HALLOWEEN-UL – O AFACERE SPIRITUALĂ. Este un altfel de vaccin, nu este
obligatoriu, dar este foarte recomandat.
An de an, Halloween-ul adună tot mai mulți tineri, de multe ori chiar sub
egida instituțiilor de învățământ. E „la modă”, deși românilor nu le spune
mai mult decât mimetismul la care parcă sunt condamnați astăzi. În fine,
subiectul rămâne controversat chiar și în mediile părinților care mai sunt
interesați de educația copiilor lor. Cât de inofensivă sau periculoasă este
această așa-zisă sărbătoare am încercat să aflăm împreună cu Virgiliu
Gheorghe, unul dintre cei mai implicați cercetători în câmpul bioeticii
creștine din țara noastră.
– Domnule Virgiliu Gheorghe, care credeți că este motivul pentru care
Halloween-ul a căpătat în câțiva ani o așa de mare popularitate printre
români?
– Explicația trebuie căutată în promovarea lui de către mass-media.
Practic, astăzi orice devine „opinie publică” și „modă” – și dimpotrivă,
orice dispare din preocuparea oamenilor ca fiind „depășit” – se explică prin
influența majoră a mass-mediei asupra mentalității și stereotipurilor după
care lumea se călăuzește. Copiilor le place pentru că sunt atrași de ceea ce
văd la televizor. Vor și ei să fie ca cei de acolo, vor și ei să fie
„interesanți”. Iar dacă la școală tot se organizează un eveniment Halloween,
atunci, de ce nu!
– Dar de ce credeți că ar avea mass-media interesul să promoveze o
sărbătoare străină de tradițiile și credința poporului nostru?
– La această întrebare există o mulțime de răspunsuri. Cel mai simplu este
acela că Halloween-ul „vinde bine”. Vinde costume, vinde spectacole – deci
există un interes comercial, iar presa este plătită să facă publicitate. Dar
nu e doar atât. Răspunsul este, cred, unul mai complex. Cred că Halloween-ul
vine la pachet cu tot ceea ce înseamnă cultura nihilistă sau „cultura
morții”, care este promovată obsesiv astăzi de mass-media. Cu alte cuvinte,
presa are interesul de a promova această pseudo-sărbătoare, după cum are
interesul să promoveze pornografia sau homosexualitatea. De fapt, când
spunem „presa”, ne gândim la puternicii zilei, la stăpânitorii lumii
acesteia, pentru că presa, în marea ei parte, nu este sub nici o formă
liberă. Ea face ceea ce i se comandă.
E de bun-simț să ne întrebăm de ce pornografia este liberalizată, atâta
timp cât aceasta crește – statistic vorbind! – rata infracțiunilor, chiar și
a celor juvenile, a violurilor și crimelor, ca și a tuturor comportamentelor
de risc. De ce este promovată homosexualitatea, atâta timp cât este
disolutivă pentru viața de familie, cât homosexualii sunt marcați de
suferință fizică și psihică mai mult decât media populației? Oare statul nu
ar trebui să lupte împotriva a tot ceea ce conduce la infracționalitate și
la nefericirea oamenilor? Și totuși, sub acoperirea argumentului
„drepturilor omului”, a divertismentului și a „libertății de alegere” a
propriilor fantasme, în statul modern, în statul-magic proliferează toate
aceste comportamente, care sunt disolutive pentru existența și ființa
statului însuși.
Halloween, magie și sexualitate
– Nu credeți că este puțin cam dură comparația între Halloween și
pornografie sau homosexualitate?
– Deloc. Dintru început, între magie și practicile sexuale, prostituție și
chiar homosexualitate a existat o foarte strânsă legătură. Zeița Astarte
era, de pildă, patroana prostituției, care se practica la templul ei ca act
ritual. De asemenea, homosexualitatea este prezentă în ritualurile de
inițiere ale multor religii păgâne, dar și în societățile secrete
contemporane. De ce există o legătură atât de strânsă între magie și
erotism, încât în Evul Mediu cărțile de magie deveniseră cu adevărat un gen
pornografic? Răspunsul îl primim de la Giordano Bruno, unul dintre cei mai
mari magicieni ai trecutului, care a încercat să creeze o tehnică de control
emoțional global, magic, întemeiată explicit pe atracția sexuală.
– Da, dar dacă plecăm de la ipoteza că Halloween-ul este o sărbătoare cu
conotații magice, lucrul acesta nu e perceput de majoritatea copiilor sau
adolescenților, care doar se distrează cu această ocazie!
– Poate pentru că ei nu știu prea bine ce e aceea magia – dar, dacă ar
realiza, cu siguranță ei înșiși ne-ar asigura că această sărbătoare are ceva
magic în ea. De altfel, dacă veți da o căutare pe Internet după Halloween și
magie împreună, veți vedea cât de des sunt asociate cele două cuvinte în
căutări, asta pentru că limba întotdeauna trădează asocierile. Într-adevăr,
Halloween este o sărbătoare păgână celtă, care dintru început avea o funcție
magică. În credința celților, în noaptea de Halloween spiritele aveau acces
la lumea noastră, căci granițele dintre cele două lumi erau cumva deschise,
iar oamenii erau îndemnați să ia anumite măsuri ca să se apere de aceste
spirite. Toate acele acte aveau (sau au) o conotație magică. E ca și cum ai
intra într-o „logică a spiritelor”, în care tu, folosind niște măști sau
niște obiecte, te războiești ori te împrietenești cu acestea.
Dar pot fi oare izgonite duhurile rele de alte duhuri rele, sau de oameni
care îndeosebi le invocă? Vrăjitorii nu se închină lui Dumnezeu – iar
duhurile morților, ce pot face ele împotriva demonilor? Lumea Halloween-ului
este mai curând o lume infernală, deci prietenoasă duhurilor rele, locul în
care acestea petrec și se odihnesc.
Pe de altă parte, imediat după Halloween, adică în ziua de 1 noiembrie,
închinată zeului Samhain, „Domnul morții”, druizii îi aduceau jertfă atât
animale, cât și oameni. Desigur, această practică a dispărut cu timpul, însă
practicile de divinație au rămas până astăzi. Deci Halloween este prototipul
unei adevărate sărbători păgâne, unde ritualul magic joacă un rol
esențial.
Magia este foarte eficientă și foarte periculoasă
– Aș mai insista puțin asupra percepției. Nu credeți că atâta timp cât
copiii nu percep ceea ce se întâmplă de Halloween ca pe un ritual magic, ci
ca pe o joacă distractivă, nu li se poate face nici un rău?
– E la limită: cumva așa, pe marginea prăpastiei. Costumele îl inițiază pe
copil într-o lume a duhurilor rele, a morților. Imagistica întunecată pe
care o propune această pseudo-sărbătoare cred că ar trebui să ne spună
totul. A îmbrăca un costum, a intra într-un rol, chiar dacă în joacă, nu e
deloc o joacă, ci poate deveni un lucru foarte serios. Noi, creștinii, chiar
credem că aceste spirite malefice există. Așadar, credeți că ele rămân
nepăsătoare la aceste invocări pe care le facem prin jocurile de Halloween?
Încă o dată, cred că nu conștientizăm ce înseamnă cu adevărat magia și care
este puterea ei. Magia este foarte eficientă și foarte periculoasă. De
lucrul acesta nu știu dacă se îndoiește cineva. Ceea ce nu realizăm însă
este faptul că vizualizarea unor fantasme nu înseamnă altceva decât
invocarea acelor spirite. Acest lucru îl aflăm din manualele de magie. De
asemenea, intrarea în rolul unor spirite, intrarea în comunicare voită cu
acestea poate să deschidă poarta către o astfel de însoțire.
Din punctul de vedere al fenomenologiei religiilor, se știe că orice
manifestare rituală, mimesis-ul are ca efect actualizarea și consolidarea
unei relații psihologice între individ și realitatea mitologizată.
Cercetările au demonstrat că, pe parcursul participării și implicării în
scenariul mitului respectiv, individului chiar i se imprimă acele stări
mentale sau sufletești care caracterizează persoanele mitologizate. E ca și
cum s-ar produce un transfer de energie psiho-mentală între personajul
mitologizat și subiect. Asta explică faptul că participarea la sărbătoarea
Halloween induce o stare psihologică în care excitația și fascinația sunt
asociate cu un sentiment de spaimă mai mult sau mai puțin intens, în funcție
de gradul implicării. În acest context, individul, în mod firesc, urmează
actele proprii personajelor în pielea cărora a intrat.
Grace Ketterman, în cartea sa „You and your child’s problems” („Tu și
problemele copilului tău”), demonstrează faptul că expunerea copiilor la
scene înfricoșătoare are consecințe asupra dezvoltării lor emoționale. De
asemenea, acest pediatru și psihiatru american constată că, drept urmare a
fricii resimțite în copilărie, copiii vor manifesta mai târziu o atracție
pentru paranormal și practici oculte.
Una dintre cele mai mari sărbători în calendarul satanic
– Și totuși, Halloween a fost și o sărbătoare a creștinilor din Apus, ca
sărbătoare a tuturor sfinților. De ce credeți că și-a păstrat potențialul
malefic din vremea preoților druizi?
– În anul 835, biserica din Apus și-a asumat această sărbătoare,
integrând-o în calendar ca prăznuire a tuturor Sfinților. Probabil că de-a
lungul timpului a reușit într-o anumită măsură să o „îmblânzească”, să o
golească de conținutul ei magic.
Dar ceea ce întâlnim astăzi nu mai este nici măcar sărbătoarea Halloween
așa cum era ea percepută de irlandezi în secolul al XIX-lea. Acum, Halloween
este o sărbătoare americană, un produs al mass-mediei, al culturii de
consum, dar și al curentelor de renaștere a păgânismului din societatea
americană. Cu alte cuvinte, investiția în magic și ocult care se face în
prezent în produsul Halloween, în America, depășește cu mult magia care îl
însoțea în trecutul nu prea îndepărtat, la el acasă.
Acest lucru face ca până și Vaticanul să avertizeze de mai multe ori în
ultimii ani asupra faptului că Halloween este o sărbătoare păgână a
„terorii, a fricii și a morții”. În ziarul „L’Osservatore Romano” (oficialul
Vaticanului), Joan Maria Canals susținea în anul 2010 că „Halloween-ul
conține un subcurent al ocultismului și este absolut anticreștină”.
– Susțineți deci că Halloween are un semnificativ potențial malefic?
– Nu este vorba de ceea ce susținem noi. Pur și simplu „părintele”
satanismului, Anton Szandor LaVey, afirmă că „Halloween este una dintre cele
mai mari sărbători în calendarul satanic”. Pe de altă parte, vedem care sunt
consecințele. Ocultul îi fascinează pe tinerii din noile generații, chiar
dacă au primit o educație creștină. Și, mai ales, constatăm că Halloween
crește mult rata infracționalității și a criminalității.
Există o mulțime de studii desfășurate în Statele Unite în care se arată că
de Halloween cresc spargerile cu minim 25%, sporește consumul de alcool și
droguri și crește rata criminalității. Într-un studiu realizat în Boston s-a
constatat că, pe parcursul a patru ani, în noaptea de Halloween
criminalitatea este mai mare cu 50% decât în toate celelalte momente ale
anului.
De asemenea, în ce privește perspectiva inofensivă pe care o au tinerii,
relevant este studiul în care se arată că la întrebarea: „Ce ați vrea să
faceți în noaptea de Halloween?”, cei intervievați au ales, într-un procent
de 80%, răspunsul „Să omor un om”(!). Spiritul acestei sărbători este
într-adevăr viu, și dictează nu înmulțirea binelui, a păcii și a dragostei
între oameni – de care lumea de astăzi se pare că are tot mai multă nevoie
–, ci un spirit malefic al lucrării răului, dus până la uciderea
aproapelui.
Așadar, dincolo de bomboanele împărțite, este evident pentru oricine că
imagistica răului pe care o promovează Halloween-ul nu poate conduce decât
la sporirea comportamentului violent, a infracționalității și a
criminalității, adică la faptele proprii duhurilor necurate, pe care
Halloween-ul le invocă.
Dacă noi ne facem datoria, Dumnezeu va face restul
– Și atunci, dacă așa stau lucrurile, de ce totuși presa, și în general
populația, mai ales creștinii, nu iau o poziție?
– Cred că în primul rând lipsește conștientizarea fenomenului. Ne bazăm mai
mult pe descrieri edulcorate decât pe realități. Pe de altă parte, este o
mare lipsă de consecvență și de discernământ la românii de astăzi: pe de o
parte ne declarăm creștini, pe de alta suntem mai mult decât toleranți la
numeroase lucruri care sunt în mod evident anticreștine. Avem aici o dovadă
de lipsă de maturitate și de neseriozitate, care cred că ne afectează mult
ca neam.
– Ce ar trebui să facem?
– Să ne opunem, nu numai retrăgându-ne copiii de la astfel de activități,
dar și protestând la minister și școli împotriva organizării unor evenimente
„Halloween” în cadrul acestor instituții educative. De asemenea, trebuie să
existe comunități mai puternice de părinți care să vorbească despre aceste
lucruri. Sunt convins că cei mai mulți nu înțeleg ce înseamnă această
pseudo-sărbătoare și care pot fi consecințele. Ar trebui, poate, organizate
seminarii publice pe această temă. Salutăm în acest context organizarea
asociației „Alianța Părinților”, organizație care poate face foarte
mult.
Iar pentru că dușmanul cel mai mare al nostru este lipsa timpului, cred că
ar trebui să ne gestionăm cât mai bine puținul timp liber pe care îl avem
pentru a-l acorda și unor astfel de activități care, deși par a avea un
caracter comunitar, îi vor proteja pe copiii noștri în fața ofensivei
culturii morții. Și, poate că, înainte de toate, este vorba de mărturisirea
pe care o facem. Dacă inițiativa nu va pleca de la acest nivel și nu vom
face ceva, în câțiva ani riscăm să-i depășim pe americani la nivelul
efectelor negative ale culturii morții care este promovată astăzi în mai
toată mass-media.
Biruința lor este aceea de-a ne face să credem că nu se mai poate face
nimic, în timp ce a noastră este să credem că, dacă ne facem datoria,
întreprinzând tot ceea ce depinde de noi, Dumnezeu va face restul.
Material realizat de Mihai Cristea
Parteneriat Familia Ortodoxă
https://www.activenews.ro/opinii/NU-PUNETI-COPIILOR-MASCA-DE-DEMON-Parinti-salvati-va-copiii-de-Halloween-Virgiliu-Gheorghe-avertizeaza-asupra-pericolelor-si-traumelor-psihice-provocate-de-%E2%80%9Ecultura-mortii-acum-si-oficiala-celebrata-sinistru-in-scoli-si-gradinite.-INTERVIU-177070