8.27.2020

Programul stagiunii estivale VăraTIC

 


Programul stagiunii estivale VăraTIC a Teatrului Ion Creangă continuă în luna septembrie cu patru weekend-uri bogate în evenimente dedicate celor mai mici spectatori din Capitală. Nu mai puțin de 16 spectacole pot fi urmărite în amfiteatrul în aer liberamenajat în grădina Casei Eliad – Bd. Mircea Vodă nr. 5, printre pernuțe și umbreluțe colorate.

Cu o paletă diversă de spectacole, de la povești clasice din literatura națională și universală, la piese scrise special pentru a fi montate pe scena Teatrului Ion Creangă, programul oferă titluri potrivite pentru fiecare segment de vârstă și nivel de înțelegere.

Spectacole pentru bebeluși și copii mici (sub 3 ani)

Încă de la cele mai fragede vârste, înainte de a împlini un an, copiii diferențiază stări afective diverse și experimentează emoții complexe. Înțelegând rolul pe care arta și teatrul îl joacă în dezvoltarea cognitivă, psiho-emoțională și socială a copilului, Teatrul Ion Creangă produce spectacole pentru o categorie de public cu totul aparte: bebeluși și copii mici (sub 3 ani). În cadrul acestui program de creație sunt realizate proiecte inovative, cu un format redus și o structură axată pe valorizarea potențialului celui mic de a se implica, de a participa și de a învăța din interacțiuni.

Două dintre aceste spectacole – Bună dimineața! și Pernuța somnoroasă – pot fi urmărite în luna septembrie în Amfiteatrul VăraTIC. Adaptate pentru scena în aer liber, producțiile își păstrează caracterul jucăuș și aplică tehnici specifice educației timpurii unor teme inspirate din universul copiluluiritualurile de dimineață, la trezire și jocurile de dinainte de culcare.

Spectacole pentru preșcolari (3-6 ani)

Perioada vârstei preșcolare este o perioadă deosebit de importantă pentru dezvoltarea capacității de comunicare și afirmare a copilului, pentru exprimarea și gestionarea propriilor emoții, dar și pentru înțelegerea emoțiilor celor din jur în diferite contexte sociale. Încurajarea acestor competențe este stimulată de apropierea de teatruexperiența vizionării unui spectacol contribuind atât la îmbogățirea limbajului și imaginației, cât și la deprinderea unor noi manifestări comportamentale. Astfel, piesele propuse de Teatrul Ion Creangă pentru preșcolari se află la convergența dintre estetic și educativ, cu personaje care constituie un model pentru cei mici și subiecte adecvate sferei de interes a copilului în această etapă de dezvoltare.

Printre titlurile programate în septembrie în Amfiteatrul VăraTIC se regăsesc Prostia omenească și Punguța cu doi bani – spectacole care reîmprospătează poveștile moralizatoare ale lui Ion Creangă sau De-a Micul Prinț – o adaptare plină de sensibilitate după „Micul Prinț, de Antoine de Saint-Exupéry. O categorie distinctă, foarte îndrăgită, este cea a textelor create special pentru Teatrul Ion Creangă, cu personaje antropomorfizate: iepurașii-protagoniști din spectacolul Fără frică le vorbesc copiilor despre curaj și prietenie, în timp ce Pinguinii melomani din spectacolul cu același titlu descoperă, cu ajutorul muzicii, cel mai potrivit loc pe care să-l poată numi acasă.

PROGRAM – Luna Septembrie

05/09, orele 10:00 și 19:00 – Prostia omenească

06/09, orele 10:00 și 19:00 – Bună dimineața!

12/09, orele 10:00 și 19:00 – Pernuța somnoroasă

13/09, orele 10:00 și 19:00 – Fără frică

19/09, orele 10:00 și 19:00 – Amintiri într-o valiză

20/09, orele 10:00 și 19:00 – Pinguinii melomani

26/09, orele 10:00 și 19:00 – Punguța cu doi bani

27/09, orele 10:00 și 19:00 – De-a Micul Prinț


Spectacolele au loc în Amfiteatrul VăraTIC din grădina Casei Eliad
 (Bd. Mircea Vodă nr. 5, Sectorul 3), cu respectarea măsurilor de prevenție impuse de autorități pentru organizarea evenimentelor culturale în aer liber.

sursa:https://www.cotidianul.ro/programul-stagiunii-estivale-varatic/

Scanările dezvăluie cruzime în spatele mumiilor antice egiptene

 


Egiptul Antic este renumit pentru mumiile sale faraon. Egiptenii antici au mumificat atât animale, cât și oameni. 

O nouă tehnologie non-invazivă a fost folosită, pentru a despacheta digital trei mumii de animale din Marea Britanie. Acest lucru a oferit perspective noi asupra secretelor întunecate ale practicii antice egiptene a mumificării animalelor.

Cele trei mumii de animale, care au făcut obiectul cercetării, se află în colecția Centrului Egipt de la Universitatea Swansea din Marea Britanie. Proiectul de cercetare a fost interdisciplinar și a implicat cercetători de la universitate și din Egiptul central. 

Profesorul Richard Johnston de la Departamentul de Inginerie, a declarat BBC că „Proiectul a început pur și simplu pentru că departamentul de inginerie obișnuia să fie chiar în fața Egiptului, iar în timp ce luam o cafea, am observat că scanerul nostru cu raze X, ar putea dezvălui ceea ce este ascuns în mumiile de animale, așa că am pornim de acolo ".

A fost folosit un scaner Micro-CT, deoarece este mult mai puternic decât un scaner CT și acest lucru a permis echipei să vadă ce se afla în interiorul animalelor mumificate, fără a îndepărta bandajele.

Animalele au fost mumificate și îngropate în Egiptul antic din mai multe motive: ele erau ofrande votive, animale sacre sau animale de companie îndrăgite, îngropațe împreună cu proprietarii lor. 

A existat o întreagă industrie dedicată mumificării creaturilor. După cum au scris cercetătorii în revista Nature, „îngrijitorii dedicați au fost angajați pentru a crește animalele, în timp ce alte animale au fost importate sau colectate din sălbăticie, pentru a satisface cererea de animale îmbălsămate”. Preoții adesea mumificau diferite viețuitoare îndepărtându-le intestinele și tratându-le corpul cu substanțe chimice.

Începând cu secolul al XIX-lea, multe dintre aceste corpuri au fost cercetate, dar a fost dificil să le examinăm fără a distruge specimenele. Scanerul Micro-CT le-a permis cercetătorilor să capteze imagini cu animale neinvaziv. În natură , cercetătorii au scris că scanările au scos la iveală „structuri scheletice, materiale de mumificare și chiar țesuturi moi desecate”.



Cele trei mumii sunt de o pisică, un șarpe și o pasăre și au cel puțin 2.000 de ani. "Pasărea este cel mai probabil un papagal eurasiatic, cu ciocul deteriorat și piciorul stâng", relatează cercetătorii, potrivit ScienceImaginile au dezvăluit că a fost înfășurat și acoperit cu o rășină. 


Șarpele este o cobră și probabil a murit când i s-a rupt coloana vertebrală. Potrivit Science , ea a fost ucisă „în timpul unei proceduri de„ biciuire ”, în care animalele erau apucate de cozi în timp ce capetele erau trântite la pământ”. Acesta a fost într-o formă proastă când a murit și colții i-au fost îndepărtați, posibil pentru a proteja îmbălsămătorii de veninul său. Există rășină în gura cobrei și, potrivit Științei , „aceasta făcea parte din procedura de„ deschidere a gurii ”. Aceasta a fost o practică obișnuită, pentru ca respectiva creatură să poată respira, mânca și chiar să vorbească în viața de apoi.


Scanările au relevat că mumia celuilalt animal era o pisică . „Pisica, după cum au dezvăluit scanările, a fost probabil un pisoi domesticit, cu vârsta mai mică de cinci luni când a murit”, relatează Science AlertPisicile domestice au jucat un rol important în viața socială și religioasă egipteană și diverse zeități sunt reprezentate cu capetele acestor animale.

Animalul avea gâtul rupt, iar aceasta era o metodă obișnuită de a ucide pisici, care erau adesea mumificate. Cu toate acestea, vertebrele ar fi putut fi rupte, deoarece embalmerii încercau să țină capul pisicii în poziție verticală. Animalul a fost probabil crescut pentru a fi îmbălsămat, iar cercetătorii au scris în Nature următoarele: „capul său era decorat cu o mască de moarte”. Probabil a fost o ofertă votivă pentru o zeitate.



Egiptologul Carolyn Graves-Brown, unul dintre autorii conducători ai studiului, a declarat pentru Daily Mail : „Descoperirile noastre au arătat noi perspective asupra mumificării animalelor, a religiei și a relațiilor om-animale din Egiptul antic”. 

Zeci de milioane de animale mumificate se crede că sunt îngropate în tot Egiptul. Profesorul Johnson a declarat pentru Daily Mail că „lucrarea ar putea oferi un șablon pentru cercetările viitoare”.

Tehnologia imagistică a scos la iveală mult mai multe despre mumiile animale decât studiile anterioare. Au arătat că aceste animale au fost ucise crud și abuzate, înainte de a muri. Studiile viitoare asupra creaturilor obișnuite îmbălsămate, cum ar fi câinii, pot dezvălui și mai multe despre credințele și practicile vechilor egipteni și relațiile lor cu animalele.



sursa:https://www.ancient-origins.es/noticias-historia-arqueologia/momias-animales-ritual-006385

În curînd, în librării „Dictatul de la Viena, Transilvania şi relaţiile româno-ungare“

 


La 80 de ani de la acest episod dramatic pentru istoria românilor, Editura Școala Ardeleană a publicat, în Colecția Istorie contemporană, volumul „Dictatul de la Viena, Transilvania şi relaţiile româno-ungare (1940-1944)” de Vasile Pușcaș. Proiectul editorial a apărut sub egida Institutului de Istorie „George Bariţiu” al Academiei Române și a Fundației Transilvania Leaders. 

„La sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, atât occidentalii, cât și sovieticii au ajuns la concluzia comună că o mai bună frontieră etnică între România și Ungaria decât cea trasată prin Tratatul de la Trianon nu era posibilă. Această decizie venea însă după o tragedie istorică trăită de locuitorii Transilvaniei (români, maghiari, evrei, germani etc.) în perioada 1940-1944. A fost o experiență traumatizantă atât pentru populaţia României, cât și pentru cea a Ungariei. Începând cu 1943, Transilvania preocupa tot mai insistent Cancelariile de la Moscova, Londra și Washington.

În cele mai multe cazuri, interesul Marilor Puteri a fost să manevreze state din Europa Centrală pe bază de aspirații teritoriale, uneori camuflate în lozinca «drepturilor pentru minorități». Transilvania continua să fie văzută tot ca un teritoriu de compensație! În fapt, cazul «arbitrajului» și «medierii» germano-italiene în problema Transilvaniei (1940-1944) a avut mai puțin de a face cu drepturile reale ale vreunei minorități (în afară poate de cea germană), căci populația Transilvaniei a trăit toate suferințele, de la coșmarul asasinatelor în masă (românii din Transilvania de Nord), la refugieri, expulzări, pierderi de bunuri și frustrări neînchipuite, așa cum o demonstrează chiar rapoartele celor două comisii mixte germano-italiene inserate în acest volum.

Și, în plus, a contribuit  la agravarea raporturilor dintre România și Ungaria, cu consecințe pentru ele și pentru această parte a Europei încă insuficient relevate de investigația istoriografică.” (Vasile Pușcaș)

Volumul este disponibil pentru comenzi online atât în format tipărit (aici), cât și sub formă de eBook (aici).

sursa:https://www.cotidianul.ro/in-curind-in-librarii-dictatul-de-la-viena-transilvania-si-relatiile-romano-ungare/

A murit unul dintre cei mai cunoscuţi stomatologi din România

 


Constantin Găucan, medic stomatolog şi fost parlamentar de Prahova, a încetat din viață, la vârsta de 80 de ani.

A fondat primul colegiu particular de tehnică dentară, în 1990, anul în care a fost ales președintele Asociației Medicilor Stomatologi.

Constantin Găucan este şi inventatorul aliajului denumit Gaudent.

S-a născut pe 14 iunie 1940 la Vălenii de Munte, iar în 1996 a primit titlul de cetăţean de onoare al acestui oraş.

Între anii 2000 şi 2008 a fost deputat şi senator de Prahova din partea PRM.

sursa:https://www.cotidianul.ro/a-murit-unul-dintre-cei-mai-cunoscuti-stomatologi-din-romania/

CFR, adio Liga Campionilor !

 


CFR Cluj a fost eliminată dramatic din Liga Campionilor de Dinamo Zagreb, miercuri seara, în turul al doilea preliminar, pe Stadionul ”Dr. Constantin Rădulescu” din Cluj-Napoca.

Dinamo Zagreb s-a impus cu 6-5 la loviturile de departajare, după ce scorul a fost egal, 2-2 (0-1, 2-2), la capătul prelungirilor.

Pentru ardeleni au marcat Michael Pereira (64) şi Gabriel Debeljuh (90+3), iar pentru croaţi au înscris Amer Gojak (14) şi Lirim Kastrati (78).

La loviturile de departajare, pentru CFR au marcat Vincius, Djokovici, Rondon, Susic, Deac şi au ratat Golofca şi Boli.

Pentru echipa croată au înscris Petkovic, Leovac, Ademi, Stojanovic, Dilaver, Gvardiol şi a ratat Gojak.

Ciprian Deac de la CFR a ratat un penalty în minutul 52 – a apărat portarul Dominik Livakovic. Dinamo a jucat în zece oameni din minutul 51, când a fost eliminat fundaşul Kevin Theophile-Catherine.

Antrenorul echipei de fotbal CFR Cluj, Dan Petrescu, a declarat că formaţia sa nu s-a făcut de râs.

„Am fost la mâna noastră în această seară, dar am jucat cu o echipă foarte bună. Per total, cred că nu ne-am făcut de râs ţinând cont că am avut jucători care nu sunt pregătiţi fizic, jucători care abia au venit, cum a fost Debeljuh (n.r. – Gabriel Debeljuh). Chiar nu ştiu cum a putut el să joace 120 de minute pentru că are doar două antrenamente cu noi. Iar el a jucat foarte bine. Apoi Chipciu s-a rupt, Omrani era accidentat… deci am avut soluţii foarte puţine pe bancă. Iar noi aveam de un jucător în atac care să schimbe un pic meciul. Ei au atacanţi foarte rapizi, au marcat două goluri şi mai puteau să înscrie. Dar şi noi mai puteam. La finalul celor 90 de minute egalul cred că a fost corect, iar la loteria penalty-urilor nu am avut noroc. Asta e cariera mea la penalty-uri”, a spus Dan Petrescu, citat de Agerpres.

„Se pare că anul 2020 e împotriva CFR-ului… Am fost eliminaţi de Sevilla (n.r. – din ediţia trecută a Europa League) fără să pierdem, apoi practic nici azi nu am pierdut cu Dinamo Zagreb. Deci am fost eliminaţi de două echipe mari, deşi nu am pierdut niciun meci cu ele 90 de minute. Deci dezamăgirea e şi mai mare. Dacă ne băteau şi se vedea că sunt mai buni, asta era, dar aşa… la penalty-uri… Eu în cariera de antrenor n-am câştigat niciun meci la penalty-uri, şi nici ca jucător nu cred. Când ajung la penalty-uri de acum încolo o să plec, oriunde voi antrena, pentru că îmi dau seama că nu are rost”, a adăugat tehnicianul.

Dan Petrescu a explicat că alegerea jucătorilor pentru loviturile de departajare a fost simplă deoarece mulţi dintre elevii săi nu au dorit să execute.

„Alegerile la executarea loviturilor de departajare sunt sigur că vor fi comentate… Dar alegerile au fost simple la penalty-uri pentru că nu au vrut să bată ceilalţi. Cei care au executat au fost cei care au vrut. Asta e simplu. Chiar dacă îi alegeam eu, ăştia erau, pentru că au bătut cei care au vrut”, a afirmat el.

sursa:https://www.cotidianul.ro/cfr-adio-liga-campionilor

Anisie își face poligon de tir

 


Monica Anisie pare că se pregătește de lupta politică. Doar că, într-un alt mod decât și-ar imagina lumea, și total diferit decât alți oameni politice. Își face poligon de tir.

Cel puțin așa susțin jurnaliștii de la Prahova Info care scriu că actualul ministru al Educației, împreună cu soțul său, Adrian Anisie, „se pare că parcurg o perioadă astrală foarte benefică. În declarația de avere completată în luna iunie a acestui an, (…) Monica Anisie a trecut un teren “agricol” de 790 de metri pătrați, cumpărat la Valea Doftanei, în județul Prahova, împreună cu soțul – comisar șef de poliție Adrian Anisie, fost director al Direcției Anticorupție pentru Municipiul București și județul Ilfov, în prezent pensionar. (…) Iar „în luna iunie, mai precis pe 23 iunie 2020, Primăria Valea Doftanei a emis o autorizație de construire pe numele Adrian Anisie, din București, pentru construire locuință demisol și parter și o anexă constând în… poligon de tir!“, se mai precizează în articol.

sursa:https://www.cotidianul.ro/anisie-isi-face-poligon-de-tir/