8.19.2022

GH.PIPEREA : ”Chiar dacă oamenii efectuează „auto-citirea” contoarului și trimit mesajele corespunzătoare la furnizori, nu li se emit facturile”



Primesc pe mail sau pe mesaj privat niște sesizări foarte bizare de la consumatorii casnici de utilități. Cică nu li s-au emis facturi de prin aprilie. Chiar dacă oamenii efectuează „auto-citirea” contoarului și trimit mesajele corespunzătoare la furnizori, nu li se emit facturile. Mai mult, unii, destul de îngrijorați, dau telefoane prin call centere, dau mail-uri, trimit comentarii pe paginile de web sau de socializare ale furnizorilor, dar fie nu li se răspunde deloc, fie li se spune că nu există răspunsuri și că tot ceea ce trebuie este ... răbdarea. Iar oamenii mă întreabă ce e de făcut, ce soluții sunt. 

Nu cred că există soluție, momentan. Teoretic, se pot sesiza ANPC și ANRE, pentru practici comerciale incorecte, dar nu știu cum ar putea fi obligați furnizorii să emită facturile. Cel mult trebuie o monitorizare strictă a modului în care se calculează, retroactive, suma de plată. De fapt, date fiind mega-încurcăturile cu ne-plătitele compensații ale lui Vergil, cred că furnizorii nu știu cum să emită facturile și ce sume să pretindă de la consumatorii casnici. 

Din punct de vedere practic și factual, deocamdată nu aveți de ce să vă faceți griji. Nu vă debranșează nimeni, nu vă pun să plătiți penalități, pentru că nu există încă facturi de plată, deci nu există nici motivația debranșarii sau a penalităților. 

Ceea ce e, totuși, preocupant, este comportamentul viitor al furnizorilor, care nu este imposibil de imaginat: (i) când veți primi factura, va fi pentru minim trei luni, plus regularizarea, ceea ce va însemna un efort financiar mare, o plată imediată consistentă; (ii) factura ar putea fi emisă la valoarea mare, ne-compensată, pentru că statul nu a plătit compensațiile.

Un comentariu: