10.27.2020

O prevedere europeană îngroapă o industrie românească

 


Prevederile Pachetului Mobilitate 1 vor genera transportatorilor rutieri români pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro, urmare a curselor în gol determinate de obligația întoarcerii acasă a camioanelor. De asemenea, transportatorii români vor avea un cost suplimentar anual cu locurile de cazare de 228 milioane euro, cu combustibilul de 197 milioane euro din cauza întoarcerii obligatorii a vehiculelor la fiecare 8 săptămâni, taxe suplimentare de drum de 150 milioane euro/an, costuri de transfer a șoferilor acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni de 162 milioane euro/an, costuri administrative de 60 milioane euro/an, costuri cu instalarea tahografelor inteligente de 61 milioane euro, costuri cu parcările securizate de 29 milioane euro/an și alte costuri legate de întreținere și reparații de 77 milioane euro/an, se arată în studiul KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfa.

Această pierdere de venituri și creștere a costurilor va determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre: 34% își vor muta afacerea (reprezentând echivalentul unei scăderi de 1,8 miliarde euro a veniturilor din transportul rutier de marfă din România), 21% își vor închide afacerile (ceea ce ar putea genera o nouă scădere a veniturilor din transporturi de 1,1 miliarde euro), 28% își vor schimba strategia de afaceri cu o altă activitate economică (reprezentând pierderi în sectorul transportului rutier internațional de mărfuri de 1,5 miliarde euro). În consecință, cel puțin 26.016 șoferi și personal administrativ angajați în prezent în sector ar putea să-și piardă locul de muncă (adică o creștere a ratei șomajului în România de 0,3%). Astfel, se estimează că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a depus trei acțiuni de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), respectiv la Tribunalul General al Uniunii Europene, prin care solicită: anularea prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină; suspendarea aplicării prevederilor Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină, până la decizia de anulare; anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor.

”Considerăm important ca transportatorii rutieri români, ca părți direct afectate, să acționeze împotriva Pachetului Mobilitate 1 la Curtea Generală a UE și acesta este scopul acțiunilor inițiate de UNTRR. Pachetul Mobilitate 1 generează costuri anuale de aproape 1 miliard de euro pentru transportatorii rutieri români și o pierdere anuală de venituri de 524 milioane euro”, a declarat domnul Constantin Isac, președinte UNTRR, arătând totodată că ”UNTRR susține demersul Guvernului României de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție UE și salută acțiunile similare de contestare a Pachetului Mobilitate 1, inițiate de celelalte State Membre afectate”.

Până la o decizie privind anularea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, UNTRR solicită suspendarea de urgență a aplicării prevederilor discriminatorii ale Regulamentului 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină, care se aplică deja din 20.08.2020. Transportatorii români nu pot aștepta încheierea procedurii principale de anulare a acestor prevederi fără a suferi prejudicii cu consecințe grave și ireparabile, care le vor amenința viabilitatea financiară. UNTRR este reprezentată de către firma de avocatură DLA Piper UK LLP – Bruxelles.

Parlamentul European a aprobat recent, cu o majoritate de voturi, formalizarea practicilor discriminatorii în transportul rutier de marfă european prin adoptarea propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fără a ține cont de situația de urgență fără precedent în care se găsește Uniunea Europeană și ignorând evident realitatea economică cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, deja grav afectat de criza COVID-19, susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor din România. Prin decizia amintită, s-au abandonat principiile de bază ale pieței unice, precum libera circulație a persoanelor și a serviciilor. Sub presiunea intereselor politice naționale, Membrii Parlamentului European au aprobat reglementări majore europene fără o analiză solidă, în contradicție cu Tratatele UE și cu obiectivele Pactului Ecologic UE.

Deși modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est. Astfel, a fost instituită obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale nu va crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, însă întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în România, țară periferică UE va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Totodată, este obligatorie întoarcerea șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat după publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România. A fost interzisă efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului poate pune chiar șoferii români în pericol în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină le-ar proteja sănătatea. În plus, a fost introdusă o perioadă de restricționare a cabotajului de 4 zile vizează în principal limitarea accesului transportatorilor români și estici pe piețele țărilor din vest.

sursa:https://www.cotidianul.ro/o-prevedere-europeana-ingroapa-o-industrie-romaneasca/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu