9.24.2020

O veste bună pentru iubitorii muntelui

 


Administraţia Parcului Naţional Munţii Măcinului (APNMM) a obţinut omologarea celor 27 de trasee turistice montane din cei mai vechi munţi din România şi a început luna aceasta procedura pentru certificarea unui nou traseu.

Directorul APNMM, Viorel Roşca, a declarat pentru Agerpres că noul traseu are o lungime de 12 kilometri, va pleca din zona mănăstirii Celic-Dere şi se va opri în satul Alba.

„Munţii Măcinului reprezintă o sinteză floristică a două continente, iar acest traseu este o sinteză peisagistică şi floristică a tot ceea ce înseamnă Munţii Măcinului. Altfel spus, este o concentrare nemaiîntâlnită, un tărâm de basm izolat, plin de bogăţie în ceea ce priveşte biodiversitatea”, a apreciat directorul Roşca.

Noul traseu turistic străbate două rezervaţii naturale mai puţin cunoscute, Edirlen şi Carasanteche, în zonă aflându-se şi cetatea Edirlen.

„Este o cetate din secolul VIII e.n. care făcea legătura dintre Aegyssus, Tulcea, şi cetăţile din nordul Dobrogei, Noviodunum, Troesmis”, a mai spus directorul APNMM.

Viorel Roşca a menţionat că doreşte să promoveze turismul şi în această zonă a parcului naţional în condiţiile în care este mai puţin favorizată, ca urmare a poziţionării geografice.

„Acolo există o armonie între om şi natură şi-i invităm pe cei interesaţi să descopere comunitatea şi natura”, a menţionat directorul Roşca.

Cu cele peste 3.450 de specii de floră şi faună, dar şi cu suprafeţe importante de vegetaţie stepică, Parcul Naţional Munţii Măcinului, declarat Rezervaţie a Biosferei în anul 1998, este singura zonă din Uniunea Europeană unde ecosistemele specifice zonei de stepă se întâlnesc alături de păduri submediteraneene şi balcanice.

Munţii Măcinului au o deosebită importanţă între formaţiunile muntoase din România, fiind cei mai vechi munţi din ţara noastră.

sursa:https://www.cotidianul.ro/o-veste-buna-pentru-iubitorii-muntelui/

”Legea votată de PSD este perfect constituțională”

 


Judecătorii CCR vor dezbate pe 24 septembrie sesizarea Guvernului privind legea care respinge Ordonanţa de urgenţă care prevede creşterea etapizată a alocaţiilor copiilor, respectiv prima majorare de 20% din septembrie, a fost respinsă.

Ordonanţa de urgenţă adoptată de Guvern prevedea o creştere de 20% de la 1 septembrie, iar următoarele creşteri să fie făcute de două ori pe an, după cum urmează: creşteri de 20% pe 1 ianuarie şi 1 iulie, până în 2022.

Legea prin care urmau să fie mărite alocaţiile a fost promulgată pe 14 ianuarie de preşedintele Klaus Iohannis. Alocaţiile trebuiau să fie dublate de la 150 de lei la 300 de lei, respectiv de la 300 la 600 de lei pentru copiii cu dizabilităţi începând cu 1 martie, dar Guvernul Orban a emis o OUG pentru a proroga termenul din cauza lipsei de bani.

Premierul Ludovic Orban a spus în repetate rânduri că guvernul nu îşi permite dublarea alocaţiilor din cauza lipsei de bani de la bugetul de stat.

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a criticat demersul liberalilor de a ataca la CCR legea care respinge creșterea etapizată a alocațiilor: „Nu vă crapă obrazul de rușine? Acest guvern incompetent se luptă acum pe toate căile să nu dubleze alocațiile copiilor”.

„Dar chiar nu vă crapă obrazul de rușine?! Același Guvern incompetent care a făcut din deschiderea școlilor o mare bătaie de joc se luptă acum pe toate căile să nu dubleze alocațiile copiilor! Azi, peneliștii au contestat din nou la Curtea Constituțională legea votată de Parlament și promulgată de președintele Iohannis. Asta deși CCR le-a mai spus o dată că bat câmpii și că legea votată de PSD este perfect constituțională”, scria pe Facebook Marcel Ciolacu.

sursa:https://www.cotidianul.ro/ccr-hotaraste-soarta-alocatiilor/

”Președintele din umbră al României”

 


 „Președintele din umbră al României“, descoperit de Cozmin Gușă. Într-o postare, consultantul politic povestește cum l-a cunoscut pe actualul ocupant al fotoliului de la Cotroceni și dezvăluie care este, de fapt, „principalul INFLUENCER al deciziilor prezidențiale“. Iată textul postat de Cozmin Gușă pe pagina sa de FB.

Laurențiu Ștefan. Ca să n-o mai lungesc, așa l-am descoperit ca „PLAYMAKER” LA COTROCENI, pe LAURENȚIU ȘTEFAN, azi CONSILIER PREZIDENȚIAL PE POLITICĂ INTERNĂ

Pe Klaus Iohannis l-am cunoscut încă din 2001. Legasem o relație apropiată cu Susanne Kastner, unul dintre liderii SPD-ului german, care era într-o relație de prietenie cu noul primar al Sibiului de atunci. De-a lungul carierei sale l-am mai întâlnit de câteva ori pe KWI față-n față, strict în momente unghiulare pentru politica românească și ascensiunea sa, bune de povestit într-o carte de memorii.

Cu această introducere vreau să vă comunic că am apucat să-l cunosc bine, suficient încât să pot evalua sau prognostica corect acțiunile sale din exercițiul puterii. Cu câteva excepții totuși, care m-au făcut, în ambiția mea de a descifra jocurile de putere, să cercetez în plus cine, cum și de ce îi influențează deciziile preponderent. Cum influența asupra sa din partea liderilor PNL este cvasinulă, era clar că trebuia căutat printre colaboratorii săi apropiați din Palatul Cotroceni. Piste gen generalul Lucian Pahonțu, servită public cu prea mare transparență, sau a altor apropiați din zona serviciilor secrete, deși fezabile, nu-mi explicau coerent de ce acționează într-un anume fel KWI în momente importante (și am o listă lungă, de la jocul intern cu partidele politice, până la raportarea la administrația Trump și impunerii unor mesaje publice de tip sorosist).

Ca să n-o mai lungesc, așa l-am descoperit ca „PLAYMAKER” LA COTROCENI, pe LAURENȚIU ȘTEFAN, azi CONSILIER PREZIDENȚIAL PE POLITICĂ INTERNĂ:



Matematician, cu diplomă de la Universitatea București, a absolvit apoi tot acolo și cursurile de Științe Politice; școlit apoi suplimentar în Marea Britanie, Austria și SUA, își ia doctoratul în 2003 cu o teză despre, atenție (!), RECRUTAREA ELITELOR POLITICE în România post-comunistă, susţinută la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative; a lucrat și cu Adrian Sârbu, atotputernicul „boss” al Pro TV de-acum 20 de ani, apoi timp de 11 ani, în intervalul 2004-2015 a fost Specialist în Probleme Politice al Ambasadei SUA la Bucureşti; din această poziție a cultivat sau repudiat relaționarea liderilor politici sau de influență români cu toți ambasadorii SUA la București din perioada menționată, printre care români s-a numârat și fostul șef al Cancelariei Cotroceniului, Dan Mihalache, acesta este și omul prin care s-a propulsat în ianuarie 2015 în poziția de sfătuitor pe politică internă al lui KWI, exact pe domeniul de expertiză al lui Mihalache, și pentru că nu era loc pentru doi, acesta a fost „expulzat” (prin mijloace specifice STATULUI PARALEL), direct în ambasada de la Londra, și-acum în Cipru.

Cercetarea mea îl indică astfel ca fiind principalul INFLUENCER al deciziilor prezidențiale. CV-ul său remarcabil îl recomandă solid chiar și pentru o astfel de poziție, cunoscătorii însă pricep bine care e textura REALĂ a relaționărilor sale, baza propunerilor de acțiune internă și externă pe care Laurențiu Ștefan le implementează eficient (pentru SCOPURILE ECHIPEI DIN CARE FACE PARTE!), de la vârful politicii românești.

Că face bine sau rău, vom vedea în scurt timp, dar cel puțin eu sau alții ca mine pricepem mai bine de-acum de ce și cum se iau deciziile importante în România“, 

sursa:https://www.cotidianul.ro/presedintele-din-umbra-al-romaniei/

Sofia Loren se întoarce

 


Actrița Sofia Loren revine după 11 ani de când a renunţat la actorie.

La 86 de ani, Sophia i s-a alăturat fiului ei, regizorul Eduardo Ponti, în pelicula „The Life Ahead”, produsă de Netflix, în care actriţa joacă rolul unei femei evreice, care a supravieţuit Holocaustului.

Personajul ei, Madame Rosa, le ajută pe prostituate să-şi crească copii.

„Faptul că fiul meu mi-a propus acest rol a fost ca un vis împlinit. Am acceptat imediat. Mi-a plăcut foarte mult să joc rolul lui Madame Rosa, o femeie puternică şi fragilă în acelaşi timp. Este o supravieţuitoare. Cumva îmi aminteşte de mama mea”, a povestit actriţa în presa internaţională.

sursa:https://www.cotidianul.ro/sofia-loren-se-intoarce/

”Minciuna stă la Cotroceni și a devenit Președinte !”

 


Discursul președintelui Iohannis de la Cotroceni, cu doar 4 zile înainte de alegerile locale, i-a atras atenția și liderului PSD. Marcel Ciolacu a postat pe pagina sa de socializare un text ca o concluzie. În câteva rânduri, Ciolacu l-a acuzat pe Klaus Iohannis că a devenit agent-șef al PNL.

„Constat cu tristețe, domnule Iohannis, că ați schimbat DEFINITIV haina de Președinte al României cu UNFORMA ELECTORALĂ de Agent-Șef al #PNL. Nu vă interesează #niveluldetrai al românilor, ci mai degrabă sărăcirea populației până în punctul în care singurii stăpâni ai țării vor fi doar marii îmbuibați de la PNL.

NU majorarea pensiilor conform LEGII, ci #austeritatea pe care o promovezi dumneata, domnule Iohannis, este de domeniul trecutului! Românii s-au săturat să audă că nu sunt bani și că e criză, dar să vadă că guvernarea liberală toacă banii țării pe mii de contracte supraevaluate.

Tot de domeniul trecutului sunt și butaforiile la care participați, cu vizite pe la obiective de infrastructură gen cioturi de autostradă și linii ferate de 3 kilometri, în vreme ce execuția bugetului pe zona de #investiții abia atinge 40%!

Tot regimul vostru se clădește pe o continuă #contradicție între vorbe și fapte.

Când ai mințit, domnule Iohannis? Când spuneai că nu vei ezita să introduci iar #stareadeurgență, dacă va crește numărul de cazuri sau acum, când negi realitatea, fix înainte de alegeri? La fel ai negat și înainte de prezidențiale că nu vei anula majorarea din Legea pensiilor și a văzut tot poporul cum, alături de Orban și gașca lui, i-ați mințit in față pe cei vârstnici, majoritatea cu pensii sub 2.000 de lei!

Când le spuneți, oare, adevărul românilor? Când Ministerul Educației transmite o circulară inspectoratelor școlare, decretând urgența trecerii la predarea online sau când negi senin acest scenariu? Când ministrul Sănătății vorbește degajat despre posibilitatea unui nou “lockdown” sau când revine și spune că nu îl ia în calcul?

Poporul român are o vorbă: «Minciuna stă cu Rege la masă»! Azi, din păcate, Minciuna stă la Cotroceni și a devenit Președinte!, scrie Ciolacu pe pagina sa de FB.

sursa:https://www.cotidianul.ro/ciolacu-minciuna-sta-la-cotroceni-si-a-devenit-presedinte/

9.23.2020

Un robot de 18 metri înălțime construit în Japonia a făcut primii săi pași - vezi video

 


Cu o înălțime de puțin peste 18 metri și o greutate de 25 de tone, un robot inspirat din desenele animate japoneze Gundam tocmai le-a demonstrat legiunilor de fani devotați că se poate mișca, relatează The Guardian.

Modelat la scară după unul din roboții seriei de desene animate din anii 1970 Mobile Suit Gundam, uriașa mașinărie a făcut primii pași săptămâna aceasta la noul său cămin din orașul Yokohama. Robotul urma să fie punctul de atracție principal al fabricii Gundam din Yokohama însă pandemia de COVID-19 a amânat prezentarea sa oficială înspre sfârșitul anului.

„Decizia a fost luată pentru a proteja sănătatea și siguranța fanilor și angajaților noștri ca urmare a răspândirii pandemiei de COVID-19 la nivel mondial”, a anunțat compania japoneză într-un comunicat.

Franciza Gundam, cu o valoare estimată la aproape 27 de miliarde de dolari, include filme, benzi desenate, modele de plastic și jocuri video.

Înregistrarea video publicată spre entuziasmul fanilor arată impresionantul robot îngenunchind și mișcându-și brațul drept și degetele, supravegheat îndeaproape de muncitorii companiei.





Inginerii au început proiectarea robotului în urmă cu șase ani pentru a se asigura că fiecare piesă este suficient de ușoară pentru ca robotul să se poate deplasa fără să se prăbușească sub propria greutate.

Transformarea robotului dintr-o colecție de piese într-unul funcțional a fost marcată cu o notă de tradiție, preoți Shinto purificând capul acestuia înainte de a fi montat pe corp într-o adaptare a jotoshiki, o ceremonie de regulă efectuată când o casă este aproape de finalizare.

sursa:https://science.hotnews.ro/stiri-tehnologie-24303232-robotul-18-metri-japonez-facut-primii-pasi.htm

Paşii pe care să îi urmezi când mergi la votare. Ghid pentru alegători

 


Sunt foarte mulţi români care se tem că se vor îmbolnăvi dacă merg la urne duminică. De aceea este foarte importantă respectarea tuturor regulilor privind distanţarea fizică, dezinfecţia şi purtarea măştilor în secţiile de votare.

Candidaţii PSD la alegerile locale din Bucureşti au realizat un ghid cu paşii pe care votanţii trebuie să îi respecte atunci când merg la vot.

1. Fiecare persoană trebuie să urmărească semnalistica specială de la fiecare secţie care stabileşte circuite separate de intrare şi ieşire, acolo unde este posibil. De asemenea, autorităţile au marcat locuri pentru staţionare, astfel încât să fie asigurată distanţa minimă de 1 metru între persoane.

2. La intrarea în fiecare secţie, autorităţile locale au pus la dispoziţie măşti, dezinfectanţi şi mănuşi. Este şi locul unde o persoană desemnată măsoară temperatura fiecărui alegător. Persoanele cu vârsta peste 65 de ani sau care au diabet zaharat sau alte boli cronice pot solicita acces prioritar în secţia de vot, acest acces fiind dispus de preşedinţii birourilor de votare.

3. După măsurarea temperaturii, alegătorul este îndrumat către membrul personalului tehnic care răspunde de identificare.

4. Alegătorul va poziţiona actul de indentitate în suportul dispozitivului electronic, astfel încât datele sale să fie preluate în sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenirea votului ilegal. Pentru câteva secunde, alegătorul îşi va îndepărta masca pentru a se putea face şi identificarea. Distanţa dintre acesta şi operator fiind de 1 metru şi jumătate.

5. Alegătorul se va îndrepta către persoana desemnată să preia semnătura în lista electorală şi va poziţiona actul de indentitate pe birou, astfel încât să nu fie necesară atingerea acestuia.

6. După ce va semna lista electorală, fiecare alegător va primi ştampila de vot şi buletinele de vot.

7. Alegătorul îşi va exercita dreptul de vot în cabină, apoi va introduce buletinele îndoite cu ştampila de control în exterior în urna de vot corespunzătoare fiecărui buletin.

8. La finalul votării va preda ştampila cu menţiunea votat şi îşi va aplica singur timbrul autocolant oferit de reprezentantul comisiei pe documentul de identitate.

9. Fiecare alegător va folosi traseul indicat pentru a părăsi secţia de votare. Cei care au temperatură mai mare de 37,3 vor avea acces prioritizat în secţie, va fi anunţat preşedintele, alegătorul îşi va dezinfecta din nou mâinile şi va fi condus fără a lua contact cu alte persoane şi va vota în cea mai apropiată cabină faţă de intrarea în secţia de votare. Cabina va fi dezinfectată şi va fi utilizată doar pentru persoane cu simptome similare.

sursa:https://www.antena3.ro/alegeri-locale-2020/alegeri-locale-2020-pasii-pe-care-sa-ii-urmezi-cand-mergi-la-votare-582513.html

Harta interactivă a alegerilor locale din 2020

 


Proiect uriaş demarat de site-ul antena3.ro pentru ziua alegerilor locale. O hartă interactivă va arăta la ora 21:00 care sunt rezultatele scrutinului în toate localităţile din ţară. Până atunci, puteţi consulta pe antena3.ro, la secţiunea alegeri locale, cine sunt candidaţii atât la primării şi consilii locale, cât şi la consiliile judeţene. Statistica arată date interesante, despre care ne vorbeşte colegul nostru, Marius Ioniţă.

Aici veţi putea găsi Harta Interactivă a alegerilor locale din 2020. Cu un singur click pe judeţul dorit puteţi afla care sunt toţi candidatii pentru funcţiile de primari din oraşe, dar şi pentru funcţia de presedinte de consiliu judetean.

sursa:https://www.antena3.ro/alegeri-locale-2020/antena3-ro-va-prezinta-harta-interactiva-a-alegerilor-locale-din-2020-582516.html

”50% din decese ar putea fi evitate”

 


Europarlamentarul Tudor Ciuhodaru anunță, într-o postare pe Facebook, că a fost ales membru în Comisia anti-cancer și că a inițiat Planul unic de combatere a cancerului la nivel european.

"Vocea pacienților oncologici din România este, de astăzi, auzită și la nivel european. Am fost ales membru al Comisiei anti-cancer. Este prima dată când se înființează o astfel de comisie specială la nivel european. Comisia este formată din 33 de membri și are drept obiectiv major elaborarea unei noi strategii europene anticancer", a precizat europarlamentarul.

El a adăugat că demersul se justifică întrucât cancerul este a doua cauză de deces la nivelul continentului iar estimările arată ca numărul pacienților oncologici va ajunge la 100 de milioane în următorii ani.

Potrivit lui Ciuhodaru, "există inegalități considerabile între statele membre și în interiorul acestora în ceea ce privește prevenirea cancerului, infrastructurile de depistare și tratament iar medicamentele pot fi inaccesibile sau extrem de scumpe pentru pacienți".

Ciuhodaru mai spune că a propus în Parlamentul European un set de 4 măsuri care se vor concretiza într-un Plan unic de combatere a cancerului și care se referă la prevenție, tratament, suport al pacienților oncologici dar și la cercetarea acestei patologii.

12 măsuri care reduc semnificativ riscul de cancer

El arată că, potrivit codului european  de prevenție a cancerului, sunt 12 măsuri prin care se poate reduce riscul de a contracta boala.

Între acestea se numără renunțarea la fumat, practicarea sportului, o dietă sănătoasă, fără carne procesată, zahăr și aditivi, reducerea expunerii la soare și la radiații, evitarea agenților cancerigeni la locul de muncă, participarea la programele naționale de depistare timpurie și alăptarea, care are efect benefic, spre deosebire de terapia de substituție hormonală.

sursa:https://www.antena3.ro/actualitate/sanatate/europarlamentarul-ciuhodaru-membru-in-comisia-anti-cancer-50-din-decese-ar-putea-fi-evitate-582518.html

Se închid şcolile ! Decizie de ultimă oră a autorităţilor. "Oameni buni, nu v-aţi lămurit că au fost deschise şcolile electoral ?"

 


Mii de părinţi, elevi şi profesori sunt bulversaţi. Consiliul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a decis închiderea şcolilor în care sunt organizate secții de votare pentru alegerile locale din acest an. Mai mult, se zvoneşte că şi după alegeri învăţământul se va muta în on-line.

Deşi încă de săptămâna trecută mii de elevi au fost anunţati că vor intra excusiv online de joi, pentru a pregăti şcolile pentru alegerile locale 2020, astăzi Consiliul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a luat o decizie de ultimă oră care a bulversat mii de elevi, părinţi şi profesori.

CNSU a adoptat astăzi Hotărârea numărul 46 privind suspendarea activităților didactice în unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt organizate secții de votare pentru alegerile locale din anul 2020 începând cu data de vineri 25.09.2020 până la data de marţi 29.09.2020 inclusiv.

Multe şcoli din ţara se închid după ce copiii sau profesorii sunt depistaţi pozitiv cu COVID-19

Întrebat de jurnalişti de situaţia şcolilor care continuă să se închidă după ce copiii sau profesorii au fost depistaţi pozitiv cu coronavirus, Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, a răspuns că oricum acestea se vor închide de luni, după alegeri.

"Oameni buni, nu v-aţi lămurit că au fost deschise şcolile electoral?" se întreabă Marcel Ciolacu

”Vineri, dna Anisie a dat un ordin către inspectorate, că după alegerile locale se va face învăţământ online, uitând că 800.000 de elevi nu au acces la internet, respecitv 5000 de localităţi. Deci totul, absolul tot ce se face în aceasta perioadă, nu fac decât electoral. Şcolile le vor închide după alegeri, lucru evident, altfel de ce trebuia să dea această circulată?”, a declarat Marcel Ciolacu, preşedintele PSD, într-o conferinţă de presă.

sursa:https://www.antena3.ro/actualitate/se-inchid-scolile-decizie-de-ultima-ora-a-cnsu-582519.html

Bolnavii nimănui

 


Spitalul Municipal din Râmnicu Sărat, cu 405 paturi, este menținut în continuare ca spital COVID deși sunt sub 50 de pacienți internați, spune liderul PSD. Cei care ar avea de suferit sunt bolnavii cronici, așa cum s-a întâmplat în mai toată țara. În acest context, Marcel Ciolacu îl ia de guler pe Ludovic Orban, transmițându-i că „bolnavii cronici nu sunt cobaii guvernării peneliste”.

„Politica nu se face în spitale, domnule Orban! Bolnavii cronici nu sunt cobaii guvernării peneliste! Spitalele trebuie deschise pentru bolnavii cronici! Este inadmisibil ca, după atâtea luni de zile, Guvernul Iohannis-Orban să-și bată în continuare joc de bolnavii cronici și să-i pună pe drumuri, riscându-le de multe ori viața!
Spitalul Municipal din Râmnicu Sărat, un spital cu 405 paturi, este menținut în continuare Spital COVID. Deși sunt sub 50 de pacienți internați! Deși autoritățile locale au investit enorm pentru ca acest spital să poată primi, în condiții de siguranță, toți bolnavii!
Nu vă mai jucați cu viața oamenilor! Lăsați bolnavii cronici să se trateze!”, a scris Ciolacu miercuri pe pagina sa de Facebook.
Tot miercuri, liderul PSD i-a acuzat pe guvernanți că au aruncat 3 milioane de euro  pe un spital fantomă, pompos intitulat ”Spitalul Modular Bacău”: „3 milioane de euro! 3 milioane de euro furați de Orban și ai lui! 3 milioane de euro aruncați pe un spital fantomă, pompos intitulat ”Spitalul Modular Bacău”!
Iată unde sunt #banii de alocații și pensii! Și apoi Orban se plânge peste tot că nu are bani!
Bani sunt! Dar doar pentru ei, pentru asigurarea mandatelor lor, pentru îmbogățirea firmelor lor! Pentru dublarea alocațiilor copiilor sau majorarea pensiilor cu 40% pentru cei care au muncit o viață întreagă, pentru antreprenorii și agricultorii români – NU! Pentru că Guvernarea Iohannis-Orban atât poate: să-și bată joc de banii românilor!”

sursa:https://www.cotidianul.ro/da-i-inainte-cu-aceleasi-naravuri/

Democrația a murit. Să-i salvăm măcar chipul !

 


Alegerile locale și parlamentare se apropie. Fi-vor ele cu adevărat libere? Fi-vor ele corecte? Fi-vor ele reale? Dacă nu, cum ar trebui să ne raportăm la ele? Răspunsul la aceste întrebări necesită o analiză lucidă a istoriei deceniilor postcomuniste și a realității prezente. În final, doar opțiunile raționale vor justifica speranța pentru recuperarea democrației pierdute.

REVOLUȚIILE EST-EUROPENE CA EPISOD AL RĂZBOIULUI RECE

Cine a privit cu ochii deschiși ceea ce s-a întâmplat din 1990 până astăzi, și a mai și cunoscut realitatea românească din culisele politicii, poate înțelege destul de bine unde am ajuns și cum am ajuns acolo unde suntem. Istoria respectivă trebuie plasată în contextul Războiului rece și al urmărilor sale.

Scenariul demolării regimurilor comuniste est europene a fost simetric cu acela al instaurării lor. Ambele s-au petrecut gradual, astfel încât, pe principiul acțiunii și reacțiunii, din fizică, rezistența față de schimbare să nu fie prea mare.

Mai întâi, pe fondul dificultăților economice interne și în condițiile schimbării raporturilor de putere la scară globală, au fost aduse la conducere guverne ideologicește moderate, fiind dați la o parte, nu neapărat violent, intransigenții regimului luat în cătare. Printr-un paradox psiho-social, o asemenea relaxare nu a liniștit o populație nemulțumită de viața sa și convinsă că libertatea și justiția socială se găsesc în afara zidurilor redutei naționale. Dimpotrivă, presiunea externă a fost înlocuită de una internă, consecutivă sentimentului popular potrivit căruia cu cât situația este mai bună cu atât ea este mai intolerabilă. Rezultatul urmărit era trecerea de la o guvernare legitimistă la una revoluționară. A reforma era prea puțin; trebuia revoluție.

Un asemenea salt fractura însă societatea, o polariza, șubrezind astfel sistemul imunitar al statului. Prin radicalismul terapiei, unii erau aduși în situația de a se teme de schimbare, alții de neschimbare și cu toții de viitor, tot mai nebulos, și de celălalt, tot mai suspect. Teama naște ura, iar ura se transformă în violență. O violență care nevrozează și contaminează comunitatea zi de zi, ceas de ceas și în proporție de masă, ostilitatea tuturor îndreptându-se împotriva tuturor.

Pentru a ține lucrurile sub control, în asemenea împrejurări, există doar două remedii clasice: teroarea (de stat) și apelul la sprijinul extern. De transformarea celui din urmă în dominare externă nu te poate apăra decât lupta dintre puterile „disponibile” să îți acorde „protecția”.

ROMÂNIA, CALUL NĂRĂVAȘ DIN HERGHELIA DEMOCRAȚIILOR POSTCOMUNISTE

În România acest scenariu nu a putut fi aplicat întocmai. De ce?

În primul rând, pentru că în cadrul regimului comunist nu s-a putut forma o guvernare „moderată” care să declanșeze reformele menite a duce, conform „planului”, la revoluție. Structurile partidului-stat (PCR) nu au fost în măsură să ofere o asemenea alternativă.

În al doilea rând, întrucât, poate printr-un noroc sau poate printr-un miracol, prin iuțeala acțiunii unora și nebăgarea de seamă a altora, vidul de putere apărut odată cu prăbușirea structurilor amintite a fost ocupat de o mână de oameni, nu din eșalonul doi al partidului unic sau din rândul instituțiilor de securitate, ci din eșalonul întâi al elitelor naționale născute – cum s-ar fi putut altfel? – în sânul vechiului regim. Aceștia au „confiscat revoluția” numai în măsura în care ea era un produs de import, indigenizându-o. Ceea ce începuse, din impuls extern, cu alibiul revoltei populare, ca lovitură de stat, a devenit astfel revoluție națională.

Dacă procesul ar fi reușit, s-ar fi putut spune, parafrazându-l pe Churchill, că niciodată în istoria lor atât de mulți români nu au datorat atât de mult atâtor de puțini. Din păcate, eșecul Planului A, a dus la punerea în aplicare a Planului B, iar acesta și-a atins obiectivele, chiar cu ajutorul românilor.

Conducerea țării instalată pe valul evenimentelor din decembrie 1989 nu era formată nici din comuniști nici din securiști – în sensul de dogmatici sau de nostalgici ai comunismului real. Deși aceștia continuau, desigur, să trăiască în societate și să își caute poziții de pe care să își apere interesele. Din câte știu – și eram bine plasat pentru a ști – cei din urmă nu au avut nici o tentativă majoră de a opri transformările preconizate de noii lideri, principala preocupare fiind aceea de a folosi respectivele transformări – prin utilizarea „capitalului lor social” (format din informații și relații) – în interes propriu – adică spre a transforma averea publică în avere privată, obiect al proprietății lor.

Dacă ar fi să îi clasificăm cumva pe membrii conducerii revoluționare a țării din acel moment ei ar putea fi împărțiți în romantici și pragmatici, în maximaliști și minimaliști, în adepți ai terapiei de șoc și adepți ai tranziției graduale.

Cu toate acestea, o propagandă parcă venită de niciunde i-a acuzat, mai înainte ca ei să apuce a face ceva, de „neo-comunism” și „cripto-comunism”, de autoritarism și naționalism. Așa cum mai târziu avea să fie demonizat fără nici un argument palpabil PSD (pentru antioccidentalism și rusofilie, printre altele), așa și guvernele FSN aveau să primească etichete care s-au fixat în mentalul colectiv în așa fel încât noua putere să poată fi răsturnată fără a trezi vreun protest sau vreo reacție populară de sprijin. Acesta este scopul propagandei demonizatoare.

SCURTĂ ISTORIE A CONTRAREVOLUȚIEI ÎN ROMÂNIA POST-COMUNISTĂ

Prima lovitură a fost încercată în martie 1990 la Târgul Mureș, sub forma unor violențe interetnice. Atunci a fost avută în vedere chiar împărțirea teritorială a României. Motivul? România nu renunța la conducerea națională.

A doua a fost cea intrată în istorie sub numele de „fenomenul Piața Universității”. Printr-un complex manipulativ amplu, care avea să fie folosit mai târziu cu succes în Piața Maidan din Kiev, rezultatul alegerilor din 20 mai 1990 a fost contestat, după ce protestul încercase să tulbure atmosfera scrutinului spre a-i pune apoi sub semnul întrebării corectitudinea (rămâne de lămurit ce căuta tânărul Victor Ponta, azi șeful unui partid de laborator cu aere che-guevariste, printre protestatari), ceea ce a oferit un pretext perfect pentru intervenția, pe de o parte, tardivă, pe de alta disproporționată, a forțelor de ordine, urmată de dispariția lor misterioasă din peisaj și de contraatacul bunicilor mișcării #rezist de azi, soldat cu incendierea sediului unor instituții publice, pentru ca totul să se încheie prin asaltul „pacificator” al minerilor din Valea Jiului, aduși nici până în prezent nu se știe de cine. Regimul postcomunist a supraviețuit, dar România a ieșit de pe harta lumii civilizate.

A treia lovitură, care va fi cu adevărat letală, a avut loc în septembrie 1991, când minerii din iunie 1990, pe atunci, chipurile, susținători ai „neo-comuniștilor” care „confiscaseră revoluția”, au venit să o restituie pe aceasta titularilor ei, dărâmând guvernul „cripto-comunist” în aplauzele (la propriu și la figurat) opoziției „cripto-democrate” susținute de Occident. Din acel moment elanul transformator al revoluției s-a pierdut fără să își mai poată reveni vreodată.

Guvernele care au urmat până în 2004 nu au fost nici ele „comuniste” sau „securiste” dar, speriate de gloanțele care le-au trecut pe la ureche predecesoarelor lor, au pornit pe calea tergiversării reformelor interne și a concesiilor externe. Acestea au pregătit terenul pentru „vânzarea” (adică trădarea) de mai târziu.

CORUPȚIE ȘI ANTI-CORUPȚIE, SAU MECANISMUL DESCOMPUNERII NAȚIUNII ROMÂNE

Un alt fenomen apărut în contextul unei tranziții care, după 1991, avansând cu frâna trasă, nu a mai apucat să se termine, a fost cel al corupției. Spre deosebire de ceea ce se crede, caracterul (pretins) excepțional al corupției de la noi, nu își are rădăcinile în specificul românesc, ci într-un plan pregătit pentru distrugerea URSS, dar care a fost adaptat spre a pune la pământ împotrivirea la colonizare a României de la începutul anilor 1990. Despre ce este vorba?

Întrucât puterea eminamente politică (legislativul și executivul) se dovediseră greu de capturat, s-a dat prioritate capturării altor puteri și anume cea economică, cea mediatică și cea judecătorească. Obiectivul (și acesta fixat în strategia de destructurare a puterii sovietice după încetarea Războiului rece) era crearea unei oligarhii economice locale, gata ca, pentru a-și apropria averea statului comunist defunct, să faciliteze trecerea sectoarelor cheie ale economiei naționale sub controlul corporațiilor occidentale. Apariția acesteia nu ridica probleme de concurență întrucât apetitul său se situa la nivelul redus al capacității sale de a digera capitalul economico-financiar moștenit.

Pentru ca un asemenea proces să se desfășoare cu bine era nevoie de o triplă protecție: mediatică, judiciară și informativă. Așa s-a creat o triadă letală care a sufocat libertatea presei, a politizat justiția și a externalizat comanda serviciilor secrete.

Speriați de perspectiva de a rămâne și bătuți și cu bani luați, mulți politicieni au cooperat pentru ca planul descris să reușească, neînțelegând că la sfârșitul zilei oricum vor fi sacrificați.

Ei nu au fost, însă, cei mai corupți. Corupția lor a fost supralicitată, ca și cea a puținilor oameni de afaceri români care acumulaseră, chiar și prin metode primitive (unde a fost altfel?), capital național semnificativ, pentru a acoperi adevărata corupție prin care se transfera în mâni străine avuție națională, profiturile realizate din exploatarea resurselor românești fiind expediate în afara țării fără a contribui cu nimic la dezvoltarea, ci numai la înrobirea ei.

DE LA PLURIPARTIDISM LA PARTIDUL UNIC AL SERVICIILOR SECRETE

Așa ajungem în anul 2004 sau, mai exact, în anul 2007, când, pentru a-și păstra poziția dominantă pe plan intern, Traian Băsescu și camarila sa, predau serviciile de informații românești unor centre de putere străine, nu neapărat statale. Până atunci, zisele servicii fuseseră făcute să renunțe la supravegherea celor pe care noi îi voiam aliați, fără a fi sigură reciprocitatea acestei dorințe, și să își împartă secretele cu aceștia. După numirea lui George Maior, ca rezultat (potrivit unor surse bine informate) al unor negocieri purtate în afara țării, în fruntea SRI, contraspionajul românesc se întoarce împotriva românilor spre a lichida orice urmă de apărare a interesului național în fața exigențelor impuse de interesele străine și, în acest scop, realizează fuziunea cu autoritatea judecătorească pe care, practic, și-o subordonează.

Sub lucrarea acestui binom antinațional și antidemocratic, numit de unii „stat paralel” sau „stat subteran”, întrucât deține capacitatea de a bloca acțiunea statului oficial fasonat de Constituția României, elita politică și partidele politice dispar, fiind absorbite de el. Așa s-a revenit la sistemul partidului unic.

Dacă, însă, fostul partid comunist își asuma deschis rolul de singură forță conducătoare, în cadrul unui sistem caracterizat de o ordine statală egalitară și autoritară strictă, oculta oligarhică românească de azi preferă să își exercite puterea din umbră, de o manieră inegalitară și autoritară tot mai apropiată de modelul fascist. Două butaforii politice – PNL (altădată partid principal al dreptei democrate, azi defunctă) și PSD (altădată partid principal al stângii democrate, azi defunctă) – sunt încă ținute la vedere pentru a acoperi realitatea că democrația este doar o impostură care maschează regimul oligarhic – să subliniem și acest aspect important – de obediență externă.

Unii ne spun că la alegerile care vin democrația trebuie salvată. Ce să mai salvăm? Democrația este moartă. Trăiască oligarhia!

Până și câinele de pază al democrației a fost otrăvit. Puținii jurnaliști care încearcă să rămână liberi se găsesc sub presiuni extreme, fiind adesea obligați la autocenzură, mai ceva decât pe vremea comunismului. Ceilalți, mai exact vectorii de presă cei mai penetranți sunt ținuți fie în lesa fiscului și a milei publice (adică a subvențiilor guvernamentale), fie în aceea a publicității oferite de corporațiile protejate de sistemul politic. Presa on line este discret dar eficient controlată de cei care dețin sistemele de comunicare virtuală. Pur și simplu jurnaliștii, obligați de constrângerile financiare să utilizeze această modalitate de distribuție a produsului lor, constată că ceea ce dau publicității nu mai ajunge la cititori.

Vechile „partide-balama” care aveau și ele rolul lor în a spori atât reprezentativitatea cât și stabilitatea guvernării, nu mai există. Locul lor a fost luat de partide inventate în laboratoarele puterii secrete sau subterane (precum ProPonta sau USR/Plus), care au misiunea, pe de o parte, de a mări confuzia populației (căci despre electorat nu mai putem vorbi), făcându-o și mai manipulabilă, iar pe de altă parte, de a permite diferitelor substructuri ale păpușarului unic, aflate uneori în rivalitate (oligarhia are și ea pluralismul ei), să producă, potrivit intereselor și viziunii fiecăreia, formule de rezervă pentru cazul „accidentării” actorilor titulari.

OBIECTIVELE ALEGERII ÎNTRE PARTIDE APARENTE

În asemenea circumstanțe la ce mai sunt bune alegerile? Evident, alegerea presupune alternativă, variante, oferte diferite. Când în ambalaje diverse ți se oferă o singură marfă, și aceea modificată genetic, nu ai nici o opțiune reală de exprimat. Nici măcar răul cel mai mic nu mai este la dispoziție. Răul este unic și fiecare parte a sa este la fel de rea cu cealaltă. Scrutinul devine o formă fără fond.

Și totuși… nu putem opri raționamentul aici. Nu trebuie să încetăm lupta, ci să o ducem mai departe cu mijloacele pe care încă le mai avem, distingând între acțiunile tactice și cele strategice. Uneori și forma poate naște fond.

Principalul obiectiv tactic este eliminarea „trădătorilor” – persoane fizice și partide. Principalul obiectiv strategic este acela ca, acceptând, în mod convențional, ficțiunea pluralismului oligarhic, să împărțim, prin așa zisul vot, puterea simbolică (întrucât cea reală ne-a fost confiscată) între concurenții aparenți, echilibrul formelor putându-i împinge pe aceștia, inclusiv grație orgoliilor, egoismului și lăcomiei care sălășluiesc în liderii de mucava, către confruntări și anihilări reciproce.

Dacă acceptăm aceste obiective ca valabile, prima concluzie este aceea că absența de la vot nu mai este decât o soluție de ultim recurs, a cărei oportunitate trebuie evaluată de la caz la caz. Altminteri regula este participarea. Neparticiparea riscă – în condițiile prăbușirii, pe deplin justificate, a PSD, survenită pe fondul decapitării sale și a capitulării subsecvente acesteia, în fața oligarhiei oculte – să asocieze monismului puterii reale, monismul puterii formale, omorând pluralismul, fie el și oligarhic, inclusiv în formă. Or, în lipsa democrației, este important să păstrăm măcar iluzia ei, alimentând totodată contradicțiile interne ale regimului și, astfel, împingându-l spre implozie.

Aceste contradicții sunt rezultatul pluralismului intrinsec unei oligarhii coloniale ai cărei membri locali sunt în situația de a fi ei înșiși puși să opteze între centrele de putere care compun oligarhia globală. Pluralismul celor care își dispută controlul asupra României a determinat ori a accentuat fracturarea oligarhiei naționale, și așa marcată de fragmentarea statului sub acțiunea micilor potentați locali. Această dezordine neofeudală trebuie exploatată, cu instrumentele formale ale ordinii moderne, pentru a recuceri democrația, respectiv pentru a ne (re)câștiga dreptul de a ne conduce singuri în calitate de cetățeni, precum și de națiune suverană.

CÂND DEMOCRAȚIA ESTE MOARTĂ, CETĂȚEANUL CU CINE VOTEAZĂ?

Cu acestea în minte, la alegerile locale ar trebui votați primarii performanți, cu condiția ca la precedentul scrutin să nu fi fost aleși sub sigla altui partid decât a celui sub care candidează acum. Acest tip de migrațiune politică a omorât democrația întrucât a sfidat chiar principiul său fundamental: cel care conduce este poporul, iar alesul nu poate exercita puterea decât conform mandatului primit de la popor.

Oricâte realizări a avut primarul, dacă este traseist nu trebuie (re)votat. Scuza că trecând de la un partid de guvernământ la altul a urmărit să capete sprijin guvernamental spre a face viața cetățenilor mai ușoară, este o speculație ce nu are cum fi acceptată. Această tactică a oprit lupta principială, în favoarea oportunismului, și a distrus partidele politice, care sunt jucătorii indispensabili ai oricărei democrații, până la a desființa democrația cu totul.

Un tratament similar ar trebui să primească partidele-balama care au fraudat Constituția permițând accesul la putere a unor partide minoritare, creând haos politic, crah economic și injustiție socială, și oferind, astfel, România pe tavă pentru tranșare tuturor străinilor doritori să își însușească resursele ei. Fără asemenea trădări nu s-ar fi ajuns la formula neconstituțională a „guvernelor prezidențiale” precum „guvernul de tehnocrați” și „guvernul penelisto-covidist”, responsabile pentru dezastrul țării. În această categorie intră, fără îndoială, ProRomânia și ALDE, cu tot regretul pentru valoarea personală a unora dintre membrii lor. Ele au știut că prin piruetele lor oportuniste vor arunca țara în criză și totuși au făcut-o. Dacă au fost silite de către forțe oculte, la șantajul cărora nu au putut face față, acesta este un alt argument pentru a fi ajutate să părăsească scena. „Dacă mâna-ți slabă sceptrul ți-o apasă, / Altuia mai harnic locul tău îl lasă.”

Votul trebuie cu certitudine refuzat (pseudo)partidelor puse să joace cartea extremismului neo-fascist. Pe primul loc al unei asemenea liste este USR/Plus. Merită de mers la vot și pentru a nu permite a se înrădăcina, în mintea păpușarilor interni și externi, ideea că românii ar simpatiza, în număr mare, cu „ciuma brună”. Cine știe ce orori s-ar naște dintr-o asemenea idee.

În rest, ținându-se de nas, fiecare ar fi util să voteze cu cei cu care a votat și în trecut. Nu pentru că ar mai avea încredere în ei, ci pentru a nu lăsa ca toate ouăle să fie puse într-un singur coș.

Orice alte calcule și procedee riscă să elimine chiar și forma democrației abolite în fond. Or, nu este rău ca, în lipsă de altceva, să salvăm măcar forma. Aceasta până când forțele vitale ale națiunii vor reuși – dea Domnul! – să se ridice spre a reafirma puterea poporului împotriva „tagmei jefuitorilor” lui, dinăuntru și din afară.

sursa:https://www.cotidianul.ro/democratia-a-murit-sa-i-salvam-macar-chipul