8.19.2020

Recuperarea banilor de la ”prietenii lui Ceaușescu”

 

Creanțele României provenitE din operațiunile de export, cooperare economică internaţională şi alte acţiuni externe, derulate înainte de 31 decembrie 1989 erau la finele anului trecut de 658.579.463,61 dolari SUA pe relaţia devize convertibile și de 1.556.653.696,50 ruble transferabile pe relaţia ruble transferabile şi alte sume în diverse valute. Acţiunile în urma cărora au rezultat sumele menţionate s-au desfăşurat în baza unor acorduri comerciale şi guvernamentale de credit pe termen mediu şi lung, încheiate de statul român cu alte state, în principal din Africa, Asia şi America Latină înainte de 31 decembrie 1989. Din suma totală de 658,6 milioane dolari SUA pe relaţia devize convertibile: 417,3 milioane dolari SUA (63,36%) reprezintă creanţe soluţionate şi reglementate prin semnarea unor acorduri la nivel guvernamental, aprobate prin Hotărâri ale Guvernului şi care se află în diferite stadii de încasare (Irak, R.D. Congo, R.P.D. Coreeană, Guineea, Mozambic); 241,3 milioane USD (36,64%) reprezintă creanţe care nu au fost soluţionate până în prezent (Sudan, Libia, Nigeria, R. Centrafricană, Somalia şi Tanzania).


România recuperează foarte greu banii din cauza dificultăţilor majore de ordin economic, financiar şi valutar cu care se
confruntă unele ţări africane, ale căror debite către România însumează 183,2 milioane dolari SUA (75,92% din totalul creanţelor nereglementate în prezent), calificate ca eligibile pentru a primi asistenţă conform iniţiativei HIPC (ţări cu grad înalt de îndatorare, cele mai sărace din lume): Sudan, R. Centrafricană, Somalia, Tanzania. De asemenea, sunt probleme cu apartenenţa unor ţări debitoare, care fac parte deja din programul HIPC, la categoriile de „ţări afectate de conflicte” şi „ţări post conflicte”, care urmează să primească sprijin financiar suplimentar din partea organismelor internaţionale: R. Centrafricană, Somalia, Sudan. Pe relaţia ruble transferabile, România se confruntă cu refuzul categoric al autorităţilor cubaneze de a accepta începerea negocierilor pentru convenirea coeficientului de conversie rublă transferabilă/dolar SUA şi pentru stabilirea unor modalităţi de rambursare a obligaţiilor sale valutare.

Irak are să ne dea 404.728.062 de dolari. Sumele, rezultate din activitatea de comerţ exterior şi alte activităţi externe derulate înainte de 31.12.1989, au fost reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 260/22.02.2006 pentru aprobarea Acordului bilateral între Guvernul României, acţionând prin Ministerul Finanţelor Publice, şi Republica Irak, acţionând prin Ministerul Finanţelor, semnat la Amman la 18 august 2005. Ca urmare, statul român va încasa până la 31.03.2028, suma de 977,1 milioane dolari SUA, având în vedere că Republica Irak beneficiază de toate cele trei etape de reducere a datoriei externe, în cuantum total de 80%, conform Minutei de înţelegere semnată în noiembrie 2004 cu statele creditoare membre ale Clubului de la Paris; ultima etapă de reducere a datoriei de 20% a fost condiţionată de îndeplinirea de către statul irakian a prevederilor Aranjamentului Stand-By încheiat de Irak cu Fondul Monetar Internaţional, etapă realizată de autorităţile irakiene la data de 17 decembrie 2008. Până la această dată, în baza Acordului bilateral, a fost încasată suma de 600 milioane dolari SUA reprezentând primele douăzeci și trei de tranşe din dobânda datorată de partea irakiană şi șaptesprezece rate de capital.

Libia este datoare cu 45.568.327,63 dolari. Negocierile pentru reglementarea obligaţiilor valutare datorate de Libia României, amânate în repetate rânduri după sesiunea Comitetului financiar mixt din anul 1997, s-au caracterizat, începând cu anul 2005, atât prin poziţiile divergente ale celor două părţi, cât şi prin nerespectarea de către partea libiană a unor documente bilaterale şi a principiului de tratament comparabil în procesul de convenire a drepturilor şi obligaţiilor financiare reciproce. Reglementarea creanţelor României din Libia a înregistrat practic o stagnare, cu toate că în perioada 2005-2008 au avut loc mai multe runde de negocieri, cele două părţi nereuşind să ajungă la nici un rezultat concret în această problemă datorită poziţiei rigide abordate de partea libiană. Mai mult, la ultimele negocieri, partea libiană a revendicat unele pretenţii nereale, care ar fi condus la diminuarea creanţelor statului român sau chiar la transformarea acestuia din creditor în debitor. Singura propunere avansată de partea libiană, în urma insistenţelor părţii române, în luna martie 2010, prin intermediul Ambasadei României la Tripoli, a fost de reglementare a datoriei sale către România prin plata a 7 milioane dolari SUA, propunere respinsă de Comisia interdepartamentală constituită în baza Hotărârii Guvernului nr. 362/1994, în contextul în care majoritatea ţărilor care şi-au încasat creanţele pe Libia au obţinut procente de recuperare superioare, iar Libia acorda ea însăşi asistenţă financiară nerambursabilă.

În aceste condiţii, Comisia a decis supunerea spre aprobarea Guvernului a propunerii de valorificare a atitudinii de deschidere a autorităţilor libiene, în sensul transmiterii disponibilităţii părţii române pentru o abordare politică. În acest sens, s-a propus organizarea unei noi runde de negocieri a Comitetului mixt financiar româno-libian, ţinta propusă fiind obţinerea unui procent superior de recuperare, comparabil cu modul de reglementare al altor ţări creditoare şi cu posibilităţile financiare ale Libiei.
Datorită desfăşurării evenimentelor interne din Libia această propunere nu sa mai concretizat. Problema datoriei Libiei faţă de România a fost abordată şi de ministrul afacerilor externe cu şeful diplomaţiei libiene cu ocazia Summit-ului UE – Africa
desfăşurat la sfârşitul lunii noiembrie 2010 la Tripoli, care a subliniat dorinţa părţii române ca ea să-şi găsească o soluţie rapidă.
Dialogul politico-diplomatic al României cu Libia a cunoscut o fază de stagnare în ultimii ani, fiind revigorat în cursul anului 2018. Astfel, după o serie de întrevederi în marja unor reuniuni internaționale (AG ONU – 2011 și 2016), a avut loc, la 15 februarie 2018, vizita ministrului libian al afacerilor externe Mohamed Taher Siala la București și, la 18 aprilie 2018, vizita oficială la Tripoli a ministrului afacerilor externe român Teodor Meleșcanu. Tema creanțelor a făcut subiectul demersurilor diplomatice, fiind abordată inclusiv cu prilejul menționatei vizite a ministrului român de externe la Tripoli. Cu această ocazie, au fost primite asigurări privind deschiderea guvernului libian pentru reglementarea situației creanțelor Libiei față de România, la solicitarea părții române. De asemenea, partea libiană a propusorganizarea unei reuniuni la nivel de experți pe această speță și a manifestat disponibilitate pentru plata unei prime tranșe în valoare de 5 milioane de euro, care nu a fost urmată de propuneri concrete de implementare din partea Ambasadei Libiei la București. Ca urmare a dialogului politico-diplomatic româno-libian de la Tripoli, Ambasada Libiei la București a transmis, la 2 iulie 2018, o Notă Verbală prin care propunea organizarea celei de-a 6-a runde de consultări a Comitetului Financiar la București, în perioada 1-8 august 2018.

România urma să încaseze din R.P.D. Coreeană creanţe în valoare de 546.952,61 dolari SUA, prin export de mărfuri coreene în perioada 2007-2011, în baza Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Populare Democrate Coreene privind reglementarea datoriei Republicii Populare Democrate Coreene către România, semnat la Bucureşti la 20 septembrie 2002.
Până în prezent, autorităţile nord coreene nu au respectat prevederile Acordului, deşi partea română a abordat în mod constant problema datoriei coreene în cadrul mai multor consultări politico-diplomatice de la Phenian, prilej cu care a arătat că lichidarea acestei datorii ar putea crea oportunităţi pentru dezvoltarea relaţiilor şi schimburilor economice bilaterale pe termen mediu şi lung. Cu toate că la una dintre întâlnirile bilaterale din anul 2010, delegaţia nord coreeană a exprimat hotărârea autorităţilor de a plăti datoria faţă de România şi de a prezenta o listă de mărfuri coreene pentru export în contul acestei datorii, precum şi o listă de proiecte concrete de cooperare economică, aceste intenţii nu s-au materializat.

Ca urmare, partea română a continuat demersurile pe canale diplomatice pentru deblocarea situaţiei şi prezentarea listei de mărfuri coreene. Deşi se convenise de către cele două părţi organizarea în anul 2013 a unei întâlniri la nivel de experţi din ministerele abilitate pentru soluţionarea datoriei R.P.D. Coreeană faţă de România, partea nord coreeană a comunicat că va propune o nouă perioadă pentru desfăşurarea întâlnirii. Între Ministerele Afacerilor Externe ale celor două ţări au avut loc consultări politico-diplomatice, la nivel de director şi director general, la Phenian (februarie 2010, septembrie 2012 și august 2015) şi la Bucureşti (decembrie 2010, octombrie 2012), în contextul exercitării de către România a mandatului de Reprezentare
Locală a Uniunii Europene în R.P.D. Coreeană. Schimburile comerciale cu R.P.D. Coreeană dintre cele două ţări sunt extrem de reduse din cauza dificultăţilor cu care se confruntă economia nord-coreeană şi a regimului de sancţiuni impus de ONU.
La ultimele consultări diplomatice în care a fost abordată și problema datoriei R.P.D. Coreene față de România, directorul Direcției Relații Externe din Ministerul Finanțelor nord-coreean și-a exprimat regretul față de neplata datoriei către România, dar a motivat că această situație a fost determinată de dificultățile din economia nord-coreeană, apărute ca urmare a inundațiilor și secetei din ultimii ani, precum și a sancțiunilor impuse de SUA împotriva Coreei de Nord. De asemenea, a promis că va transmite Ministerului Finanțelor Publice din România propunerea de a fi organizată o reuniune la nivel de experți pentru identificarea modalităților de rambursare a datoriei. Coreea de Nord se confruntă cu o profundă criză economică, în special în domeniul securității alimentare a populației, context în care beneficiază de asistență umanitară internațională.

În urma demersurilor întreprinse de partea română în vederea reglementării datoriei Cubei față de statul român, de 1. 556.653.696,50 ruble, atât prin întâlniri cu autoritățile cubaneze, cât și prin scrisori oficiale, poziția guvernului cubanez a fost de anulare 100% atâta timp cât rubla transferabilă a încetat să mai existe după desființarea CAER. La 12 decembrie 2015, Cuba a ajuns la un acord cu 141 din cele 20 de țări creditoare ale Clubului de la Paris cu privire la datoria restantă în sumă de 11,1 miliarde dolari SUA, prin care creditorii au fost de acord să anuleze o parte din datorie (90%), dobânzile aferente și penalitățile de întârziere și reeșalonarea datoriei rămase pe o perioadă de 18 ani, după transformarea unei părți considerabile în fonduri de dezvoltare locală.

Deși România a solicitat Clubului de la Paris includerea României, alături de țările membre, la negocierile care au avut loc între Clubul de la Paris și partea cubaneză, din discuțiile care s-au purtat cu reprezentanții Clubului a reieșit că procesul negocierilor cu partea cubaneză a fost foarte rapid, astfel încât nu s-a formulat o întrebare la nivel oficial privind participarea României ca observator la reuniunile Grupului Creditorilor Cubei din cadrul Clubului de la Paris. În cazul datoriilor în ruble transferabile, este necesar ca țările care au datorie în această monedă să stabilească înainte, la nivel bilateral, rata de conversie într-o valută convertibilă și nivelul datoriei. Din informațiile obținute de la partea cubaneza datoria în ruble transferabile a Germaniei, Rusia, Mongoliei, Vietnamului și Slovaciei s-a soluționat prin ștergere. Singura țară fostă fostă membră CAER care a reușit soluționarea creanțelor în Cuba este Slovacia, însă numai pentru valuta forte aflată în conturile din Cuba, înainte de 1990. Poziția oficială a părții cubaneze, exprimată atât prin scrisorile din octombrie 2014 și octombrie 2017 ale lui Ricardo Cabrisas Ruiz, Vicepreședintele Consiliului de Miniștri și Ministrul Economiei și Planificării din Cuba cât și cu ocazia vizitei ministrului finanțelor publice al României din decembrie 2018 este că politica oficială a Cubei este de ștergere totală a datoriilor în ruble transferabile și că partea cubaneză dorește să se mențină linia de separație între problema datoriei Cubei față de România și cooperarea bilaterală.

Deşi autorităţile române au întreprins în mod insistent demersuri pentru organizarea negocierilor de soluţionare a drepturilor valutare ale statului român, inclusiv cu prilejul unor vizite oficiale de nivel înalt, autorităţile sudaneze au amânat în mod constant începerea negocierilor sau nu au manifestat nicio reacţie la propunerile părţii române. Până în prezent, statul sudanez şi-a exprimat oficial poziţia de reglementare a datoriei sale externe la nivel global, pentru toţi creditorii, sub auspiciile organismelor financiare internaţionale, invocând prezenţa Sudanului pe lista celor mai îndatorate ţări sărace şi atitudinea unor ţări, precum Cehia, de ştergere a datoriei. În anul 2011, Sudanul s-a separat în Sudanul de Nord şi Sudanul de Sud, iar oficialităţile au decis ca Nordul (Republica Sudan) să gestioneze datoria sa externă, iar Sudul să facă lobby pentru reducerea datoriilor. Au avut loc discuții la nivelul instituțiilor internaționale abilitate, dar nu s-a stabilit nimic până în prezent. Sudanul de Sud are, însă, alte priorități, deoarece se confruntă, încă din anul 2013, cu un război civil între guvern și rebeli. Ca urmare a situației conflictuale, inter-tribale, cu motivația politică a luptei pentru putere, au avut loc ciocniri armate care au afectat grav situația de securitate din țară, numeroasele acordurile de încetare a focului nefiind respectate.

Cu ocazia reuniunii Clubului de la Paris, din iunie 2011, reprezentantul Fondului Monetar Internaţional a menţionat existenţa unui grup de lucru condus de FMI şi BM, având ca obiectiv soluţionarea problemei datoriei sudaneze în contextul actual, aflat încă în evoluţie. România s-a înregistrat pe lista ţărilor creditoare care au transmis solicitarea de plată a datoriei sudaneze.
Problema datoriei Sudanului către România a fost ridicată de partea română în octombrie 2016, cu prilejul vizitei la București a subsecretarului de stat din MAE sudanez, solicitând sprijinul autorităților sudaneze pentru clarificarea problemei, intervenție care a rămas fără urmări. Cu ocazia consultărilor politice care au avut loc la Khartoum în luna februarie 2018, Ministerul Finanțelor Publice a considerat oportun ca în cadrul discuțiilor pe care partea română le va purta cu oficialitățile sudaneze să se transmită dorința părții române de începere a negocierilor pentru reglementarea datoriei Sudanului față de România, precum și să se înainteze părții sudaneze situația la zi a soldurilor conturilor din care provine datoria Sudanului față de România, respectiv copia scrisorii pe care Banca Comercială Română a transmis-o băncii corespondente în luna ianuarie 2018 și la care partea română încă nu a primit nicio reacție. În noiembrie 2018, la Khartoum, MAE a ridicat din nou această problemă cu prilejul consultărilor politico-diplomatice la nivel de director general/subsecretar de stat, punând la dispoziția delegației sudaneze prezentă la discuții o copie a scrisorii Băncii Comerciale Române. Discuția purtată a scos în evidență faptul că Ministerul Afacerilor Externe din Sudan nu avea în atenție acest subiect, considerând problema tranșată deja la nivel internațional, în sensul că, urmare divizării țării în Sudanul de Sud și Sudanul de Nord, s-a stabilit anularea datoriilor față de toți creditorii, ceea ce nu corespunde realității. În acest moment, din punct de vedere politic, Republica Sudan parcurge o etapă de instabilitate după înlăturarea, printr-o lovitură militară de stat, la 11 aprilie 2019, a fostului președinte Bashir.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 253/07.03.2007 a fost aprobat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Guineea privind reglementarea datoriei Republicii Guineea faţă de România, semnat la Bucureşti la 1 noiembrie 2006. În urma notificării celor două părţi cu privire la realizarea procedurilor legale interne de ratificare, Acordul a intrat în vigoare la 11.07.2007.
Până în prezent, statul român a încasat 2 rate şi dobânzile aferente în valoare totală de 716.961,40 dolari SUA, ambele scadente în anul 2008, rămânând neplătite un număr de 4 rate şi dobânzile aferente care au fost scadente în perioada 2009-2010, în sumă de 1.393.020,96 dolari SUA. În perioada de încetare a plăţilor s-au întreprins demersuri constante pentru deblocarea plăţilor atât prin intermediul reprezentanţei diplomatice din Senegal (România nu are Ambasadă rezidentă în R. Guineea), cât şi printr-o întâlnire la sediul Ministerului Finanţelor Publice cu Consulul onorific din această ţară. În luna august 2017, Ministerul Finanțelor Publice a solicitat din nou, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, sprijinul reprezentanței diplomatice în teritoriu în scopul achitării obligațiilor restante de către partea guineeză. Aceeași solicitare s-a transmis și în anul 2018 dar și în lunile mai și octombrie 2019. Până în prezent, nu s-a primit răspuns de la autoritățile guineeze. Începând cu februarie 2018, când alegerile locale au fost marcate de fraudă, Guineea a fost martoră a instabilității și tensiunilor socio-politice prelungite. Demonstrațiile frecvente, uneori violente, au fost reprimate puternic de forțele de securitate, cu victime de ambele părți. La 28 februarie 2020 a fost publicată, în numele UE si SM UE, o declarație privind situația politică din R. Guineea, la care au fost invitate să se alăture și alte state, prin care s-a atras atenția asupra lipsei de inclusivitate și de transparență privind apropiatele alegeri și s-a adresat președintelui Conde îndemnul de a restabili un climat de încredere și calm social în vederea bunei desfășurări a scrutinului electoral din 2020.

Creanțele României din Somalia provin din livrări de echipamente pentru operațiuni de cooperare în agricultură. Plata livrărilor pe credit a fost garantată prin mai multe scrisori de garanție emise de Ministerul Finanțelor din R.D. Somalia în anul 1980. Recuperarea creanțelor României din această țară nu a fost posibilă datorită îndelungatului conflict civil care a început în anul 1991 și a durat mai bine de 20 de ani, cu consecințe dezastruoase pentru economia statului somalez. Somalia se număra, în anul 2014, printre primele trei cel mai puțin dezvoltate țări, conform Human Development Index. Banca Comercială Română a intervenit în mai multe rânduri la Banca Centrală a Somaliei pentru confirmarea sumelor datorate de statul somalez, însă
demersurile nu au fost urmate de nicio reacție oficială. Întrucât evoluțiile interne din Somalia nu au permis contactarea
reprezentanților oficiali ai autorităților somaleze, demersurile părții române au fost transmise către Misiunea Permanentă a României la ONU care le-a înaintat Misiunii Permanente a Somaliei la ONU, de asemenea fără a exista vreo reacție oficială.

De la instalarea sa în anul 2012, Guvernul Federal al Somaliei s-a angajat cu partenerii de dezvoltare să clarifice situația datoriei sale, prin crearea unui grup tehnic de lucru, în septembrie 2013, care să trateze problemele datoriilor în vederea pregătirii ștergerii restanțelor și a accesului la inițiativa HIPC. Datorită lipsei bazei de date și a acumulării restanțelor la serviciul datoriei pe perioada celor 20 de ani de conflicte, Ministerul Finanțelor și Planificării din Somalia s-a creat o unitate de management a datoriei externe. În urma solicitării Secretariatul Clubului de la Paris de a centraliza drepturile creditorilor, guvernul somalez a cerut tuturor țărilor creditoare să transmită date detaliate privind împrumuturile. În scrisoarea oficialului somalez se stipulează că acest lucru va permite confirmarea datoriei și va pregăti fondul pentru reconcilierea cu creditorii asupra soldurilor restante. Ministerul Finanțelor Publice a transmis guvernului somalez în cursul anului 2014 datele solicitate. În luna iulie 2015, la solicitarea autorităților somaleze, au fost retransmise datele privind datoria față de România. Aceeași solicitare a guvernului somalez a fost transmisă și în septembrie 2017, iar prin scrisoarea din luna iunie 2018, ministrul finanțelor din Guvernul Federal al Somaliei a solicitat reconfirmarea datoriei Somaliei față de România pentru perioada 2013-2017 și transmiterea contractelor de împrumut care stau la baza datoriei. De asemenea, Guvernul Federal al Somaliei a solicitat Ministerului Finanțelor Publice, în lunile februarie respectiv mai 2019, confirmarea datoriei și la data de 31 decembrie 2018 iar în luna noiembrie 2019 la data de 31.12.2019. Ministerul Finanțelor Publice a confirmat Guvernului Federal al Somaliei, datoria Somaliei față de România și la data de 31 decembrie 2018 precum și la data de 31.12.2019.

În luna martie 2020 Fondul Monetar Internațional (FMI) a acordat un pachet de finanțare pentru lichidarea arieratelor și scutirea datoriilor Somaliei, prin contribuția statelor membre în sumă de 242 milioane DST. Prin scrisoarea nr. MOF/OM/102/20/2020, adresată ministrului finanțelor din România, ministrul finanțelor din Somalia a informat despre progresele înregistrate de Somalia în procedurile pentru acordarea unei reduceri de datorie în cadrul inițiativei “Țări sărace mult îndatorate“(HIPC). În acest context, ministrul finanțelor somalez apreciază că pasul următor va fi negocierea unui acord cu creditorii săi membri ai Clubului de la Paris care să se contureze prin termenii minimi ai acestei inițiative. Odată ce acest aranjament va intra în vigoare, următorul pas va fi solicitarea tuturor creditorilor bilaterali, inclusiv României, reducerea datoriei în termeni comparabili sau mai favorabili decât cei conveniți cu creditorii Clubului de la Paris. În încheiere, având în vedere situația actuală din Somalia și povara datoriei, se solicită României ștergerea integrală a datoriei. Potrivit cadrului legal în vigoare, propunerea ministrului somalez al finanțelor va fi analizată în cadrul Comisiei interdepartamentale constituită în baza Hotărârii Guvernului nr. 362/1994 privind constituirea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalităților de încasare a creanțelor României din activitatea de comerț exterior și alte activități externe, derulate în baza acordurilor guvernamentale și comerciale înainte de 31 decembrie 1989 și va face obiectul unui Memorandum care va fi supus spre aprobare Guvernului României.

Creanțele României din R. Centrafricană provin din participarea statului român la capitalul social al societăților mixte Lorombois și Carombois și din livrări de echipamente pentru fabricile de exploatare și prelucrare a lemnului din cadrul societăților mixte.
Au fost obținute din partea autorităților centrafricane documente care atestă că societatea mixtă Lorombois a fost declarată în stare de faliment la data de 28 iunie 1985 prin Ordinul nr. 95/180/MFB/CAB, potrivit procedurilor legale centrafricane, care au fost finalizate la data de 24.06.1995 prin lichidarea societăţii în cauză. În ceea ce priveşte societatea mixtă Carombois, prin Decizia Tribunalului de mare instanţă Bangui investită cu formulă executorie în data de 23 august 1995, în urma cererii formulate în data de 19 iunie 1995 de Oficiul centrafrican pentru securitate socială, a fost declarată starea de faliment a acesteia. Procedura falimentului declanşată potrivit legislaţiei centrafricane a fost definitivată prin lichidarea şi radierea societăţii în cauză, fapt atestat de către ministrul finanţelor din statul debitor. În urma lichidării celor două societăţi, creanţele părţii române nu au fost acoperite datorită situaţiei patrimoniale negative, totodată nefiind antrenată răspunderea organelor de conducere, direcţie şi control ale societăţilor în cauză. Țara traversează o perioadă de gravă insecuritate – jumătate din cele 4,6 milioane de locuitori fiind dependenți de asistență umanitară – și se confruntă cu diverse epidemii.

sursa:https://www.cotidianul.ro/misiune-imposibila-recuperarea-banilor-de-la-prietenii-lui-ceausescu/

„Guvernul Orban a devenit o amenințare la adresa românilor! Educația nu este cârciuma lui Orban, profesorii nu sunt subordonații lui Anisie, iar copiii României nu sunt cobaii lui Tătaru!

 

Social-democrații susțin că regulile impuse prin Ordinul Ministrului Sănătății cu privire la începerea școlii arată că singura preocupare a guvernanților a fost fuga de răspundere și că PNL transmite tuturor că au doar obligații.

„Regulile impuse prin Ordinul Ministrului Sănătății cu privire la începerea școlii arată că singura preocupare a guvernanților a fost fuga de răspundere. Practic, PNL transmite tuturor că au doar obligații: copiii, părinții și cadrele didactice să poarte mască, să nu stea la mai mult de un metru unul de celălalt, să folosească dezinfectanți, iar directorii de școli trebuie să asigure triaj epidemiologic, mai multe săli de clasă, separatoare pentru bănci, program diferit de la o clasă la alta. Asta în condițiile în care PNL nu a fost în stare să ofere nici măcar măștile promise persoanelor defavorizate”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a PSD.

Social-democrații mai acuză că „România educată a PNL este România în care copiii din familiile defavorizate nu contează, prin urmare sutele de mii de familii care nu au bani pentru măști de protecție nu au dreptul să își trimită copiii la școală” și este cea în care salariile cadrelor didactice sunt considerate de premierul Orban ,,bani de cârciumă’’, prin urmare profesorii nu merită majorarea salariilor prevăzută de lege.

„Guvernul Orban a devenit o amenințare la adresa românilor! Educația nu este cârciuma lui Orban, profesorii nu sunt subordonații lui Anisie, iar copiii României nu sunt cobaii lui Tătaru! Votarea moțiunii de cenzură pentru demiterea celui mai nociv guvern din istoria recentă a României este mai mult decât o necesitate, este o datorie pentru viitorul acestei țări”, mai susțin social-democrații.

sursa:https://www.cotidianul.ro/educatia-nu-este-carciuma-lui-orban/

Armata intră în posesia primului sistem Patriot

 


O parte din echipamentele principale din compunerea primului sistem PATRIOT de rachete sol-aer cu bătaie mare care va intra în dotarea Forțelor Aeriene Române au început să sosească în România.

MApN anunță că echipamentele și materialele aferente vor fi transportate la Centrul Național de Instruire pentru Apărare Antiaeriană „General de brigadă Ion Bungescu” de la Capul Midia, județul Constanța, unde se va desfășura testarea și recepția a primului sistem de rachete.

Testarea de acceptanță se va finaliza în a doua parte a lunii octombrie, fiind urmată de etapa de instruire a personalului din Regimentul 74 PATRIOT pe configurația specifică echipamentelor livrate României.

Pe parcursul anului 2021 va continua instruirea colectivă a echipajelor, cu asistență din partea militarilor SUA, în vederea formării deprinderilor de operare și mentenanță, respectiv perfecționării tehnicilor, tacticilor și procedurilor necesare utilizării sistemului.

Prin intrarea în dotare a sistemelor de rachete sol-aer cu bătaie mare PATRIOT, Armata României își va crește capacitatea defensivă și de descurajare, asigurându-se o mai bună apărare a spațiului aerian național, parte a spațiului aerian al NATO.
Aceste echipamente au fost precedate de transporturi terestre, aeriene și maritime ale unor echipamente de sprijin logistic, comunicații, echipamente și dispozitive de testare, precum și echipamente de instruire prin simulare din cadrul sistemului PATRIOT.

Achiziționarea sistemelor PATRIOT a fost stabilită prin Legea nr. 222/2017 pentru realizarea „Capabilității de apărare aeriană cu baza la sol”, aferentă programului de înzestrare esențial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)”.

Documentul prevedea atribuirea contractelor Guvernului Statelor Unite ale Americii pentru achiziționarea a șapte sisteme de rachete sol-aer PATRIOT configurația 3+, din producția curentă (noi), respectiv a echipamentelor majore, mijloacelor de transport, materialelor, pieselor, echipamentelor de mentenanță, muniției necesare, pachetului de suport logistic inițial și a serviciului de instruire, echipamentelor criptografice și cu regim special.

Promulgarea legii a fost precedată de obținerea aprobării prealabile a Parlamentului României privind inițierea achiziției, dată fiind valoarea estimată mai mare de 100 milioane de euro, și obținerea aprobării Departamentului de Stat al SUA privind posibila vânzare către România a unor sisteme PATRIOT.

Contractorii principali ai pachetului de echipamente și servicii aferente sistemelor PATRIOT sunt companiile americane Raytheon și Lockheed-Martin.

România a achiziționat o configurație modernă hardware și software de sisteme PATRIOT aflate în serviciu, testată în luptă, capabilă să angajeze toate tipurile de amenințări aeriene actuale.

sursa:https://www.cotidianul.ro/armata-intra-in-posesia-primului-sistem-de-rachete-patriot/

Mediocrii și lichelele conduc România. ”CV-urile tinerilor PNL și PSD sunt sinistre. Celelalte sunt, în zdrobitoarea lor majoritate, niște mizerii”.

 


Citez dintr-un articol din Libertatea, semnat de Valeriu Niolae, cel care a aruncat o privire peste biografiile unor parlamentari:
Am trecut atent prin peste 80 de CV-uri de deputați de la PNL și PSD. O parte dintre ei sunt tineri sau au intrat de tineri în politica mare, deputați înainte de 30 de ani. Nu am găsit încă un singur CV acceptabil.  CV-urile tinerilor PNL și PSD sunt sinistre. Celelalte sunt, în zdrobitoarea lor majoritate, niște mizerii”.

Valeriu Nicolae publică mereu cîte o analiză de CV. Cînd dintr-o tabără, cînd din cealaltă.

Sunt destule cazurile în care tinerele speranțe, în timp ce sunt directori generali la firme private, consilieri locali, șefi de organizație locală de tineret, directori de ONG-uri și membri în diferite AGA mai fac și o facultate, cursuri de leadership și cel puțin un master. Toate în același timp. Liderul PSD Simonis: de la director de bar la director al Aeroportului Timișoara, Alfred Simonis. Șeful din Parlament al PSD, domnul Simonis, a trecut de la poziția de director la un bar, funcție pe care o deține din primul an de facultate, firmă cu zero angajați, la poziția de director la Aeroportul Timișoara. La nici 27 de ani”.

Ce să mai zici despre competența, profesionalismul și condiția morală a lui Alfred Simonis, șef de grup PSD în Camera Deputaților! Ce să zici despre Glad Aurel Varga de la PNL?

Perioada de tranziție până ajung în Parlament este o vânătoare ilară de diplome, cursuri, funcții și titluri care de care mai pompoase, tâmpite sau dubioase. Singura lui calificare a fost liceul de sport și o bombă de universitate la Drept. Varga, PNL, ajunge în șapte consilii de administrație. Înainte de a ajunge în Parlament la 30 de ani, domnul Glad Aurel Varga de la PNL înființează nouă ONG-uri toate finanțate de stat și este în șapte consilii de administrație. A absolvit o batjocură de universitate” (Valeriu Nicolae).

Pe site-ul său www.nutotei.ro,Valeriu Nicolae a aruncat o privire și pe CV-ul lui Marcel Vela, subinginer în sudură și lucrător în asigurări prin Banat:
CV-ul domnului Vela ar provoca sughițuri de râs sau niște scuipături în sân oricărui șef de resurse umane. Impostor, tupeist, agramat, plin de el, legat de o mulțime de scandaluri de corupție, decorat de Constantinescu în 2000 și de BOR în 2010 obține în 2016 și un certificat de revoluționar căci CV-ul e mult prea subțirel pentru o poziție ministerială. Este acum ministrul liberal al MAI. Un cumpănaș”.

Ce să facem? Să stăm cu ochii pe el sau să săpăm adînc în afacerile imobiliare ale lui Marcel Vela de pe vremea cînd era primar la Caransebeș? Nenorocirea este că ne aflăm în fața unui fenomen care copleșete țara și viața politică. O invazie de impostori, de șarlatani și șmecheri, de descurcăreți și de panglicari, de înfometați de putere, dar fără școală, de bișnițari de bulevard, inclusiv valutiști și de odrasle de nomenclaturiști călărește țara, controlează politica și parlamentul și învîrte afacerile cu terenuri și restituirile de bunuri confiscate de comuniști. Elita Romaniei pentru următoarele decenii este alcătuită din gunoaie, șantajiști, lepre și aventurieri norocoși. Nu mai avem oameni care să conducă domenii după ce au performat într-o carieră, sau, dacă mai există, îi marginalizăm. Caracterul și reperele morale sunt fleacuri. Profesionalismul este mai rar decît ursulețul panda, iar răpitorul politic este omniprezent și domină parlamentul, guvernul și partidele politice. Ca să supraviețuiască, micul funcționar copiază rețeta succesului.

Trecerea la prostocrație

Răul României de azi vine de la preluarea treburilor publice de către aventurieri, proști, nepricepuți hulpavi și odrasle de generali și mahări comuniști. Prostocrația cu ifose, bine definită de Andrei Marga într-o analiză șoc, și-a creat eroii ei, regulile sale și are epoca ei. Ratații și mediocrii conduc guvernul și tot ei și-au trimis oameni la președinție! Între Marcel Vela și Klaus Iohannis, Glad Aurel Varga sau Marcel Ciolacu nu este decît o diferență de scaun. Adică de funcție. Sunt la fel de păguboși pentru țară!

sursa:https://www.cotidianul.ro/mediocrii-si-lichelele-conduc-romania/

„Orban, prenumele tău este Ridicol ! Pentru un ciot de șantier de pe Centura Capitalei de doar 2 kilometri tragi artificii și tai panglici de lungime mai mare decât șoseaua?

 

Liderul ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, l-a criticat pe premierul Ludovic Orban, după ce șantierul de la Centura A0 a Capitalei a fost inaugurat cu artificii.

„Orban, prenumele tău este Ridicol! Pentru un ciot de șantier de pe Centura Capitalei de doar 2 kilometri tragi artificii și tai panglici de lungime mai mare decât șoseaua? Sper că îți dai seama că artificiile și panglicile au costat mai mult decât cei 2 kilometri de centură. Dar propaganda nu are limită de preț, nu? Asta e tot ce poți tu și guvernul tău de hoți și de incompetenți. E timpul să plecați acasă”, a scris pe pagina sa de Facebook Călin Popescu Tăriceanu.

Șantierul de la Centura A0 a Capitalei a fost inaugurat marți cu artificii tricolore în prezența lui Orban.

sursa:https://www.cotidianul.ro/scantei-dupa-artificii-orban-prenumele-tau-este-ridicol/

Calvarul lui Vasile în Germania: „Mai rău decât animalele”

 

Cotidianul german Süddeutsche Zeitung a prezentat detalii despre condiţiile improprii în care au lucrat românii la o fermă bavareză din localitatea Mamming, unul dintre marile focare de infecţie din Germania. Cazurile puteau fi evitate, dacă proprietarul respecta regulile de igienă, acuză un român.

Ca mulţi alţi români, Vasile Stan, originar din Tarna Mare (jud. Satu Mare), a plecat în Germania pentru a face o muncă pe care mulţi germani nu o doresc: să culeagă castraveţi. I s-a spus că se câştigă bine, în acest caz „bine” însemnând şase euro pe oră.

Cotidianul Süddeutsche Zeitung dezvăluie condiţiile în care muncitorul român a lucrat la ferma germană şi condiţiile în care acesta a părăsit ferma, după multe privaţiuni şi cu ajutor din partea unor consultanţi. Patronii nemţi i-au luat paşaportul, fără să i se spună măcar de ce. Nu îşi mai dorea decât să îşi primească banii pentru munca depusă. Dar angajatorul lui a fost greu de găsit şi cu mare dificultate a acceptat să îl plătească şi să îl lase să se întoarcă în ţară.

La sfârşitul lunii iunie, Vasile Stan a fost dus cu o maşină la o fermă de legume din localitatea Mamming, în Bavaria Inferioară. Oamenii care lucrează acolo fac o muncă istovitoare. Stând întinşi pe burtă unul lângă altul, cu capul în jos, muncitorii culeg legumele pe măsură ce maşina de sortat trece pe deasupra răsadurilor de castraveţi. La aceste condiţii s-a adăugat şi riscul contaminării cu noul virus.

După mai puţin de o lună, jumătate dintre cei 500 de muncitori s-au infectat cu noul coronavirus – şi aceştia i-au infectat probabil şi pe lucrătorii sezonieri de la o fabrică de conserve din apropiere. Districtul Dingolfing-Landau, în cadrul căruia este situată ferma, este singura zonă din Germania care pe harta Institutului Robert Koch este reprezentată cu roşu.

Vasile Stan s-a îmbolnăvit şi el, dar a scăpat de virus. Este sigur însă că epidemia ar fi putut fi oprită dacă proprietarul fermei ar fi respectat regulile de igienă şi de distanţare fizică: dacă muncitorii nu ar fi fost duşi pe câmp în autobuze supraaglomerate, dacă nu ar fi stat foarte aproape unii de alţii pe aripile maşinii de recoltat castraveţi şi dacă, în final, bolnavii nu ar fi fost separaţi prea târziu de cei sănătoşi.

„Am fost trataţi mai rău decât animalele”, spune Stan.

Focarul din Mamming nu este singular. În aprilie, Nicolae Bahan, unul dintre muncitorii sezonieri aduşi cu avioanele în Germania pentru a ajuta la culegerea sparanghelului, a murit din cauza unei infecţii cu coronavirus în localitatea Bad Krozingen din landul Baden-Württemberg.

În iunie, 95 de muncitori sezonieri de la o fermă de sparanghel din Inchenhofen (districtul Aichach-Friedberg), dintre care majoritatea erau români, au fost testaţi pozitiv cu noul virus.

„Deficienţe există de ani de zile, dar virusul scoate acum totul la suprafaţă”, a declarat Sevghin Mayr, care lucrează pentru firma de consultanţă „Faire Mobilität”, un proiect al Confederaţiei Sindicale Germane.

Sevghin Mayr s-a născut în România şi a ajuns în Germania în 1996, unde a lucrat ca asistentă medicală în München, iar ulterior a studiat comunicare interculturală. În ultimii patru ani ea i-a ajutat pe muncitorii sezonieri să-şi cunoască şi să-şi ceară drepturile.

Toţi muncitorii aşteptau răspuns la mai multe întrebări: Când îşi vor primi banii? Când îşi vor primi paşapoartele? Cum vor putea ajunge acasă? Mayr, consultantul, nu are răspunsuri, dar şi-a notat perioada de timp în care au lucrat muncitorii – un lucru deloc uşor deoarece unii au foi de pontaj, adică un scris indescifrabil pe o hârtie mototolită. Unii nu ştiu să citească şi nu ştiu să scrie. „Sunt oameni simpli, aflaţi într-o ţară în care nu cunosc nici limba, nici situaţia lor juridică”, spune Mayr.

Vasile Stan, de exemplu, nu ştia nici măcar că în Germania există un salariu minim, de 9,35 € brut pe oră. Şi-a lăsat acasă, în România, fiul şi fiica, sperând să le ofere condiţii mai bune de viaţă, iar acum este blocat în Bavaria Inferioară, fără acte şi fără bani. Despre proprietarul fermei declară că a fost agresiv şi că nu le-a dat nici măcar apă în zilele fierbinţi, de vară, când au solicitat acest lucru. Iar în locul paşapoartelor lor, le-a dat muncitorilor cartele pe care sunt trecute numele lor, un cod de bare şi un număr. El este muncitorul cu numărul 505.

În momentul efectuării reportajului, în faţa fermei de legume din Mamming se aflau şi trei echipaje de poliţie. O măsură de precauţie. Explicaţia dată de comisarul de poliţie a fost că starea de spirit în rândul lucrătorilor a fost tensionată şi uneori chiar violentă. Şi-a făcut apariţia şi proprietarul fermei, cu o statură gigantică şi voce tunătoare, care, adresându-se doamnei Mayr şi colegului ei, le-a strigat: „Instigatorilor! Dacă nu dispăreţi imediat, astăzi nu o să primească nimeni bani”.

Când au încercat să vorbească cu conducerea fermei despre focarul de infecţie cu coronavirus şi despre ceea ce spun muncitorii despre acest subiect, soţia patronului a spus la telefon că nu vor să vorbească despre asta. Firma nu a dat niciun răspuns nici la cererea scrisă pe care le-a adresat-o cotidianul.

Nu doar lucrătorii sezonieri se plâng de condiţiile de la fermă. Şi reprezentanţii biroului districtual din Dingolfing-Landau şi-au manifestat nemulţumirea: conceptul de igienă al firmei „nu a funcţionat”, se spune în răspunsul acestora, grupurile erau prea mari şi cerinţa privind distanţarea „nu a fost îndeplinită” cum se cuvenea. Angajaţii biroului districtual au fost daţi afară din curtea firmei. Mai mult decât atât, proprietarul a dorit iniţial să-i împiedice pe muncitori să se întoarcă acasă, în România sau în Ungaria – dar şi ca aceştia să ia legătura cu consulatele ţărilor lor.

Majoritatea muncitorilor au plecat între timp acasă. Statul german le-a plătit 120 de euro, ca subvenţie la cheltuielile de călătorie. Fermei de legume i s-a interzis să găzduiască noi lucrători sezonieri, până la noi dispoziţii. Conducerea statului a mai decis că în viitor, fiecare culegător care lucrează în Bavaria va trebui să prezinte un test coronavirus negativ la începutul perioadei de lucru.

Sevghin Mayr a denunţat firma, printre acuzaţii numărându-se creanţele salariale neachitate şi paşapoartele reţinute. „Este îngrozitor cum sunt trataţi aceşti oameni”, a spus aceasta. Şi a completat: „Mai întâi sunt aduşi în timpul pandemiei, cu risc mare. Şi apoi sunt trataţi în acest fel”. Un astfel de caz, afirmă ea, este foarte rar: mulţi muncitori o caută pentru a-i spune că nu au primit bani suficienţi. Mayr a notat numele şi orele de lucru a 51 de muncitori. Dar are îndoieli că acest lucru va avea prea mare relevanţă în instanţă.

A doua zi după ce şi-a primit în final banii – doar 725 de euro, pentru aproape patru săptămâni de muncă, Vasile Stan s-a întors acasă. „Mă simt ca şi cum m-am născut a doua oară”, a spus el într-un interviu. În seara zilei anterioare, proprietarul i-a spus că şi-a încălcat contractul de muncă pentru că a luat legătura cu firma de consultanţă „Faire Mobilität”. Atunci acesta l-a şi îmbrâncit, Stan mărturisind că în acel moment i-a fost frică. „Vreau doar banii mei, pentru care am lucrat”, i-a spus el.

Până de curând, Vasile Stan a crezut că Germania e o ţară în care se procedează corect. Acum nu vrea să se mai întoarcă acolo.

sursa:https://www.cotidianul.ro/calvarul-lui-vasile-in-germania-mai-rau-decat-animale

Alegeri locale 2020. Cum arată harta marilor bătălii politice

 

Marți, 18 august, a fost ultima zi de depunere a candidaturilor pentru alegerile locale stabilite pentru 27 septembrie. Dacă în 2016 PSD-ul condus de Liviu Dragnea a câștigat Bucureștiul și peste jumătate din primăriile reședință de județ, în 2020 lupta dintre stânga și dreapta va fi una acerbă. Partidele de dreapta - PNL, USR-PLUS - s-au coalizat la București, împotriva PSD, prin susținerea candidaturii lui Nicușor Constantinescu și speră să rupă și din fiefurile din tară ale social-democrațiilor.

HotNews.ro trece în revistă principalii competitori care au intrat în bătălia electorală din marile orașe ale țării.


În urma alegerilor locale din 2016, PSD a câștigat 19 primari de reședință de județ, în timp ce liberalii au obținut 14. Conduși de Liviu Dragnea, pesedișii dețineau controlul asupra Capitalei, Moldovei, Dobrogei și Olteniei, iar liberalii și-au menținut Transilvania și Crișana. În ultimii patru ani, lucrurile s-au schimbat însă: PSD a pierdut guvernarea, alegerile europarlamentare și primari din fiefuri importante, precum Iași, Bacău, Tulcea sau Târgu Jiu. La scrutinul din 27 septembrie, dreapta reprezentată de PNL și USR-PLUS are șanse reale să rupă din nou din fiefurile social-democraților.
București

În cursa pentru Capitală, bătălia se va da între actualul primar social-democrat Gabriela Firea și candidatul PNL-USR-PLUS Nicușor Dan. Sondajele îl dau favorit pe Nicușor Dan, însă lucrurile se pot schimba în campania electorală. Totuși, câștigarea Capitalei nu este deloc simplă pentru că în cursă au intrat politicieni cu ștate vechi care au un electorat stabil.


Candidatura fostului președinte al României Traian Băsescu îl poate încurca pe Nicușor Dan pentru că rupe din electoratul de dreapta.

De asemenea, candidează fostul premier Călin Popescu Tăriceanu, care are la rândul său un electorat restrâns, dar stabil, ce poate tăia din șansele candidatului dreptei.

De remarcat este că, pentru Gabriela Firea, candidatul PRO România generalul Ioan Sîrbu, fost director al Spitalului Militar Central, nu reprezintă un pericol real de a-i afecta scorul electoral.

Alte nume cunoscute care își încearcă norocul pentru fotoliul de primar al Capitalei sunt Viorel Cataramă și Ilan Laufer .

În ceea ce privește candidaturile la primăriile de sector acestea nu reprezintă mari surprize.

Candidații PSD
  • sector 1 - Daniel Tudorache
  • sector 2 - Dan Cristian Popescu
  • sector 3 - Aurelian Bădulescu
  • sector 4 - Daniel Băluţă
  • sector 5 - Daniel Florea
  • sector 6 - Gabriel Mutu

Candidații PNL-USR-PLUS
  • sector 1 - Clotilde Armand (USR)
  • sector 2 - Radu Mihai (USR)
  • sector 3 - Adrian Moraru (PNL)
  • sector 4 - Simona Spătaru (PLUS)
  • sector 5 - Cristian Băcanu (PNL)
  • sector 6 - Ciprian Ciucu (PNL)

În bătălia pentru Capitală se remarcă însă lista de consilieri propusă de candidatul PSD Gabriela Firea, care aduce alături de ea politicieni și personalități publice din anii 90. Cei care deschide lista este fostul premier Petre Roman. Pe lista propusă pentru Consiliul General al Municipiului București (CGMB) se regăsesc și Cornel Dinu, Mitică Dragomir, Anghel Iordănescu și Elisabeta Lipă.

Este de remarcat și candidatura lui Marian Vanghelie, la Primăria Sectorului 5, pe care a condus-o între anii 2000 şi 2016.

În Transilvania - fieful de dreptei -, candidați precum Emil Boc, Ilie Bolojan și George Scripcaru au mari șanse să câștige scrutinul din 27septembrie.

Cluj


Emil Boc candidează din partea PNL pentru un al treilea mandat de primar și pare că nu are rivali, având în vedere notorietatea și popularitatea de care se bucură din partea clujenilor. În 2016, Emil Boc, susținut de PNL, a obținut o majoritate confortabilă de 64,76%, iar scrutinul din 27 septembie nu pare că ar aduce vreo schimbare majoră în fruntea Primăriei din Cluj.

Pentru locul de primar al municipiului Cluj-Napoca candidatul PSD este Valentin Cuibus, actual consilier judeţean, care în ultimii 8 ani a condus Inspectoratul Şcolar Judeţean.

USR - PLUS vine cu o candidatură sonoră - deputatul Emanuel Ungureanu, care s-a remarcat după ce în 2018 l-a denunțat pe Mihai Lucan, fost șef al Institului Clinic de Urologie și Transplant Renal din Cluj-Napoca, pentru abuz în serviciu, luare de mită și delapidare. De asemenea, Ungureanu a înființat Asociația pentru Solidaritate și Empatie „Delia Grădinaru”, care ajută copiii și tinerii cu insuficiență renală cronică.


Consiliul Județean
  • Alin Tișe - PNL
  • Alexandru Cordos - PSD
  • Cătălin Sălăgean - USR

Oradea

Primarul de 12 ani al municipiului Oradea, Ilie Bolojan, a anunțat că nu mai candideze pentru un nou mandat, ci își încearcă șansele ca președinte al Consiliului Județean Bihor. Bolojan îi lasă locul colaboratorului său, actualul viceprimar Florin Birta care candidează din partea PNL penru fotoliul de edil.

Social-democrații îl propun pe fostul eurodeputat Emilian Pavel. Candidatura acestuia este privită în interiorul partidului ca fiind una de sacrificiu pentru că nu are șanse reale de a câștiga. Presa locală susține că lui Pavel i s-ar fi promis un loc eligibil la alegerile parlamentare.


Consiliul Județean
  • Ilie Bolojan - PNL
  • Ioan Mang - PSD
Târgu Mureș

Candidatul independent Soos Zoltan, susținut de UDMR, pornește din pole position la Primăria Târgu Mureș. PNL o propune pe Theodora Benedek, soția medicului Benedek Imre, un fost lider local puternic al UDMR.

Miercurea Ciuc

Pentru Primăria Miercurea Ciuc se confruntă candidatul UDMR la fotoliul de primar al municipiului, deputatul Attila Korodi şi actual edil, Robert Kalman Raduly.

Sibiu


La Sibiu, Astrid Fodor, actualul primar, candidează pentru un nou mandat susținută de Forumul Democrat al Germanilor din România (FDGR). Astrid Fodor pornește din pole position în cursa pentru un nou mandat. Ea a fost viceprimar în mandatele lui Klaus Iohannis, apoi primar interimar după ce acesta a devenit preşedinte. La scrutinul din 2016 a câştigat primul mandat de primar.

Liberalii propun pentru primăria Sibiului un fost campion european la Taekwondo - Adrian Bibu, iar pesediștii pe liderul organzației municipale, Cătălin Stanciu.


Consiliul Județean
  • Gabriel Tischer - FDGR
  • Daniela Cîmpean - PNL
  • Bogdan Trif - PSD
Brașov


În Brașov lupta se va da între PNL și USR-PLUS. Liberalii îl susțin pe George Scripcaru, actualul primar al orașului, care este considerat favorit pentru al cincilea mandat la conducerea Primăriei.

Scripcaru este primar al orașului de la poalele Tâmpei din 2004, iar de numle acestuia se leagă o serie de dosare făcute de DNA, însă fără nicio condamnare. George Scripcaru a fost achitat în 3 dosare penale - dosarul „Skoda”, dosarul construcției din curtea Spitalului Județean Brașov și dosarul „Termoficarea”.

USR -PLUS îl propun pe senatorul USR Allen Coliban drept candidat la primăria Brașovului. Conform sondajelor locale, Coliban nu se bucură de prea multă notorietate.

Același lucru se poate spune și despre candidatul PSD, doctorul Florin Orțan, cotat cu șanse mici în lupta pentru primăria Brașovului.


Consiliul Județean
  • Adrian Veştea - PNL
  • Marian Rasaliu - PSD
În Moldova, social-democrații au pierdut din cauza migrației politice două primării importante - Iași și Bacău.

Iași

La Iași, actualul primar Mihai Chirică, fost pesedist, a bătut palma cu PNL și candideză din partea liberalilor. De numele lui Chirică este legat un dosar deschis în 2019 de către DNA pentru a verifica situația achizițiilor imobiliare, după ce acesta a trecut mai multe terenuri pe numele fiiului său în vârstă de un an. De asemenea, primarul Iașiului a fost suspect în dosarul „Skoda”, unde procurorii au anchetat licitația prin care au fost achiziționate prin leasing 4 autoturisme Skoda, pe vremea când Mihai Chirica era viceprimar.


PSD îl aruncă în luptă pe actualul europarlamentar, doctorul Tudor Ciuhodaru. El s-a plimbat pe la mai multe partide: PC, UNPR, PPDD și PSD.

Din partea USR candidează senatorea Cosette Chichirău. Potrivit sondajelor, prima șansă, fiind cel mai bine cotat, ar avea-o Mihai Chirică.

Consiliul Județean
  • Maricel Popa - PSD
  • Costel Alexe - PNL

Focșani

În fieful lui Marian Oprișan, din partea PSD candidează actualul primar Cristi Misăilă. Aflat la finalul primului mandat, Misăilă este în continuare susținut de Marian Oprișan să candideze și în 2020.

Din partea PNL candidează Ion Ștefan, actual ministrul al Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei. Ștefan a candidat și în 2016 și a pierdut la aproape 9 procente diferență de Misăilă. De numele candidatului PNL se leagă un scandal public priind plata impozitelor. Acesta a declarat public că nu şi-a plătit impozitele la casa de 900 de mp din Focşani, despre care spune că nu o recomandă nimănui, pentru că este prea mare.

Consiliul Judetean
  • Marian Oprișan - PSD
  • Cătălin Toma - PNL

Bacău

La Bacău, județ roșu, controlat de-a lungul timpului de Dumitru Sechelariu, Viorel Hrebeciuc și Dragoș Benea (în prezent europarlamentar PSD), cu cele mai mari șanse este cotat candidatul Pro România - actualul primar Cosmin Necula. El candidează din partea PRO România după ce a fost exclus din PSD în 2019 și s-a înscris în partidului lui Victor Ponta.


La nivel local, social-democrații au încheiat o alianță electorală pentru alegerile locale cu partidului lui Dan Voiculescu PP -USL și îl propun primar Ștefan Sorin Umbrãrescu.

Consiliul Județean
  • Ionel Palăr - PNL
  • Valetin Ivancea PSD

Suceava

În fieful lui Gheorghe Flutur este favorit actualul primar Ion Lungu. El conduce Suceava din anul 2004 și candidează pentru al cincelea mandat din partea PNL.

PSD îl aruncă în luptă pe un fost consilier județean, în prezent liderul organizației municipale PSD Suceava, Dan Ioan Cușnir.

Consiliul Județean
  • Gheorghe Fulutur - PNL
  • Mirela Adomnicăi - PSD

Piatra Neamț

În Neamț, PSD controlează județul prin Ionel Arsene, considerat un apropiat al lui Liviu Dragnea și opozant al actualului președinte PSD Marcel Ciolacu. Arsene l-a aruncat în lupta pentru Primăria Piatra Neamț pe fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc.

Contracandidații lui Răzvan Cuc sunt actualul primar Dragoș Chitic, care candidează din partea PMP, iar liberalii îl propun pe Andrei Carabelea, cunoscut la nivel local mai ales din zona acțiunilor civice.

Consiliul Județean
  • Ionel Arsene - PSD
  • Mugr Cozmaciuc - PNL
Arad

PNL îl propune pentru un nou mandat de primar pe Călin Bibarţ actualul edil care a preluat ștafeta după ce Gheorghe Falcă a renunțat în favoarea unui mandat de eurodeputat.


USR-PLUS îl aruncă în luptă pe Adrian Wiener, senator USR și medic de profesie. După declanșarea pandemiei, Adrian Wiener a acceptat preluarea conducerii spitalului care tratează pacienți infectați cu COVID-19.

Social-democrații îl susțin pe fostul ministru de Interne Mihai Fifor. La niviel local, Fifor va fi susținut de PSD, ALDE și PNȚCD. Cele trei partide au format alianța electorală Platforma Social-Liberal Creștină.

Consiliul Județean
  • Iustin Cionca - PNL
  • Răzan Anghel - USR-PLUS
Timișoara

PNL îl susține în continuare pe Nicolae Robu pentru un nou mandat la Primăria Timișoarei. Robu este anchetat și acuzat de DNA de abuz în serviciu cu obținerea de foloase necuvenite în formă continuată, într-un dosar privind vânzarea caselor naționalizate din Timișoara.


Alianța USR-PLUS aruncă în cursă un candidat de naționalitate germană stabilit în Timișoara, Dominic Samuel Fritz. Presa locală și sondajele îl plasează pe acesta un contracandidat serios al lui Nicolae Robu.

Consiliul Județean
  • Alin Nica - PNL
  • Cristian Moș - USR-PLUS

Alba Iulia

USR îl susține pe fostul liberal Gabriel Pleşa pentru Primăria Alba Iulia. Fost viceprimar, Pleșa este cotat ca favorit pentru fotoliul de edil. Liberalii îl susțin în bătălia electorală pe actualul viceprimar cu atribuţii de primar, Paul Voicu. Acesta a fost susținut puternic de Mircea Hava, care a părăsit scaunul de primar pentru un mandat de eurodeputat.


Consiliul Județean
  • Ion Dumitrel - PNL
  • Mihai David - USR-PLS
Deva

PNL îl susține pe actualul primar al Devei și favorit în cursa pentru un nu mandat - Florin Oancea. În 2017, Oancea a devenit primar după ce a obţinut 42 la sută din voturile devenilor prezenţi la urne, aproape dublu faţă de contracandidatul său, pesedistul Petru Mărginean


USR-PLUS l-a anunţat pe Gabriel Ilieş, profesor, cu peste 20 de ani de experiență în domeniul educației, antreprenor și activ implicat în viața comunității.

Consiliul Județean
  • Adrian David - PNL
  • Alin Amititeloaie - USR-PLUS
În Oltenia, Muntenia și Dobrogea, se dispută puternic între social-democrați și liberali. PSD domină orașe importante precum exemplu Craiova, Pitești, Constanța, însă la ultimele alegeri europarlamentare partidele de dreapta au obținut scoruri care au depășit așteptările.

Craiova

În Craiova, deși la alegerile europarlamentare din 2019 USR a luat un scor mai mare decât PSD, cuplul Olguța Vasilescu-Claudiu Manda controlează orașul. Olguța Vasilescu candidează pentru un nou mandat de primar al Craiovei. În 2012, ea a devenit pentru prima dată primar al Craiovei, iar la alegerile locale din 2016 a câștigat un alt mandat de primar, cu peste 60% din voturi, însă după câteva luni a renunțat pentru postul de ministru al Muncii.

Contracandidatull Olguței Vasilescu este deputatul PNL Nicolae Giugea. El a fost prefect de Dolj și secretar de stat în Ministerul Agriculturii. Nicolae Giugea este unul dintre fondatorii PD Dolj, iar în prezent este liderul organizației județene a PNL.

USR -PLUS îl propun pe deputatul Adrian Prisnel. El nu a fost foarte vizibil pe perioada mandatului său de deputat. De asemenea, a candidat la alegerile anticipate din 2017 și a obținut un scor sub 15%. De numele său este legată știrea privind diploma sa de licență de la celebra universitate MIT din SUA (Massachusetts Institute of Technology) care nu s-a dovedit a fi reală.

Consiliul Județean
  • Cosmin Vasile PSD
  • Alexandru Gîdar
Pitești

Orașul Pitești este dominat de PSD, iar liberalii încearcă să rupă monopoul racolându-l pe viceprimarul acestora, pe care îl susțin drept candidat la primărie. PNL a anunțat că, pentru Primăria Pitești, îl are candidat pe Sorin Apostoliceanu. Acesta a devenit viceprimar la Pitești din partea PSD în urma alegerilor locale din 2016. Până recent, a fost lider PSD Pitești, din postura de secretar general. Social-democrații l-au aruncat în cursă pe Cristian Gentea, care a lucrat la Nuclearelectrica și a deținut funcția de director adjunct securitate nucleară, la Sucursala Cercetări Nucleare Pitești.


Consiliul Județean
  • Emanuel Soare - PNL
  • Ion Mînzînă - PSD

Râmnicu Vâlcea

PSD, în alianță cu PER, îl susține pe actualul primar Mircia Gutău pentru un nou mandat. PNL îl susține pe Virgil Pâvulescu, de profesie economist, în timp ce USR l-a propus pe Andrei Gheorghiu.

Consiliul Județean Vâlcea
  • Cristian Buican - PNL
  • Constantin Rădulescu - PSD-PER
Constanța

Lupta pentru câștigarea Constanței se dă între deputatul USR Stelian Ion și actualul primar Decebal Făgădău. Deputatul USR este cotat cu șanse mari de a obține primăria după ce la alegerile europarlamentare alianța USR-PLUS a înfrânt PSD. Stelian Ion este deputat USR și membru în Comisia Juridică.

Social-democrații îl susțin în continuare pe actualul primar Decebal Făgădău, implicat în numeroase scandaluri de corupție. Făgădău este inculpat într-un dosar penal alături de Radu Mazăre, dosar care anchetează autorizațiile date de către Primăria Constanța dezvoltatorilor imobiliari.

Liberalii îl arruncă în luptă pentru Primăria Constanței pe senatorul Vergil Chițac. Acesta a candidat și în 2016, strângând doar 34% din voturi.

Consiliul Județean
  • Felix Stroe - PSD
  • Mihai Lupu - PNL
Tulcea

Constantin Hogea, actualul prima al orașului, candidează indepedent pentru un nou mandat. Personaj controversat, trimis în judecată de procurorii DNA după ce ar fi primit mită un apartament, Hogea ar fi susținut de către PSD, potrivit presei locale.
PNL îl propune pe Ștefan Ilie, care conduce organizația PNL Tulcea și este primar al comunei Luncavița din 2004.

Consiliul Județean
  • Horia Georgescu - PSD
  • Victor Tarhon - PMP
Galați

PSD îl susține pentru un nou mandat pe actualul primar Ionuț Pucheanu. PNL și USR au semnat la Galați un potocol de susținere reciprocă a candidaților. USR l-a propus pentru Primăria Galați pe Bogdan Rodeanu, iar PNL pentru șefia CJ Galați pe George Stângă


Consiliul Județean
  • Costel Fotea - PSD
  • George Stângă - PNL

Ploiești

În Prahova, stânga și dreapta se luptă pe viață și moarte. PNL a făcut alianță cu USR -PLUS pentru a câștiga alegerile la nivel local și județean. Astfel, pentru Primăria Ploiești, PNL l-a desemnat candidat pentru pe fostul edil dîn perioada 2008-2012, Andrei Volosevici.

La rândul lor, social-democrații au bătut palma cu partidul lui Victor Ponta și al lui Dan Voiculescu pentru susținerea canidațiilor la primăria Ploiești și șefia CJ Prahova. Astfel, PSD îl propune pe senatorul Radu Oprea, care se află la cel de-al doilea mandat de senator (2012 – 2016, 2016 - până în prezent).

Consiliul Județean

  • Bogdan Toader - PSD -PRO România PPU-SL
  • Iulian Dimitrescu - PNL-USR-PLUS

Marți, 18 august, este ultima zi de depunere a candidaturilor pentru alegerile locale din 27 sepembrie, conform calendarului anunţat de Autoritatea Electorală Permanentă. În data de 24 august, birourile electorale de circumscripţie vor încheia un proces-verbal prin care se va constata rămânerea definitivă a candidaturilor. Campania electorală va începe pe 28 august şi se va încheia în 26 septembrie, la ora 7.00.

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-politic-24238635-alegeri-locale-2020-cum-arata-harta-marilor-batalii-politice.htm

Camera Deputaţilor se reuneşte, astăzi, în plen. Ordonanţa privind alocaţiile - primul punct de pe ordinea de zi

 

Camera Deputaţilor se reuneşte în sesiune extraordinară miercuri, primul punct de pe ordinea de zi fiind proiectul de lege referitor la respingerea ordonanţei privind creşterea graduală a alocaţiei de stat pentru copii, scrie Agerpres. Marţi, Comisia pentru muncă şi protecţie socială a decis să propună plenului Camerei Deputaţilor adoptarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat, în sensul respingerii ordonanţei.

Potrivit propunerii iniţiale, majorarea graduală a cuantumului alocaţiei pentru copii ar avea loc astfel: "majorarea cu câte 20% din diferenţa dintre cuantumul prevăzut de Legea nr 14/2020 şi cuantumul acordat în iulie 2020, respectiv dintre 300 lei şi 156 lei pentru copiii cu vârsta între 2 şi 18 ani şi dintre 600 de lei şi 311 lei pentru copiii cu handicap cu vârsta între 2 şi 18 ani, precum şi pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani; majorarea se aplică începând cu drepturile lunii august 2020, iar pentru perioada 2021 - 2022 de două ori pe an, de la 1 ianuarie şi de la 1 iulie a fiecărui an; din 2023 se propune continuarea procesului de majorare a cuantumului alocaţiei cu rata medie a inflaţiei anuale".

Printre proiectele aflate pe ordinea de zi de miercuri se mai află completarea OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, care priveşte majorarea unor pedepse; proiectul pentru modificarea art.199 alin.(2) din Legea nr.286/2009 privind Codul penal; proiectul privind statutul poliţistului local; proiectul pentru modificarea şi completarea Legii nr.295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor; proiectul pentru modificarea Legii nr.24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor; o propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, cu referire la detaşarea personalului didactic.

Ar putea fi luat în discuţie şi proiectul privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.95/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.25/2001 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii "C.N.I." - S.A.

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-politic-24238645-camera-deputatilor-reuneste-miercuri-plen-ordonanta-privind-alocatiile-primul-punct-ordinea.htm