11.03.2020

Cele mai profitabile companii din România

 


Cele mai profitabile zece companii din România au adunat anul trecut în conturi profituri nete de peste 10,6 mld. lei, arată o analiză a Ziarului Financiar pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Topul este dominat clar de firme din energie, care reprezintă jumătate din total, cu doi jucători pe podium – OMV Petrom SA şi Hidroelectrica. Urmează mai jos alte două „perle“ ale statului, Romgaz şi Nuclearelectrica, iar clasa­men­tul se încheie cu OMV Petrom Mar­ke­ting. Astfel, pragul de intrare în acest club select este de aproape 450 mil. lei, cu patru jucători locali care au reuşit să îşi adauge în conturi anul trecut mai bine de 1 mld. lei profit net fiecare.

Ce este interesant de remarcat este că în top zece, pe lângă companiile din ener­gie îşi mai fac loc trei retaileri – Dedeman, Kaufland şi Lidl, producă­to­rul auto Dacia şi JT Internaţional, firmă ce comercializează ţigarete.

Retailerul de bricolaj Dedeman, singura companie antreprenorială din top 10, a urcat o poziţie faţă de anul trecut, direct pe podiumul celor mai profitabile firme din România în 2019 după un salt de 26,6% al câştigului net. Astfel, compania deţinută de fraţii Pavăl a reuşit să spargă trioul energetic – OMV Petrom SA, Hidroelectrica şi Romgaz. Mai mult, Dedeman este din nou cel mai profitabil jucător din retailul local, depăşind giganţi in­terna­ţio­nali precum Kaufland şi Lidl, ambele companii active în comerţul cu do­mi­nantă alimentară. Spre compa­raţie, Dedeamn activează pe piaţa de bricolaj.

Evoluţia profitabilităţii fiecărui busi­ness variază puternic, mai exact la Romgaz şi Hidroelectrica se observă o scădere de peste 20% a câştigului net în 2019 faţă de anul anterior, pe când la Nuclearelectrica plusul e de circa 30%. În total şase firme au reuşit să îşi ma­jo­reze câştigul net anul trecut, în timp ce patru au fost pe minus. Totuşi, aces­tea din urmă – OMV Petrom SA, Hidro­elec­trica, Romgaz şi Dacia – au tras to­talul în jos cu aproape 6%.

Cele zece firme analizate de ZF au un profit de aproape 11 mld. lei la afaceri de 106 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă o marjă de puţin peste 10%. Marjele variază şi ele puternic, de la sub 3% în cazul producătorului auto Dacia sau al OMV Petrom Marketing, la peste 30% în cazul Hidroelectrica şi JT Internaţional.

sursa:https://www.cotidianul.ro/cele-mai-profitabile-companii-din-romania/

Realitatea Plus a declanșat o nouă operațiune de spălare a unor CADAVRE POLITICE

 


După Negulescu Portocală și Cristian Rizea, specializați în introdus rahat în ventilator, a fost luat la rînd și generalul Gabriel Oprea.

Care să fie explicația? Nespus de simplă! Gabriel Oprea, rămas cu o julitură comică de partid, plănuiește să candideze, pe cont propriu, la alegerile parlamentare din decembrie (sau de cînd or fi). Zice el că nu își prea dorește, dar a fost rugat de pensionarii de armată și interne și „nu-i poate refuza”. Ha-ha-ha! Drept pentru care, ca din întîmplare (nu cunoaștem detaliile negocierii), Aexandra Păcuraru și-a adus aminte de el și a poposit acasă în celebra sufragerie (în care n-a văzut și n-a înțeles nimic!) la cel poreclit „generalul Izmană” și ”Gabi Minte-mică”.  „Timp de șapte ore“  l-a privit „ochi în ochi“, simțind și „o mare iubire pentru patrie”.

Am putea spune că amîndurora le curgea patria din priviri și din cuvinte!!
Anunțat cu surle și trîmbițe, interviul cu Gabriel Oprea a fost doar o modestă fonotecare a unei discuții la care generalul ( „general de justițe“ ca popa cu stele pe bocanci) n-a spus nimic. Dar nimic-nimic-nimic! Aceleași vorbe goale cu interesul național, cu nenumăratele funcții deținute într-o țară chiorîtă de politicieni nemernici, aceleași răspunsuri stupide la o invitație pe măsură. N-a mai lipsit decît lista de opere și de articole precum și numele celor 24 de genii validate în examene de doctorat de generalul sfertodoct.
Alexandra Păcuraru a lansat o invitație de școlăriță emoționată!
-Spuneți românilor adevărul!

Ba, în această întîlnire fără rezultate, Alexandra Păcuraru s-a mai lăudat că a „intrat în posesia” tezei de doctorat a generalului Florian Coldea. Din nefericire, Alexandra Păcuraru nu face diferența între „a lua în mînă” și „a intra în posesia”. Probabil că un exemplar al tezei de doctorat a generalului Coldea se află în posesia generalului Oprea care se chinuie să o termine de citit. Este greu de crezut că Gabriel Oprea i-a făcut-o cadou Alexandrei Păcuraru. Cît despre posesie, mai ușor! Ar putea fi chemată la o comisie sau chiar la Parchet să o predea!

Din păcate, adevărul este că Alexandra Păcuraru defilează cu atîtea vorbe goale și bombastice încît te apucă frica la gîndul că unii ar și putea-o crede! Campania sa de „reconstrucție bazată pe adevăr și credință“, oricît ar fi de sinceră, sună ca dracu și total neprofesionist!

sursa:https://www.cotidianul.ro/operatiunea-de-spalare-a-generalului-gabriel-oprea/



Cum va arăta primul Black Friday în pandemie

 


Primul Black Friday în pandemie va însemna în primul rând un număr semnificativ mai mare de cumpărători online, pe fondul scăderii vizitelor în magazinele offline, dar și categorii noi de produse care vor înregistra vânzări în creștere, ca urmare a schimbărilor din stilul de viață impus de era covid, susțin reprezentanții companiei 2Performant, care operează cea mai mare platformă de marketing afiliat din România și este direct conectată la industria comerțului online.

După o creștere absolut spectaculoasă înregistrată de comerțul online în perioadă stării de urgență, comparabilă cu un salt în viitor, Black Friday, care reprezintă în mod uzual un vârf al vânzărilor anuale pentru retaileri, este așteptat să aducă în noiembrie 2020 creșteri importante, dar diferite. „Pandemia ne-a adus și părinții și chiar bunicii în online, astfel că pentru un număr semnificativ de consumatori acesta va fi primul lor Black Friday online. Este o mare oportunitate pentru branduri să-i atragă în magazinele lor și o provocare să-i educe și să-i loializeze pentru viitor. În al doilea rând, Black Friday 2020 aduce consumatori cu nevoi noi, generate de modul de viață actual marcat de lucrul de acasă, școala online și, în general, creșterea semnificativă a timpului petrecut în interiorul propriei case. Ca urmare, ne așteptăm ca luna noiembrie, care istoric s-a dovedit a fi cea mai bună pentru comerțul electronic, să ducă la conversii în creștere”, spune Dorin Boerescu, CEO 2Performant.

Marii retaileri au început deja pregătirile pentru Black Friday 2020, iar acestea includ și campaniile de promovare online menite să atragă cât mai mulți cumpărători, mai ales că pe fondul accelerării digitalizării clienții sunt mult mai deschiși, iar oportunitățile pentru magazine de a-i atrage sunt mult mai mari. Randamentul oferit de promovarea prin afiliere pe platforma 2Performant.com este probabil cel mai bun pentru magazinele online: în ultimele 3 luni, fiecare 1 euro investit de brandurile din platformă a generat vânzări în valoare de 15,35 euro. Retailerii se așteaptă ca Black Friday 2020 să aducă creșteri în sectoarele unde au existat deja creșteri în pandemie, în ultimele opt luni românii fiind interesați să cumpere în special produse pentru casă, îngrijire personală, sport sau alimente, în condițiile în care stilul de viață s-a schimbat. Astfel, conform datelor din platforma 2Performant.com, produsele din aceste segmente au înregistrat creșteri spectaculoase în intervalul 11 martie – 31 octombrie: alimente și hypermarket (657%), sport (402% creștere), beauty (171%), îngrijire personală și sănătate (155%), jucării și articole pentru copii (153%), flori și cadouri (83%).

Vivre, unul dintre cei mai mari jucători care derulează campanii de marketing afiliat prin intermediul platformei 2Performant.com, estimează că anul acesta Black Friday va aduce un record în ceea ce privește vânzările: „Clienții noștri au achiziționat preponderent în ultimele șase luni articole de mobilier, covoare, produse pentru bucătărie și baie, corpuri de iluminat, precum și articole de decor și lifestyle. Ne așteptăm să vedem aceeași distribuție de interese și în cadrul acestei ediții de Black Friday, cu mențiunea că va interveni, cu siguranță, și factorul de sezonalitate, care se referă la articole tematice de Crăciun. Având în vedere creșterea exponențială a întregii industrii de e-commerce din acest an, estimăm că vom livra un Black Friday record în ceea ce privește volumul de vânzări”, spun reprezentanții cunoscutului retailer.

SportVision, lider în vânzările de încălțăminte, îmbrăcăminte și echipamente sportive din regiunea Balcanilor, este pregătit și anul acesta să își crească vânzările în perioada Black Friday și anunță campanii interesante pentru cei care îi promovează produsele prin intermediul platformei de marketing afiliat 2Performant.com. „Estimăm că în săptămâna de Black Friday vom atinge o cifră de afaceri de 1 milion de euro. Așadar, oricine vrea să împartă „delia” acesta de 3%, cât reprezintă comisionul oferit afiliaților în programul SportVision.ro, este binevenit”, a declarat pentru 2Performant Octavian Sacota, Online Manager Sport Vision Group.

Titluri variate, numai bune de citit în zilele reci de iarnă, prețuri atrăgătoare, jucării educative sau cadouri pentru orice membru al familiei și prieteni, toate acestea se regăsesc în ofertele de Black Friday cu care retailerii speră să-i convingă pe clienții. Marii jucători de pe piața de carte sunt deja pregătiți să pluseze în online și mizează pe evadarea cititorilor într-o oază de liniște cu ajutorul cărților la promoție. „Ne așteptăm la o creștere mare, cel puțin proporțională cu numărul de useri noi pe care i-am câștigat în acest an. Va fi un segment nou de oameni care cumpărau mult din offline, dar care vor decide pentru moment că e mai în siguranță să facă online cumpărături, ba chiar și cadouri de Crăciun”, e de părere Ioana Oncioiu, Online Marketing Coordinator Cărturești.

Libris.ro mizează și el pe titluri variate și prețuri atrăgătoare și estimează ca anul acesta campania Black Friday să aducă o creștere de 30% față de anul trecut. „Black Friday este despre reduceri și asta pregătim, titluri foarte bune, foarte multe, din toate domeniile de interes, la prețurile cele mai bune din ultima perioadă. Suntem deja cu listele pregătite, iar dacă wishlist-ul nostru personal este deja încărcat, înseamnă că și publicul va găsi oferte greu de refuzat. Avantajul nostru este că în vremurile tulburi oamenii se apropie mai mult de lectură, ca de un spațiu care aduce liniște, speranță, răspunsuri”, crede Loredana Tudor, Director Marketing Libris.ro.

Și pentru Bestkids.ro, magazin online cu articole pentru copii, așteptările legate de acest Black Friday sunt de vânzări mai mari cu până la 10 ori față de o zi obișnuită: „Din experiența ultimilor ani, o mare parte din cadourile de sărbători se cumpără de Black Friday. Strict vorbind de nișa noastră, de produse pentru copii, credem că vom înclina și mai mult balanța către jucării (jocuri, jucării educative, seturi de construcții, jucării de rol), asta ținând cont că în continuare suntem nevoiți să ne petrecem majoritatea timpului liber în casă. De asemenea, categoria de igienă și sănătate rămâne o categorie cu rezultate frumoase în această perioadă. Una peste alta, ne așteptăm la o ușoară creștere față de anul trecut, respectiv la vânzări mai mari cu până la 10 ori față de o zi obișnuită”, declară George Șerban.

Tot pe scăderea interesului cumpărătorilor pentru magazinele offline mizează și cei de la Watchshop.ro, care deja au pregătit campanii dedicate în online, cu reduceri de până la 90% sau challenge-uri prin care se pot câștiga vouchere cu extra discount. „Anul acesta, conjuctura face ca magazinele fizice să fie mai puțin vizitate, așadar greul evenimentului va reveni pe umerii magazinelor online. Ca obicei de cumpărare, categoria cadouri, din care face parte și WatchShop.ro, credem că va fi printre fruntașele evenimentului”, spune Cătălin Florea. „Așteptările noastre sunt ca în acest an să dublăm evenimentul Black Friday față de anul trecut, ca urmare a enormei creșteri a interesului românilor pentru cumpărăturile online.”

După părerea lui Octavian Jomir, fondatorul startup-ului Esteto, acesta este cel mai bun moment pentru afiliați să se perfecționeze. „Anul acesta Black Friday va aduce probabil cu 40% mai multe vânzări față de aceeași perioadă din anul trecut. Pentru cei care sunt noi în afiliere, perioada aceasta înainte de Black Friday este momentul cel mai bun să accelereze învățarea și testarea, să facă primele comisioane. Prima retragere de bani din 2Performant pe care am făcut-o eu ca afiliat, acum mulți ani, a fost în urma unui Black Friday”, spune Jomir, care și-a început activitatea ca afiliat și a ajuns de la primul comision încasat de Black Friday în 2012 în valoare de 2.000 de lei la un business propriu în e-commerce de 1,5 milioane de euro.

Conform unui sondaj realizat anul trecut de 2Performant, 25% dintre afiliați încep pregătirile de Black Friday cu mai mult de o lună înainte, iar 57% dau startul cu 2-4 săptămâni înainte de marele eveniment. Anul acesta, 677 de afiliați noi activi s-au înregistrat în platforma 2Performant.com, adică și-au făcut cont și au generat cel puțin un comision.

Anul trecut în perioada Black Friday (14-17 noiembrie 2019), peste 41.000 de vânzări au fost generate prin intermediul platformei de marketing afiliat 2Performant.com, în valoare de peste 2,5 milioane de euro. Categoriile cu cele mai mari vânzări înregistrate anul trecut de Black Friday au fost IT & C, modă, cărți, filme și muzică.

sursa:https://www.cotidianul.ro/cum-va-arata-primul-black-friday-in-pandemie/

Alegerile din SUA (I)

 


La 3 noiembrie (4 noiembrie dimineața în România), americanii nu aleg doar președintele, ci și o bună parte dintre reprezentanții lor în Congres: toți deputații din Camera Reprezentanților și o treime dintre membrii Senatului, ceea ce face ca acest scrutin să fie la fel de important precum cel prezidențial. Cum, numai mâine nu-i poimâine, vom afla deci dacă actualul președinte Donald Trump câștigă un nou mandat, în bună tradiție a alegerilor de după 1992, când republicanul George W.H. Bush a eșuat în tentativa de a rămâne încă patru ani la Casa Albă, sau democratul Joe Biden va învinge, provocându-i rivalului său o înfrângere similară cu cea amintită, când a câștigat Bill Clinton.

Trebuie spus că una dintre multele incertitudine legate de acest scrutin este aceea că rezultatele sale nu vor fi cunoscute imediat ce s-au închis birourile de vot. Unii chiar zic că vor trece ore, zile sau chiar săptămâni pentru a se ști sigur că a câștigat Trump sau Biden. Întrebarea nu e lipsită de temei, chiar dacă suntem în era internetului, și ține chiar de situația internă americană: în această țară birorile de vot sunt situate în zone din diferite fusuri orare, cele din California se închid la 20h00, ora locală, în timp ce cele de pe coasta de Est sunt deja închise de trei sau patru ore! Estimările nu pot fi, așadar naționale, ci doar stat cu stat, ceea ce face dificilă crearea unei imagini generale.

Despre actualul scrutin s-a vorbit enorm înaintea sa, date fiind condițiile speciale create de pandemia actuală în care s-a desfășurat campania electorală și, înainte de toate, cele de viață ale alegătorilor și americanilor, în general. Cu siguranță, indiferent de rezultat, la fel de mult se va vorbi după ele.

Până atunci să notăm că este vorba despre cea mai costisitoare campanie electorală din istoria americană și că numărul celor care au votat anticipat este absolut uluitor, fiind vorba și aici de un record absolut. De asemenea, ca unul care, de peste cinci decenii, lucrez în presa externă, urmărind direct toate confruntările electorale americane de după 1968, iar după 1990 chiar comentându-le, o spun răspicat: nu am mai întâlnit un candidat precum Trump care să aibă împotriva sa marea presă, scrisă, video sau audio, și împotriva căruia partidul advers, cel democrat în cazul de față, să se mobilizat într-o manieră fără precedent, sensibilizând, sau încercând s-o facă, atâtea organizații sau categorii sociale, etc.

Despre toate acestea și despre ceea ce caracterizează actualele alegeri vom vorbi în grupajele noastre.

Cum se desfășoară scrutinul prezidențial ?

În fapt, la alegeri, americanii nu votează direct președintele ci un colegiu electoral format din mari electori care vor desemna ulterior șeful Casei Albe. Este vorba de vot universal indirect. În total, colegiul electoral este format din 538 mari electori repartizați în cele 50 de state ale țării.Ținând seama de populația lor, unele dintre aceste state contează mai mult decât altele. De exemplu, California are 55 mari electori, Texasul 38, iar Florida 29. Invers, Montana sau Dakota de Nord nu au decât 3!

O altă subtilitate a acestui sistem electoral: totul este reglement la ansamblul statelor, excepție făcând Maine și Nebraska, prin formula „winner takes all” (învingătorul ia totul). Adică, dacă un candidat câștigă într-un stat, el câștigă automat toți marii electori. A fost, de pildă, cazul în 2016, când candidatul (recte Hillary Clint on) a câștigat la nivel național (votul popular), dar a pierdut alegerile, el find devansat în statele care contează cel mai mult.

Odată aleși, cei 538 de mari electori se întâlnesc în decembrie, în acest an pe 14, pentru a alege oficial președintele. Pentru ca acesta să fie desemnat este nevoie de votul a cel puțin 270 mari electori.Voturile marilor electori sunt verificate la începutul lui ianuarie, în cadrul unei sesiuni excepționale a Congresului, cu câteva zile înaintea învestirii oficiale a candidatului ales, prevăzută la 20 ianuarie 2021.

Cum spuneam, numărul marilor electori pentru fiecare stat a fost stabilit în funcție de populația acestuia, dar un stat nu poate avea mai puțin de trei mari electori.Această excepție ajută statele mai puțin populate precum Alaska, Wyoming sau Vermont, care au mai mult de patru mari electori prentru un milion de locuitor, acolo unde majoritatea au în medie unul sau doi mari electori la milionul de locuitori: Ohio, Michigan, Washington, Colorado, Florida, Georgia, Carolina de Nord, New York, Pennsylvania, Hawai, Texas, Arizona. În sfârșit, echilibrele politice în anumite state asigură cvasivictoria unei tabere sau a celeilalte (California sau statul New York votează istoric pentru democrați; Alaska sau Alabama pentru republicani). Datorită acestui fapt, ele sunt mai puțin curtate de candidați, dat fiind că victoria lor acolo este asigurată.

Cine poate fi mare elector? Alin. 2 al art II al Constituției arată că președintele și vicepreședintele sunt aleși de marii electori. Niciun senator, membru al Camerei

Reprezentanților și nicio persoană ce face parte din istituțiile statului nu poate fi numită elector. Înaintea alegerilor, fiecare partid desemnează mari electori potențiali în fiecare stat. Un mare elector trebuie să respecte votul propriului stat? 33 de state plus Districtul Columbia au legi care-i obligă să facă așa ceva, pentru a evita postura „unui mare elector neloial” (faithless elector), prevăzând fie o amendă ( de 500 de dolari în Carolina de Nord) și anularea votului, fie un elector înlocuitor, cum este cazul în Montana, Nevada sau statul Washington. Marii electori fiind desemnați de partide sau de candidați, „trădările” sunt rare. Dar au existat: la alegerile din anul 2000, marea electoare democrată Barbara Lett-Simmonss-a abținut mai curând decât să-i dea votul lui Al Gore. Episodul nu a schimbat cu nimic alegerea pentru că republicanul George W. Bush a câștigat cu 271 de voturi din cele 538. Este posibil să se câștige la voturi și să fie mai puțini mari electori ? Cum spuneam mai înainte, alegerile prezidențiale fiind indirecte este posibil deci să se obțină mai multe voturi la nivelul țării (popular vote), dar să nu se obțină o majoritate a marilor elector în cadrul colegiului electoral. În istoria SUA s-a întâmplat de cinci ori; de două ori în secolul XXI: în anul 2000, când democratul Al Gore a obținut cu 543.896 voturi mai mult decât republicanul George W. Bush, și în 2016, când democrata Hillary Clinton a avut cu 2, 86 milioane voturi mai mult decât republicanul Trump.

Circa 90 milioane de votanți în prealabil

Potrivit datelor publicate sâmbătă și citate de agenția Reuters, 90 milioane de persoane votaseră deja la alegerile prezidențiale dintre cele 270 de milioane cu drept de vot. Nivelul record de voturi anticipate reprezintă circa 67% din numărul total al celor exprimate la scrutinul din 2016 și se explică, atât prin interesul uriaș creat de duelul Donalfd Trump-Joe Biden, cât și prin temerile create de pandemie. Totuși, au existat opinii potrivit cărora acesta din urmă a fost motivul principal al uriașei prezențe la vot anticipate, dar eu cred și în teza privind mobilizarea ieșită din comun, îndeosebi la nivelul tineretului, care cam seamănă cu cea de pe meleagurile românești în cazul prezidențialelor, când s-au înfruntat Ponta și Iohannis.În cea mai mare parte a statelor americane alegătorii au posibilitatea de a vota fie prin corespondență, fie anticipat.

În context reținem că, din numărul de mai sus, mai bine de 54 de milioane de persoane au votat prin corespondență, și în acest caz fiind vorba de un record. Pentru a evita aglomerările în birourile de vot, majoritatea statelor au preferat votul prin corespondență. În unele dintre state, precum California, alegătorii au primit „materialul” necesar acestui tip de vot direct la domiciliul lor; în altele state, materialul trebuia cerut. În funcție de stat, buletinul este deschis imediat după primire și verificat sau în același timp cu buletinele de vot clasic, la sfârșitul alegerilor.

Trump a fost un oponent fervent al votului prin corespondență, acuzând că acesta este la originea unor imense fraude și că este profitabil democraților, lucru pe care niciun studiu nu l-a confirmat. Afluxul excepțional de voturi prin corespondență ar putea, în schimb, să întârzie numărarea acestora. Mai înainte, votul prin corespondență era rezervat anumitor categorii ale populației, precum bolnavii sau bătrânii, mai nou numeroase state au decis să relaxeze aceste reguli spre a evita aglomerările la birourile de vot.

Oricum, cifra totală de 90 de milioane de votanți de până sâmbătă, căreia i se adaugă cei care au mers la urne în acea zi, apoi duminică, luni și marți este una uluitoare într-o țară în care, totuși, populația nu se înghesuia la urne în trecut. În context să mai notăm că și cei doi candidați au votat în prealabil!

Pe de altă parte, agențiile de presă vorbesc insistent despre o stare de tensiune ce domnește în toată țara, odată cu apropierea scrutinului, ele semnalând că numeroși comercianți din mai multe mari orașe se baricadează de teama unor manifestații ce ar putea degenera. În cazul unei curse strânse și al eventualei întârzieri a comunicării rezultatelor, unii se tem că partizanii celor două tabere ar putea ieși masiv în stradă, spre a cere adversarului să abandoneze.

Cu toate astea, sâmbătă, CNN a citat mai mulți responsabili ai Casei Albe potrivit cărora, așa cum este tradiția, ei colaborează cu echipa lui Joe Biden pentru a pregăti o eventuală tranziție.

Miza Senatului

Cum spuneam mai înainte, odată cu scrutinul prezidențial se pune în joc o treime dintre locurile din Senat – 35 mai exact – dintre care 12 sunt deținute de democrați. Or, aceștia ar dori să mai câștige încă patru pentru a schimba majoritatea în favoarea lor. Amănunt și mai important dacă se ține seama că, potrivit datelor afișate de sondaje în favoarea lui Biden, acesta ar putea fi omologat de urne. RFI susține că, în anumite state, șansele democraților nu sunt rele. Din această perspectivă, Colorado, Arizona sau chiar Carolina de Nord vor fi atent urmărite în Ziua Z.

În Arizona, democrații au șanse bune să preia scaunul ocupat azi de Martha McSally și să pună capăt dominației republicane din acest stat din Sud. Candidatul lor este fostul astronaut și militar Mark Kelly, care, pe lângă că este foarte popular, ar putea profita și de o anume frustrare a alegătorilor din acest stat câștigat în 2016 de Trump. Nu se exclude ca democrații să provoace surpriză și în alt stat conservator, Georgia, câștigând cel puțin unul dintre cele două locuri puse în joc. Și despre cel din Maine se zice că le este accesibil. O altă dispută pentru postul de senator va stârni o atenție deosebită. Este cea din Carolina de Sud, unde candidatul democrat Jaime Harrison a primit donații record pentru campanie: 57 milioane de dolari, adică dublu față de rivalul său republican, Lindsey Graham. Or, un insucces al acesteia din urmă, o apropiată a lui Trump care este și președinta influentei Comisii Juridice, ar fi nu doar o lovitură pentru partid, ci mai ales pentru președinte. Acum câteva săptămâni sondajele o dădeau perdantă, dar se pare că și-a revenit.

În schimb, în ce privește Alabama, se conturează un eșec pentru democrați, care, în 2017, au câștigat postul după ce ocupantul său republican a demisionat în urma unui scandal sexual. Faptul a fost considerat o anomalie, care, sigur, va fi corectată acum, dat fiind că, deși unele fiefuri republicane încep să scârțâie din încheieturi, altele precum Alabama rămân de neatins.

60 de ani după Kennedy, Biden al doilea președinte catolic din SUA?

E posibil ca alegătorii catolici americani să îl scoată pe Trump de la Casa Albă ? Întrebarea și-o pune publicația pariziană „Journal de Dimanche”, care scrie că, potrivit unui sondaj realizat în septembrie pentru site-ul Vote Common Good, o organizație evanghelică ostilă realegerii lui Trump, Biden ar putea obține 11% de voturi în plus față de Hillary, în 2016, din partea creștinilor înregistrați pe listele electorale din statele-cheie precum Florida, Michigan, Carolina de Nord, Pennsylvania și Wisconsin. Cu mai multe șanse de succes în fața catolicilor, pe care îi reprezintă, decât în fața evangheliștilor, care rămân fideli lui Trump, cel puțin printre practicanții albi ai acestei confesiuni, Biden nu s-a înșelat în această privință.

La începutul lui octombrie, el a realizat trei clipuri de campanie pentru televiziune și rețelele sociale care pun în valoare credința sa catolică și grija pentru „aproapele” sau, precum și respectul pentru „demnitatea” funcției prezidențiale. In unul dintre ele, una dintre membrele parohiei orașului său Wilmington din Delaware declară că Biden este fidel credinței sale pe care o practică în mod regulat. Totuși, relațiile dintre el și biserica catolică americană nu au fost întotdeauna simple. Anul trecut, un preot dintr-o biserică din Carolina de Sud i-a refuzat comuniunea atunci când a participat la slujba de duminică. Pe scurt, votul catolic este divizat, chiar dacă acești credincioșii ssunt foarte uniți

4 întrebări privind cea mai scumpă campania electorală din istorie

Campania electorală 2020 depășește deja toate recordurile de cheltuieli. Cine va cheltui cel mai mult? În campania pentru alegerile prezidențiale, Trump și Biden nu au mai ținut cont de milioanele de dolari cheltuiți pentru publicitate, organizarea de reuniuni publice și deplasări prin țară. Fără limită, sumele angajate în campaniile politice americane sunt în creștere continuă, la fiecare noi alegeri. Deși nu banii garantează victoria, cei doi candidați s-au angajat într-o cursă a cheltuielilor și colectărilor de fonduri. Franceinfo a explicat pentru ce finanțarea campaniei americane bate toate recordurile.

1.Despre ce cheltuieli este vorba? O particularitate a SUA: mai multe campanii electorale se suprapun. Scrutinul din 3 noiembrie nu trimite doar un candidat la Casa Albă. Americanii votează, de asemenea, pentru reînnoirea Camerei Reprezentanților, precum și pentru o treime din senatori. În paralel, numeroase state organizează scrutinuri locale: referendumuri, alegerea de guvernatori și de judecători etc. Center for Responsive Politics, un grup de cercetare privind finanțele politicii americane, evaluează la aproape 11 miliarde de dolari cheltuielile legate de campania din 2020, inclusiv alegerile primare. În 2016, candidații la diversele alegeri au cheltuit 6,5 miliarde de dolari, ceea ce constituia deja un record. La 14 octombrie 2020, 3,5 miliarde de dolari a fost cheltuiți doar pentru campania prezidențială. Biden a adunat 952 milioane de dolari, iar Trump, 601 milioane, potrivit ultimelor cifre prezentate comisiei electorale.

2. Ce candidat a cheltuit cel mai mult? Cel mai cheltuitor nu mai este prezent nici măcar în ultima linie dreaptă, fiind vorba despre miliardarul Michael Bloomberg. Fostul primar democrat al New York-ului a candidat la alegerile primare democrate până în martie, cheltuind mai mult de 1,119 miliarde de dolari. Campania politică cea mai scumpă din istorie. Pentru a-și finanța campania, Bloomberg a cheltuit mai mult de un miliard de dolari din averea sa personală. Doar 900 000 de dolari provin din donațiile militanților săi. Mai mult de jumătate din bugetul său total a fost cheltuit pentru publicitate. Dovadă că banii nu te fac președinte, Bloomberg n-a ocupat decât al treilea sau al patrulea loc în toate statele unde participase la alegerile primare, înainte de a se ralia lui Biden.Tom Steyer, un alt miliardar, s-a angajat și el în alegerile primare democrate, în iulie 2019, înainte de a se retrage din cursă, la 29 februarie 2020. Cu 352 milioane de dolari cheltuiți în șase luni, majoritatea din averea sa personală, acesta se plasează chiar în spatele trio-ului de mai sus.

3.De unde vin milioanele de dolari? În comparație cu alte țări precum Franța, sumele angajate în campaniile electorale din SUA nu sunt plafonate. Excepție fac sumele provenite din banul public. În acest caz, cheltuielile nu trebuie să depășească 84 milioane de dolari. Candidații preferă, logic, să se lipsească de banul public. Majoritatea resurselor de care dispun ei provin din donațiile susținătorilor lor și ale comitetelor locale ale partidelor, prezente în fiecare stat. În afara acestor comitete, există și comitete de acțiune politică („political action committies” sau PAC) a căror misiune este aceea de a aduna fonduri. Acestea apără adesea anumite scopuri, mai curând decât un partid, de exemplu drepturile persoanelor LGBT sau cel de a deține arme.

Pretendenții la Casa Albă beneficiază, de asemenea, de un sprijin indirect: comitetele externe. Începând cu 2010, întreprinderile naționale și străine au dreptul de a finanța campaniile electorale, în virtutea dreptului la exprimare, cu condiția de a nu dona direct candidaților, de unde și formula de „comitet extern”. Două tipuri de structuri permit acest lucru: Super PAC și asociațiile. Potrivit legii americane, acestea nu trebuie să colaboreze cu partidul sau candidatul, de aceea ele se ocupă mai mult de spoturile publicitare favorabile sau nefavorabile. Mai mult de 275 de milioane de dolari au fost astfel cheltuite pentru finanțarea campaniilor anti-Trup.

Printre acestea se află și asociația Lincoln Project, o grupare de republicani care se opun președintelui în funcție. Intitulată „It s morning in America”(Este doliu în America), această publicitate este o referire ironică la campania lui Ronald Reagan din 1984: „It s morning again in America” (Este din nou dimineață în America). „Aceste grupări independente sunt libere să lanseze mesajele pe care le doresc, dar cum nu există un control, ele nu sunt întotdeauna în favoarea candidatului pe care îl susțin”, declară prof. Francois Vergniolle de Chantal, de la Universitatea din Paris, specialist în politica americană.

Pentru a-și încuraja favoritul, asociațiile utilizează, de asemenea, mijloace deturnate, pentru că legea le interzice să spună cu cine votează. Imposibil pentru o asociație pentru apărarea mediului, de exemplu, să strige „votați Biden” într-un clip publicitar. „În schimb, ea poate spune că susține acordul de la Paris privind clima și că Trump s-a retras din acest acord”, nuanțează Vergniolle de Chantal. Candidații au, de asemenea, dreptul să împrumute bani sau să își utilizeze averea personală. Ceea ce a avantajat candidatul Michael Bloomberg la alegerile primare democrate și ar putea face și Trump, dacă fondurile i-ar lipsi în ultima linie dreaptă.

4.Cum sunt încadrate cheltuielile? Acestea sunt supravegheate de Comisia federală electorală, FEC, creată în 1974. Cei șase membri ai acestei comisii, propuși de președinte și aprobați de Senat, trebuie să controleze originea sumelor primite de candidați și legalitatea cheltuielilor. În practică, FEC nu a funcționat niciodată, arăta Chantal. „Cu un număr par de membri, există întotdeauna trei republicani și trei democrați care rămân pe poziție și nicio decizie nu se ia atunci când există un litigiu”, spune specialistul francez. Comisia este chiar în șomaj tehnic din iulie 2020. Îi lipsesc trei membri, caci mandatele acestora au expirat, iar Trump nu a propus alți candidați în Senat pentru înlocuirea lor. Campaign Legal Center, asociație specializată în supravegherea cheltuielilor în campaniile politice, a depus, de altfel, o plângere împotriva lui Trump în fața comisiei, la 28 iulie 2020, acuzându-l de spălarea a 170 milioane de dolari, adunați în contul campaniei sale, prin intermediul întreprinderilor administrate de Brad Pascale, fost director de campanie al lui Trump. În absența unui cvorum spre a se se reuni, comisia nu a putut examina dosarul și nici cele 350 de alte cereri existente deja.

Dumitru Constantin

sursa:https://www.cotidianul.ro/alegerile-din-sua-i/