”Majoritatea americanilor știu că filantropia este acea activitate benevolă a vecinilor și a enoriașilor din organizații mici, locale, prin care încearcă să satisfacă niște necesități umane imediate – acel voluntarism celebrat de Alexis de Tocqueville în ”Despre Democratie in America”.
Da, încă mai există filantropie de acest fel. Însă vârfurile filantropiei de azi din America sunt ocupate de instituții mari, bogate și care nu au nimic în comun cu aceasta activitate, ci o disprețuiesc.
De fapt, un dispreț asemănător a dus la apariția primilor mari granturi, la începutul secolului 20. Aceste fundații au considerat că politica socială din America trebuie să treacă de la tratarea simptomelor problemei – căci doar atât considerau că făceau amatorii în ale filantropiei inspirați de moralitatea retrogradă și de superstițiile religioase. În schimb, America ar fi trebuit să rezolve problemele o dată pentru totdeauna, ducându-se la rădăcina răului. Asta nu putea fi făcut decât prin elite pregătite profesional în acele științe sociale care să le permită decelarea cauzelor și care operează prin birocrații centralizate și organizate rațional.
Astăzi, ideea că filantropia trebuie să ”rezolve problemele o dată pentru totdeauna” este la fel de puternică. Însă, poate din cauza frustrărilor create de un secol de programe sociale ratate, această idee presupune acum aplicarea cunoștințelor experților.
Astfel, idealul filantropic a ajuns să se manifeste prin promovarea unor ”schimbări structurale profunde” în societate, împotriva a aceea ce este perceput ca nedreptăți instituționale fundamentale ale ordinii politice și economice actuale. Așa cum spunea Darren Walker, președintele Fundației Ford – unul dintre pilonii sistemului filantropiei liberale din SUA – este momentul să trecem ”de la mărinimie la justiție”.
Asta înseamnă retragerea puterii deținute de la clasa profesională a elitelor manageriale din prima etapă a revoluției filantropice. Pentru că aceste elite sunt deseori bărbați albi, ele sunt văzute automat o parte din injustiția socială structurală din SUA și, prin urmare, trebuie să plece. Acum ei sunt numiți ”salvatorii albi”, care trebuie înlocuiți de ”decolonizatori”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu