10.03.2020

De ce China și Nepalul măsoară vârful Everest

 


De câteva luni se vorbește despre un anunț al Chinei și Nepalului privind altitudinea vârfului Everest și, deși noua valoare nu are cum să difere mult față de cea larg acceptată, măsurătoarea este foarte importantă pentru ambele țări. Noua valoare nu este importantă doar pentru geologi, ci este și o chestiune de mândrie națională, de independență și de a dovedi ce pot face noile tehnologii. În plus, discuția este dacă să se ia în considerare, sau nu, stratul de zăpadă de pe vârf.

Everest este cel mai înalt vârf din lume, altitudinea fiind de 8.848 de metri, cu peste 200 de metri mai mult decât locul doi, vârful K2, de 8.611 m. Până la 1849 se credea că cel mai înalt vârf din lume este Kangchenjunga (care cu ai săi 8.586 m este de fapt pe locul trei).

Actuala valoare pentru Everest datează din 1956 când a fost măsurată de Survey of India, însă înălțimea vârfului variază din cauza activității tectonice, un exemplu fiind puternicul cutremur de 7,8 grade Richter din 2015. Apoi, diversele valori obținute la măsurare au depins de cine a făcut măsurătorile, ce repere au luat și dacă au luat în calcul și stratul de zăpadă de pe vârf sau au considerat că înălțimea reală este cea unde este stânca.

Deși pare banal, Nepal și China nu au căzut mult timp de acord dacă la valoarea finală să fie luată în considerare la măsurători și zăpada de pe vârf, iar chestiunea a fost rezolvată în 2010 când China a acceptat valoarea de 8.848 luând în calcul și stratul de zăpadă, iar Nepalul a acceptat valoarea chineză de 8,844.43 m care nu includea stratul de zăpadă.

În octombrie 2019 președintele chinez Xi Jinping a făcut o vizită istorică în Nepal și, în afară de o serie de acorduri economice legate de drumuri și căi ferate, s-a anunțat și că cele două țări vor coopera pentru re-măsurarea Everest-ului și vor anunța împreună rezultatele.

O echipă de alpiniști și geologi nepalezi au urcat pe vârf în mai 2019 cu echipamente de precizie pentru a face măsurători, iar China a urcat pe partea tibetană în primăvara acestui an, într-un 2020 în care pandemia a făcut ca muntele să fie pustiu. Anunțul este așteptat cât de curând și ar fi trebuit făcut în această vară, dar pandemia a dus la amânarea momentului.

Cele două țări au folosit puncte de referință diferite la nivelul mării: China a folosit Marea Galbenă, iar Nepal, un punct apropiat de Golful Bengal.

Dar de ce au decis cele două țări să investească într-o nouă măsurare, când este clar că noua valoare nu are cum să fie departe de cea larg acceptată de 8.848 m?. Ei bine, primele valori au fost măsurate de britanici, de indieni sau de americani și este o chestiune de mândrie națională pentru cele două țări din zona Everest-ului să aibă o valoare comună măsurată acum, cu mijloace moderne.

Mai ales pentru China este o chestiune de mândrie națională, cea mai populată țară din lume insistând că va fi cea mai precisă măsurătoare din istorie pentru celebrul vârf. China s-a folosit de Everest în acțiunile sale de propagandă: Mao a ordonat în 1960 o uriașă expediție pentru ca vârful să fie atins și dinspre Tibet, iar în 2008 flacăra olimpică a fost dusă pe vârf (a fost aprinsă aproape de vârf și apoi purtată 30 de metri). China a mai realizat două măsurători până la cea din 2020: în 1975 și 2005. Acum, la măsurătoarea high-tech din 2020, chinezii au folosit și satelitul de navigație BeiDou.

Nepalul, pe de altă parte, obține venituri importante de pe urma turismului și nici nu are de ce să se certe cu China, țară din care vin 90% dintre investițiile directe. Nepalul a terminat măsurătorile, iar anunțul final va fi făcut când vor fi pregătiți chinezii.

Prima ridicare topografică ce a măsurat altitudinea vârfului Everest a fost făcută acum mai bine de 160 de ani de Imperiul Britanic, iar pe hărți vârful era trecut sub numele ”Peak XV”. Echipa de topografi era condusă de Sir George Everest.

Pentru China, anul 2020 este special dacă vorbim de vârful Everest, fiindcă se împlinesc 60 de ani de la expediția care a dus la prima ascensiune pe ruta nordică. Trei membri ai expediției au ajuns atunci și pe vârf și, fiindcă nu au existat fotografii, realizarea a fost privită cu scepticism în Occident în primii ani.






Surse: National Geographic, Indian Express;https:https://science.hotnews.ro/stiri-terra-24316002-china-nepalul-masoara-varful-everest-nu-doar-geografie-geopolitica.htm

”Cred că îmi merge bine”

 


”Cred că îmi merge bine! Vă mulțumesc tuturor!”, a scris Donald Trump pe contul său de Twitter, în noaptea de sâmbătă spre duminică. Președintele american a fost dus sâmbătă într-un spital militar după ce a fost testat pozitiv cu coronavirus, transmite Reuters.

La circa 17 ore după ce și-a făcut public diagnosticul, Trump a mers încet de la Casa Albă la elicopterul care îl aștepta pentru a-l duce la Centrul Medical Militar Național Walter Reed din Bethesda (Maryland). El purta mască și un costum elegant, dar nu a vorbit cu reporterii.

”Cred că îmi merge foarte bine, dar ne vom asigura că lucrurile vor fi cum trebuie”, a spus liderul de la Casa Albă într-un scurt clip video postat pe Twitter.

Trump își va îndeplini atribuțiile dintr-un salon special din spital în următoarele zile, ca măsură de precauție, a spus purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Kayleigh McEnany.

Donald Trump, în vârstă de 74 de ani, are o febră ușoară, a declarat Reuters o sursă care cunoaște evoluția situației.

Ce tratament primește președintele SUA

Medicul său, Sean Conley, a spus vineri seară că starea președintelui american este foarte bună, nu are nevoie de oxigen suplimentar, și a primit prima doză de remdesivir, un medicament antiviral cu administrare intravenoasă ce scurtează numărul de zile de spitalizare.

De asemenea, potrivit unui oficial al Casei Albe, președintele american este tratat cu un cocktail de anticorpi, un tratament experimental contra Covid-19 dezvoltat de Regeneron Pharmaceuticals.

De asemenea, Trump primește zinc și vitamina D (întăritoare ale sistemului imunitar), aspirină și alte medicamente generice.

Regeneron, REGN-COV2, face parte dintr-o grupă de medicamente experimentale de sinteză cunoscute drept anticorpi-monoclonali: copii ale anticorpilor umani pentru respectivul virus, administrate pacienților în primele faze ale bolii.

Doctorii lui Trump ”trebuie să fie destul de îngrijorați de ce au văzut dacă au decis să folosească un tratament experimental. Medicamentele experimentale sunt, prin definiție, riscante”, a spus Dr. Edward Jones-Lopez, specialist în boli infecțioase la Școala de Medicină a Universității California de Sud din Los Angeles.

”Problema este că nu există tratamente bune pentru oameni cu forme ușoare de Covid-19. Probabil că fac asta pentru că speră să riscul e mic”, a declarat și Rajesh Gandhi, medic de boli infecțioase la Massachusetts General Hospital din Boston.

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-international-24326858-trump-cred-imi-merge-bine-medicamentul-experimental-care-primeste-presedintele-sua-spun-expertii-despre-acesta.htm

Declarație controversată făcută de IPS Teodosie

 


ÎPS Teodosie a spus, în cadrul unei emisiuni realizate de radioul Arhiepiscopiei Tomisului, că este „mare păcat” să te rogi la o biserică catolică.

Acesta a fost întrebat de român stabilit în Anglia dacă este păcat să meargă la o biserică catolică, în contextul în care în zonă nu există nici o biserică ortodoxă. „E mare păcat să mergi la o biserică catolică. Duceţi-vă la o biserică greacă ortodoxă”, a fost răspunsul lui ÎPS Teodosie.

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureşti, Tarciziu Şerban, a reacționat în urma acestei declarații.

„Suntem surprinşi în mod neplăcut de o astfel de declaraţie, cu atât mai mult cu cât ceea ce se întâmplă în străinătate, situaţia este cumva specială, întrucât mulţi catolici care ar avea nevoie şi nu găsesc o biserică, noi îi îndemnăm să meargă la biserica creştină cea mai apropiată”, a afirmat Tarciziu Şerban, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureşti.

Acesta spune că „poate” ar fi nevoie de o reacție a Patriarhiei.

„În relaţiile pe care noi le avem cu Biserica Ortodoxă există un climat totuşi suficient de calm, de liniştit, şi poate aşteptăm o reacţie din partea Patriarhei, poate o dezicere, vis-à-vis de această declaraţie a IPS Teodosie. În general, Biserica Ortodoxă cultivă românismul, naţionalismul şi pe bună dreptate, dar o astfel de declaraţie, atât de tranşantă, parcă merge puţin cam departe”, a menţionat purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice Bucureşti.

sursa:https://www.cotidianul.ro/declaratie-controversata-facuta-de-ips-teodosie

Ce sancţiune riscă elevii care nu poartă mască

 


Monica Anisie a vorbit despre sancţiunile pe care le riscă un elev care nu respectă măsurile impuse de autorităţi.

Elevii care îşi dau masca jos la şcoală riscă să aibă nota scăzută la purtare, pentru comportament neadecvat, a anunţat ministrul Educaţiei.

„În primul şi primul rând, noi trebuie să îi spunem elevului că riscă să i se scadă nota la purtare. Ştim că având un comportament neadecvat în spaţiul şcolii, din punctul ăsta de vedere, nerespectând măsurile, riscă să i se scadă nota la purtare”, a spus Anisie.

Monica Anisie a subliniat, însă, că este important ca fiecare profesor să le explice elevilor că nu trebuie să pună în pericol viaţa celor din jur.

sursa:https://www.cotidianul.ro/ce-sanctiune-risca-elevii-care-nu-poarta-masca/

10.02.2020

RĂSTURNARE DE SITUAȚIE ! DECIZIE privind solicitările de renumărare a voturilor la sectoarele 1 şi 5

 


Biroul Electoral Municipal a decis să retrimită la BEC solicitările de renumărare a voturilor la Sectorul 1 şi Sectorul 5, transmite România TV. Potrivit sursei citate, decizia a fost luată cu opt voturi pentru şi şapte voturi împotrivă.

Reamintim că, urmare a suspiciunilor de fraudă, au fost depuse mai multe solicitări din partea partidelor pentru renumărarea voturilor la Bucureşti. 


sursa:https://www.dcnews.ro/biroul-electoral-municipal-decizie-privind-solicitarile-de-renumarare-a-voturilor-la-sectoarele-1-si-5_775224.html

„Sunt optimist că se va afla adevărul !”

 


Dan Tudorache a făcut, vineri seară, primele declarații după ce a fost audiat. Alături de el, la întrebările jurnaliștilor, s-a aflat și avocatul Mihai Drăgan.

Reprezentantul juridic al PSD Sector 1, Mihai Drăgan, a spus, vineri, că nu se poate declara un câştigător la Primăria Sectorului 1, pentru că 17 secţii de votare nici în prezent nu sunt „pe cheie”, prin urmare numărul de voturi trecute în dreptul fiecărui candidat nu corespunde cu numărul voturilor valabil exprimate. Mihai Drăgan a subliniat că, pe lângă faptul că rezultatul este viciat, procesul electoral nu poate fi finalizat atât timp cât „nu cad pe cheie toate procesele verbale".

Daniel Tudorache a fost întrebat, vineri seară, de către jurnaliști ce l-au întrebat procurorii. În acel moment, a intervenit avocatul Mihai Drăgan, care a spus: „Nu putem să dăm astfel de date”.

„Am răspuns la toate întrebările care ne-au fost adresate. Nu putem să dezvăluim din anchetă”, a adăugat avocatul.

Întrebat dacă este optimist în ceea ce privește demersul, Daniel Tudorache a spus: „Sunt optimist că se va afla adevărul!”


sursa:https://www.dcnews.ro/dan-tudorache-declaratiile-serii-dupa-ce-a-fost-audiat_775223.html

Va reuși Vasile Dâncu să distrugă PSD-ul ?

 




Vasile Dâncu este reprezentantul vestitutului „Grup de la Cluj” și președintele ales al actualului Consiliul Național al PSD. A fost readus în partid prin voința lui Marcel Ciolacu pentru ca, împreună cu Sorin Grindeanu, ales ca vice-președinte PSD, să refacă imaginea partidului și chiar să-l reconstruiască. După ce model sau cu ce perspectivă, aceste lucruri rămîn încă o mare necunoscută.

Pînă una alta, să vedem ce rezultate a obținut PSD Cluj la ultimele alegeri locale:

– președintele Consiliului județean Cluj a fost ales cu 50,45%, deci PSD a pierdut detașat
– în principalele localități din județul Cluj au fost aleși următorii primari: municipiul Cluj-Napoca – Emil Boc (PNL); municipiul Câmpia Turzii – Dorin Nicolae Lojigan (PNL); municipiul Dej – Morar Costan (PNL); municipiul Gherla – Ionel Ovidiu Drăgan (PNL); oraşul Huedin – Mircea Moroşan (PNL). Deci PSD nu a reușit să cîștige nici măcar o primărie importantă!
– în Consiliul județean Cluj au fost obținute următoarele mandate: PNL – 19, USR PLUS – 5, PSD – 5.
– în tot județul Cluj, numărul mandatelor de consilieri a fost împărțit astfel: PNL – 423, PSD – 180.
Concluzia este că PNL a obținut succese pe linie la toate categoriile, iar PSD abia dacă joacă rolul de pisică beată în tot județul Cluj.

Și, atunci, tocmai de la Vasile Dâncu se așteaptă o revigorare a partidului, o reformare solidă? Nu cumva „reformarea” PSD înseamnă în viziunea lui Vasile Dâncu aducerea partidului la scorurile „zdrobitoare” obținute de filiala Cluj?

Nu trebuie uitat că, în timp ce organizația din Cluj a lui Vasile Dâncu a fost la ultimele alegeri abia pe la genunchiul PNL, alți primari au reușit să obțină victorii însemnate în bătălia cu PNL. Astfel, Nicolae Băluță a cîștigat primăria Sectorului 4 din Capitală cu 57,03%, față de Simona Spătaru (PNL – USR PLUS), care a luat doar 29,88%, iar la Craiova Olguța Vasilescu a cîștigat un nou mandat cu 125.069 voturi, față de 85.042 voturi ale lui Nicolae Giugea de la PNL!

Și, cu toate acestea, pe cine a ales Vasile Dâncu să se certe imediat după readucerea sa în partid? Tocmai cu Olguța Vasilescu, despre care spunea într-un interviu acordat lui Ion Cristoiu: „Olguta Vasilescu are eticheta, am făcut multe studii de brand pe oamenii partidului, ea are eticheta că minte. Ea a spus că nu a pierdut niciodată alegerile și că noi la Cluj am făcut 7-8%”! Și, ce să vezi?, la alegerile de acum candidatul PSD a obținut la Cluj doar 7,4%! Nu avea dreptate Olguța Vasilescu, cînd i-a spus noului strateg al PSD: „El, care nu a reușit să ia mai mult de 7 la sută la Cluj și care a fost mîna dreaptă într-un guvern condus de Cioloș! Asta spune o „nesimțită” care nu a pierdut niciodată alegeri cînd a fost pe vreo listă sau a candidat uninominal și care nu acceptă lecții și jigniri de la unii care își închipuie că politica înseamnă blaturi, dosare și discursuri sforaitoare”?

Nu e treaba mea să lămuresc problemele vreunui partid, dar nu ne putem uita nepăsători cum cel mai mare partid din România a fost predat în brațele SRI cu ajutorul unor cozi de topor infiltrate chiar la vîrful acestuia, căci democrație înseamnă să ai și o Opoziție puternică, mai ales atunci cînd însuși președintele țării nu se sfiiește să fie perceput ca lider al partidului de guvernămînt.

Or, Vasile Dâncu, Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu, deci primii trei oameni din PSD, au prea multe legături cu SRI sau SIE pentru a aștepta cineva de la ei vreo strategie personală care să nu fie virusată de strategii serviciilor secrete care lucrează politic pentru Klaus Iohannis și PNL.

Cu atît mai mult este de neînțeles aducerea lui Vasile Dâncu ca reformator al PSD, cu cît sînt binecunoscute relațiile lui dintotdeauna cu serviciile secrete și cu grupurile așa-zis strategice coordonate de acestea. Nu cred să fi uitat cineva episodul „sufrageria lui Oprea”, unde a fost prezent și Vasile Dâncu, acolo unde s-a pus la cale cîștigarea celui de-al doilea mandat la Președinție de către Traian Băsescu împotriva lui Mircea Geoană, care era candidatul PSD:

După aceste alegeri locale și cu puțin timp înaintea celor parlamentare, PSD se află la un moment de răscruce, cînd trebuie să ia decizii importante, fie în legătură cu data alegerilor generale, fie cu depunerea unei moțiuni de cenzură, fie chiar în legătură cu suspendarea Președintelui.

Cu Vasile Dâncu în poziția de președinte al Consiliului Național al PSD, este greu de crezut că PNL și Klaus Iohannis vot fi deranjați cu măsuri radicale din partea PSD. Firele nevăzute care-l leagă de structurile unde se iau deciziile îl fac pe Vasile Dâncu mai degrabă cureaua de transmisie a acestora, care va pune în mișcare hotărîrile din cadrul PSD.

Cît privește reconstrucția PSD sub conducerea lui Vasile Dâncu, sînt de urmărit evenimentele din viitorul apropiat pentru a vedea ce înseamnă acest lucru în viziunea serviciilor. Din declarațiile lui Klaus Iohannis îl putem intui. Rămîne să observăm ce reverberații vor fi înregistrate în interiorul PSD.

sursa:https://www.cotidianul.ro/va-reusi-vasile-dancu-sa-si-atinga-obiectivul-adica-distrugerea-psd/


Bătaie între suporteri la metrou

 


Circa 100 de suporteri ai echipelor CSA Steaua şi Dinamo 2 s-au confruntat la metrou, vineri înaintea partidei, care s-a incheiat cu scorul de 3-1 pentru formaţia din Ghencea.

Dacă jucătorii s-au întâlnit pe teren, galeriile susţinătoare au ales să se întâlnească la staţia de metrou Ştefan cel Mare şi să fie violenţi unii cu ceilalţi, creând panică în rândul călătorilor.

Jandarmii au intervenit rapid iar suporterii au fost scoşi de la metrou. Ar fi fost răniţi doi jandarmi în confruntarea cu suporterii.

”În jurul orelor 15.00, în proximitatea stadionului s-au adunat două grupuri, un grup de aproximativ 60 de suporteri dinamovişti şi un grup de aproximativ 100 de suporteri stelişti.

În momentul în care jandarmii au încercat separarea celor două grupuri şi dispersarea lor, suporterii au intrat în conflict cu forţele de ordine. Grupul de suporteri stelişti au revenit în staţia de metrou Ştefan cel Mare iar în momentul conducerii suporterilor doi jandarmi au fost loviţi fiind necesară intervenţia pentru imobilizarea şi reţinerea agresorilor,” potrivit unui comunicat al Direcţiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureşti.

sursa:https://www.cotidianul.ro/bataie-intre-suporteri-la-metrou/

Ca un uragan - Victoria Simonei Halep cu Amanda Anisimova

 


Simona Halep și-a asigurat calificarea în optimile de la Roland Garros după o victorie scurtă (6-0, 6-1 după 54 de minute) obținută tocmai împotriva celei care o elimina de la Paris în 2019, Amanda Anisimova.

  • În urma acestui succes, Halep a egalat scorul meciurilor directe cu Anisimova: 1-1.

  • Calificarea în optimi este recompensată la Roland Garros cu 189.000 de euro și 240 de puncte în clasamentul WTA de simplu.
  • Site-ul oficial al competiției despre victoria Simonei: Ca un uragan
  • Simona Halep are un titlu la Paris (2018) și a mai disputat și alte două finale: 2014 (învinsă de Maria Sharapova) și 2017 (învinsă de Jelena Ostapenko).
  • Simona se află în fața unei serii foarte bune: a bifat a 17-a victorie consecutivă în circuitul WTA. Ultima înfrângere datează din ianuarie, din semifinalele de la Australian Open (a fost depășită de Garbine Muguruza).



sursa:https://sport.hotnews.ro/stiri-tenis-24325846-simona-halep-calificare-optimi-roland-garros-paris-grand-slam-amanda-anisimova-iga-swiatek-imaginile-zilei.htm

”Parlamentarilor le-ar conveni să se pornească războiul de 100 de ani și apoi să mai aibă 3 luni să facă alegeri”

 


Mandatul parlamentarilor poate fi prelungit doar în patru situații prevăzute clar în Constituție - stare de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, afirmă fostul președinte al Curții Constituționale Augustin Zegrean. "Lor le-ar conveni să se porneasă războiul de 100 de ani. Și după 100 de ani, încă 3 luni în care să facă alegeri", a declarat vineri, pentru HotNews.ro Augustin Zegrean.

Mandatul actualului Parlament încetează în 21 decembrie 2020, iar potrivit Constituției alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului.

  • "E prevăzut limpede în Constituție că mandatul parlamentarilor poate fi prelungit doar în patru situații clare. La împlinirea termenului de 4 ani pentru care Parlamentul a fost ales (n.r. - 21 decembrie 2016), le încetează mandatul. Deși i-a expirat mandatul, Parlamentul rămâne însă în funcție până la intrarea în atribuții a noului Parlament, dar în această perioadă nu poate modifica Constituția, nu poate adopta legi organice, nu prea mai poate face nimic.
  • De la data la care a căzut ghilotina și li se încheie mandatul, iar în acest termen de 3 luni poate fi stabilit un termen pentru alegeri și pot fi făcute alegeri oricând. Până acum, data alegerilor o stabilea Guvernul, acum vor să o stabilească ei, parlamentarii, iar Curtea Constituțională le-a admis, numai că deocamdată legea nu este promulgată.
  • Propunerea legislativă (n.r. - proiectul care prevede stabilirea datei alegerilor pentru 14 martie) prevede stabilirea datei alegerilor și își va urma cursul, iar Parlamentul va stabili data alegerilor, chiar dacă legea care îi dă această posibilitate nu apare încă. Se duce la CCR și Curtea le va zice <<foarte bine>>", a declarat vineri, pentru HotNews.ro, fostul președinte al Curții Constituționale Augustin Zegrean.

  • "Este un joc parlamentar. Parlamentarii în funcție nu ar vrea să se facă alegeri niciodată. E prevăzut în Constituție că mandatul li se prelungește în stare de război. Lor le-ar conveni să se porneasă războiul de 100 de ani. Și după 100 de ani, încă 3 luni în care să facă alegeri", a adăugat Zegrean.
CE PREVEDE CONSTITUȚIA

ARTICOLUL 63:
  • (1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se prelungeşte de drept în stare de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, până la încetarea acestora.
  • (2) Alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
  • (3) Parlamentul nou ales se întruneşte, la convocarea Preşedintelui României, în cel mult 20 de zile de la alegeri.
  • (4) Mandatul Camerelor se prelungeşte până la întrunirea legală a noului Parlament. În această perioadă nu poate fi revizuită Constituţia şi nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
  • (5) Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent îşi continuă procedura în noul Parlament.

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-politic-24325671-augustin-zegrean-despre-incercarea-psd-amanare-alegerilor-parlamentare-parlamentarilor-conveni-porneasa-razboiul-100-ani-apoi-mai-aiba-3-luni-faca-alegeri.htm

TOTUL DE VÂNZARE ! Vor putea fi vândute active

 


Guvernul a modificat joi controversata lege care interzice înstrăinarea de participații ale statului timp de 2 ani. Potrivit actului normativ aprobat de Guvern, a fost înlocuită sintagma „participații” cu sintagma „acțiuni”. În acest fel, rămâne valabilă interzicerea vânzării de acțiuni, însă oferă posibilitatea valorificării activelor. Adică, nu vor putea fi vândute acțiuni de la o companie de stat, însă vor putea fi înstrăinate bunuri.

Guvernul justifică necesitatea acestei prevederi prin faptul că sunt companii de stat care au nevoie de restructurare, fiind necesară vânzarea unor active neviabile. În plus există și o decizie a Curții Constituționale.

Reamintim că Parlamentul, la inițiativa PSD, a interzis în urmă cu câteva luni, prin Legea 173/2020, înstrăinarea de participații ale statului, aceasta în condițiile în care Guvernul plănuise listarea pe bursă a unui pachet minoritar de acțiuni ale Hidroelectrica, una dintre cele mai valoroase companii din România.

Prin Legea 173/2020 nu se pot realiza operațiuni de înstrăinare nici măcar către o companie ori societate națională sau orice altă societate la care statul are calitatea de acționar.

Legea a fost contestată la Curtea Constituțională de către PNL. CCR a constatat că sintagma "participaţiile statului" are în sfera de cuprindere atât acţiunile şi părţile sociale, ca valori mobiliare emise de societăţi comerciale, cât şi activele, activele funcţionale sau cu caracter social, ca bunuri sau ansambluri de bunuri din patrimoniul unei societăţi care desfăşoară activităţi comerciale. De asemenea, a constatat că domeniul de aplicare a legii îngrădește în mod vădit activitatea operatorilor economici vizați în raport de ceilalți operatori economici.

Guvernul mai justifică modificarea legii prin interesul statului este de a-și consolida interesele la societățile la care deține calitatea de acționar, precum și dezvoltarea acestor operatori economici în condiții de eficiență și profitabilitate. Guvernul spune că valorificarea unor active este o măsură uzuală în cadrul proceselor de reorganizare și restructurare a operatorilor economici, care nu poate fi amânată sau suspendată pentru o perioadă îndelungată precum cea prevăzută de Legea nr. 173/2020,

Guvernul consideră că este necesară menținerea unor operațiuni de transfer pentru:

  • fluidizarea activităţii economice in anumite domenii de activitate în care sunt implicaţi atât operatori economici la care statul exercită calitate de acționar cât şi operatori economici aflati sub autoritatea unităţilor administrative teritoriale;
  • evitarea riscului falimentarii sau scaderii drastice a capacitatilor de productie a societatilor comerciale detinute de stat, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o pe de o parte cresterea somajului si pe de alta amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic de interes general.


Fără OUG, CE Oltenia și Tarom ar risca lichidarea



O altă justificare este afectarea gravă a relațiilor sociale referitoare libertatea economică a operatorilor economici la care statul este acționar în sensul restrăngerii pe o perioadă îndelungată a dreptului de dispoziție asupra activelor aflate în proprietatea acestora.

Menținerea interdicției privind valorificarea activelor aduce atingere dreptului operatorului economic de a solicita și aproba programe de restructurare în vederea eficientizării activității în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, fiind afectată astfel activitatea operatorilor economici din domenii de interes strategic pentru România precum industria de apărare sau sectorul energetic și transporturile.

Reglementarea nu poate fi amânată întrucât termenul de depunere a planurilor de restructurare este 30 septembrie 2020, în caz contrar fiind afectat un interes de ordin public reprezentat de reducerea arieratelor în economie.

Guvernul mai invocă un comportament al statului prin care sunt suspendate anumite operațiuni economice uzuale ale operatorilor economici cu capital de stat creează un statut discriminatoriu acestora în raport de operatorii private și în special concurenți, riscul major fiind acela al imposibilității dezvoltării afacerilor gestionate de stat sau implementării unor proiecte de investiţii majore.

Sunt date ca exemplu Complexul Energetic Oltenia și Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM, care au în derulare ajutoare de stat pentru salvare autorizate de către Comisia Europeană. Planurile de restructurare ale acestor companii cuprind inclusive măsuri de valorificare a unor active și active cu caracter social care să conducă la eficiențizarea acestor companii. Prin neadoptarea de urgență a unor măsuri care să permită aceste operațiuni, este imposibilă notificarea planurilor de restructurare, riscând lichidarea.

sursa:https://economie.hotnews.ro/stiri-companii-24325957-legea-care-interzice-vanzarea-participatiilor-statului-timp-2-ani-fost-modificata-guvern-vor-putea-vandute-active.htm

Proiect de lege pentru amânarea alegerilor parlamentare până în martie 2021

 


Deputatul independent Adrian Dohotaru (fost membru USR) a depus vineri un proiect de lege pentru amânarea alegerilor parlamentare până în martie 2021, în contextul în care amânarea alegerilor a fost invocată tot mai frecvent în ultima perioadă de către PSD, care a anunțat de altfel că va vota un astfel de proiect.

Potrivit proiectului depus la Senat de Adrian Dohotaru, "data alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților se stabilește în ziua de duminică, 14 martie 2021".


Marți, Curtea Constituțională a decis că Parlamentul poate stabili data alegerilor parlamentare, respingând contestația președintelui Klaus Iohannis pe această temă, însă nu este în vigoare nicio prevedere în acest sens.


CE PREVEDE CONSTITUȚIA


ARTICOLUL 63:
  • (1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se prelungeşte de drept în stare de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, până la încetarea acestora.
  • (2) Alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
  • (3) Parlamentul nou ales se întruneşte, la convocarea Preşedintelui României, în cel mult 20 de zile de la alegeri.
  • (4) Mandatul Camerelor se prelungeşte până la întrunirea legală a noului Parlament. În această perioadă nu poate fi revizuită Constituţia şi nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
  • (5) Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent îşi continuă procedura în noul Parlament.
Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat, joi seară, la Antena 3, că dacă în Parlament va fi propusă amânarea alegerilor parlamentare, partidul său va susţine această propunere şi că va vota amânarea scrutinului. Ciolacu a criticat PNL, susținând că ”nu îi interesează altceva, decât să ţină alegerile”.
  • ”Este posibil să fie depus un astfel de proiect (de amânare a alegerilor parlamentare - n.r.). Am văzut mai mulţi lideri politici din Parlament care au cerut acest lucru. Vom vota amânarea alegerilor”, a declarat Marcel Ciolacu.
Președintele Klaus Iohannis spunea miercuri că amânarea alegerilor parlamentare nu este oportună, susținând că este vorba despre "încercarea jalnică a unor politicieni care știu că nu mai intră în Parlament ca să mai prindă câteva luni de diurnă".
  • "Nu văd oportună amânarea alegerilor parlamentare, e încercarea jalnică a unor politicieni care știu că nu mai intră în Parlament să mai prindă câteva luni de diurnă. Ultimul termen rezonabil e 6 decembrie, din punct de vedere al mandatului.
  • Niciun parlamentar serios nu-și imaginează că poate sta până la sfântul așteaptă. Mandatul se termină. Riscăm să intrăm într-o perioada inadmisibilă. Mandatul se termină pe 20 decembrie. Nu mai pot hotărî legi organice. Vă dați seama ce catastrofă pentru România, în plină iarnă, în plină pandemie, Parlamentul să fie plin de oameni care nu pot decide nimic".

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-politic-24324988-proiect-lege-pentru-amanarea-alegerilor-parlamentare-pana-martie-2021-prevede-constitutia.htm

În acest moment nu se impune starea de urgență, se impune respectarea regulilor

 


Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, spune că în acest moment nu se impune instituirea stării de urgenţă în România, ci respectarea regulilor de protecţie sanitară, pentru a limita creşterea progresivă de cazuri de COVID-19.

"Starea de urgenţă, în acest moment, nu se impune. Se impune respectarea acestor reguli pentru a limita această creştere progresivă, deocamdată, pe care o avem pe numărul de cazuri noi. Nu putem limita această creştere decât respectând regulile, scăzând transmiterea în comunitate şi, efectiv, şi numărul de cazuri de la o zi alta", a spus Nelu Tătaru, vineri, într-o conferinţă de presă la Ministerul Educaţiei. El a fost întrebat dacă se impune revenirea la starea de urgență dacă timp de peste cinci zile se înregistrează peste 2.000 de cazuri de COVID-19.

sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-coronavirus-24325141-ministrul-sanatatii-acest-moment-nu-impune-starea-urgenta-impune-respectarea-regulilor.htm

„Cum au apărut, din senin, 200 de voturi în plus pentru Plicușor” ?

 


Gabriela Firea continuă vineri să susţină că a pierdut alegerile pentru Primăria Capitalei în urma unei fraude. Aceasta a publicat pe Facebook un proces verbal în care susține că lui Nicuşor Dan i-ar fi fost atribuite greşit 200 de voturi în plus.

„Cum au aparut, din senin, 200 de voturi in plus pentru Plicusor pe “drumul” scurt dintre Sectia de votare si AEP? La toti ceilalti candidati figureaza aceeasi cifra. Doar la el s-a “gresit” in plus ! Minunile tehnicii! Mai am si alte astfel de exemple. Stiu sa si castig, si sa pierd demn, am dovedit-o ! Dar pe votul oamenilor, nu pe aranjamente din butoane. Mai conteaza cine voteaza sau doar cine numara si organizeaza ?”, a scris Gabriela Firea pe Facebook.



sursa:https://www.cotidianul.ro/firea-scoate-dovada-cum-au-aparut-din-senin-200-de-voturi-in-plus-pentru-plicusor/

Culmea este că nimeni nu se străduiește să clarifice neregulile semnalate

 


Zile tensionate pentru societatea românească. Excese și tensiuni din toate părțile. Practici electorale contestate de ambele părți. Și candidați ai puterii, și reprezentanți ai opoziției reclamă nereguli.

Culmea este că nimeni nu se străduiește să le clarifice. Un prieten îmi povestește cum a explodat cumpărarea de voturi în ultimele zile de campanie și mai apoi în ultimele ore ale votului. Spune că sumele au crescut progresiv pe măsură ce ziua alegerilor s-a apropiat. Iar în ziua cu pricina se negocia direct pe scările de la intrarea în clădirea în care se afla secția. Au sunat la poliție și la 112 și n-a venit nimeni. Pe vremuri, în județul Ilfov s-a fraudat la greu. Mai ales în perioada 1990-2000. După 2000 a mai scăzut și am putea spune că după 2009 n-a mai fost un fenomen.

Am bătut județul Ilfov la toate alegerile din acești 30 de ani. Am văzut autobuzele cu votanți și cadourile. Electorale. De la miei tăiați în restaurante periferice la frigidere, aragaze, băncuțe și cărucioare date cadou. De data aceasta, prozaicele pomeni ilfovene au dispărut și au fost înlocuite cu cash.

Validarea proceselor verbale în laboratoarele STS (serviciu militar subordonat președintelui României și implicat ca și acesta în procesul electoral) a știrbit urme suplimentare de îndoieli. Toate contestațiile și acuzele de la Biroul Electoral al Sectorului 1 sunt cercetate de procurori și încă nu cunoaștem rezultatele. Oricum, numirea unui procuror fără recomandări de imparțialitate este un semn mare de dubiu. Scandalul provocat de USR și amplificat de PSD a dat în vileag și alte nereguli, dînd nas și Gabrielei Firea să se considere fraudată și lui Piedone să refuze eventuala renumărare.

În loc să se calmeze și să se lămurească din aproape în aproape, scandalul se amplifică.

În asemenea ‎zile tensionate, rolul de mediator al președintelui Iohannis ar fi trebuit să iasă în evidență și să cîntărească enorm. El ar fi trebuit să pledeze în sensul mobilizării instituțiilor și al apărării prestigiului acestora. Or, în cele trei apariții publice ale președintelui Klaus Iohannis, acesta s-a întrecut în partizanat și atacuri politice, fiind de departe factorul cel mai important în generarea tensiunii. Comportamentul său partizan a fost încurajator și pentru subiectivismul sau nepăsarea, uneori chiar implicarea, unor institutii. Garantul respectării Constituției și al echilibrului între forțele politice s-a purtat ca un conducător de oști al unei tabere.

Autorul proiectului România normală, devenită cea mai banală lozincă politică, s-a transformat în motorul tensiunilor din România. Stau dovadă toate acuzele și imperativele folosite de el în campania anti-opoziție din ultimii ani.
Pe cale de consecință, el poate fi considerat responsabil de nerespectarea obligațiilor sale ‎prevăzute de Constituția României!

sursa:https://www.cotidianul.ro/involutie-democratica-accelerata/

Ce mesaj transmite BEC în urma numeroaselor cereri de renumărarea voturilor

 


Biroul Electoral Central (BEC) a transmis, joi, birourilor județene și biroului municipiului București precizări cu privire la modul de efectuare a reverificării datelor trecute în procesele verbale de la alegerile locale din 27 septembrie. Potrivit unui comunicat al BEC, precizările au fost făcute „ca urmare a numeroaselor cereri de 'renumărare' a voturilor.

Conform BEC, în cazul în care birourile electorale de circumscripţie hotărăsc reverificarea datelor înscrise în procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării, această procedură trebuie efectuată cu respectarea strictă a prevederilor Hotărârii BEC nr. 98/15.09.2020, cu respectarea următoarelor reguli:

„1. În cazul încărcării în SIMPV a fotografiei unui proces-verbal care conţine neconcordanţe, corecturile datelor înscrise în acesta vor fi realizate de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, numai în baza hotărârii biroului electoral de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală sau de sector al municipiului Bucureşti, la sediul acestora (art. 5 alin. 1).

2. Orice alte modificări ale proceselor-verbale vor fi făcute numai în baza hotărârilor pronunţate ca urmare a soluţionării contestaţiilor prevăzute de art. 3 alin. (1), de către biroul electoral de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală sau de sector al municipiului Bucureşti, după caz, acestea urmând a fi asumate prin semnătura preşedintelui şi ştampila biroului electoral care a adoptat hotărârea (art. 5 alin. 3).

3. Birourile electorale de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală şi de sector al municipiului Bucureşti verifică toate cele patru tipuri de procese-verbale privind consemnarea rezultatelor votării întocmite la nivelul unei secţii de votare în vederea asigurării coerenţei şi a întocmirii corecte a acestora (art. 7 alin. 1).

4. Verificarea anterior menţionată trebuie să asigure:

a) respectarea cheilor de control, înscrise în procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării;

b) ca numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale, respectiv cel al alegătorilor prezenţi la urne, atât cel total, cât şi cel din fiecare tip de listă electorală în parte, să fie identic în toate cele patru tipuri de procese-verbale întocmite la o secţie de votare (art. 7 alin. 2).

5. Verificarea proceselor-verbale se realizează în prezenţa preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, precum şi a celorlalţi membri ai acestora şi a operatorilor de calculator care îi însoţesc. Eventualele neconcordanţe între datele înscrise în procesele-verbale se vor rezolva de către preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare pe baza materialelor utilizate în procesul electoral (art. 7 alin. 3).

6. Pot fi făcute corecţii ale cifrelor care atestă voturile valabil exprimate obţinute de partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi numai ca urmare a hotărârilor biroului electoral de circumscripţie pentru soluţionarea unor contestaţii referitoare la valabilitatea unor voturi exprimate, care au fost stabilite, la nivelul secţiei de votare, ca fiind voturi nule (art. 7 alin. 6).

7. Este interzis să se efectueze alte tipuri de corecțiii ale cifrelor ce atestă voturile valabil exprimate obţinute de partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi (art. 7 alin. 7)”.