6.04.2020

China a preluat controlul unei părți importante din Portul Constanța


Două mari companii chineze dețin, pe de o parte, cele mai mari silozuri de cereale din Portul Constanța, pe de altă parte, firme de shipping cu un rol strategic în regiunea Mării Negre, scrie Newsweek România.


Politica de expansiune a COSCO poate fi urmărită la lucru și în România, prin intermediul COSCO International România SRL (după cum arată un articol din proiectul „Centura Chinei în jurul Mării Negre” al LINX). 

Firma românească este deținută de către CIL Agri Enterprises BV (anterior, Nidera Agri Enterprises BV) & Concordia Trading BV – ambele fiind subsidiare ale COSCO, compania-mamă chineză.

Cum comerțul cu cereale are nevoie de porți de acces către cele mai eficiente căi de transport, cele maritime, tranzacția dintre COSCO și Nidera a fost foarte utilă pentru chinezi și pentru că venea la pachet cu un operator portuar în Constanța.

Astfel, COSCO International România SRL și COSCO International Netherlands BV dețin integral proprietatea asupra operatorului portuar constănțean United Shipping Agency SRL, companie aflată anterior în portofoliul Nidera.

În 2018, veniturile United Shipping Agency SRL au fost de 61,5 milioane de lei (aproximativ 12,5 milioane de euro) iar profitul net de peste 10 milioane de lei (peste 2,2 milioane de euro) cu 210 angajați. Conform presei locale, operatorul portuar “deţine capacităţi de depozitare pentru cereale de circa 250.000 de tone”.

Ziarul Financiar, însă, menționează o capacitate de stocare de “doar” 228.000 de tone. Chiar și așa, United Shipping Agency SRL este cel mai important operator portuar din Constanța la acest capitol.

COSCO a mai preluat (informal) și controlul asupra operatorului portuar fluvial SCAEP Giurgiu Port SA. 

Conform prezentării de pe propriul site, operatorul portuar fluvial asigură „servicii în porturile: Oltenița, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia și Bechet” și “dispune de platforme portuare, magazii pentru depozitare mărfuri, precum și de silozuri pentru depozitarea cerealelor”.

Cum controlează COSCO International România SRL acest operator portuar fluvial ? 
Prin intermediul unui împrumut de 180.000 de euro acordat în 2018, garantat de către SCAEP Giurgiu Port SA cu împingătorul Traian, proprietate a operatorului portuar.

Potrivit unei mențiuni din „Monitorul oficial”, “Împrumutul este necesar pentru îmbunătățirea activității în silozurile de cereale din punctele de lucru ale Societății situate în portul Zimnicea (mărire capacitate de recepție cereale și livrare la barje de la 80 to/h la 200 to/h)”.

Gigantul chinez al transporturilor maritime, COSCO, este prezent în România prin două companii, arată un alt articol din proiectul „Centura Chinei în jurul Mării Negre” al LINX.

Una dintre ele se numește COSCO Romanian Shipping and Trading SRL și are ca unic acționar compania COSCO Europe GmbH Hamburg.

De fapt, numele actual al companiei este COSCO SHIPPING (Europe) GmbH, după cum explică site-ul grupului chinez: „COSCO SHIPPING (Europe) GmbH is the regional management company of the China COSCO SHIPPING Corporation in the European Region.
Cealaltă companie se numește COSCO Shipping Lines (Romania) Co. Ltd. SRL și este deținută de COSCO Shipping Lines (Europe) GmbH & COSCO Shipping Lines (Belgium). 

Conform site-ului companiei, „COSCO SHIPPING Lines (Europe) Company, which is based in Hamburg, Germany, has been established in February 1989 as one business section of COSCO Europe Company. On January 11th, 2017 the Name has been changed to COSCO SHIPPING Lines (Europe) Company”.

Cealaltă companie, tot potrivit aceleiași surse, are o poziție strategică – Antwerp: “COSCO SHIPPING Lines (Belgium) N.V. represents COSCO SHIPPING Lines CO. LTD., Shanghai in Belgium and Luxemburg and has main office in Antwerp and sub office in Zeebrugge.

COSCO Shipping Lines ( Romania) Co. Ltd. SRL are performanțe mul mai bune decât ale surorii COSCO Romanian Shipping and Trading SRL. Astfel, în 2018, a avut încasări de peste 196 milioane lei (peste 43 de milioane de euro) și un profit net de aproape 11 milioane de lei (2,4 milioane de euro) cu 42 de angajați.

Într-un interviu acordat unei reviste de specialitate în 2019, Cătălin Petre, director adjunct al COSCO Shipping Lines România, face o predicție interesantă în contextul afaceriloc chineze în România și în Europa în general: “Costurile pentru transportatorii maritimi vor crește și odată cu aceasta, va crește și navlul (n.red: costul transportului pe apă al mărfurilor), ceea ce va duce, în opinia mea, la reducerea diferenţei de costuri între transportul maritim și cel feroviar.

Transportul maritim va rămâne în continuare mai ieftin decât cel feroviar, dar diferenţa între cele două va fi semnificativ mai mică. În acest context, este posibil ca o parte din volumele transportate acum pe cale maritimă să fie mutate pe cale feroviară, timpul de tranzit fiind mai mic în cazul transportului feroviar, mai ales dacă vorbim de One Belt One Road, unde deja sunt foarte multe trenuri pe cele 2 coridoare (North și Middle Corridor) cu volume în creștere lună de lună, an de an.

Avem mai multe proiecte în derulare. Împreună cu un alt partener intenţionăm să lansăm un nou serviciu prin care vom conecta Marea Neagră – Portul Constanţa de Mediterana de Vest și Nordul Africii. De asemenea, un alt proiect la care lucrăm este lansarea unui tren de containere care să lege portul Pireu de centrul României.”


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu