Modul în care va începe școala este decis anul acesta, în premieră, de fiecare unitate de învățământ. Sunt 3 variante: toți elevii vor veni fizic la cursuri, școala se face online sau în sistem mixt, în funcție de infrastructură și, mai ales, de numărul de cazuri de COVID-19. Cea mai mare problemă rămâne cea a spațiului insuficient, acum venind nota de plată pentru faptul că după '90 s-au construit foarte puține unități de învățământ. Realitatea este însă că în continuare vor fi școli cu 30-35 de elevi în clase, iar în cea mai bună variantă, la unele școli au fost amplasate containere în curte, pe post de sală de clasă.
Soluțiile propuse de primari în Capitală sunt scenariul mixt - cursuri online și prezența fizică la școală prin rotație, câte o săptămână, ora de curs să aibă 30 de minute și să fie mai multe schimburi.
Pentru respectarea normelor de distanțare, numărul elevilor dintr-o clasă trebuia înjumătățit, ceea ce ar însemna să se dubleze numărul școlilor, ceea ce era imposibil.
O soluție provizorie este amplasarea unor containere în curtea școlilor. În școli în care se învață în 3 schimburi și a existat loc în curte, primarii au construit deja săli de clase modulare.
Copiii trebuie să poarte mască în toată perioada în care se află la școală, iar părinții să le asigure. În București, primarii de sector susțin că le vor asigura școlilor dezinfectanți și măști.
Multe unități de învățământ din Sectorul 1 au culoare delimitate de intrare și ieșire, sunt dotate cu termoscannere și dispun de spații de izolare pentru situația în care unii copii vor avea temperatură mai mare de 37,3 grade.
În școlile în care se învață în mai multe schimburi, după ieșirea fiecărui schimb de la cursuri se va asigura dezinfectarea clasei. În plus, o dată pe săptămână se va realiza nebulizarea întregii unități de învățământ. Cel puțin, așa promite primăria.
Principala problemă o reprezintă însă păstrarea distanței de minimum 1 metru între elevi. În sălile de clasă unde acest lucru nu este posibil, adică în majoritatea școlilor, fiind montate separatoare de plexiglas, măsură recomadată de Ministerul Sănătății.
”Avem acel plexiglas care separă băncile și elevii unul de altul. Noi le vom asigura măști la intrarea la ore, avem acele substanțe dezinfectante, dezinfectăm după fiecare clasă, după fiecare grupă, fiindcă învățăm în două sau trei schimburi, în cel mai bun caz într-un schimb. Părinții să stea liniștiți. Am propus un regulament, l-am dat directorilor să-l discute în Consiliul de Administrație și să-l modifice în funcție de particularitățile fiecărei școli în parte. Poate primim ceva și de la Guvern, dar până acum nu am primit nimic, iar timpul trece și nu putem aștepta”, a susținut, într-o conferință de presă, primarul Daniel Tudorache.
”În unele unități, am creat clase în plus, dar acolo unde ne permite spațiul. Avem pe ordinea de zi hotărâre pentru a închiria, trebuie să aprobe Consiliul. Am avut trei școli unde se învăța în 3 schimburi, acolo sunt mai mulți copii. Au rămas doar două fiindcă la una am pus containere în această vară, Școala 179. Mai avem probleme la Tia Brătianu și Școala 12. La Școala 12 am demarat procedura să construim spații modulare și sper că în câteva luni rezolvăm problema. La Tia Brătianu nu avem loc în curte să construim ceva, singura soluție este o clădire din apropiere, să închiriem. Am încercat, am intrat cu proiectul în Consiliul Local, dar Consiliul nu a fost de acord, voi reveni. Altă soluție nu avem”, a mai susținut Tudorache.
În cazul în care apar cazuri COVID-19 într-o școală, primăria va testa gratuit toți elevii, fiind încheiat un acord cadru pentru achiziția a 200.000 de teste Real Time PCR, susține edilul sectorului.
”Ca să putem respecta normele de distanțare de 1 un metru, ar trebui ar trebui ca spațiile pe care le deținem să fie ori doi. Practic, trebuie dublat numărul de școli. Pentru asta, noi am propus soluții alternative: ora de 30 de minute cu pauza de 10 minute. Practic, o clasă va funcționa în două serii și putem respecta normele de distanțare. Când Ministerul Sănătății și Ministerul Educației au spus că este ok să avem plexiglas, am venit cu această soluție.
Sunt două versiuni. Versiunea de cod verde, în care vin toți copiii și avem acele separatoare sau versiunea în care orele sunt făcute integral: copiii vin în fiecare zi la școală, doar că ora este mai scurtă și așa asigurăm distanțarea. Am propunerea în dezbatere publică, vedem dacă va fi adoptată, depinde de Ministerul Educației”, a susținut primarul Băluță.
Pentru un panou de plexiglas, Primăria Sectorului 4 a plătit 7-8 euro bucata, a declarat Băluță.
”În primul rând, toate școlile sunt dotate cu echipamentele necesare pentru a se face verificarea temperaturii pentru personal și copii. Asigurăm tot ce înseamnă dispensere pentru dezinfectant, fluxuri de circulație separate, covorașe cu dezinfectant. La nivelul claselor există dispensere pentru hârtie, pentru soluție dezinfectantă. Toate toaletele sunt prevăzute pentru școlile gimnaziale cu sisteme automate de uscare a mâinilor, pentru apa menajeră și dispensere de săpun lichid. Se face dezinfectarea spațiilor unde funcționează clasele în fiecare zi și între schimburi.
Suplimentar, am decis să oferim copiilor, cadrelor didactice și nedidactice măști refolosibile, care se spală și se dezinfectează prin călcare. În primă fază, o să le dăm câte două, vrem să comandăm mai multe, dar nu știm cât de repede pot fi livrate. Am vrea să dăm câte 4 bucăți. Măștile sunt produse pe 4 mărimi, pentru clasele I-IV, apoi V-VII, clasele IX-XII și pentru persoanele adulte ca să poată fi folosite cât mai corect, să nu fie nici foarte largi, nici foarte strânse pe față. Am stabilit ca toate clasele din sectorul 6 să fie dotate cu sistemele periferice necesare ca să poată transmite în mediul online cursurile respective, cu camere video și cu conexiune de internet bună, dacă avem mai multe clase care transmit în același timp, să nu fie probleme. ”, a declarat pentru HotNews.ro primarul Gabriel Mutu.
”Este posibil ca foarte mulți copii să sufere de claustrofobie și să te trezești că nu poți să ții cursurile din alte motive decât cele de distanțare socială. În momentul în care am avut discuția, în marea lor majoritate au refuzat să accepte această soluție. Eu încă nu am văzut un act oficial de la Guvern care să spună concret că trebuie să respectăm această distanțare socială de 1 m. Este adevărat, la creșe există acel ordin comun, care se aplică în continuare și care ne-a pus în situația că jumătate dintre copiii înscriși la creșele din Sectorul 6 nu mai au loc. Nu poți să construiești și să autorizezi o creșă în 2 luni”, a susținut Mutu.
În condițiile actuale, nu se poate respecta distanța de minimum 1 metru în clase, singura soluție fiind ca elevii să vină alternativ la școală.
”Este clar că nu se poate asigura distanțarea socială fiindcă nu avem spații suficiente, încăperile necesare unde să realizăm clase suplimentare. Nu există personal suficient, profesori și personal nedidactic care să asigure predarea cursurilor și restul serviciilor. Și dacă aș vrea eu să pun containere în curtea școlii, acolo unde există spațiu, nu are cine să predea, toată organigrama este stabilită de Ministerul Educației, nu de autoritatea locală. Noi am discutat cu directorii de școli și am decis într-un fel să mergem pe scenariul ca o parte dintre copii care învață în clasa respectivă să participe online la cursuri și o parte să vină la școală o săptămână, apoi să schimbe. De asta am și dotat toate clasele din Sectorul 6 cu laptopuri, camere video și internet de mare viteză, special pentru copiii care vor rămâne acasă. Dacă se merge pe distanțare socială, o soluție ar mai fi să vină copiii în 3 schimburi, dar încercăm să evităm acest lucru. Dacă ar exista personalul necesar, am putea să și închiriem clădiri de birouri care se pot transforma în școli”, a mai spus Mutu.
”Avem în lucru 8 clădiri care sunt dedicate unităților de învățământ. Construim 3 grădinițe, avem proiectul făcut, autorizația, ne apucăm de ele, plus 5 clădiri dedicate programului școală după școală, dar pot fi folosite și ca săli de clasă dacă e nevoie. Vor fi gata anul viitor. Dar rămâne problema profesorilor”, a mai spus primarul.
În ce condiții începe școala din septembrie
Direcţiile de Sănătate Publică trebuie să informeze, până în 7 septembrie, Inspectoratele Şcolare privind situaţia epidemiologică, acestea urmând să propună scenariul de începere a şcolii. Comitetele pentru situaţii de urgenţă vor emite, până în 10 septembrie, hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ.
Cele 3 scenarii pentru începerea noului an școlar
În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și de infrastructura și resursele umane ale fiecărei unități de învățământ în parte, autoritățile implicate în gestionarea prevenirii îmbolnăvirilor vor pune în aplicare următoarele scenarii, potrivit draftului Ministerului Sănătății:
Scenariul 1:
- Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție
- Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și
- Revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție
- Participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități / lecții online
ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de funcționare pentru fiecare unitate de învățământ, în concordanță cu:
- situația epidemiologică la data de 7 septembrie
- infrastructura și resursele existente în fiecare unitate de învățământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu