partidele mai nationaliste si mai suveraniste din tarile cu democratii consolidate din Uniunea Europeana, ca Liga din Italia, Partidul Libertatii din Austria, Alternativa Germaniei sau Frontul National din Franta, care sunt prezente in parlamentele nationale si in Parlamentul European, iar unele s-au aflat si la guvernare.
Noul partid parlamentar nu este nici creatia vreunui serviciu secret autohton (ca UNPR, Pro Romania sau USR-PLUS), nici macar a SRI, care a fost luat prin surprindere de evolutia fulminanta a acestei formatiuni in cursul recentei campanii electorale. Pe listele AUR au candidat si au fost alesi parlamentari trei ofiteri de armata in rezerva (generalul Mircea Chelaru, seful Marelui Stat Major al Armatei in ultimul an al regimului Constantinescu, generalul Nicolae Roman, consilierul mai multor ministri ai apararii in anii 90, si colonelul Francisc Toba, fost deputat FDSN si consilier al premierului Adrian Nastase), care au venit din Partidul Neamul Romanesc si nu detin functii de conducere in noul partid. Generalul Roman si colonelul Toba au fost acuzati ca ar fi fost implicati in represiune in decembrie 1989, la Timisoara respectiv la Sibiu, dar au fost absolviti de raspundere penala. Pe de alta parte, cei trei ofiteri nu au facut parte in decembrie 1989 din gruparea promoscovita din Armata Romana. AUR nu poate etichetat drept un partid antisemit doar pentru ca unii dintre membrii sai si-au exprimat admiratia sau respectul fata de maresalul Ion Antonescu. La fel, nu poate fi etichetat drept un partid antimaghiar doar pentru ca unii dintre membrii sai au fost implicati in actiuni civice pentru respectarea legii de catre sefii administratiei publice locale din judetele Harghita si Covasna ori pentru apararea drepturilor romanilor din aceste judete. Lideri ai UDMR, ca presedintele Kelemen Hunor si senatorul Tanczos Barna, au sarit ca arsi dupa anuntarea succesului electoral al AUR, declarand ca un astfel de partid n-ar avea ce cauta in Parlamentul Romaniei. Nu i-am auzit insa niciodata pe liderii UDMR sa critice si sa spuna ca nu are ce cauta in Parlamentul Ungariei partidul Jobbik, care este cu adevarat un partid extremist, ultranationalist, sovin si antisemit.

PSD si PNL risca sa devina partide minore

AUR nu poate fi acuzat ca ar fi un partid care promoveaza nepotismul si nu meritocratia doar pentru ca, la inceput de drum, datorita numarului redus de membri si grabei alegerilor, au fosti trecuti pe unele liste de candidati mai multi membri din aceeasi familie pentru ca acestea sa fie complete, conform legii electorale. Daca tot veni vorba de meritocratie, este de semnalat ca, pe lista AUR a candidat si a fost ales senator eminentul profesor Florian Colceag, cunoscut ca descoperitor si antrenor de genii in domeniul matematicii. De asemenea, este de semnalat ca proaspatul partid parlamentar a desemnat un candidat foarte serios pentru functia de prim-ministru, in persoana lui Calin Georgescu, expert in dezvoltare durabila recunoscut pe plan intern si international si membru al Clubului de la Roma, care a activat in jur de doua decenii in sistemul ONU si a fost, la un moment dat, in vizorul principalelor partide pentru functia de premier. Departe de mine gandul ca AUR si liderii sai ar fi providentiali, dar cred ca sunt bineveniti si necesari pentru asanarea clasei noastre politice. Obiectivul sau declarat de a disloca in patru ani partidele mainstream a starnit cu siguranta frisoane in randurile PNL si PSD, precum si in unele cancelarii interne si externe. Demonizarea sau marginalizarea acestui partid vor fi contraproductive pentru ca-i vor aduce un spor rapid si substantial in preferintele politice ale romanilor.

PSD a obtinut o victorie pe care nu o poate fructifica de niciun fel in conditiile in care toate actualele partide parlamentare au anuntat, intr-un mod categoric, ca nu vor sa intre intr-o coalitie de guvernare cu acest partid. PNL, USR-PLUS si UDMR vor sa constituie o coalitie de guvernare de centru-dreapta, iar AUR a anuntat ca vrea sa ramana in opozitie si nu se va alia cu niciunul din actualele partide parlamentare. 
Asa cum am aratat, coalitia PNL-USR-PLUS-UDMR va avea o sustinere parlamentara fragila, cu un suport putin peste 50% in viitorul Parlament. PNL va avea mari probleme intr-o astfel de coalitie cu un partid antisistem ca USR-PLUS si cu o formatiune abila in atingerea scopurilor sale ca UDMR, profilandu-se o guvernare esuata precum a coalitiei constituite in jurul CDR perioada 1996-2000, care a favorizat cresterea PRM la 25% la alegerile parlamentare ce au urmat. Desi PSD si PNL si-au improspatat cam doua treimi din vechile garnituri parlamentare, calitatea noilor senatori si deputati lasa in continuare de dorit sub aspectul competentei si probitatii. Si PSD si PNL au pus pe locuri eligibile persoane care au avut probleme penale ori au probleme de integritate. Personal cunosc proaspeti parlamentari din ambele partide care au fost implicati in activitati de contrabanda sau in tot felul de escrocherii. Dintre parlamentarii vechi au ramas multi oameni stersi si obedienti, fara personalitate, fara vana necesara. Pe de alta parte, cele doua mari partide mainstream, PSD si PNL, vor fi prinse in viitoarea legislatura intre focurile celor doua partide antisistem, USR-PLUS si AUR, care si-au propus ambele inlaturarea vechii clase politice, si se vor eroda si mai tare, riscand sa ajunga dupa urmatoarele alegeri parlamentare, programate in 2024, partide minore, cu o audienta electorala de 10-15 %.

sursa; https://www.cotidianul.ro/inceputul-sfarsitului-pentru-pnl-si-psd/

Soros, foc și pară pe Angela Merkel

 


Joi, spre miezul nopții, mecanismul care condiționează accesul la fondurile UE de respectarea unui slab definit ”stat de drept” a fost suspendat. Asta până ce Comisia Europeană va stabili în mod clar cum va fi folosit și ce încălcări anume din partea statelor membre ar putea declanșa acest mecanism. În plus, Curtea Europeană de Justiție va avea ultimul cuvânt – se aplică această condiționalitate sau nu –, la solicitarea unui stat membru. Odată stabilite aceste aspecte, Polonia și Ungaria au dat undă verde bugetului european pentru următorii șapte ani și planului de refacere economică a UE, în valoare totală de 1.800 de miliarde de euro.

Acesta este compromisul la care s-a ajuns după disputa dintre UE și Polonia și Ungaria, statele care s-au opus acestei condiționări, pe care au numit-o șantaj politic și clauză ideologică. Compromisul a fost mediat de Germania, stat care ar fi făcut acest lucru și în cazul în care nu ar fi deținut președinția rotativă a Consiliului UE, câtă vreme are interese economice în Europa Centrală și de Est care nu de puține ori depășesc sfera ideologică.

 George Soros este mânios din cauza acestui compromis. Premierii de la Varșovia si Budapesta îl consideră o victorie.

”Avem un buget și un fond de reconstrucție, ceea ce înseamnă fonduri mari pentru investiții, fonduri mari pentru susținerea dezvoltării economice a Poloniei, pentru noi tehnologii, pentru multe obiective care trebuie să fie implementate în special acum, când trebuie să ne revenim repede după pandemie. Este important pentru noi”, a spus premierul polonez Mateusz Morawiecki.

”Putem spune, cu modestie bineînțeles, că am salvat unitatea Uniunii. Să nu uitați că această dispută nu a fost doar despre statul de drept, despre regulamente și aspecte financiare, ci a fost despre viitorul UE și despre întrebarea care este centrul de putere în UE – instituțiile europene, precum Parlamentul și Comisia, sau statele membre?”, a spus premierul Ungariei, Viktor Orban. ”Astăzi am dovedit că UE nu este nimic altceva decât comunitatea și alianța popoarelor și statelor. Și nimeni nu poate trece peste intențiile și voința guvernelor alese ale țărilor, nici măcar Parlamentul European sau Comisia Europeană, nimeni, pentru că UE este uniunea acestor națiuni”.

 Susținătorii condiționalității statului de drept sunt extrem de nemulțumiți. Pentru ei, compromisul la care s-a ajuns face ca orice evoluție viitoare să nu sublinieze decât impotența acestui mecanism. Compromisul negociat de Germania ”a distrus un mecanism care trebuie să garanteze statul de drept” și ”l-a transformat într-un instrument de ultimă instanță”, spune Alberto Alemano, profesor de drept la HEC Business Scholl din Paris, citat de Euronews.
Însă cel mai supărat este George Soros, care își varsă furia chiar și asupra cancelarei Angela Merkel, într-un articol publicat de Project Syndicate, o publicație care a refuzat recent un editorial scris de Viktor Orban în replică la acuzațiile pe care i le-a adus miliardarul american.

Soros scrie că acest compromis negociat de Merkel este cea mai rea dintre toate variantele posibile și că oferă legitimitate politică amenințărilor de până acum ale Poloniei și Ungariei. Soros încearcă să incite statele care au susținut condiția statului de drept să nu renunțe la luptă și să se opună înțelegerii. Iar Soros, șeful rețelei de ONG-uri finanțate de Fundația pentru o Societate Deschisă (pentru care editorialele sale, inclusiv cel de față pot să însemne ordin de zi pe unitate), este foc și pară pentru că premierul Viktor Orban înființează și el fundații. Din cele scris de Soros reiese și ceea ce ar trebui să fie condiționalitatea statului de drept – un nou MCV instituit nu prin unanimitate, ci prin vot majoritar de membrii UE, împotriva unui stat membru.

Soros își începe articolul cu ideea sa fixă din ultimii ani – ”UE se află în fața unei amenințări existențiale”.

 ”Regimul cleptocratic al premierului Viktor Orban și, într-o măsură mai mică, guvernul iliberal al partidului Lege și Justiție din Polonia, au contrazis cu tupeu valorile pe care s-a construit UE. A trata provocarea aceasta ca pe o poziție politică legitimă, care merită recunoaștere și o soluție de compromis nu face decât să creeze foarte multe riscuri, pe lângă cele cu care se confruntă acum UE.

Recunosc și înțeleg uriașa presiune sub care lucrează cancelara Angela Merkel. Este cancelara Germaniei de 15 ani și acum se apropie de retragerea din septembrie 2021. Cum președintele francez Emmanuel Macron este distras acum de chestiunea laicității statului și de alte preocupări grave privind securitatea din Franța, Merkel a devenit singurul factor de decizie din UE.

Înțeleg și de ce cancelara nu vrea ca altă țară, Ungaria, să-și anunțe intenția de a părăsi UE în timp ce ea este încă la putere. Pentru că asta a pregătit Orban în ultimele zile, pentru că el nu poate lăsa ca întreaga corupție a regimului său să fie expusă, căci asta ar fi făcut condiționarea accesului la banii europeni de  respectarea statului de drept.

Orban a furat sume mari de bani în deceniul petrecut la putere, inclusiv fonduri UE care ar fi trebuit folosite în beneficiul poporului ungar. El nu-și permite să i se impună limite ale corupției personale și politice, pentru că aceste practici ilicite sunt lubrifiantul care unge rotițele regimului său.

Amenințarea de a arunca în aer finanțele UE prin opoziția față de bugetul european a fost un pariu disperat al lui Orban. A fost o cacealma care ar fi trebuit dejucată. Din păcate, se pare că Merkel a cedat în fața șantajului Poloniei și Ungariei.

Se pare că Merkel a ajuns la un compromis cu Orban și cu liderul de facto al Poloniei, Jaroslaw Kaczynski. Înțelegerea făcută de Germania cu cele două state rele ale UE este cea mai proastă variantă dintre toate. Textul compromisului publicat de presă, cel care va fi inclus în concluziile Consiliului European de la finalul săptămânii, are trei hibe fundamentale.

Prima, declarația alterează substanța și intenția textului regulamentului care a fost stabilit de instituțiile europene pe 5 noiembrie, slăbind considerabil condiționalitatea statului de drept. Nici PE, nici Comisia Europeană, pentru a nu mai vorbi despre guvernele naționale care au luptat pentru acest regulament, nu ar trebui să permită să fie date la o parte în acest fel.

A doua, unele prevederi din această înțelegere pot amâna implementarea condiționalității statului de drept cu până la doi ani. Asta ar fi victorie mare pentru Orban, pentru că ar amâna orice acțiune posibilă până după alegerile parlamentare din Ungaria, programate în 2022. Această amânare îi poate da partidului Fidesz al lui Orban ocazia de a schimba legile și prevederile constituționale, pentru a-i permite lui Orban să redefinească conceptul de „fonduri publice”, astfel încât să le poată canaliza de la instituțiile publice către ”fundațiile” private controlate de aliații lui. Principalele victime ale înțelegerii mediate de Merkel vor fi cetățenii Ungariei.

În cele din urmă, prin declarația propusă la summit, Consiliul European și-a depășit autoritatea, reducând abilitatea Comisiei Europene de a interpreta și de acționa în baza unei legi europene. Acesta este un precedent periculos, pentru că reduce independența legală a Comisiei și poate contraveni Tratatului Uniunii Europene, cel puțin spiritului său.

Înțelegerea negociată de Germania este urâtă și își bate joc de dorința exprimată de Parlamentul European. Însă, din cauza nevoii urgente a fondului de 750 de miliarde de euro pentru refacerea după pandemie, Parlamentul European ar putea să aprobe această înțelegere.

Nu pot decât să exprim furia morală pe care o simt oamenii care au crezut că UE este un protector al valorilor universale. Vreau să avertizez că acest compromis ar putea să reducă mult din încrederea pe care au câștigat-o instituțiile europene prin crearea fondului de recuperare”.


Țara arde și EI se scarpină

 


De la Klaus Iohannis pînă la cel mai pîrlit membru de partid și pînă la cel mai împiedicat ziarist, toți se zdobesc să gloseze, să tragă sfori sau să chibițeze pe seama negocierilor pentru formarea guvernului. Mare brînză! Este o poveste de partid, mizerabilă în toată istoria sa postdecembristă. Se împarte ciolanul în funcție de putere și de banii investiți în campanie (oficial sau cu sarsanaua).
Ce ne privește pe noi, dincolo de bîrfă? Excepție fac oamenii de afaceri care au cotizat la unii sau la alții (cel mai adesea, la ambele tabere) și care au făcut-o cu gîndul să-și intreiască, dacă nu cumva să-și înzecească profitul.
Pentru noi, ceilalți, nimic! Tot una este! Vom avea un guvern fragil, mîncat de ambiții și dispute, bazat pe recuperarea banilor împrumutați, nu pe investițiile din banii primiți sub formă de credite. Va fi guvernul care va toca o mare parte din cele 60 de miliarde de euro împrumutate pentru România (credit de la Uniunea Europeană) cu care Klaus Iohannis se dă cu capul prin tufele de trandafiri ca să viseze frumos. Şi din care vis lăudăros al împrumutrilor vom ieși zgîriați, învinețiți, sărăciți si răniți pînă la os.
De ce să ne agităm pe seama mîrîielior și mușcăturilor de la negocieri. N-ar fi mai folositor pentru toți să vedem ce-i cu îndatorarea făcută de Cîțu pe la toate băncile și organismele externe? Înțeleg că am împrumutat 6 miliarde de euro de la banca Națională pe bază de titluri de stat, ceea ce este egal cu împrumutul buzunarului stîng al Romaniei la cel de la piept.
Sau la cel din dreapta, pus pe hainele bugetarilor. Dar despre asta, nimic! N-avem oameni care să scrie despre situația catastrofală a finanțelor și despre pericolul pe termen lung pentru țară.
Mai mult, n-avem nici guvern și nici ziariști, nici grup pntru situații de urgență care să comunice populației felul cum va fi reglementat comportamentul populației pentru perioada de sărbători. Stiți pînă la ce oră ține acel Revelion care nu e nici revelion, nici izolare? Conform reglementărilor de acum, pînă la 21? Pînă cînd și cum? Cu cazarea în hoteluri și cu petrecerile de Crăciun și de Revelion cum procedăm? Să-l întrebăm pe Raed Arafat? Noul mare specialist în terase, mese de restaurant și așezarea călătorilor în autobuze (căci la metrou i se înnoadă experiența cu logica!), adică faimosul comandant al bramburelii sanitare schimbă planul și descrie pe la televiziuni tot felul de situații închipuite. Parcă ar fi un fel de vornic de nunți imaginare!
Vin sărbătorile de iarnă și populația încă nu știe ce poate face. Se introduc noi restricții sau se abandonează cele vechi? Ce se întîmplă cu localitățile aflate în carantină? Cum vor petrece Revelionul? Cum va funcționa economia în această perioadă? Care sunt ultimele decizii în privința funcționării hotelurilor, restaurantelor și a facilităților turistice? Se suspendă activitatea acestora sau se limitează? Care sunt reglementările şi recomandările pentru Crăciunul și Revelionul în familie?
Cum va funcționa libertatea de călătorie? Pînă acum, Agerpres și Mediafax au distribuit cîteva prevederi, dar presa, în special televiziunile, leșinate după profeții și declarații politice și după super-plătitul spălat pe mîini și bumbăceala celor care au umblat fără mască, nu a preluat comunicatele Comandantului Arafat. Probabil că reglementările se schimbă mereu (se îmbunătățesc, ce naiba!?) iar grupul acela fantomatic al lui Manciu (școală secretă, ce Dracu!) anunță doar cifrele morților și ale contaminaților.
Bănuiesc că nu toate modificările au fost prevăzute în contractele plătite de guvern. Pentru cei care nu știu încă ce vor face și încotro să o apuce de sfîrșitul anului și, mai ales, cum, vom reproduce în zilele următoare o listă a obligațiilor și recomandărilor emise de zisele ”autorități”. Este vorba de obligațiile tuturor cetățenilor (nu numai pentru ”români”) în perioada sărbătorilor de iarnă.
Descrierea în detaliu a tîrguielilor politice seamană doar cu o numărare a cîrnaților și a jumărilor de la tăiatul porcilor!

sursa:https://www.cotidianul.ro/tara-arde-si-ei-se-scarpina/