8.29.2020

 


Concursul Internațional George Enescu începe sâmbătă, cu 205 tineri muzicieni rămași în cursă după reorganizarea evenimentului în online, pe fondul pandemiei, din cei 272 de muzicieni trecuți de preselecția din iunie.

Am convingerea că această ediție a Concursului Internațional George Enescu va fi un eveniment de mari proporții, de care se va bucura un public mult mai numeros decât de obicei. Cea mai mare parte a Concursului se va desfășura online, prin urmare mult mai mulți oameni vor avea șansa să-l urmărească decât atunci când avem doar publicul din sala de concert.  Suntem creatorii propriei noastre realități. O creăm zi de zi prin ceea ce facem, asigurându-ne astfel că avem un viitor. Ne asigurăm, însă, prin aceasta, că vom avea și un trecut. Fie ca anul 2020, așadar, să fie unul de care vă amintiți nu ca fiind anul virusului, anul fricii sau anul în care totul s-a anulat, ci ca fiind anul în care v-ați împlinit visul, anul în care ați participat la Concursul Internațional George Enescu. Vă urez tuturor mult succes și vă mulțumesc!”, a transmis, în mesajul său pentru deschiderea Concursului, Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului și Concursului George Enescu.

Cei 205 candidați rămași în concurs provin din 39 de țări. Dintre ei, 184 concurează la cele trei instrumente: vioară (66); violoncel (54); pian (64), iar 21 participă la secțiunea de compoziție, cu 26 de lucrări. Cei mai tineri candidați sunt în vârstă de 14 ani, iar cei mai în vârstă candidați au 33 de ani.

Faza online a Concursului Enescu se va derula până pe 20 septembrie 2020 și va consta în:

  1. 29.08.2020, ora 18.00 – Deschiderea Concursului, cu Concertul de Gală pe scena Ateneului Român, în care vor fi prezentate în premieră mondială „Brahmsodia” – Triplu Concert pentru vioară, violoncel și pian, op. 169, compus de Dan Dediu, special pentru această ediție şi Concertul pentru clarinet şi orchestră de Alexandru Ştefan Murariu – lucrare distinsă cu premiul I al Concursului Enescu din 2018.

Triplul Concert va fi interpretat de trei laureați din edițiile precendente: Gyehee Kim (vioară, 2016), Valentin Răduțiu (violoncel, 2011) și Victoria Vassilenko (pian, 2016) acompaniați de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată de Josep Caballé Domenech.

Concertul va fi transmis în direct sâmbătă, 29 august 2020.

Prima etapă de Concurs a fiecărei secțiuni se va desfășura conform programului inițial: violoncel, 30 august-3 septembrie; vioară, 5-9 septembrie; pian, 11-15 septembrie. În aceste perioade, înregistrările cu interpretările concurenților vor fi publicate pe site-ul festivalului, pentru a putea fi ascultate de iubitorii muzicii, iar membrii juriilor vor analiza performanțele candidaților și îi vor alege pe cei 12 candidați care vor trece în următoarea etapă.

  1. A doua etapă de Concurs se va desfășura tot online, pe bază de înregistrări, conform programului inițial: violoncel, 5-7 septembrie; vioară, 11-13 septembrie; pian, 17-19 septembrie. Înregistrările cu interpretările aferente acestei etape vor fi disponibile pentru publicul larg pe site-ul festivalului. Dintre cei 12, juriile vor selecta șase concurenți pentru fiecare secțiune, care vor intra în semifinală.

  1. Competiția de Compoziție se va desfășura integral conform programului inițial. Jurizarea lucrărilor trimise de concurenți se face în mod obișnuit de la distanță. Câștigătorul secțiunii va fi anunțat pe 20 septembrie

Semifinalele și finalele la cele trei secțiuni de instrumente vor fi organizate în mai 2021, la Ateneu.

Mesajul ediției din acest an este „Frumusețe în viață”, iar în contextul pandemiei, Concursul Enescu și-a propus să arate că avem cu toții puterea să ne reinventăm, pentru a alege în egală măsură viața și frumusețea.

Premiile Ediției

Premiile oferite sunt în valoare de 100.000 euro. La secțiunea compoziție s-a introdus un premiu nou, pentru originalitate, în valoare de 5.000 euro.

Câștigătorii premiilor I de la Concursul Enescu 2020 sunt invitați în cadrul Festivalului Internațional George Enescu 2021, unde vor concerta alături de mari orchestre ale lumii (Orchestra of the Americas, Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin ș.a.).

Câștigătorii Concursului Internațional George Enescu 2020 de la secțiunile vioară, violoncel și pian vor beneficia de un premiu special, nou introdus în pachetul competiției: un concert împreună cu Orchestra Filarmonică Bohuslav Martinů în noiembrie 2021, la Musikverein Golden Hall din Viena. Cei trei laureați ai Concursului Enescu vor interpreta Triplul Concert pentru vioară, violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, în contextul marcării la nivel mondial a 250 de ani de la nașterea marelui compozitor. Premiul este oferit de IMK Society for the Promotion of Music and Culture din Viena, o organizație care lucrează cu muzicieni precum Maxim Vengerov sau Mischa Maisky și derulează proiecte în colaborare cu celebrele case de discuri Sony, Decca și Deutsche Gramophon.

Deschiderea oficială

Deschiderea oficială a Concursul Enescu a fost marcată printr-o conferinţă de presă online care a avut loc vineri, 28 august. Evenimentul s-a desfășurat în două paneluri „Prezentarea organizării și desfășurării Concursului Enescu 2020” și „Muzică și experiență culturală: promisiunea Concursului Enescu 2020”.

Invitați:  Sergiu Nistor, Consilier Prezidențial pe probleme de cultură (intervenție înregistrată); Doina Gradea, Președinte, Director General al Societății Române de Televiziune; Liliana Staicu, Director Orchestrele și corurile Radio România; Mihai Constantinescu, Directorul Executiv al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu; Vladimir Jurowski, Directorul Artistic al Festivalului George Enescu (intervenție înregistrată); dirijorul și soliști din concertul de deschidere: Josep Caballé Domenech și respectiv Gyehee Kim  – violonistă, câștigătoare a Concursului Internațional George Enescu, 2016; Valentin Răduțiu  – violoncelist,  laureat al Concursului Internațional George Enescu, 2011; Viktoria Vassilenko – pianistă, câștigătoare a Concursului Internațional George Enescu, 2016; Dan Dediu, compozitor, Președintele Senatului Universității Naționale de Muzică București, autorul lucrării Brahmsodia care va fi prezentată în premieră mondială la concertul de deschidere; Alexandru Ștefan Murariu, compozitor, câștigătorul secțiunii de compoziție a Concursului Internațional George Enescu, 2018; Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank; Sever Voinescu, redactor-șef Dilema Veche.

Informații suplimentare

Concursul George Enescu funcționează ca o platformă internațională de lansare pentru viitorii muzicieni de marcă ai lumii și de promovare a compozițiilor marelui muzician român în rândul noii generații de artiști din toată lumea, și este, astfel, o completare firească a Festivalului George Enescu, cel mai important eveniment cultural internațional organizat în România. Concursul are patru secțiuni – vioară, violoncel, pian și compoziție – și situează în top cinci la nivel mondial în peisajul competițiilor de muzică clasică.

sursa:https://www.cotidianul.ro/incepe-concursul-international-george-enescu-2

Mega-scandalul SRI

 


„Scandalul de la SRI ar trebui să bubuie. Nu mai puțin decât 32 de diplome false de doctorat urmează să fie anulate în Justiție. Se regăsesc în această listă nume grele din cel mai important serviciu de informații al României. Nume de generali. Iar alte nume nu se regăsesc. Cum este cel al faimosului Florian Coldea. Fapt e că cei chemați să păzescă turma de oi s-au transformat în lupi. Și au furat ca în codru”, scrie Sorin Roșca Stănescu într-un comentariu publicat pe site-ul corectnews.com.

„Imaginați-vă, dacă puteți face acest uriaș efort. Unul dintre cei al cărui doctorat urmează să fie anulat, pentru că a fost obținut prin fraudă, doar unul dintre cei 32 este generalul Dumitru Dumbravă. Acest Dumitru Dumbravă a condus ani de zile, fiind mâna dreaptă a lui Florian Coldea, direcția juridică a Serviciului Român de Informații. Practic, el era omul Justiției în cel mai important serviciu secret al României. Este unul dintre arhiecții binomului SRI-DNA și ai trinomului SRI-DNA-Justiție. El a  construit faimoasele „culoare” din Justiție. Adică acel mecanism infernal prin care, în urma unor false trageri la sorți, așa-numitele complete alese aleatoriu erau de fapt dinainte stabilite, pentru a-i condamna pe cei care trebuiau să fie condamnați, fără probe sau cu probe false, și pentru a-i achita pe cei care trebuiau să fie achitați, în ciuda unor probe reale. Acest personaj, care ar fi trebuit să fie un exemplu de integritate pentru întreaga instituție și pentru societatea românească, a fost incapabil să-și obțină în condiții corecte un doctorat. Ca să devină doctor, a trebuit să fure. Dar ca să-și fure diploma de doctor, a furat ani în șir din bugetul statului sumele alocate pentru oamenii merituoși, care doresc să se perfecționeze, continuându-și studiile sub forma unui doctorat. Iar apoi, ce să vezi? Fiindcă și-a obținut doctoratul, a avut și salariul mărit și acces la cele mai înalte funcții. El este însă doar un exemplu.

Cele 32 de solicitări făcute de Serviciul Român de Informații practic în ultima zi legală, adică la fix un an de la constatarea fraudelor, sunt doar fața văzută a icebergului. Doctorate false sunt în mod evident mult mai multe. Dar atâtea au putut fi descoperite și documentate. Printre cei 32, nu se află doar personaje încadrate cu acte în regulă Serviciului Român de Informații. Se află și civili. Sau „civili”. Cum este de pildă liberalul Radu Stroe. Radu Stroe a fost ministru de Interne. Un alt câine de pază al societății. Aflat în fruntea unui sistem care trebuia să păzească turma de oi. Și care s-a transformat în lup. Dar există, cum spuneam, și o absență notabilă. Lipsește din această listă Florian Coldea. Generalul cu patru stele. Mâna dreaptă a lui George Maior. Fostul director SRI. Actualmente ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al României în Statele Unite. Și el cu patalama de doctor. În cazul lui Coldea, situația este dacă nu tragică, plină de haz. Acesta pur și simplu și-a făcut pierdută lucrarea de doctorat. Ea nu a mai putut fi găsită și analizată pentru a se vedea în ce măsură a fost plagiată. Iar hoțul neprins, iată, e negustor cinstit. Și conduce în continuare o parte însemnată a statului subteran.

Simpla această știre, cum că în Serviciul Român de Informații s-a putut petrece o asemenea grozăvie, ar trebui să genereze o reacție uriașă în interiorul societății românești. Parlamentul ar trebui să vibreze până la ultimul deputat și senator. Parchetul General ar trebui de urgență să vadă ce poate face pentru a sancționa acest furt colosal. Consiliul Suprem de Apărare al Țării, condus de președintele Klaus Iohannis, ar trebi să se zgâlție din toate încheieturile. Cu atât mai mult cu câte, ce să vezi? Prins asupra faptului, cu falsificarea propriei lucrări de doctorat, a fost însuși șeful comunității servicilor secrete. Daniel Moldovan, mâna dreaptă și uneori chiar și mâna stângă a lui Traian Băsescu, pe vremea când acesta era președinte al României și șef CSAT. Iohannis ar trebui degrabă să vadă care este, din această perspectivă, situația în CSAT și dacă nu cumva printre colaboratorii săi apropiați se numără și alți „doctori”. Dar, în orice caz, el are obligația să ia măsuri. Pe care nu le ia.

Și, nu în ultimul rând, se pune problema cum vor fi acoperite pagubele. Cum vor fi restituite sumele de bani luate cu japca de falșii doctoranzi și de falșii doctori. Sau salariile suplimentare obținute prin promovări nemeritate, făcute în baza unor lucrări falsificate de doctorat. Și se mai pun alte nenumărate întrebări, care țin de moralitatea unor înalți lucrători ai celui mai important serviciu secret al țării”, conchide autorul.

sursa:https://www.cotidianul.ro/capac-peste-mega-scandalul-sri/

8.28.2020

ANDREI MARGA - ”Fiecare țară are educația pe care și-o dă”

 


Oricât de internaționalizate sunt astăzi experiențele de formare, educația a rămas în competența statelor naționale. Ca urmare, fiecare țară are educația pe care și-o dă.

Desigur, pandemia suplimentează pretutindeni dificultățile educării noilor generații. Regularizarea contactelor umane (prin evitarea aglomerărilor, distanțare fizică etc.) obligă la a regândi educația până la componentele ei ultime. O reorganizare, o altă pedagogie și metodică au devenit indispensabile.

În multe țări, pandemia a început pe fondul unei crize a educației. Așa stând lucrurile, reorganizarea impusă de pandemie dă rezultate numai dacă este parte a unei reforme. Nu se poate face față la ceea ce vine fără reformă. Este mai mult decât adevărată o zicere a acestor zile, conform căreia se vor întoarce la normalitate doar cei care au grijă să normalizeze din vreme lucrurile.

România este, de fapt, în această situație. O criză a educației se resimte acut de multă vreme. În cursul pandemiei s-au comis erori ce o reconfirmă, dar o și adâncesc. De aceea, dacă se vrea educație de calitate, atunci înțelept este să se meargă până la capăt – la o reformă cuprinzătoare a educației.

Înainte de orice, la reformă obligă stările de lucruri de azi. Cine le examinează lucid nu poate să nu constate scăderea nivelului de cunoștințe, deprofesionalizarea și înstrăinarea educației de valori. Acestea se acuză deja din toate direcțiile – dascăli, părinți, beneficiari, examinări externe.

Indicii negative se discută, desigur, și în alte țări. Dar în România actuală este vorba de fenomene cu repercusiuni majore. Persistenta rămânere la coada Europei, nepriceperea decidenților, disfuncțiile instituțiilor, cea mai mare pondere a săracilor, cea mai mare emigrație dintr-o țară în timp de pace, consumul de carte cel mai mic, comercializarea de ființe umane, obsesia izbitoare a lovirii celuilalt – toate spun mult despre educația ce se face acum în țară.

Și în România sunt oameni pregătiți și devotați interesului public. Dar lucrurile au ajuns acolo încât tocmai dintre cei slabi („die Untersten”, cum ar spune Thomas Mann) – profesional, civic, moral – s-au recrutat decidenții de azi. Nici un vârf al vreunei generații nu este acum la decizii. Și, cum se vede, tot așa se vrea selecția celor de mâine.

Oricine poate constata că se fuge de dezbatere rațională, că se construiește anapoda, că nu se pot gândi programe, că se argumentează cu erori, că se măsluiesc fapte, că nu se înțelege lumea zilelor noastre. România de azi are zeci de mii de copii rămași acasă, cu părinții la lucru în afara țării, a căror educație este deja fisurată. Ea trăiește din nou cea mai gravă segregare socială în educație. S-a prăbușit frecventarea bibliotecilor. Românii vorbesc o a doua limbă în proporția cea mai mică din Europa. Se încalcă la tot pasul regulile de gramatică. Erorile de pragmatică covârșesc: se confundă fapte cu evaluări, la constatări se reacționează cu acuzații, la solicitări cu amenințări. Multe firme arată cu degetul spre “calitatea slabă a forței de muncă”, iar Comisia Europeană a remarcat, în 2019, o “persistentă lipsă de competențe” în România. După ce, în 2011, în clasamentul Shanghai se ajunsese să se candideze pentru primele 500 de universități din lume, acum abia se intră pe lista lungă! Sporturi în care România conta s-au prăbușit, încât la Olimpiada din 2016 s-a ajuns la cea mai slabă performanță din ultimii cincizeci de ani. Atunci când se discută pregătirea, nu se distinge între amintire și înțelegerea de cunoștințe, apoi între înțelegere și abilitatea de a face ceva cu ele. Ca urmare, o ideologie a suficienței ocupă terenul. În vreme ce alte țări își integrează cu parcimonie forțele capable să producă, România le distruge sau le vinde, într-o „originală” confuzie a valorilor.

În relația cu ceilalți s-a extins brutalitatea. Pe cât de nechibzuit și abuziv se iau decizii, pe atât de grosolan se aplică. Frauda (raportarea de reușite inexistente, furtul banului public etc.) și minciuna se practică începând de sus. Integritatea și onoarea sunt înlocuite cu „lucrătura” cu noua Securitate și „justiția” injustă.

În învățământul din România și-au făcut loc fenomene grave. Scrierea de cărți de către alții a revenit, doctoratele s-au compromis prin plagiat. Nivelul profesurilor universitare scade ca urmare a selecției „ca la nimeni”, cum se temea Spiru Haret. În fruntea instituțiilor proliferează incultura și ținuta de vătaf. Prezența serviciilor secrete în universități a atins o amploare fără precedent. Corupția (nepotism, comercializare de posturi etc.) i-ar îngrozi pe Nicolae Iorga, pe Virgil Bărbat și pe mulți alții.

La rândul ei, pandemia a dezvăluit nemilos lipsa de educație din România actuală. Ascensiunea la decizii a nepregătiților, continua încălcare a Constituției, obsesia „guvernului meu”, în loc de guvernul țării, preocuparea de a desfigura democrația spre a perpetua clici păguboase, incapacitatea de soluții profunde și coerente sunt caracteristice.

Pandemia a dovedit, în același timp, nivelul modest al pregătirii de specialitate. Nici o universitate de referință din țară nu a avut răspunsuri la nevoile apărute. Niciuna nu a reacționat la erori. Nici măcar la cele din educație! În urma vastei emigrații a medicilor și a punerii sănătății în mâna unor activiști de duzină, acum și asistența sanitară se clatină. Observăm zi de zi că nici azi decidenții nu pot stabili cu acuratețe starea sanitară din țară.

Rezultatul mulți l-am anticipat și nu miră. Cumulând nepriceperea și politizarea primitivă, actualii decidenți au umplut țara de coronavirus-19 și au irosit deja mii de vieți omenești. România a ajuns campioana europeană la ponderea infectărilor și deceselor, în condițiile în care nici nu a avut măcar beneficiile unei sugative turistice.

Am spus la timpul potrivit că nu trebuia oprit anul de învățământ prin starea de urgență militară („de demență”, cum au numit-o, pe bună dreptate, unii). Nu era cazul încheierii acestuia prin afectarea învățării, ci trebuia dus la capăt, „mușcând” din lunga vacanță de vară. Căci compromiterea unui an de învățământ – reducându-i durata, reducând disciplinele, reducând orele alocate – este o soluție comodă, dar foarte costisitoare, cea mai costisitoare. Ea lasă goluri în formare imposibil de umplut. Nici o altă țară nu a recurs la un asemenea expedient ieftin.

La guvern nu se mai știe nici redacta juridic o ordonanță, încât, doar ca un exemplu, se scrie „învățământul este prioritate națională a Guvernului”, când este vorba de „prioritate națională” pur și simplu. Mai grav, însă, se adoptă decizii, pentru anul de învățământ 2020-2021, care măresc impasul.

Precum în alte locuri din lume, se face distincția între învățământ „față în față” și învățământ „online” și se vorbește de „modalități alternative de educație”, dar alternativele sunt după ureche. Se folosesc cuvinte sonore – „furnizori de educație”, „evaluare externă”, „calitatea educației”, „acreditare” – de fapt, vorbe fără acoperire, la noi, ce doar maschează degradarea.

Ca urmare a carențelor de reglementare, masteratul și doctoratul erau oricum slabe în universitățile din țară, dar acum, odată cu trecerea cursurilor și examenelor din „on campus”, cum se spune, pe „online”, ele devin și mai slabe. Nu se înțelege că „online-erizarea” nu este educația întreagă și trebuie abia inserată printre modalități.

Se vorbește de „metode didactice alternative de învățământ”, dar nimeni dintre decidenți nu este capabil să le indice. Aceasta pentru că nu se lucrează la o analiză pedagogică și metodică corespunzătoare. Este clar, de pildă, că aplicarea învățământului de tip “rezolvare de probleme (problem solving)” și „interactivitatea”, ca să ne rezumăm doar la două condiții ale învățării performante, trebuie complet regândite în noile condiții.

Este de multă vreme clar că practica elevilor și studenților trebuie revizuită adânc. Lipsiți de idei, decidenții actuali o relaxează, pe când direcția ar trebui să fie cu totul alta decât sporirea comodității.

Se discută despre curriculumul școlar, dar optica guvernului este din capul locului eronată. Este tot mai evident că „planurile cadru”, numite astfel de la reforma din 1997-2000, dar care acum se înțeleg tot mai greșit, nu ar trebui să fie nici în România la dispoziția ministrului. Ele țin de interesul public și ar trebui decise de cunoscători, nu de optica unui partid, pe deasupra și lipsit astăzi de calificați.

Atunci când s-a trecut la starea de urgență, am arătat (vezi A. Marga, Lecțiile pandemiei, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2020) că este greșită soluția de oprire generală a activității, inclusiv în educație. Am spus că trebuie o abordare descentralizată și aplicate soluții adecvate de către autoritățile locale. Acum, declarativ, se ia în brațe un fel de „raionare”, dar simpla „raionare” nu rezolvă mare lucru câtă vreme tratarea educației este incompetentă.

În orice caz, educația ar trebui scoasă din abordarea diletantă a autorităților actuale din România, care nu fac decât să degradeze, de la o zi la alta, și ceea ce mai funcționează. Ea ar trebui ferită și de mâna altor amatori, care reacționează punctual („mai multe ore la…”, „să cultivăm disciplinele cutare și cutare”, „nu reduceți orele”, „să le reduceți doar pasager” etc.), dar nu stăpânesc întregul educației. Și unii și alții caută zadarnic limanul.

Educația nu are cum să-și revină în România fără a o trece într-o abordare nouă, pricepută și capabilă să o reorganizeze prin reformă propriu-zisă. După tribulațiile pe care ea le-a înregistrat de peste cincisprezece ani, sunt de îndeplinit cel puțin trei condiții.

Pentru a reforma educația din România este nevoie de oameni pricepuți să elaboreze concepția și strategia reformei. Nu poate da soluții în educație cineva care nu și-a luat nici măcar gradele didactice în învățământul preuniversitar – indiferent ce funcție are. Nici cineva care nu a fost niciodată ales șef de catedră sau decan în învățământul universitar – funcții în care te confrunți efectiv cu problemele de organizare a educației, începând cu cele de concepere. Din simpli activiști pe tărâmul educației nu iese reformă, așa cum din simpli politruci nu au ieșit nici reforma politicii, nici cea juridică, nici reforma economică sau orice altă reformă.

Este nevoie de oameni care cunosc ansamblul curricular și, plecând de aici, educația ca sistem. Chestiunea nu este să cârpești curriculumul cu intervenții aplaudate de nepreveniți. Miza nu este să ceri ore în plus, oricât de importantă poate fi o disciplină sau alta. Miza mare este să faci atrăgătoare pentru elevi acele discipline – ceea ce nu este posibil fără efectiva dezvoltare a cercetărilor în respectivele discipline.

Este nevoie de oameni care cunosc la propriu istoria instituțională a învățământului. Ceri degeaba soluții de la inși care nu s-au ocupat vreodată de evoluția educației – în România, de la Spiru Haret încoace. Că cineva a trecut prin școală, fie și în afara țării, nu este destul pentru a înțelege educația. Faptul s-a văzut la cei desemnați miniștri în ultimele decade – unii dintre ei nu cunosc nici acum învățământul ca instituție! Că cineva a ajuns în funcții nu înseamnă că are ceva esențial de spus. Faptul a devenit clar încă o dată cu ultimele generații de rectori, care, așa cum se observă pe documente, nu au mai propus ceva în educație, nu au formulat decât solicitări de genul „dați-ne locuri finanțate de la buget, la admitere!”.

Sunt mulți cei care vociferează cu privire la conceperea reformei educației. Prea puțini sunt însă propriu-zis pregătiți Din nefericire, printre cei care decid astăzi educația din țară nu este nici un cap în stare să conceapă educația ca întreg. Iar unde lipsesc educații, viitorul rămâne sumbru.

Mulți concetățeni mă întreabă: ce calificare presupune o participare competentă la reforma educației? Experiențele izbutite ne spun că este vorba de a fi fost în sistem, de a fi parcurs etapele de experiență – gradele didactice la cei care vin din preuniversitar, șef de catedră și decan la cei din universitar, de a fi lucrat cândva la curriculum, de a cunoaște câtuși de puțin literatura internațională, de a fi scris manuale preuniversitare sau universitare, de a cunoaște evoluția instituțională a educației și consecințele ei. Fără a întruni aceste premise, în România se bate pasul pe loc, când nu se ia la vale, în timp ce țări comparabile din jur știu ce au de făcut și fac de ani buni!

Cei care și-au asumat reforma 1997-2000, au întrunit aceste condiții. Documentele o atestă (vezi, între altele, A. Marga, Anii reformei 1997-2000, 2006, și buletinele informative ale Ministerului Educației Naționale de atunci, păstrate în arhive). Altfel nici nu se putea și, de aceea, au fost și rezultate. Că, ulterior, alții le-au afectat, ține de o istorie nefastă. Iar că astăzi ajung să dea tonul în educația din țară inși care ar trebui ei înșiși încă educați, ține doar de absurdul pe care deja Urmuz și Eugen Ionescu l-au acuzat.

Cred că ar trebui să deschidem ochii lucid în fața absurdului situației! Cel puțin ca prim pas al ieșirii la liman. Nu se ajunge în societate la educație de calitate, oricare ar fi eforturile instituțiilor – școli, licee, facultăți – fără meritocrație. Unde lucrurile se degradeză și iau calea mediocrației și, mai grav, a prostocrației, și educația cea mai bine gândită eșuează. Convingerea că meritul profesional contează în societate și în viață este din vremuri străvechi cea mai mare sursă motivatoare a educației. Din nefericire, România actuală nu dispune acum de o asemenea sursă.

România actuală riscă și mai mult luându-se după inși care, după atâția ani pierduți, așa cum se vede ușor, nu pricep la propriu nici politica, nici economia, nici justiția, nici educația. Ieșirea din mocirla ridicolului autoritarism de comună de azi, prin revenirea la Constituție și afirmarea unei democrații meritocratice, rămâne condiție a normalizării, ca și a unei educații sănătoase.

sursa:https://www.cotidianul.ro/lipsa-educatiei/

Alina Cojocaru – desemnată balerina anului de revista „Tanz“

 


Alina Cojocaru a fost desemnată Balerina anului, în cadrul Premiilor Internaționale Tanz. Distincțiile oferite de Revista de balet, dans și spectacol Tanz sunt printre cele mai prestigioase din lume în domeniul artei coregrafice.

Alina Cojocaru a primit acest premiu pentru evoluţia sa în cadrul spectacolului Menajeria de sticlă de Tennessee Williams, prezentat de Baletul Operei din Hamburg, în coregrafia lui John Neumeier. Una dintre cele mai apreciate balerine ale lumii, artista română a colaborat până acum cu importante instituții muzicale, precum Opera din Paris, Teatrele Balshoi, Colon din Buenos Aires și companiile de balet ale Operelor din Hamburg și Viena, iar în prezent este prim-balerină a Baletului Regal din Londra.

La începutul acestui an a primit distincţia de Balerina anului şi din partea revistei italiene Danza&Danza.În cadrul Premiilor Tanz, au mai fost distinși Arkam Khan – coregraful anului, pentru spectacolul Outwitting the devil, și Compania de Balet a Operei din Zurich, pentru spectacolul Fetița cu chibrituri de Helmut Lachenmann.

sursa:https://www.cotidianul.ro/alina-cojocaru-desemnata-balerina-anului-de-revista-tanz/

Avion cu soldați americani, panică pe aeroportul Băneasa

 


O aeronavă Boeing 767 care făcea o cursă cu regim special a fost implicată într-un incident, vineri, pe Aeroportul Băneasa – „Aurel Vlaicu”.

„Un avion care făcea o cursă cu regim special, la aterizare a avut probleme cu trenul principal, aşa că a blocat pista. Au fost 84 de pasageri evacuaţi în siguranţă. Echipajele de pompieri şi ambulanţa au fost prezente, nu a fost nevoie de intervenţie. Acum investighează cei de la AIAS (Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile)”, a declarat Valentin Iordache, purtător de cuvânt CNAB (Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti).

Este vorba de un avion Boeing 767 Omni Air care venea de la Kabul, Afganistan, şi urma să plece, după alimentare, la Washington, D.C.
În avion se aflau soldați americani ce urmau a fi repatriați, potrivit primelor informații.

„Mai multe avioane care urmau să aterizeze în această după-amiază (vineri – nr.) la Băneasa au fost redirecționate la Otopeni din cauza faptului că pista aeroportului Băneasa este încă indisponibilă din cauza Boeingului 767 Omni Air care a rămas pe aceasta după ce trenul de aterizare principal de pe partea strângă a avionului a cedat la aterizare”, se arată pe site-ul boardingPass.ro.

Conform aceleiași surse, Boeing-ul 767-300ER Omni Air implicat în incidentul aviatic de vineri era încă pe pista aeroportului Băneasa.

„Compania americană Omni Air are la București de câteva săptămâni un Boeing 767-300ER de rezervă, însă acesta nu poate decolaspre SUA deoarece pista este blocată”, a adăugat sursa citată.

sursa:https://www.cotidianul.ro/video-avion-cu-soldati-americani-panica-pe-aeroportul-baneasa

Ponta: Vom reuși dacă trădătorii din PSD nu mai trimit parlamentarii la Orban

 


Victor Ponta, liderul Pro România, este de părere că ar fi foarte bine dacă guvernul „ticălos” va cădea luni, în ziua în care se votează moțiunea de cenzură.

Într-o postare pe Facebook, Ponta speră în învestirea unui nou guvern competent care să se ocupe imediat de gestionarea pandemiei, de deschiderea școlilor, de salvarea firmelor românești.

Lucid, Victor Ponta afirmă că pentru a cădea guvernul Orban este necesar ca „vânzătorii securiști din PSD” să nu mai trimită parlamentarii la Orban.

Victor Ponta a anunțat că parlamentarii PRO România vor vota la vedere pentru demiterea guvernului liberal.

Vă prezentăm postarea lui Victor Ponta:

„Luni ar fi foarte bine sa dam jos acest Guvern ticalos – care se ocupa doar de Alegeri, afaceri cu bani publici si clientela politica a PNL/ si, cu sprijinul Dlui Iohannis, sa punem un guvern competent, care sa se ocupe imediat de:

1. Gestionarea Pandemiei

2. Deschiderea scolilor si universitatilor

3. Salvarea firmelor romanesti!

O sa reusim acest lucru? Posibil – daca:

1. Conservele si vanzatorii securisti din PSD nu mai trimit parlamentarii la Orban (vezi cazul deputatei de Braila)

2. Daca Dl Iohannis le readuce aminte celor de la UDMR ca vor sa fure Ardealul impreuna cu PSD

3. Daca USR are curaj sa revina la o politica noua si curata pe care au abandonat-o de dragul lui Orban si al PNL

Ca orice prostituata la apus de cariera Basescu si PMP ul lui ajuta PSD la Primaria Capitalei si PNL la Guvern – orice client e bun pentru ei cat timp plateste!

Parlamentarii PRO Romania vor vota la vedere PENTRU demiterea Guvernului Orban / am fost singurii care am votat IMPOTRIVA investirii acestuia si singurii care am facut pana acum OPOZITIE! Ir curajul si consecventa dau intotdeauna roade bune!”, a scris Victor Ponta pe Facebook.

sursa:https://www.qmagazine.ro/ponta-vom-reusi-daca-tradatorii-din-psd-nu-mai-trimit-parlamentarii-la-orban/

Trump. candidat oficial al republicanilor pentru Casa Albă

 


Preşedintele american Donald Trump a acceptat în mod oficial nominalizarea din partea republicanilor pentru încă un mandat la Casa Albă, informează Agerpres.

Trump l-a prezentat pe rivalul său Joe Biden ca o ameninţare pentru „măreţia Americii” şi a afirmat că o victorie a democratului în alegerile din noiembrie nu va face decât să exacerbeze conflictele rasiale şi epidemia de coronavirus care ia cu asalt ţara.

Vorbind de pe peluza Casei Albe în pofida criticilor că foloseşte reşedinţa prezidenţială ca scenă electorală, Trump l-a portretizat pe Biden, un politician de carieră cu un îndelungat trecut de moderat, drept un extremist de stânga care va inaugura o Americă a fărădelegilor, periculoasă.

„Aceste alegeri vor decide dacă îi protejăm pe americanii care respectă legea sau dacă le dăm frâu liber agitatorilor anarhici violenţi şi infractorilor care ne ameninţă cetăţenii”, a spus Trump în cea de-a patra şi ultima noapte a Convenţiei Republicane, într-un discurs care a durat aproape 70 de minute.

„Nimeni nu va fi în siguranţă în America lui Biden”, a mai spus Trump.

În pofida epidemiei care a ucis peste 180.000 de americani, Trump şi-a susţinut discursul în faţa unei mulţimi de peste 1.000 de persoane.

În încercarea de a-l descrie pe Biden ca o unealtă a „stângii radicale”, Trump a atacat politicile democrate pe teme precum imigraţia, regimul armelor, ordine publică, avort, energie.

„Dacă i se va da ocazia, el va fi distrugătorul măreţiei Americii”, a avertizat Trump.

El şi-a repetat acuzaţia că vinovată pentru pandemie este China, şi a promis că într-un al doilea mandat va impune tarife pentru orice companie care şi-a delocalizat activitatea pentru a crea locuri de muncă în străinătate, una din puţinele sale propuneri concrete din discurs.

Trump a promis şi că va reconstrui ceea ce republicanii au numit „cea mai măreaţă economie” din istorie, şi l-a atacat pe Biden pentru că a declarat că va „închide” ţara dacă va fi necesar pentru a încetini propagarea epidemiei.

„Planul lui Joe Biden nu este o soluţie la virus, ci mai degrabă o capitulare”, a spus Trump.

După ce în serile precedente ale Convenţiei au ieşit la rampă membri ai familiei preşedintelui pentru a-l lăuda, joi a fost rândul fiicei sale Ivanka, care îl şi consiliază la Casa Albă.

Ea a încercat să îndulcească imaginea publică a preşedintelui, descriindu-l ca un tată şi bunic iubitor, căruia îi pasă de muncitorii americani şi este gata să se opună elitei de la Washington.

Convenţia Republicană s-a încheiat cu un spectaculos foc de artificii având drept fundal Washington Monument, un decor care a contrastat cu cadrul, mult mai sobru, al Convenţiei Democrate care l-a învestit pe Joe Biden.

sursa:https://www.qmagazine.ro/trump-candidat-oficial-al-republicanilor-pentru-casa-alba/

A intrat în vigoare primul contract pe care Comisia Europeană l-a negociat pentru sute de milioane de doze de vaccin împotriva Covid-19 pentru țările din Uniune.

 


”Nimeni nu va fi în siguranță până când toată lumea nu va fi în siguranță”, a scris Comisia Europeană în România pe pagina oficială de Facebook. 

Sute de milioane de doze de vaccin

 

Contractul va permite achiziționarea pentru toate statele membre, precum și donarea către țările cu venituri mici și medii sau redirecționarea către alte țări europene.

Statele membre vor fi în măsură să achiziționeze, în total, 400 de milioane de doze, care să fie distribuite proporțional cu populația.

sursa:https://www.dcnews.ro/comisia-europeana-nimeni-nu-va-fi-in-siguranta-pana-cand-toata-lumea-nu-va-fi-in-siguranta_767947.html

”Mă voi lega cu lanţuri de clădirea Guvernului !”

 


Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan, ameninţă că se va lega cu lanţuri de clădirea Guvernului dacă noul spital judeţean Vrancea nu va fi inclus în Strategia Naţională de Sănătate pentru a putea să primească finanţare.

„𝐏𝐫𝐢𝐞𝐭𝐞𝐧𝐢, 𝐆𝐮𝐯𝐞𝐫𝐧𝐮𝐥 𝐏𝐍𝐋 𝐬𝐞 𝐨𝐩𝐮𝐧𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐭𝐫𝐮𝐢𝐫𝐢𝐢 𝐧𝐨𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐬𝐩𝐢𝐭𝐚𝐥 𝐣𝐮𝐝𝐞𝐭̦𝐞𝐚𝐧!
‼️Premierul Ludovic Orban, ministrul Sănătății și ministrul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) ignoră de luni întregi solicitarea includerii noului spital județean în Strategia Națională de Sănătate. Includerea noului spital județean în Strategia Națională de Sănătate ar fi permis derularea cu rapiditate a procedurilor și ar fi scutit plata celor patru milioane de lei din bugetul județului pentru elaborarea Studiului de prefezabilitate.
‼️Fac cunoscut faptul că nu ar fi fost necesară întocmirea acestei documentații și ,implicit, pierderea câtorva luni de zile, la acest moment putând deține deja indicatorii tehnico-economici obținuți în urma studiului de fezabilitate, dacă proiectul spitalului din Vrancea ar fi fost introdus în această Strategie.
Ignoranța totală și atitudinea criminală a Guvernului PNL față de soarta județului Vrancea și față de locuitorii acestuia este dovedită fără dubii prin refuzul de a introduce acest proiect, până la această dată, în Strategia Națională de Sănătate.
Acesta este modul în care reprezentanții PNL aleg să reprezinte interesele cetățenilor și este clar că avem o mare problemă la nivelul județului, drept pentru care lăsăm la latitudinea vrâncenilor să aprecieze ”preocuparea” liberalilor pentru sănătatea lor.
Este momentul ca vrâncenii să înțeleagă un singur lucru: eu voi lupta ca acest proiect să obțină finanțare din fonduri europene, din cele 80 de miliarde de euro acordate României de Uniunea Europeană!
Dacă Guvernul PNL va respinge acest proiect privind construirea noului spital pentru vrânceni, vă anunț de pe acum că voi fi primul președinte de Consiliu Județean din România care mă voi lega cu lanțuri de clădirea Guvernului.În momentul în care se va asigura sursa de finanțare, etapa imediat următoare va fi scoaterea la licitație a proiectării, a execuției și a dotării spitalului.
‼️Peneliștii trimit cetățenii să se trateze la Galați și Buzău, motivând că realizarea noului spital județean nu este eficientă economic, ca și cum scopul ar fi încasarea unui profit de pe urma sănătății vrâncenilor și critică demagogic dorința mea ca bolnavii să beneficieze de servicii medicale de înaltă calitate, chiar aici în Vrancea.
‼️Rușine, PNL‼️”, a scris Oprișan pe pagina sa de Facebook.

sursa:https://www.cotidianul.ro/marian-oprisan-ma-voi-lega-cu-lanturi-de-cladirea-guvernului/

Doliu în lumea muzicii

 


Traian Bălănescu, membru fondator al formaţiei Vama Veche, a murit, a anunţat pe Facebook actorul Ovidiu Niculescu.

„Uneori aşa îmi vine să urlu la cer când rapeşte oameni speciali şi talentaţi înainte de vreme! E îngrozitor! A murit Bălănescu Traian al nostru! E cea mai cumplită dimineaţă Traiane, aşa ceva nu se face dragule, nu aud decât pianul tău cu care ai încântat generaţii cu piesele trupei Vama Veche şi efectiv nu pot să ma opresc din plâns… Ai lăsat o umbră imensă în soare blondule nebun de frumos, aşa să ştii…RIP”, a scris Ovidiu Niculescu. 

Traian Bălănescu (claviaturi, pian) a fost unul dintre membrii fondatori ai trupei Vama Veche, alături de Liviu Mănescu (bass) şi Tudor Chirilă (vocal), lansată în septembrie 1996.

El a participat la albumele „Nu am chef azi” (1997), „Vama Veche” (1999), „Nu ne mai trageţi pe dreapta (maxi-single)” (2000), „Am să mă întorc bărbat” (2002), „Best of Vama Veche – Tuborg Music Collection 5” (2004), „Live la Sala Palatului” (2005) şi „Fericire în rate” (2006).

În decembrie 2006, Traian Bălănescu, Răzvan „Lapi” Lupu şi Liviu Mănescu i-au dat în judecată pe ceilalţi membri, care au format trupa Vama, pentru încălcarea drepturilor asupra melodiilor semnate Vama Veche.

După despărţire, Traian Bălănescu, Răzvan Lupu şi Liviu Mănescu au înfiinţat Trupa Veche.

sursa:https://www.cotidianul.ro/doliu-in-lumea-muzicii-cea-mai-cumplita-dimineata-traiane/